Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 947 ggr
Lissi08
0

Transportbur inredning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej alla jag håller på att förbereda min transport bur för att jag ska snart hämta min egen lilla iller bebiis hem.
Jag har aldrig tidigare haft någon iller och vill känna mig säker på att jag har allting med än så länge så har jag inrett den på följande vis:
Det är dock inte klart än!

Hängandematta, tunn kudde längst grunden, vatten, matskål och bajslåda (kolla bilden!)

Nu behöver jag hjälp: Fattas det något? är det något jag tänkt fel?
Tack på förhand! :D

Ceciliaolucifer
0

Ett tips är att ha vattenflaska och en matskål som man sätter fast på gallret :) är det en liten liten valp så kan du blöta upp torrfodret.

En hängmatta blir bara bra :) Hur lång är resan?
Be att få en filt med mammans och syskonens doft. Lägg i en plingboll om du vill ha lite oväsen på väg hem :)

Lissi08
0

jo det är en sån vattenflaska som man sätter fast på gallret men mat skål som sättsfast där, det visste jag inte att det fanns hehe tack för rådet!

Resan är drygt 3h-4h lång om jag inte misstar mig..:)

Ceciliaolucifer
0
Lissi08
0

Tack så mycket ! :D

Sara
0

Ja en liten filt i hängmattan så är biffen klar.

Sara

Faxlin
0

Tycker det låter som en bra inredning av transport buren. En liten filt att ha i hängmattan är bra att ha. men det kan man med fördel använda något som luktar av mamma och syskon.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lissi08
0

#5 åh tack! :)

#6 hahaa då lämnar jag den biten till dig åsa ;)

ferretgirl
0

I min transportbur (den jag använde på långturer) har jag en bit fleecetyg med ett ett gammalt babytäcke inuti för att det ska bli mjukt. Längst bak i buren har jag en liten toalåda som jag en gång köpte till dom för att ha i nattburarna. Men dom var för små att ha där, så nu använder jag dom i transporten istället. Sen har jag en stor hängmatta som är sydd som en påse så att dom kan lägga sig även i den om dom vill. I dörren/framluckan så har jag en vattenflaska som hänger utanpå den, sen har jag en skål som hänger på själva gallret som jag har mat i till dom om vi ska åka långt. Buren är så pass stor att dom kan vara 2-4 illrar i (beroende på om det är tikar eller hanar som jag ska transprortera, eller om det är bägge delar så är dom 3, men det beror också på hur långt vi ska). Som nu i nov när vi ska till Änglaillern, så kommer jag att ha 2 transporter med mig med 2 illrar i var transport. Men här kommer vi att stanna minst 2-3 gånger på vägen upp, och lika många gånger hem för att dom ska få sträcka på benen. Det är bra även för oss 2-benta att sträcka på oss lite då och då, vi ska liksom köra ca 45-48km/enkelresa. Och då behöver man rasta lite både för att sträcka på ben och rygg, men också för att äta lite och se till att illrarna har vad dom behöver.

sarae
0

så här der det ut i en av mina transportburar. Självklart har de vattenflaska och matskål i, och bajslådan är det röda längstback

JossanH
0

#9 är jag blind eller har du glömt bifoga bilden ;)

är det en väldigt liten valp så kan den ha lite svårt för hängmattor.. Sätt hängmattan väldigt lågt..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

#7: Det går bra det. Den biten fixar jag :-) Och skulle jag märka att något behöver justeras så hjälps vi åt med det. Vi har ju tid på oss :-)

Audiatur et altera pars

Lissi08
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

oki en fråga till:
det här med matskålen som man sätter fast på gallret hur går det till? min transportbur har väldigt små hål (se bilden ) ser ingen utväg någon som har en ide elller som har någon bild så att jag kan se hur en sådan matskål skulle se ut :) ?

Lissi08
0

# 8 va fint tack det hjälpte verkligen att läsa fick ett par nya ideér som måste testas hihi

#11 åh jaa jag behöver hjälp tror ja haha inte så van med en transportbur inte.. matskålen är krånglig att hålla på med jag har massor med sånna som hänger utanför sedan fåglarna men jag vet inte om de passar..och jag vet inte heller hur jag ska sätta fast dem :/ :(

Faxlin
0

#12: Den där är det inga problem att sätta fast en matskål på. Dock brukar man ha en annan sort än den du menar. Men om du tar med den du har så fixar jag så du kan använda den om du vill. Har en ruskigt händig gubbe :-)

Audiatur et altera pars

Lissi08
0

#14 hehhe oki jg har en massa skålar både från hamstrar och fåglar någon av dem måste ju fungera som matskål :P åtminstone tills jag får en aning om hur en riktig trnsportbur ska se ut

Imon ska jag lägga ut bilder på min lilla "katastrof"bur hoppas den blir godkänd åtminstonde :P jag har sytt allt själv :D hihi

Faxlin
0

#15: den kommer säkert bli godkänd. :-)
de är inte så petiga dessutom. Bara det är mjukt och skönt och man kan skita ner det så är det bra :-)
Jag har massor med transport burar som jag kan visa dig när du kommer. Sedan fixar vi dit matskål på din.

Audiatur et altera pars

Lissi08
0

heh det blir jätte bra :D tack så mycket ja pm:ar dig om vilka dagar jag kommer :D

Faxlin
0

Japp gör så. Ska bli skojigt att äntligen få träffas :)

Audiatur et altera pars