Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 4168 ggr
Musiken
0

Arrvavnad/tumor/navel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Forlat for alla tradar skapade av mig idag, men det ar manga iller-fragor i mitt huvud Skrikandes

Gjorde en grundlig koll av Lotta tidigare ikvall och sag att hon hade en "navel". Sa jag kande lite pa den och det kanns som att det ar en liten klump.

Nu ar jag jattenojig over att det ar en tumor eftersom jag inte vet ngt alls om hennes bakgrund. Hur ser buktumorer ut och hur kanns de? Kan det vara sa att det bara handlar om ett daligt igensytt sar fran kastreringen sa att hon har fatt arrvavnad? Hur hogt snittar de vid kastrering isf, "klumpen" sitter ganska hogt upp.

Eller har hon helt enkelt bara en helt vanlig navel? Hon ar bara ca 2 ar, och jag skulle gissa pa att hon ar ett resultat av arbetande illrar/jaktillrar eftersom hon ar sa liten, samt inte bar nagra (synliga) spar av avel for fargens skull, sa jag tycker inte att hon borde ha fancy teckningar i slakten eller de sjukdomar som medfoljer, eller lida av (allt for mycket) inavel.

Nojig matte bifogar dalig bild. Ljusade upp bilden lite dar skuggan ar for att visa vart hon ar rakad vid kastreringen.

Musiken
0

For att gora det klart sa ar det "klumpen" ungefar mitt pa henne jag menar. Den syns inte sa bra, men man ser lite iaf.

sarae
0

väldigt svårt att se/säga vad det kan vara. Men placeringen är ju ungefär där en hane har si snopp…det e inte så att hon e tvekönad? :P  Nej, men allvarligt. Jag förstår inte riktigt hur du menar, är det på undersdan huden? som en knöl? Eller är det något på huden, mer so en vårta/utväxt? Vid kastrering så kan dem snitta så högt upp.

Musiken
0

Haha, nej ja tror inte att hon ar tvekonad :P

Det ar svart att kanna, men den ar liksom ratt mjuk, och det kanns som att den sitter fast pa insidan av huden liksom. Som en varta eller ngt, fast pa insidan av huden. Gud vad svart det ska vara och forklara >(

Ceciliaolucifer
0

Navelbrock borde dem flesta djur kunna ha men det ser ju ut som att hon skulle kunna vara en Nisse.  Men eftersom du vet att det är en hon så börjar man ju fundera på vad det kan vara för ngt.

Har du lagt märke till den tidigare? Om du bara tar upp henne och klappar henne är den ngt du lägger märke till då? dvs kan du helt enkelt bara ha missat den och att den har funnits där från dag ett då du hämtade hem henne?

Verkar hon ömma? eller tycker hon att det är obehagligt?
Kan hon ha användts i avel kanske och har gjort ett kejsarsnitt?

Bara för att hon är viltfärgad så behöver det inte betyda att hon inte är inavlad eller har fancyfärger bakåt. :)

Men ring Animal Refuge prata med dem?

Musiken
0

Vad ar navelbrock? Och ja, om det ar en Nisse-Lotta blir jag valdigt oroad haha!

Jo, jag har sett att palsen ser annorlunda ut, att den liksom inte ar slat over hela magen, men jag har inte velat klamma och kanna for mycket pa henne forrens hon kanner sig trygg med att bli upplockad osv av mig, sa jag tror att den har funnits dar sedan jag hamtade henne.

Hon verkar inte tycka att det gor ont nar jag klammer. Hon vrider sig och forsoker komma ner, men det tror jag mest ar for att jag vackte henne och borjade tafsa pa henne, det ar inget "valdsamt" motstand liksom.

Hon bor inte ha kunnat anvandas i avel eftersom de enligt overrenskommelse med refuget antingen kastreras innan de lamnar det, eller maste kastreras nar de ar 6 manader. Att anvanda ett av deras djur i avel ar straffbart.

Nej, jag vet att hon kan ha vad fan som helst bakat, men storleken skvallrar lite om jaktiller och da anvands framst albinos (som iofs ar ett tecken pa inavel i ngt av leden?) men aven viltfargade och i viss man aven pasteller. Har avlas de sa sma som mojligt for att komma in i alla kaninhalor.

Jo, jag ska ringa eller maila och se vad de sager. Tankte bara om ngn hade en gissning pa vad det kunde vara sa att jag vet vad jag ska saga/skriva.

Bifogar annu en bild tagen for nagra dagar sedan dar man ser att palsen liksom vaxer som en liten bulle pa magen pa henne.

Theres
0

Jag tycker hon ser ut som Melwin på magen.

golf.ifokus.se

ferretgirl
0

Här ser ni Tillys bebis mage, man ser hennes navel ganska så bra tycker jag. Tilly är ca 4 veckor in i dräktigheten på fotot. Och det verkar som om det är normalt, för även mina andra illrar har "navel" som man kan se mer eller mindre av. Syns dock inte lika mycket på mina albinos, tror att det har att göra med pälsfärgen också hur väl man kan se det. Men har din även en knuta (vilket ingen av min har) så kan det var som en skrev här att det kan vara ett navelbråck. Kolla det om inget annat nästa gång du ska till veterinären, dom borde kunna svara dig exakt vad det är. Kolla även in Linas bebismage här nere så ser ni att hennes inte syns lika bra som Tillys, den sysns svagt ungefär mitt på fotot.

Visad 46 ggrVisad 42 ggr

Musiken
0

Oh, lugnande att hora att de har en "navel" i vanliga fall ocksa!

Men vad ar da detta navelbrack/brock? Aldrig hort talas om tidigare.
Ska be vetrinaren kika pa det nar det ar dags for vaccinering iaf.

ferretgirl
0

Navelbrock kan alla däggdjur (inkl. människan) få. Det är en bit av tunntarmen (oftast) som kommer ut genom bukväggen där navlen sitter (kan även komma i ljumskarna vid insidan av låren). Oftas blir det en förtunning av bukväggen så att tarmen kan komma ut. Kan bli farligt då tarmen faktiskt kan dö om det får pågå för länge, men oftast så har man ont i magen eller att gör ont när man försöker trycka in den igen ( går det att trycka in är det garanterat ett navelbrock). Men man kan också få jätte ont i magen av det, du kan inte ens nudda vid magen förren det gör ont. Är du osäker så hade jag åkt till en veterinär och kollat vad det kan vara, vill inte skrämma dig. Men det finns ju cancer också som kan trycka på tarmarna. Min Lina (som du ser på fotot där uppe) fick avlivas nu i juli ca 7 år gamal pga att hon hade fått cancer bl.a i magen. Dessa var ungefär prinskorvs stora och lillfinger tjocka tingersta och dom tryckte på hennes tarmar. Men hon levde ändå i ca 7 månader med dom, det var först när cancern satte sig på lungorna som jag avlivade henne. Då var där inget mer att göra för henne. Så jag hade nog kollat upp min iller fallifall och för att vara på den säkra sidan. Ett tarmbrock går att operera, men Linas cancer var obotlig då den redan hade spridit sig i hela hennes kropp när veterinären kollade henne. Så hon fick ca 7 månader som jag skämde bort henne totalt på.

Musiken
0

Oh, later laskigt :S Ska in till vetrinaren i slutet av september/borjan av oktober, ar det ok att vanta sa lange?

AlbaStiffler
0

Är du verkligen helt hundra på att det inte är en hane? Du kan ju dubbelkolla det när hon/han pinkar… *hehe* Hoppas det inte är något strul bara.

Vi hade en hund med navelbråck när hon var varp. Veterinären sa åt oss att Man fick trycka tillbaka naveln, typ pluppa in den, och efter en-två månaders pluppande så växte den fast inåt som den skulle vara.

Musiken
0

Jag ar verkligen hundra pa att det ar en hona :P Kissar och bajsar pa samma stalle haha.

Men kan navelbrack verkligen komma sa sent om det nu ar det? Hon ar ju anda tva ar och lar isf ha levt med det hela livet eller?

AlbaStiffler
0

Kan väl både komma som gammal och som ung iller? Men det är ju rätt troligt att hon haft det även innan du skaffade henne, säkert från början. Kolla upp det hos veterinären vetja. :-)

Pirjo
0

#0 Tycker det ser ut som ett konstigt sytt kastrationssår. Har sett ett ungefär likadant på en hona som kastrerades på Roslagstull i Stockholm.