WOOOHOOO! ÄNTLIGEN!
Får min nya bil imorgon och kan köra upp o hämta pälsarna i Stockholm på torsdag :) Ska bli sååååå förbannat kul. Blir några jobbiga timmar, är som ett barn inför julafton :P

Vet precis hur du känner, du får visa bilder på tussarna när du fått hem dem=) och bilen också hehe;)
Grattis! =D Gissar på att jag vet om en som inte kommer sova mycket förän till helgen ;)
Paulina

Tack! Tog ledigt från jobb nu och fram tills helgen, kan inte göra något vettigt ändå :)
Lovar att skicka upp lite bilder, både på bilen och pälsarna, har redan packa ner kameran *hehehe*
*aaaaaaawwww* är klockan bara lite över två…..

Vad roligt för dig. Förstår att känslan nu är både jobbig och rolig. Ja som ett barns inför julafton :-) Eller ja mig också inför julafton :-) Ser fram emot massor med foton sedan
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Min julafton kom tidigt i år.. fick mitt lilla monster redan i september ju.. *asg*
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

*suck* klockan är bara fyra… :D
#4 Lovar, ska fotas en massa :)
#5 Lyckost :P

Shit vad tiden går långsamt :(

Inte långt kvar nu. vad spännade det måste bli med första illrarna! :-) Det kommer bli en spännande tid nu framöver för dig.

Får bilen om 4 timmar och 7 minuter.. Illrarna får jag inte förän på torsdag.
Ska bli så kul. Fick en liten bonus också då jag även ska hämta en omplacering åt Illervännerna och lämna till ett akuthem i Landskrona.

Hoppas du illersäkrar hemmet bara.
Mina har byggt bo under disk bänken o det luktar fan varje gång man öppnar skåpet! Men man har ju inte hjärta o blocka deras "hem", hehehe.
Hoppas det går bra med katterna då….

Japp, hemmet är Illersäkrat, men det lär nog behövas mer, har säker missat något men jag ska vara hemma mycket nu (semester) så att jag kan ha koll på dom. Dom kommer också bara få tillgång till balkongen och vardagsrummet nu till en början. Lite så att katterna kan få ha sin mat ifred och kunna gå undan om det blir för mycket.

Fick bilen idag
nu ska jag snart upp om några timmar för att köra till Stockholm och hämta lite pälsar… Kan inte sova fast jag borde.. men men, en kanna kaffe och fyra redbull ska väl klara skivan :P

hehe, lycka till idag… och visa ingen rädsla för illrarna om de testar dig! :-)
Nu har han varit här och hämtat grabbarna :) Det gick jätte bra och det kommer nog att funka fin fint :)

Oh sa roligt! Ser fram emot rapport pa hur det gar :)
// Amanda

#14> Vad bra för dig Velsan att du hittat en hängiven ny ägare! Hoppas det går bra! Blir illertomt nu för dig… :-(

Äntligen hemma… vilken dag. Upp klockan halv sju för att köra till Liselott och hämta burar till mina och en omplaceringsiller till som behövde skjuts…..
Sen raka vägen till Vanja och hämta dom små myrslokarna… Gisses vad glad jag blev att äntligen få träffa dom. Var skit roligt att se dom busa med varandra, katterna och oss.
Kändes lite jobbigt att hämta dom, vet ju att Vanja kommer sakna dom och samtidigt mnjjjjjjjjjjjäööju-b 43qqqqqq4qa1 <- Boston hälsar
..och samtidigt vara överlycklig för att få utöka familjen.
Bilturen gick bra hem även om det skallrades galler och sjöngs -"Nobody Knows The Trouble I've Seen"…
På den korta tid vi har vait hemma så har Boston klättrat och försökt hitta hål in till dom andra rummen. Han busar och poppar, klättrar upp i soffan och är helt galen :) Jag satte mig ner och försökte fota ett av utbrytningsförsöken när den lille jäkeln Monty smög fram och bet mig i knävecket så det kom blod :D Sen tittade han på mig bara som.. ja vadå? Varnade inte Vanja dig…
TACK SÅ MYCKET VANJA, är super glad :) Men jag kommer få problem med Boston.. han är ju superduktig på att klättra. Han klättrade upp för katternas klösstång och hoppade därifrån över planket. Där dog den illersäkringen, har händerna fulla :)sda cvcv io|>A b8999999k, <- Boston håller inte med
Försökte ta bilder men dom vägrar vara still :)

Så duktiga dom är, någon av dom har kissat i en låda och bajsat i den andra :)

Gud så kul det låter=) Hoppas det går bra i fortsättningen också=)

Dags o ladda lite batterier för mer bus…
Jag gjorde ett misstag tror jag.. dom fick sova på vägen hem.. och inte jag… Monty har kruppit in i buren och lagt sig i hängmattan medans Boston jagar vidare.
Katterna var väldigt skeptiska först men ändå nyfikna, men sen sprang dom in o la sig i sovrummet… tyckte dom var läskiga.

Herregud.. ingen som kunde varna mig att dom sov så hårt
Trodde jag hade tagit död på Monty.. han låg helt livlös på en handuk som jag hade lagt på golvet (efter dom hade spillt ut allt vatten jag gav dom).
Försökte ruska liv i honom och började fundera på hur man gav HLR på en Iller och letade efter akutnumret till vetrinären, men så han gäspar han bara och undrar vad allt ståhej var och somnade om.
Och Jag som trodde jag var förbered på allt :)
Nu har vi busat intensivt och alla har slocknat.. så nu är det min tur och försöka sova lite. Blir nog till att sova på soffan så jag kan ha koll på dom (och med kläderna på så att Monty inte ger mig fler tjuvbett).
Tror Boston har testat mig också lite, vi lekte i soffan och han började bitas i fötterna och hårt i händerna. Sa FY högt och då hoppade han ner på golvet backade undan och blev helt tokig. Slängde med huvudet fram o tillbaka och började sen studsa omkring. Sen sprang han iväg poppandes och började leka.
Godnatt från mig (har ett snyggt bett från fyra tänder i knävecket
)

Jahaja=) Då har du träffat den berömda illersömnen=)

Hi, hi är allt jag kan säga och välkommen in i den galna världen som illerägare.

Tack så mycket Hanna och Ulrika!
Scussi har börjat undersöka Illrarna nu när dom har slocknatt. Det roliga är att jag trodde Linus skulle vara den nyfikna och lekfulla av dom men han ligger i sängen o surar. Scussi har alltid varit Ninjan i familjen och jagar i det tysta. Medans linus alltid har kunna leka med allt o alla. Men illrarna skrämmer honom :)
Ska bli spännande vad som händer imorgon när dom har fått mer tid med varandra :)

Boston - Illern från helvetet
vaknade klockan sex och nyladdad och med nya trix i bakfickan. Nu har han listat ut hur han ska öppna Illerstoppet mellan vardagsrummet och köket. Ruggigt smart. Det första han gör är att käka lite av kattens mat och dricka vatten och sen vill han in igen 
Monty sover snällt på sin handduk.
Katterna har varit framme och sniffat, dom går inte undan utan låter dom komma fram. Men Monty o Boston verkar inte tycka det är intressant om dom inte springer undan.
Faktiskt så har dom gått 100% på lådan 

Vad roligt att läsa om dina första timmar med dem. Ser fram emot att höra mer. Och ja, den berömda iller sömnen kan skrämma slag på vem som helst även de vana ibland. ;-)
Audiatur et altera pars

Tack, trodde ni skulle bli trötta på mitt "tjat" 
Katterna verkar ha accepterat sina nya familjemedlemmar. Linus kommer och lägger sig på mitt bröst som vanligt och håller ett öga på dom. Jag lyfte upp Boston och dom sniffade på varandra, verkade inte vara någon större fara. Dock gick Linus när Boston ville klättra på honom 
M o B verkar ha acceptera sitt nya hem i alla fall. Boston är såååå söt, synd att han aldrig är still i mer än 3 micro sekunder förutom när han sover.
Aaaawwww nu vaknade Monty och gick direkt på lådan :)
Boston o Monty är verkligen två olika personligheter. Monty passar verkligen in i vår livsstil, mysa och sova. Boston är en så busig iller och är överallt; Han kan ta sig upp på soffan, hoppa jätte långt, intelligent (massa knep i det lilla huvudet). Men han är urgullig.
Ska introducera lite mer leksaker idag och försöka gå ut och gå med dom, men ska vänta tills tjejen kommer hit efter jobb.

Den där Boston, han håller mig sysselsatt 24/7 När jag tror att han är säker i sitt "fängelse" så hittar han ett nytt förnuligt sätt att ta sig ut. Tyckte Vanja sa att dom inte kan hoppa så högt, men Boston tar sig över hinder som är 60 cm höga.
Dom är jätteduktiga på lådan, har inte missat en enda gång, fast jag bara har två.
Monty är verkligen en "Carpetshark", ligger jag på golvet och försöker fånga Boston på bild så smyger han upp och hugger, den lilla jäkeln :)

Vad kul att höra =)
Det kommer gå toppen för er om jag får gissa av det jag läst, även om du verkar ha en liten gädda ;) Klart de måste kika om du kan bli deras nya "bitch" ;)
Paulina

Haha naaaaajs :P
// Amanda
Kul att höra att det går bra :) Som sagt när det gäller Monty får man passa sig lite, handlar helt om att inte ge honom tillfället :P Jätte kul att se lite bilder och skratta åt deras hyss :P Kommer nog gå fint det där när ni lärt känna varandra helt :)

Dom små sötnosarna sover nu. Så jag har passat på att gå över säkerheten, käkat och nu ska jag nog försöka sova halvtid innan det är dags för en ny match 
Det är ju nästan som att ha barn :)
Man blir glad när man läser om B & M´s äventyr! 
Sara
Innan jag bestämmer mig för att det är något fel på dom och bara den berömda iller sömnen brukar jag känna efter andning och lyssna på hjärtat.. inte hitills blivigt rädd ^^ hade läst om den långt innan vi skaffade illrarna men Sarae var tvungen att informera oss om den så vi inte fick hjärtsnurp innan vi åkte hem från henne.. Den kan nog skrämma bra, kul att spinnyp fått hem busfröna nu, kärlek vid första ögon kastet var det för oss med våra också.. nu är dom vårt liv.. kan sitta och titta på dom i flera timmar.. roligaste är när man leker med dom så pass mycket så dom får tok ryck och börjar leka med varann som jag inte kan vara med på.. då njuter man bara :)
Ska leta på selar och gå ut nu..
#30 60cm bara? :O vi som har en avspärrning på 120 av trä 1m (inget att greppa i) sen 20 cm galler och det kommer dom över bara dom vill.. men vi spärrar bara in dom på natten i köket för vi har haft hårdhänta påhälsningar i sängen eller snarare jag för pojkvännen rör dom inte men det är skit kul att bita mig men det är väll för jag flaxar så mycket då..
#38 Jag har faktiskt vart med om ett extremfall av illersömn. Han var bara helt slapp, så jag lyfte upp honom och lyssnade på bröstet, men hörde varken andning eller hjärtslag, vilket jag brukar göra.
Får panik. lyssnar lite till, på båda sidor. Inget. Börjar smått skaka och efter några sekunder får jag en gäsp och en mysfis. Det är bland det läskigaste jag vart med om.
Paulina

Hehehe ja dom är för roliga :)
Nu har dom fått lite laxolja och går lös på sig själva.
Tjejen har fått hälsa på dom också, hon bara älskar dom även om hon var jätterädd för dom i början :) Men hon är mest rädd för Monty just nu. Men hon leker lite med monty just nu.
Katterna: Linus har motvilligt lekt med Monty, monty hoppade upp på hans rygg och först slickade han i örat innan han bet honom. Men det var inte så farligt, var nog mest ett kvid för han inte visste vad som hände. Han tycker det är spännande när det är en iller, men är dom två så blir det för mycket och han sitter på behörigt avstånd.
Scussi bryr sig inte så mycket längre. Lite nyfiken, men går fort över när dom blir närgångna.
#40 Ja när det är så jävligt så jag inte skulle höra andning och hjärtslag skulle jag få panik, vaknar dom av starka dofter.. kanske ska införskaffa doftsalt för panik sitationer :S
spinnyp vad kul att det går bra!! jag har träffat både monty och boston många gånger och har en riktigt kärlek för monty, han är sååå mys! kul att dom fått komma till dig!

Vad roligt du skriver Spinnup. Skrattade massor åt dina berättelser, speciellt om klassikern om den döda illern. Kul att det går bra med illrarna och katterna…

Nu börjat saker bli lite normalt och jag känner att jag börjar få koll på djuren; när dom sover, leker och äter :) Dock har jag inte fått koll på om dom biter mig för att dom leker eller vill utmana mig :P Det är inte så hårt, men jag är inte så känslig, men jag vet inte om jag ska låta det gå som lek eller sätta stopp för det?
Monty bet mig hårt i stortån nyss, när han sniffade runt i soffan. Boston älskar att krypa upp i byxbenen, slicka och bita, slicka o bita hårdare, slicka o bita ännu hårdare…..
Linus är inte längre rädd för dom, men har inte riktigt listat ut att illrarna är inte så intresserad av honom om han bara är still. Så när dom börjar nosa på honom så börjar han gå och då springer illrarna efter och han springer fortare och då biter dom honom och en liten ordväxling uppstår. Men pälsarna är inte dummare än att dom fattar att nu är det nog dags att backa. Linus är nog världens snällaste katt och igår var den första gången jag har hört honom fräsa :) Men båda tittar på varandra och sen blir det en sniff och sen går dom åt olika håll.
Boston är en rätt knasig iller, han är överallt och han gör så knäppa saker som t ex puttar vattenskålen så att vatten skvätter ut på golvet och sen dricker han från golvet. Eller välter ut mat på golvet, tar en munfull och springer in under soffan, kommer tillbaka och börjar äta ur skålen och ignorerar sin lilla hög med mat han gjorde brevid.
Idag ska jag prova och gå ut med dom, ska bli spännande :)
Det låter som du börjar finna dig i vardagen med iller =) Kul att höra att det går så bra med katterna! Avi ska massakera alla djur som ser som inte är illrar *suck*
Vad gäller den dä gränsen så måste du själv avgöra vad som du tycker är okej och sedan fya när det går över din satta gräns.
Vissa har gränsen vid blodsutgutelse, vissa vid smärta, vissa inte alls. Det är upp till dig. Själv tillåter jag nafs vid lek, men jag ska inte få ont av det. Annars får mina monster hålla gaddarna borta, men det är det ju inte alltid de gör ;)
Du hittar säkert något som passar dig, men kom ihåg att vara konsekvent med den gränsen så lär de nog sig snart!
Aha, vad roligt! En massa koppeltrassel, de går alltid åt olika håll, du får bära större delen, och de stannar överallt. De kommer bli underbart! :D
Paulina

Du skriver bra. Jätte roligt att läsa. Och super skoj att höra hur det går för dig med de nya familje medlemmarna.
Audiatur et altera pars

Jag skulle säga att bit vid lek är ok. Bit vid lek är för min del när JAG valt att vi ska leka, dvs när jag umgås med den, tex sitter på golvet och leker. Om illern själv vill leka med mig och därmed går fram och bits tycker itne jag det är ok iaf. Visst, det beror helt på hur det görs, ibland ser man ju att det verklgien inte är illa menat utan bara att det är ett sätt att få mig att fatta att jag SKA leka med dem, att de vill att jag ska sätta mig på golvet och leka. Men då handlar det om ett nyp och sen en poppande iller som dansar krigsdans typ… Ett bit som efterföljs av att illern smiter skulle jag säga är en liten utmaning och är därmed inte ok.
Men som sagt, man måste sätta sina egna gränser, detta är bara mina… Kul att du trivs med grabbarna.

Tack så hemskt mycket för era svar! Ja det är det där med gränser som är svårt, jag gillar ju att dom leker och busar och har inget emot lite hårda tag. Men det är ju svårt att se om dom vill sätta mig på plats, mest för att jag såg inte detta beteendet hemma hos Velsan, men det var ju så kort tid och dom hade så mycket annat att busa med (två katter och två vuxna).
Men jag får kanske lite bra tips nu i eftermiddag :)
Det roliga är att tjejen gillar dom, fast hon är lite rädd, men det är ju förståligt. Hon var rädd för katterna också innan, men numera, till Linus förtjusning så kelas det i mängder.

Du sätter gränsen där du tycker det är ok=) Vissa vill ha illrar som aldrig biter och tillåter därför inget bitande alls, andra accepterar lite småtugg då och då.. du bestämmer=)
Lita på dig själv! Förnuft och intuition är något du ska värdera. Känner du att de sätter sig över dig, då är det antagligen så.
Jag får positiva vibbar och tror att du är helt kapabel till att avgösa själv vad de gör och varför bara du är lyhörd. Visst finns ju vi i en drös för små och stora frågor, inte så, men lita på dig själv. Ni kommer hitta en rytm som passar er alla när ni kommit in lite i det hela. =)
Paulina
Det kommer gå jätte bra spinnyp :) Låter som det gått jätte bra också, tjejen kommer komma in i det, sambon var väldigt avvaktande första veckan och tog knappt i dom och idag sitter han med Zira i famnen hela dagarna :)

Tackar så mycket alla! Man oroar sig väl lite för mycket ibland, det är ju våra barn och man vill ju uppfostra dom rätt
Faktum är att dom är otroligt snälla och har faktiskt inte bitit min flickvän eller någon annan för den delen. Jag tycker faktiskt att dom ska få lov att leka med munnen och nafsa lite, det är ju deras grej, men man vill ju inte uppmuntra till dåligt beteende *hehehe*
Haft en otroligt bra dag med busungarna. Vi gick en lång runda på Järavallen med pälsarna och jäklar vad deras små ben och nosar fick jobba. Men när vi var nästan tillbaka så la Monty sig på rygg och alla tassarna i vädret och krävde sovpaus, så han blev buren dom sista 20 metrarna. När vi skulle sätta oss o fika så sprang dom in i buren och somnade i en hög. Var verkligen kul o se dom sniffa omkring och det kändes som om vi alla kom varandra närmare. Boston har ju hela tiden varit min favorit (får man säga så om sina "barn"?) men Monty har verkligen värmt upp våra hjärtan. Flickvännen har också haft Boston som favorit, tror det för han är väldigt sällskaplig och "pålitlig", men något hände och hon stal Monty ifrån mig. Helt plötsligt så gick dom och plockade svampar, busade och lekte för sig själva. Monty är verkligen en djup iller som charmar alla med sin tuffa stil (man tror han är en hårding när han egentligen är en riktig kelgris). Boston är verkligen en busunge och det kändes ofta som om det var han som var ute och gick med mig istället för tvärtom och han visade alla "smultronställen" för mig :)
Blir en lång dag på jobbet imorgon!
(Bilden är tagen på Monty som beslutade sig för att ta en sovpaus)
Du ska veta hur jag var första veckan.. fick panik och hjärtsnurp första tiden när dom nös eller hosta.. :S Jag oroar mig för allt..
Gud vilken söt gäsp bild :D

Vad skönt att det verkar ha löst sig för Vanja. Hoppa att allt går bra i fortsättningen.

underbart att få höra hur bra det går för dig!! å som många sagt att det är du som sätter gränser för va du tycker är okej å inte. hos mig är det noll tolerans..inga gaddar i min kropp inte å det gäller alla djuren. sen däremot e jag mesig med att dom får vara överallt så länge det inte innebär fara för dom.
kan ju upplysa om att diesel nyss rev ner hela fönsterbrädan :S han har ALDRIG klättrat innan men nu jagade han min ena katt å den bara föll i backen, diesel klarade sig bra.han tyckte det va skoj min katt därmot trodde jag skulle gå hjärtattack …
hoppas att det fortsätter flyta på bra för dig! roligt att höra alla upptåg de små kan göra…

Hahaha, ja kan tänka mig att katten hade vett nog att skämmas lite medans illern bara tyckte det var party.
Jag vaknade i morse klockan sex av att Boston hittade på bus, välte glas, en glassburk (Ben & Jerrys), fick tag i en massa små äpplen och ställde allmänt till oreda :) Försökte få honom att sluta men han var envisare än mig så det var bara att gå upp, plocka undan och sätta sig o titta på nyheter :)
Saknar dom jättemycket…