Iller med dåliga vanor!
Max har börjat att riva ut och riva ner mina blommor. Innan när Max var liten så kunde jag öppna båda fönstrena och sedan bytte vi ut dem så att de inte gick att öppna och han har aldrig varit uppe vid fönstret för att han vet att han inte får vara där och så vardet ju ionte intressant heller. Nu kan man öppna ena fönstret (för att vi har bytt det) och hanär där uppe jämt. Jag kan ta ner honom och säga till honom men när jag inte är i rummet sågår han uppdit endå. Det luktar och blåser väl lite ifrån fönstret när det är stängt. Hur får ´jag honom att sluta?
När jag ska sova och Max har tråkigt så kan han krypa under täcket och så kan han ibland bita mig lite i tån så jag brukar då lägga ner fötterna på golvet och då hoppar han ner på golvet så jag lägger upp fötterna i sängen igen och då hoppar han upp dit, så jag säger till honom SLUTA MAX, NEJ och då fräser han jättemycket och går därifrån. Någon som har någon kommentar eller svar på hur man ska få honom att sluta?
Mina höll oxå på att hoppa upp i sängen å naffs i tårna…varje gång skrek jag "NEJ" och putte ner dom….mitt humör när jag blir väckt är inte kul…å till slut fattade dem…nu är de uppe i sängen på dagarna men på nätterna håller de sig borta…

Det har hållt på så i ca ett år.Hur ska man tackla att han fräser, ska man säga till honom att han ionte får fräsa eller ska man låta honom vara då han fräser när han inte fårnågot?
att fräsa är (enligt mig) ett typiskt valp beteende som man bör vänja dem av vid…så säg ifrån när han gör det…när han hoppar upp i sängen så ge honom så lite uppmärksamhet du bara kan…säag bara NEJ och putta ner honom…annars kan du alltid vira in dig i täcket å sova som i en kokong…då minskar intresset snabbt då ha inte längre kommer åt dina tår….
lek annars med honom eller gå ut med honom innan du ska lägga dig, då tröttar du ut honom så han förhoppningsvis inte orkar bry sig om dina tår under natten

Jag brukar gå med honom innan jag ska lägga mig, men han vaknar senare på natten/morgonen istället. Ett nej fungerar inte för då fräser han och säger jag nej för att han fräser så fräser han ännu mer. Han kan även fräsa när jag tar en leksak ifrån honom, när jag slänger iväg en av hans leksaker på golvet eller när han är på väg att hoppa upp till blommorna och jag säger NEJ (som han bara lyssnar till ibland) så går han ner och ställer sig vid mig och fräser. Igår natt så hörde jag honom till och med fräsa i sömnen. Vira in mig i täcket går inte heller för han ger inte upp i första taget och tillslut så hittar han alltid ett hål i täcket…
bara på tal om det här med fräsa :) vissa illrar gör ju det mer än andra, 4 stycken av mina väser bara i speciella fall, när dom e riktigt upprörda. men så har jag ju min älsklade Tjabo hehe, han överanvänder väsningar på löpande band, han väser nog i genomsnitt 20 ggr på mig vaje dag, och det kan vara av alla de orsaker, att han inte får vara i soffan, om jag råkar putta på honom, om han e grinig osv =) men det är en av de saker jag älskar med honom, en sådan personlighet! han e grymt stöddig o självständig :)

Men säger du till honom då tills han slutar väsa eller låter du honom vara? Jag har bestämt mig för att låta Max vara, när han väser. Han bitts ju inte, och det är jag nöjd med. I går så skrattade jag bara åt honom efter det att han fräst ca 15 ggr på rad.
Nej jag säger inte åt honom, han bits ju inte, han har bara attityd, vilket egentligen är ganska härligt ;)

Har bara hört min Malolo fräsa när hon blivit skrämd. Annars gör mina illrar aldrig det.. Intressant läsning tycker jag.

Turbo fräser när han inte gillar tillsägning. T.ex när han hoppar upp på vardagsrumsbordet och välter ut min cola så han kan dricka upp. Jag brukar komma farande från köket och vråla högt "TUUURBOOO" då tittar han upp på mig och fräser.
Han tror, den lilla godingen, att jag ska bli rädd och låta honom dricka färdigt…sälllan *skrattar*
min har aldrig fräst.
kanske ska vara tacksam att an inte biter så hårt utan bara nafsar.
Tengil har alldrig fräst därimot fräser Freja då hon leker, Hon fräser flera ggr i minuten vid lek men alldrig annars vad jag har märkt.
Att de ger sig på blomkrukor och liknande tror jag är väldigt svårt att få bort. Jag tror husse/matte gör bäst i att ställa dem oåtkomligt.