Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 2927 ggr
sonjaochjocke
0

Flyga med iller

finns det inga flygbolag som tillåter iller ombord på planet? har kollt runt på lite flygbolags sidor och hittar typ bara ett som tillåter andra djur än katt och hund men inte i kabinen!

ferretgirl
0

Tror inte där är något flygbolag där du får ha djur (undantag ledarhund) inne i kabinen vid resa med flyg. Dessutom så skulle jag inte våga ta mina illrar på flygplan, har en kompis som i sin tur har en väninna som skulle åka flyg mellan Sturup och någonstans i Norrland. Denna resa resulterade i att dom 2 illrar hon hade med sig sprängde trummhinnorna, detta fick till följd att hon sen hade illrar som hade jätte ont i sina öron. Så när jag reser håller jag mig på marknivå, antingen i bil eller på tåg eller buss.

skrollan
0

nej fy, stackars illrar!

HannaM
0

Sen kan det gå jättebra att flyga också. Vet att Sarae här inne var och hämtade en valp i ungern rätt nyligen, var en tjej till som var med och hämtade en valp. Både dessa mår kanonbra.

sonjaochjocke
0

de flesta flygbolag tillåter katter och hundar som väger under 6 kilo eller nått sånt.

både djur och människor kan ju få problem med lufttrycket under en flygning. de gånger jag varit förkyld har jag haft jätte ont.

ingen som vet något bolag som tillåter illrar? vilket bolag flög Sarae med? om hon nu flög det vet jag ju inte.

HannaM
0

finnair om jag inte minns fel.. hon kan säkert svara själv sen en jag har för mig det, men djuren flög inte i kabinen

sonjaochjocke
0

tycker det är tråkigt att dom inte får flyga i kabinen, man vill ju ha dom i kabinen så man kan lugna dom om de blir stressade eller rädda.

Booboo
0

Jag skulle flyga med en akuthemsiller ner till sthlm med Malmö Aviation. Jag köper djurbiljett och ska checka in, men då tycker kvinnan förskräckt "VAD ÄR DET DÄR FÖR ETT DJUR?!" Det är en iller förklarar jag lugnt. "NEJ! den får inte åka med! Det är en gnagare!!! Om den kommer lös kan den gnaga på planets kablar!!!" För det första är det ett mårddjur, den har tänder som en katt, och den tar sig inte ur buren..
Men icket. Det är en gnagare. Punkt slut.
Jag får ju skylla mig själv, jag kollade inte upp tillräckligt noga vilka bestämmelser som gäller.

Men om jag inte minns helt tokigt, så får man faktiskt flyga med SAS med illrar, fast då får dom inte vara i kabinen, utan lastutrymmet.

sarae
0

Jag har flugit med iller på KLM och på finnair. På KLm fick jag ha illern i kabinen, men det var oxå drygt 5 år sedan. Med finnair fick de äka i "cargo" (nej, det är inte med bagaget, och det är i en tryck cabin, precis som i kabinen)

sonjaochjocke
0

#8 gick det bra att illen fick åka som cargo? eller verkade iller upprörd??

sarae
0

#9 inga som helst problem måste jag säga. Jag var nervös, men båda illrarna var helt lugna när d ekom fram, och sov gott… en av dem sov t.om illersömn. Oh jag har inte sett nån påverkan på beteende eller så i efterhand. Eftersom man ändå inte får lov att öppna transportburen alls när man flyger med dem i cakninen, så är det egentligen ingen skillnad för dem. har illern bara en bekvä bur, mat och vatten så klarar de det bra

skrollan
0

nu måste jag vara pinsam, vadå kabin? jag som typ aldrg åkt flygplan Skäms

ferretgirl
0

Det är inte så lätt att veta om man inte har flugit eller tittat på filmer som jag.

Kabin = där alla passagerare sitter, det där kaptern stitter heter Cockpit (inte säker på stavningen, men)

skrollan
0

tack :) vad betyder åka som cargo då? :) får dem sitta dör om dem inte åker i kabinen?

sarae
0

#13 cargo betyder egentligen "last", där man inte har folk, utan allat annat betecknas som cargo. men illern sitter alltså inte där bagaget är, utan i en tryclcabin (annars skulle det vara riktigt jobbigt att va iller på det planet)

werner
0

Uäh skulle aldrig ta med ett djur i ett flygplan bara jag mår dåligt av trycket och då kan jag inte ens förstå hur djuren känner sig ;S

TIMMY
0

Har också flugit med två illrar i kabinen från USA till sverige. Detta var med SAS eller KLM för knappt 15 år sen. Det gick jättebra. Det jobbiga var när dom kom till Sverige och fick sitta karantän…;(

/IDA

Stinko
0

Jag och min sambo kanske ska åka till Frankrike (inget bestämt ännu), har dock ingen aning hur det blir med illrarna då vi inte har några illerkunniga vänner att ha som illervakt.. Att ta med dom känns nästan inte som något alternativ då jag alltid har dom utanför transportburen när jag reser med tåg.. Skulle nog inte klara av att ha illrarna i transportbur, UTAN uppsikt dessutom, hela resan i ett flytplan..Hujja.  :/

…Undrar hur lång tid det tar att åka till Frankrike med tåg? :P Haha

werner
0

Ungefär 6 resdagar tror jag att det tar att tågluffa till frankrike från sverige mer eller mindre timmar beroende på vart ni åker ifrån och slutdestination.

Stinko
0

#18:  Oj, ja nästan en veckas resa då. Skulle man nog inte palla. Särskilt inte med illrarna.
Då blir det nog att försöka få tag i någon som kan ta illrarna och så flyger man dit.
Att jag ska vara så nojig över att ta illrarna med på flyget. :/ hmm

werner
0

#19 jag skulle hitta någon som kan ta hand om dom för jag är väldigt skeptisk till att flyga med djur.

skrollan
0

#20 håller med!