Iller iFokus

Iller

Etikett: berättelser
Läst 646 ggr
Musiken
0

Nisse var pa vag over regnbagsbron...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

For ungefar en halvtimme sedan sa gick jag ner for att satta pa en tvattmasking och lamnade sa klart illrarna till att skota sitt.
Kommer upp igen och satter mig vid datorn. I en paus mellan tva latar hor jag ett konstigt ljud, som om nagon klamde riktigt sakta pa en pipleksak, ni vet sa att den piper lagt och langsamt. Tankte inte mer pa det utan antog att det var Nisse som bet pa sin nya leksak som har en pipis i sig. Ytterligare nagra minuter senare gar jag for att kolla vad han egentligen holl pa med, kanske hade den fastnat i tunneln och han forsokte dra ut den eller nat.

Da hittar jag honom hangandes i elementet. Han hade antagligen forsokt klattra upp till sangen och fastnat med huvudet och nu hangde han bara dar. Han forsokte inte komma loss eller nagot, utan hangde bara helt livlos och andades sa langsamt och anstrangt att han lat som en pipis.
Blev sa chockad att jag nastan blev arg pa honom for att han varit sa dum och forsoker fa loss honom, men han sitter som berget. Var beredd pa att han skulle bita som en galning och skrika, sa forsokte lirka loss honom sa forsiktigt jag kunde sa att han inte skulle fa panik och forsoka krokodilrulla och bitas. Men han lossnade inte. Borjade grata och trodde att han skulle do for han rorde sig inte. Funderar pa om jag skulle forsoka bryta sonder elementet, men insag att jag nog inte skulle klara av det, sa jag bestamde mig for att dra allt vad jag kunde i hans huvud istallet. Pa fjarde forsoket lossnar han antligen. Borjar storgrata och kolla om han ar ok. Han var sa otroligt medtagen och orkade inte ens forsoka bitas eller protestera fastan han maste ha varit sa radd och arg. Sag att han var alldeles orange och kladdig mellan benen efter att ha tomt analkortlarna och jag forsokte torka av honom lite forsiktigt. La honom sedan som en bebis i armarna och gv honom ferretone direkt fran flaskan. Da piggnade han till lite och borjade gny lite. Stackaren maste ha varit sa radd..

Nu ligger han i sin sovpase och sover och Lotta sitter utanfor och vaktar honom.

JossanH
0

Shit- vad otäckt! Tur att allt ändå gick bra!

Sajtvärd på Iller.ifokus

ferretgirl
0

Fy för den vad hemskt, vet på sätt och vis hur du känner det. Min Aslan hade fått in sitt huvud i ett sådant där gult lock som det fanns på dom gamla super-8 filmerna. Hur??? Det vet jag inte än idag, men både han och jag var i full panik, men jag struntade totalt i att jag blev duktigt biten av honom. Eftet mycket klurerier så fick jag loss hon med hjälp av diskmedel, när jag såg hålet han hade fått in huvudet i så tänkte jag för mig själv, hur tusan hans huvud kom igenom det hålet. Det var ungefär så stort som en 5-krona, kanske en aningens större, men det var bara med mm.

Theres
0

Epona fastnade en gång bakom mitt sängbord (det är ett stort skåp) och hon hade bajsat ner hela väggen i förtvivlan. Melwin fastnade en gång i en kattleksak och den satt så hårt så han inte kunde andas och jag trodde han skulle dö Gråter

golf.ifokus.se

Sara
0

Fy så hemskt! Skönt att du fick loss honom!

Sara

Gustav-o-Linda
0

shit !

fridaas
0

Nej vad hemskt :'(

Tur att han klarade sig!!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Musiken
0

Han mar battre nu. Baddade av skunkvatskan som fastnat i palsen pa honom och han gnallde lite mer, men rorde inte pa sig. Handmatade honom lite torkad kyckling och ferretone sen och la in honom i munkjackan for att sova lite. Nar han vaknade sa sprang han ett varv runt rummet och sket pa mattan (sa klart). Sen gick han och la sig igen med Lotta. Far hoppas att han mar battre nar han vaknar imorgon, annars blir det nog en trip tilll vetrinaren for honom.

Sara
0

Kanske kommer det nått gott ut av det här och ni blir kompisar. Glad

Sara

Musiken
0

Ja, jag hoppas det! Men han har faktiskt blivit mycket trevligare bara sedan Lotta flyttade in. Han tar ut allt bit- och busbehov pa henne :P Fick till och med en puss igar! :D

Aelsklinn
0

Fy! En liknande grej hände med vår Frenja, FÖRSTA natten hemma hos oss. I vår gamla lägenhet hade vi ett tredje rum där vi bestämt att vår valp skulle få vara under natten. Jag hade åkt till sthlm fram och tillbaka i ett sträck för att hämta henne (ca 150 mil) och var dödstrött när vi kom hem 3 på natten. Jag och sambon stupade i säng. På morgonen kring 9 går sambon upp för att titta till vår bebis. Jag hör hur han skriker: "Linn kom fort! Frenja har fastnat!" med panik i rösten. Jag kastar mig upp ur sängen och rusar in i illerrummet. Där ser jag hur vå lilla bebis hänger under elementet och hennes huvud sitter fast där bakom. Fötterna når knappt i backen och det är bajs över allt på illern, väggen och golvet…

Vi får panik och försöker slita loss elementet från väggen samtidigt som vi lyfter upp frenja för att hon ska få luft. I allt det vilda ringer vi vår granne Malin (som också har iller) för att hon på något vis ska hjälpa oss. Vi kan nämligen inte dra loss Frenjas huvud. Under tiden som jag möter Malin i hallen får sambon en snilleblixt: Han puttar igenom hela illern där hon sitter fast. Tänk er ett kilformat hål där Frenja sitter längst ner och håller på att kvävas. Men sambon lyfter upp henne högre upp i "kilen" där det finns mer plats och liksom drar igenom hela kroppen med huvudet först.

Den lättnad, glädje och skuld jag kände den morgonen går inte att beskriva. Vi tittade till henne en gång under natten, men räknade ut att hon hade kunnat sitta fast där i 5 timmar!!! Helt fruktansvärt! Men som tur var verkade hon inte jätteomtumlad eller kvävd utan var nog mest skrämd över att inte kunna komma loss.. Efter den händelsen byggde vi en liten hage åt henne som hon fick sova i under den första tiden. den ställde vi i ett hörn UTAN element.

Gustav-o-Linda
0

Tänk va lätt att det händer något.

Dom e ju inte rädda av sig o förstår inte innebörden om vad som kan hända…

Nyfikenheten har nog ställt till det för mer än en iller, tyvärr…

AlbaStiffler
0

#0 Usch vilken mardröm. vilken tur att du räddade honom när du gjorde. kan inte vart så långt kvar… Ibland har de änglavakt.

Hurga, ryser av allas hemska berättelser. Tur att vi har golvvärme och inga element… Men farorna finns överallt!

werner
0

Herregud skulle få hjärtattack och skrika på min fästman att göra något, får bara panik när illern försöker hoppa längdhopp från fotöljen ;S

skrollan
0

fy vad hemskt era stackare! men hur ska ni lösa så det inte händer igen? :O

Musiken
0

Jag vet inte.. Har stoppat in hushallspappersrullar i springorna nu, men jag hoppas verkligen att han lart sig en laxa ocksa!

AlbaStiffler
0

#15> DU vet att hushållspappersrullar även de är dödsfällor. Finns illrar som fastnat i dessa åxå och fått panik. Kanske inte stryps i dem, men kul är det nog inte!

Tänk på att det kan bli varmt bakom elementet om du stoppar in grejer där. Är det el eller vatten-element?

Musiken
0

Vet inte vad det ar for element faktiskt, men det ar aldrig pa iaf :P Tycker om nar det ar kallt och sover med oppet fonster aven pa vintern.

Och jag har knokat in andarna pa rullarna sa att de inte fastnar dar :)

PatrikF
0

Hur mår den lille skiten nu? Repade han sig?

Musiken
0

Ja, nu mar han bra igen :) Hoppar och skuttar som en tok, men han gar ogarna nara elementet, sa jag hoppas att han har lart sig ngt nu :)

AlbaStiffler
0

#17 >Ja är det inte påslaget så är det ju ingen fara. Kom ihåg bara att ingen lösning är helt illersäker, även om ändrarna är inknökade osv osv… hehehe…

PatrikF
0

#19 Skönt o höra :) Dom är lite tokiga dom där djuren…

Aviendha
0

Usch! Får kårar efter ryggen när jag läser det där..

Liknar sättet Chade dog på.

Han var ju sjuk på slutet, men sista två veckorna hade han gått upp ca 10g och åt bättre och var piggare, medicinen som äntligen började fungera.

En morgon när jag klev upp så kom han inte och hälsade som han brukar, och han kom inte när jag ropade heller. Hittade honom tillslut död. Han hade fastnat i en slags blompedistal jag hade.

Benen på den gick zigzak. Jättesvårt att förklara, men han hade lyckats komma upp, ocg igenom ett hål, som var V-format, där han fastnade, klämd aldeles bakom revbenen. Detta borde ha strypt honom.

Hur han kom upp kan jag inte för mitt liv förstå. Har haft den sen jag skaffade honom, och både han och Avi hade flera gånger försökt ta sig upp i den utan att kunna lämna golvet, därför fick den stå kvar, dock inte nära nå så de skulle kunna klättra i den.

Jag vaknade mitt i natten och satte mig upp. Killen frågade vad det var och jag trodde att jag hade hört något. Efter att ha lyssnat noga ett tag så hörde jag inte ett knyst, så jag tänkte att jag hade inbillat mig något, då jag brukar drömma rätt livligt.

Än idag klandrar jag mig själv för att jag inte gick upp o kollade. Antagligen hade jag inte hittat honom då, eller så hade han vart ok, eller redan död då. Men ändå.

Inte för att stjäla din tråd a lá "tyck synd om mig", men det bevisar hur viktigt det är me illersäkring, och att saker som funkat kan vara farliga ändå. Något jag lärt mig den hårdaste vägen av alla.

Oerhört skönt att han mår bra! Eftersom han var så medtagen så tror jag (amatörsmässigt såklart) att blodtillförseln stryptes på honom, så det var tur att du fick ut honom i tid.

AlbaStiffler
0

#22> Ursch vilka hemska historier och underliga historier du berättar om dina illrar.

Aviendha
0

#23 Illerlivet i ett nötskal =)