frågor om iller=)
jag har varit intresserad av iller ganska så länge så nu har jag lite frågor till er=)
jag läste att en iller ska ha 5kvadratmeter att springa på. då undrar jag hur stor buren ska vara?? den ska inte sitta i buren utan jag tänkte mer som en trygg plats att vara på.
går illrar bra med andra djur? jag har råttor här hemma, och hos min svärmor har vi katter o hundar. vill inte ha nått slagsmål.
vad ska illern äta?? har kollat igenom en massa mattrådar men alla verkar ha lite egna ideer=) dock vill jag inte de mus/råttpinkisar eftersom jag sj har råttor. kan man ge kycking istället?
är det nått speciellt man ska akta sig för i matväg??
är en iller ett ensamdjur eller är det som råttor ett flockdjur? verkar som att de är lätt att helt plötsligt stå där med ett antal illrar iaf=)
om man är allergisk, hur bra är iller då? nån som är allergisk men har illrar?
vilka sjukdomar drabbas illrar oftast av? valpsjuka har jag hört är en vanli jsukdom, men illrarna är väl vaccinerade mot det om man köper från uppfödare?
är det nått mer som ni tycker att jag glömt att fråga om så kan ni väl skriva det ni känner för=)
Qui dormit, non peccat

jag läste att en iller ska ha 5kvadratmeter att springa på. då undrar jag hur stor buren ska vara?? den ska inte sitta i buren utan jag tänkte mer som en trygg plats att vara på.
Ska illern bara ha den som krypin (med burdorren oppen hela tiden sa klart) sa funkar nastan vilken bur som helst tycker jag. Jag har en rattbur modell storre dar de har hangmatta, sovpasar, mat och toalada. Nisse tycker bast om att sova i sitt ror dock hahaha!
går illrar bra med andra djur? jag har råttor här hemma, och hos min svärmor har vi katter o hundar. vill inte ha nått slagsmål.
Rattor ar val inte den basta kombinationen, inte heller hundar.. Min pojkvan hade ratta och iller i samma rum, men har varit tvungen att flytta ut rattorna eftersom Loki forsokte bita rattorna, och de bet tillbaka och det var en himla massa skrikande helt enkelt. Pudding har aldrig brytt sig om rattorna, men visst kan illerlukten stressa rattor.
vad ska illern äta?? har kollat igenom en massa mattrådar men alla verkar ha lite egna ideer=) dock vill jag inte de mus/råttpinkisar eftersom jag sj har råttor. kan man ge kycking istället?
Jag har ett torrfoder som bas och sen ger jag farskt kott varje dag ocksa. Da blir det t.ex. ox-hjarta, lever, kycklingvingar, fars, aggula och smabitar som blir over i kottvag nar jag lagar mat :)
är det nått speciellt man ska akta sig för i matväg??
Frukt och oronproppar (valdigt populart att snaska pa, ofta med rejalt dyr operation eller dod som foljd). Frukt och gronsaker innehaller socker och en himla massa grejjer som illrar inte ar anpassade for att ata. De ar rena kottatare. Tillagade ben ar inte heller bra eftersom de kan bli rikigt vassa och skada illerns mage. For mycket lever, muskler och annan inalvsmat ar inte heller bra, de behover kalciumet i benen.
är en iller ett ensamdjur eller är det som råttor ett flockdjur? verkar som att de är lätt att helt plötsligt stå där med ett antal illrar iaf=)
I det vilda lever de ensamma, men tamillern alskar sallskap :) Jo, det ar latt! Borjade med en och nu (mindre an ett ar senare) ar de 4!
om man är allergisk, hur bra är iller då? nån som är allergisk men har illrar?
Iller ar lika allergiframkallande som andra palsdjur. Ar sjalv inte allergisk sa vet inte hur bra/daligt det gar :P
vilka sjukdomar drabbas illrar oftast av? valpsjuka har jag hört är en vanli jsukdom, men illrarna är väl vaccinerade mot det om man köper från uppfödare?
De KAN vara vaccinerade mot det, beror vart du koper dem. Kolla det noga om du vill att de ska vara det fran borjan. Annars ar cancer den allra vanligaste sjukdomen som drabbar de flesta illrar som kommer upp i medelaldern. Insulonium ar en annan som manga illrar insjuknar i.
// Amanda
tänkte tillägga en sak angående vaccination… en iller vaccineras som en hund, när dom e 8v och 12 veckor… så det beror ju på om din valp är över 12 veckor eller mellan 8-12… och som sagt, från vilken uppfödare du köper från, det är inte alla som vaccinerar.

Men med nya vaccinet sa ska de vaccineras efter 10 veckors alder och sen en gang per ar.
// Amanda
#2 Nej en iller vaccineras bara en gång med det nya vaccinet om den är över 10 veckor. Vaccineras den första gången under 10veckor måste den ha två vaccinomgångar så därför kan man vänta tills dom blivit 10 veckor. Sedan ska dom omvaccineras årligen.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

okej tack för att ni svarade!!
hmm okej, synd att de inte går bra med råttorna.. då väntar jag nog nått år till eller när jag får en ny lägenhet. har en etta nu på 25 kvadrat så de finns ingenstans att göra av råttorna..=( hunden är väl ett mindre problem då vi är hos svärmor kanske varannan helg. de är ju så undebart charmiga de där illrarna=) ser ut som riktiga busfrön!!
undrar fortfarande över allergin så om nån allergiker vill svara på det så blir jag glad=)
Qui dormit, non peccat
jaha! när ändrade dom det? det är ju jätte bra! 
#6 Jag tror det gamla vaccinet tog slut var det 2006… Minnet e inte som de borde så jag reserverar mig ifall jag har fel. Sen kom det nya vaccinet Febrivac Dist tillslut. Men så det är rätt längesedan som det gamla tog slut..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
ah det kan nog stämma… va längesen jag hade iller senast. men imorgon flyttar min Lilla My hit
*längtar*
#5 Jag är allergiker, men inte allergisk mot mina fem töser. Jag är jätte allergisk mot katt och i dagens läge kan jag inte vara i en lägenhet med katt mer än fem minuter innan jag bli dålig. Jag har haft iller i över 3 år och aldrig visat symptom mot dom. Jag gosar och pussar och borrar ner näsan i deras päls utan problem :) Men som sagt kan man utveckla allergi mot alla djur om man har upprepad kontakt med dom.

#9 okej ja men de låter bra=) jag är allergisk mot typ alla pälsdjur, men råttorna går bra så länge jag inte har dem överdrivet mycket i ansiktet. så då kanske iller går bra ändå! vet du om hanar är mer allergiframkallande då?? ibland är de ju så.. igentligen kanske jag ska träffa en iller först o se hur de går, men jag är nyfiken på vilket kön ni antar ska funka bättre=)
Qui dormit, non peccat

Förmodligen kommer du inte reagera på iller när du träffar en eftersom du aldrig varit utsatt för det och haft möjligheten att utveckla en allergi.
Det är lite utav ett lotteri om du är allergisk, du kan utveckla allergi eller inte. Det behöver inte komma första året, den kan komma senare.
Så länge illern är kastrerad spelar könet ingen roll ur allergisynpunkt så vitt jag vet, okastrerade djur däremot är det skillnad på. Då är en hona bättre.