Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 1031 ggr
sarae
0

KT inför valpköpet

Detta är en kunskaps tråd om vad man ska tänka på innan man köper valp  - här kan ni skriva allt ni vet om just detta ämne, bifoga gärna bilder, länkar etc.

Men snälla, hjälp oss hålla dessa trådar rena från diskussioner

Vad är en kunskapstråd?

sarae
0

Jag tycker att det är viktigt att ställa sig dessa frågor innan man ens funderar på Att skaffa iller.

• Har jag tid och tålamod att uppfostra en liten valp som kommer att kräva massa tid och en mängd tålamod de första månaderna?
  • Har jag råd? Har jag råd med inköpskostnader på ca 10.000kr? Och kommer jag att ha råd  fortsättningsvis med veterinär besök, högkvalites foder, försäkring etc?
  • Vad gör jag om jag måste resa bort? Det är inte alla som vill passa en ettrig liten iller.
  • Är jag allergisk? Pricktesta dig innan om du är allergisk mot andra djur. Åk även hem till folk som har illrar och testa hur det känns i den miljön. Alltför många skaffar sig en iller utan att tänka sig för. Illrar mår inte bra av att omplaceras…så bespara den det lidandet, och testa först!
  • Är du beredd att uppfostra en valp som kanske biter så blodet sprutar, och blankt vägrar att gå på lådan? Är du inte det, så tänk om och skaffa ett annat husdjur.
  • är du beredd på att många av dina vänner kommer vägra komma hem och hälsa på? Många är otroligt rädda för illrar, och sätter sig inte gärna i samma rum som en.
  • Har du möjlighet att illersäkra? Illrar är otroligt intelligenta och nyfikna, och det gäller att hela tiden ligga ett steg före så att inte olyckan är framme.

När du har funderat igeonom dessa frågor, och läst på ordentligt om iller och kommit fram till att det är ett djur som passar dig bör du:

• Träffa så många illrar och iller ägare du bara kan.
  • Läs så mycket om iller du kan hitta.
  • Fundera på vad för iller du vill ha. kön, ålder etc.
  • Köp inte fösrta bästa iller du hittar på annons. Jovisst kan det få ett lyckligt slut, men många gånger går det åt skogen när man är första gångs ägare.
  • Ta kontakt med alla uppfödare du hittar, ställ frågor, åk och hälsa på, träffa folk som har illrar från deras uppfödning.
  • Ta sedan den uppfödaren som känns rätt. Det är viktigt att man har en bra relation till sin uppfödare. Det är ovärderligt sedan när du får hem din valp. En seriös uppfödare skall finnas som standby under hela illerns livstid. Och du ska kunna ringa när som helst och ställa alla sorters frågor.
  • Självklart rekommenderar jag att man tar valp från en seriös uppfödare, som säljer sina valpar med kontrakt, chippade, vaccinerade och med stamtavla.
  • Ju fler krav uppfödaren ställer på dig, desstå fler krav kan du ställa på uppfödaren.
  • Återigen, ta inte första bästa iller bara för att den finns i närheten, är billig eller söt. Utan ta den iller som känns rätt. Och kom ihåg att du gör inte illern en tjänst om du köper den från en farm, i syfte av att "rädda" den. Genom att köpa från farmar så stöder man bara deras verksamhet. Ibland kan man bli tvungen att offra några illrar, för att i gengäld kunna rädda fler i framtiden.
leo-
0

det första jag tycker att man ska göra är att fråga sig själv både en och två gånger. Är jag verkligen beredd att binda upp mig i upp till 13 år med allt vad det innebär i bett och envisa individer .

Det är en levande varelse som i början är lika rädd för dig som du är för den. Men när man förstår varann en väldigt trevlig vän 

Är det grönt med omgivningen (föräldrar/partner) ställer dom oxå upp

(detta p g a att jag tycker att det är väldigt många omplaceringar p g a allergi bla)

Smeagol
0

Det jag tycker man sak tänka på:

• Är du under 18 och bor hemma är de viktigt att föräldrarna verkligen är med på det. Och de är inte för en vecka eller två utan för många år.
  • Att om man är ung kanske ska överväga hur saker och ting kommer se ut i framtiden.
  • Att man har folk som kan vara iller vakt.
  • Det kan bli väldigt dyrt vid ev akutfall/operationer.
  • Att man vet vad man gör och är seriös så man inte gör spontan köp.
sarae
0

Eftersom valp säsongen börjar på våren kan det vara bra att redan nu börja kolla runt bland uppfödarna. Sätta upp sig på valplistor, åka och hälsa på. Och tänk på att bara för att du tar kontakt med en uppfödare betyder det inte att du får köpa en valp. Många uppfödare har hårda krav på dig som köpare, så förbered dig på att få svara på en mängd frågor. Därför är det bra att läsa på så mycket som möjligt innan.

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det jag tycker en valpköpare ska tänka på är följande.

• Ta reda på så mycket som möjligt om illern, både som djur och som husdjur.

• Om jag är under 18 år, får ha iller för sina föräldrar. Dom SKA vara med på köpet och skriva under kontraktet.

• Att jag har ett konto där det står minst 5000:- som ska vara bara till illerns veterinärsräkningar

• Har jag råd att ha illern, EN iller kostar i runda tal 2500:- i inköp, till detta kommer mat av hög kvalité (typ Hills och Royal Canin och ANF) och vaccination som uppgår till minst 2000:- första året. Och operationer är dyra, speciellt om det är akut.

• Är jag eller någon annan i familjen alergiska, ta reda på detta hos doktorn. Skaffa inte illern först och kolla sedan.

• Besök minst ett par illerägare innan du köper iller, dom flesta illerupfödare tar gärna emot dig.

• Kan jag ställa frågor till uppfödaren

• Är jag berdd att lägga så lång tid som upp till 10-13 år, det är så länge som en iller kan leva.

• Ta inte första bästa iller eller uppfödre du kommer eller ringer, utan ring runt till flera. Sen kan du jämnföra mellan uppfödre.

• Kan jag besöka flera gånger när jag väl har bestämt mig för en uppfödare.

• Kan jag besök kommande valp så ofta som jag vill

• Är jag beredd att uppfostra en valp som kanske börja bita när han/hon kommer hem.

• Är jag beredd på att torka skit efter en iller som kanske vägrar gå på toa när han/hon kommer hem.

• Har jag illersäkrat mitt hem tillräckligt.

• Är jag beredd på att en iller kan lukta, dom är ju släkt med skunkar, och kan på samma vis som dom lukta illa.

• Åter igen, köp inte första iller du träffar på, även om han/hon är jätte söt som en liten 10 veckors valp. Ta reda på så mycket du kan om illern,både som husdjur men 1:a hand som djurart. För kom ihåg att illern från början är ett rovdjur som har speciella behov.

Missy
0

Tycker ni har verkligen fått med allt, bra jobbat. Vill bara slå ett slag för just det här med uppfödarkontakten. Är verkligen guld värt att ha god kontakt med sin uppfödare. Personkemin mellan uppfödare och köpare är väldigt bra ifall den stämmer. Så tänk lite på detta oxå. Det är viktigt med kontaken både för uppfödaren som kan utvärdera sina valpar på detta sätt och för köparen som kan få regelbunden info och även stöd och råd och sist men inte minst för illerstammens framtid så uppfödaren kan se hur kombinationen blev och utifrån detta gå vidare.

sarae
0

Fundera även på vad du gör om du av någon anledning inte kan ha kvar illern eller om du inte klarar av själva uppfostran. Kan du vända dig till uppfödaren och få hjälp? Ställer uppfödaren upp med tips och råd om hur du skall hantera valpen? Kan uppfödaren ta tillbaka valpen eller hjälpa till med omplacering och du inte kan ha kvar valpen? Om inte, så tycker jag att man ska byta uppfödare. En bra uppfödare är en ovärderlig informationskälla samt en trygghet under hela illerns livstid. Något man inte bör förringa.

klarsferrets
0

När ni ska ta kontakt med uppfödare finns det några saker ni bör tänka på.

Tänk på att berätta lite om er själva när ni sänder en förfrågan om iller valp och skriv inte bara som så här: hej jag heter….. vill köpa en iller valp vad kostar den? . Det ger inte ett så bra intryck till Uppfödaren om att du är en seriös person som vill ha en iller. Tänk på att få information som:

Hur gammal du är !!

Var du bor!!

Hur du bor !!

Vad du gör !!!

Om du har djur redan nu !!

O vilka i så fall !!!

Den dagen ni har tänkt att hälsa på uppfödarem är det bra om ni har skrivit ner så

många frågor som möjligt på ett papper o ta med det till dom olika

valpuppfödarna det är annars ganska lätt att glömma av vad man skulle fråga

tänk oxå på att ingen fråga är dum eller retlig att fråga .

Denna kommentar har tagits bort.
UlrikaD
0

Alla tips och råd här är ju för de som inte haft iller innan och ska få hem sin första. Skriv gärna lite tips och råd för de som ska få hem en valp som redan har vuxna illrar hemma.

AlbaStiffler
0

*putt*

illertjejen
0

många bra råd:P

Faxlin
0

Köp ej valp under 10 veckor. Detta då valpen behöver den tiden med mamma och syskon för att utvecklas rätt och lära sig illerspråk av sin mamma.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sarae
0

puttar upp på förekommen anledning