Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1124 ggr
GIZMO-SIRI
0

GIZMO- AKUT SJUK!

Våran Gizmo har blivit dålig, orkeslös och matt och vill inte äta.Första tanken om det var stopp i magen så det blev en kur med parafinolja. Sen blev det vätske ersättning men Gizmo blev sämre och sämre. Så det blev till att ringa vetrinärjuoren i går kväll och åka 13 mil till faludjursjukhus. Gizmo röntgades och fick vätskeersättning, inget på röntgen visade stopp i tarmarna. Så han fick följa med hem igen. Såg lite piggare ut efter vätskeersättningen. Men åter idag så blev han sämre så det blev att söka vetrinären igen, så nu ligger han på faludjursjukhus för undersökningar och eventuellt en operation om dom nu hittar vad det är för fel. Just nu kämpar han för sitt lilla liv stackarn. Vill bara skriva av mig lite för man är orolig och nervös att charmtrollet inte kommer hem igen. Snälla håll tummarna för Gizmo.

MVH EN NERVÖS MATTE.

LiinaBeax
0

oj va tråkigt! Hoppas allt blir bra, håller tummarna för Gizmo!

GIZMO-SIRI
0

Tusen Tack!!!!

Sarah
0

be dem göra en kontraströntgen!

MissNilsson
0

tråkigt att höra :/
hoppas allt går vägen! jag o vera här hemma håller tummar o tassar!

GIZMO-SIRI
0

Kontraströntgen skulle dom göra idag och ta prover får bara vänta tills dom ringer i morgon suckk.

Sara
0

Håller tummarna för killen!

Sara

Faxlin
0

Håller tummarna för att han överlever detta. Som de andra sa, en kontraströntgen är ofta svaret.
Berätta gärna hur det går. Tänker på dig som behöver gå hemma och vara orolig och lilla Gizmo som kämpar för sitt liv.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Grodan
0

*håller en stor tjock tumme för Gizmo och dig*

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Gustav-o-Linda
0

Hoppas det går bra för lilla livet !

sarae
0

Är de tveksamma till vad det kan vara är det bättre att dom öppnar upp honom genast (innan han blir så dålig att det inte går). Min molle hade en öronpropp i tarmarma, men det syntes inte på kontraströntgen eler något annat. vi misstänkte cancer, tills de öppnade upp honom. Hade de inte gjort det så hade jag inte haft min molle i livet.

Håller tummar och tassar

GIZMO-SIRI
0

GladHan har klarat natten.Har haft dropp. Jag sa att han inte var bra igår och vetrinären sa att han hadde varit som en trasa, så dom blev så glada när han var piggare och skuttade runt på morgonen. Lät som att vetrinärena också varit oroliga. Dom har hittat ett stopp i tarmen så det blir operation idag. Nu är det bara att vänta igen tills dom ringer efter operationen.Tyst

PatrikF
0

Skönt att höra! Håller tummarna!

AlbaStiffler
0

Uj uj uj vad läbbigt. Hoppas det går bra! *håller tummarna*

GIZMO-SIRI
0

Tack för alla stöd det värmer ska ni veta, i denna stund som minuterna känns som timmar. Tror inte han hadde levat idag om inte jag hadde kastat mig i bilen och åkt. Tror att vätskan han fick på onsdagen gjorde att han klarade sig, det dygnet. Ibland kan man göra rätt saker, och i rätt tid. Det är tur att jag kan stanna i borlänge så jag finns nära om det skulle behövas, endast 4 mil istället för 13 mil. Så Gizmo slapp åka dom 13 milen hem igen. Nu vill jag bara få ett besked hur det har gått.

GIZMO-SIRI
0

Operationen har gått bra och han har vaknat ur narkosen.Phu Glad

Dom frågade om jag hadde öronproppar hemma innan dom visste var det var. Men jag har inga sådana hemma. Men det visade sig att han har svalt en öronpropp som sitter på hörlurar som man har till bärbar cd-spelare, som har legat i en kartong hemma. Vetrinären sa att det var en öronpropp och då sa jag en svart, och jag hadde rätt. Har funderat ett tag. Vetrinären tror inte att han hadde klarat sig heller om han inte hadde fått vätska på onsdagen, synd att han inte fick stanna på onsdagen redan nu fick han ett till dygn i onödigt lidande. Men nu är det framåt som gäller och en väg mot tillfrisknande. Gizmo får stanna ett dygn till så han kommer igång med allting, hoppas han får komma hem imorgon och att det inte blir komplikationer. Tur att han är försäkrad.

AlbaStiffler
0

Oj vilken tur han hade… Dessa öronproppar och öronpluttar. Fattar inte att illrar är så besatta i dem. De måste gilla örondoften?!? :-O

Skönt att han klarade det iaf, och hoppas han piggar på sig nu!

Sara
0

Så skönt att allt gått bra!

Sara

PatrikF
0

Vad glad man blir o höra att han mår bra :) Dom gillar väl öronvax helt enkelt :P

GIZMO-SIRI
0

Gizmo har nu kommit hem.

Han ska hålla sig lugn nu ett tag, men det var full rulle när vi åkte hem, genom att han inte ville vara i transportburen utan ville bara ut till oss. Undrade hur man ska kunna hålla han lugn.Men han har sovit sedan vi kommit hem,han tog nog ut sig under resan hem.Äter lite dåligt och dricker tycker jag men jag stödmatar honom lite med special maten han har fått, det är som leverpastej som ska röras ut i lite vatten. Vetrinären sa att jag  skulle ha koll, så det kan väl inte skada genom att mata honom. Just nu ligger han och myser med sin tjej (siri).Ska ta lite kort bara batterierna blir laddade.Det är så himla roligt att han har klarat sig så långt.

MissNilsson
0

#19 skönt att höra! hoppas han blir bättre snart! Skrattande

fridaas
0

tur att han mår bra och överlevde! Hoppas han låter bli sånna här saker i framtiden!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Madde
0

Gud så skönt, upplevde samma sak förra året och det var ingen höjdare.

Jätteskönt att han överlevde och jag vet hur du känner.

Min iller benjamin var dålig förra året och åt öronproppar till förbannelse. 3st för att vara exakt. 24,000 kostade det med försäkring så 14000 fick jag lägga ut själv. =)

Så gött att det löste sig så snabbt. =)

kram

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Gustav-o-Linda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hahahah, madde…

Det är inte billigt !!!!!!

Så gnäller vissa hundägare för det kostar mkt med hund !

Tänk va allt kött och förstörda saker o veterinärbesök kostar på en livs tid !

O alla leksaker förstås :)

Grodan
0

Åh, vad bra att han mår bra nu!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Madde
0

"23: nej inte är det billigt men skulle inte byta mina illrar mot en hund. inte värt det för 5 öre 

=))

Vattunalle
0

tur det gick bra, gick igenom samma sak för bara två veckor sedan

GIZMO-SIRI
0

Gizmo är piggare men han äter och dricker fortfarande inte själv än. Har matat honom var fjärde timme dygnet runt ett tag, snacka om att man är trött. Det är som att ha små barn igen.Han vill fortfarande sova hela tiden. Det positiva är att han har lagt på hullet. Jag har varit hemma och sjuk för gizmos skull,host host. Dom närmsta jobbar kompisarna vet om att jag har en sjuk iller, nu kan jag inte vara hemma längre för då måste jag ha läkarintyg. Men gizmo ska få följa med till jobbet som jag har nattetid, tur man har bra arbetskompisar som sagt var. Någon som har tips på att få han att äta igen tas tacksamt emot. Han får sån mat som är för hund och katt så kallad A/D mat, som är skonsam för tarmarna + druvsockervatten.Han har tillgång till uppblött foder hela tiden så att han kan äta när och om han vill, som han åt innan han blev sjuk. Gizmo äter också antibiotika för infektion (bactrium).Ögonsalva för ena ögat så det ser ut som ett lasarett här hemma.Högsta önskan är just nu att Gizmo ska börja äta själv. När han får burken med a/d maten vill han inte ha men ger jag maten med en spruta går det bra.

HannaM
0

Det där låter inte bra. Har haft en hane som vi öppnade upp magsäcken på han åt självmant med god aptit två dagar senare.

GIZMO-SIRI
0

Nej det verkar inte så bra, har pratat med vettis och skulle höra av mig imorgon men, jag kan inte åka ner igen pga jobbet tyvärr. det är ju 13 mil enkel resa. Vettis sa att han var så tagen och behöver nog bara tid på sig, men man börjar undra.Han är då inte mager och har inte vätskebrist längre bara trött. Ska veta vilken tid jag har lagt ner på gizmo så att han har fått i sig vätska och mat.

Sara
0

Det kan helt enkelt vara så att han inte tycker om maten. Norpan vägrade äta oxå så henne fick jag mata tills hon fick äta sin vanliga mat.

Sara

HannaM
0

#30 fast han har ju sin vanliga mat fast uppblött stående… den antar jag att han gillar…

GIZMO-SIRI
0

Har också tänkt tanken, därför har han sin ordinarie mat hos sig också. Men det vill han inte heller ha .

HannaM
0

Hoppas det löser sig, en iller som inte äter själv blir inte långlivad..

GIZMO-SIRI
0

Nej, det är jag orolig för. Nu stänger jag av min dator för det är dax för Gizmos kvällsmål och sedan blir det sängen.Natti natti alla illervänner på denna jord.

Madde
0

när min iller var dålig förra året fick vi stödmata honom bra länge. Ville inte äta vanligt uppblött torrfoder.

Tyvärr blev han lite väl bortskämd med bandits när han låg inne hos veterinären i 1,5 vecka.

Vet inte exakt när han började äta själv. Men han hade inte ätit på bra länge när han blev opererad.

Sara
0

Hmmm, ja det var ju inte så bra. Hoppas det löser sig.

Sara

GIZMO-SIRI
0

Idag har jag en sprallig och busig iller, han är mycket piggare och har en annan glimt i ögonen. Men vill fortfarande inte äta själv, så nu är han med på jobbet, så jag kan stöd mata honom och att vi båda kan sova på dagen ( förhoppningsvis). Vad gör man inte för dom små liven.Oskyldig

Ceciliaolucifer
0

Har du provat att blanda ut maten med lite laktosfrigrädde? vetegroddsolja?

Om du ger hnm godis äter han själv då?
Äter han om ngn annan matar hnm eller är det bara när du ger?

GIZMO-SIRI
0

Han äter ur en spruta och även när min dotter har gett honom. Då smaskar han och äter. Han har sin gamla mat och fått äggula och andra saker som han har tyckt om, men han nosar bara och går därifrån. Vi kämpar på huvudsaken är att han blir bättre och bättre. Det var roligt att se honom så glad och sprallig idag.

Ceciliaolucifer
0

Du har nog en bortskämd herre du :) Det där känner jag igen. Lucifer vägrade äta när han var sjuk om jag inte matade hnm!

Pröva att mata hnm med sked?

GIZMO-SIRI
0

#40 BORTSKÄMD??? Det kan jag inte tro!!Oskyldig  När han ska äta på sked tar han några munnar sen vill han inte ha mer, så han äter bäst med spruta.

Ceciliaolucifer
0

När jag stödmatade Lucifer så fick han i spruta först, och sen med en tsk. Höll hela tiden skeden nära skålen. Tillslut sänkte jag ner skeden i skålen när han vilket gjorde att han tillslut åt själv utan att veta om det ;)

Hur mkt mat har du i skålen när du försöker att ge hnm? vad ger du hnm för ngt AD mat fortfarande? han kanske inte vill bli kladdig av maten därför föredrar han sprutan?

GIZMO-SIRI
0

ÄNTLIGEN, HAR JAG EN GLAD OCH FRISK ILLER IGEN. GIZMO HAR BLIVIT RÄDDARE AV SIG OCH SMITER UNDAN OM MAN KOMMER IN I RUMMET, HOPPAS DET GÅR ÖVER FÖR JAG VILL JU INTE ATT HAN SKA VARA RÄDD FÖR MIG MEN KAN FÖRSTÅ EFTER ALLT SOM HAN HAR GÅTT IGENOM OCH VARIT MED OM.

Faxlin
0

Tuffen då. Inte lätt när man varit så dålig. Det kommer säkert ge sig med rädslan till slut.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

PatrikF
0

Vad kul och höra att han mår bra! Han kommer nog fram snart ska du se.