Hur ställer ni er?
Var precis ute med Cato och Kentuckey och vi träffar på några tjejer som visar intresse. En av dessa tjejer plockar fram kameran och börjar fota illrarna utan att fråga mig först. Jag blev inte direkt arg men däremot så tycker jag att det är en principsak att man frågar först. Det är ju nästan samma sak som att man är ute med sitt barn i vagn och någon plockar fram kameran och börjar "snappa". Jag skulle då bli riktigt sné då! Så min fråga är: Hur ställer ni er till att någon bara plockar upp kameran och börjar fota era små utan att fråga??
En annan sak: Är jag den enda som börjar ledsna på kommentaren "Illern Göran"?! Det var kul typ de första 2000ggra, men nu börjar det väl ända räcka. Kanske bara är jag som är trött, jag vet inte…..
Mvh Jenny
jag tycker man kan fråga om man vill ta kort först faktiskt, och ang. göran så e jag dötrött på de :P asså folk e så himla enspåriga :P och va e de som e så roligt me de egentligen? :P

Jag tycker inte om nar folk bara staller sig och fotograferar, inte heller att mammor ropar pa sina barn och sager at dem att klappa! :O Det ar ju anda min iller, och hur fan ska de veta att hon inte bits?! Dessutom tycker jag att det ar respektlost att bara anta att vem som helst far klappa/ta kort bara for att man ar ute med dem.
// Amanda
#2 haha dom som frågar får gärna komma å klappa :) tycker d ee kul me folk som kommer å ställer massa frågor å så :)
men om de bara kommer fram och någon av illrarna backar å de vill klappa ändå brukar ja säga att dom kan bitas :P kanske inte så bra men ändå, jag tycker inte man gör så!
JAg har verkligen funderat på dessa människor som bara sätter sig och börjar klappa på dem utan att fråga. Gör de det med andras hundar oxå?! ÄÄH NEJ skulle inte tro det!
Att folk kommer fram och ställer frågor tycker jag är helt ok. Fast det är rätt jobbigt när man är tvungen att stanna typ var 10:e m för att prata…. En gång blev jag lite sur när en tjej skulle kolla på Cato och hennes första fråga är: hur mkt kostar en iller. Det känns ganska oseriöst. Jag sa till henne att om man är intresserad av ett djur (som hon först inte ens visste var det var för djur) så är inte priset det första man ska fråga om. Då blev hon sur och gick och har inte stannat en enda gång efter det. Det finns tusen olika slags frågor man kan ställa (tycker jag) om man verkligen är intresserad…
Mvh Jenny
#4 jaa de e väldigt många som frågar vad en iller kostar.. varför undrar man de? :P
Jag tycker att det är ok att fråga om pris, men jag tycker inte att det ska vara fråga nr 1………..
Mvh Jenny

Jag tror att det är bäst att vara på ett bra humör när man går ut med sina älsklingar ;) Att vara beredd på extremt löjliga frågor och ha ett enormt tålamod.
Jag avråder i princip för det mesta alla Att skaffa iller som jag möter ute på stan, just för att jag hör så korkade kommentarer om vad de kostar och vågar man släppa ut dem från buren??? De är ju så aggressiva och hugger efter strupen!!!!
Är det som att ha en hamster? Är det en säl? Coolt… jag har alltid velat ha en bäver!!!! Hur ofta måste de gå ut och kissa?? Vi hade en sån en gång men den somnade i diskmaskinen och nu finns den inte mer!!!! Usch!!!! Suck!!!!
#0 Kentucky… är det lilla goa tjejen som V i Solna hade?

Vi har nog ganska vettiga människor häromkring. Bara bekanta som har påpekat Göran. Två stycken på ett år, inte så farligt :P Och en fd granne som varnade oss för att sova med illern i samma rum- för strupen.. Jag själv var mer orolig för tårna då ;)
Alla är vänliga, och ingen främling har tagit kort, överhuvudtaget… Hm, vad jag vet :/
Det är ju fullt lagligt att gå fram till folk och ta kort på dem men det är inte schyst stil.
Jag tycker dessutom inte om att bli fotograferad så mig stör det om det inte är någon jag känner.
Att de tar kort på illrarna gör mig inget.
Jag brukar kontra med illern Göran faktiskt är en mink..
Sara
Nej, det skulle jag inte acceptera.
#8 Jo det stämmer, det är hon det =)
Det är helt ok enligt mig att de fotar illrarna, men för mig är det en principsak att man frågar först. Jag har varit med om flera tillfällen då pälsarna blivit fotade, men då har personerna frågat . Skulle en person fråga om de fick fota skulle jag inte säga nej, bara inte jag bahöver vara med ;)
Mvh Jenny
#9 Två stycken på ett år?! haha! jag har minns fem st som måste fråga om de e göran varje gång jag e ute :P haha!
jag skulle inte bry mig. men man ska fråga till allt det är bara vett
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

jag skulle inte acceptera det det är mina djur..
Man får fota vad och vem man vill, man behöver inte ha personens tillåtelse tyvärr.
Strumpan är Jourhem åt Kentucky :)

man får inte fota människor utan tillåtelse man kan anmäla personen i sej vad jag hört..
#18 det är vad jag också har hört.
Det är fullt lagligt att fota andra människor men du får inte hindra personen att gå för det är frihetsberövande =olagligt.
Mvh Jenny

man far fota andra manniskor, dock far man inte hindra dem att ga, man far inte publicera bilden i ngt som helst medium (internet, tidning, affisch osv) utan personens tillatelse. Helst ska ett modellkontrakt skrivas for att undvika juridiska problem. Personen pa bilden har ratt att krava pengar varje gang bilden publiceras upp till 70 ar efter sin dod. Har man da inte ett modellkontrakt skrivet kan efterlevande slaktingar krava skadestand om bilden hamnar pa t.ex. internet. Detta galler ALLA bilder med manniskor i.
// Amanda

tycker man frågar.. lite hyffs och vett mest
Illern Göran:D Älskar den! Min iller ska heta Göan:O Det bestämde jag innan jag såg den xD
Glömde skirva om en kommer och ska fota utan mitt tillstånd hade jag sagt: Far åt hel****! Min iller är ingen foto-modell!"
Visst dom kanske skulle bli skitsura men om man inte frågar först så.
Jag lät folk fota min iller utan problem, det bryr mig inte det minsta. :) Jag har väldigt svårt att tro att bilden skulle användas i annat syfte än "Kolla vilken söt iller jag såg förra veckan!" och visas upp för vänner, och då jag själv har lagt upp bilder på honom, och vilt främmande människor kan ta bilden och spara den på datorn, så är det lite samma sak tycker jag.
#13 sån rar liten tös… klart man vill fotta henne…
Haft tur föräldrar har hitills bara stannat för att visa sina ungar illrarna och samtidigt snacka med mig så hitills har inget liknande hänt men iofs får jag hålla med om att det känns lite wierd att bara börja fota andras djur när man står och håller i dom eller har dom i koppel men ja det kunde ju vara värre, så jag ställer mig som så att dom får fota om de vill bara jag eller sambon inte är med på bilderna..
Haft tur föräldrar har hitills bara stannat för att visa sina ungar illrarna och samtidigt snacka med mig så hitills har inget liknande hänt men iofs får jag hålla med om att det känns lite wierd att bara börja fota andras djur när man står och håller i dom eller har dom i koppel men ja det kunde ju vara värre, så jag ställer mig som så att dom får fota om de vill bara jag eller sambon inte är med på bilderna..