Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1163 ggr
[HannahoHenrik]
0

Nobivac DHPPI?

Är det någon som vaccinerat sina illrar med Nobivac DHPPI? isåfall hur har det fungerat och har det blivit bieffekter eller liknande? pratade med en vetrinär idag då jag ville vaccinera Manilla o hon sa att man gör det på egen risk då det inte finns några skriftliga dokument på att det var bra på illrar. Just att hon sa att det var på egen risk gjorde så jag blev lite orolig. Så va säger ni, vad har ni för erfarenhet av Nobivac?

Weazel
0

Vi har samme dilemma med vaksiner her i Norge, og jeg kontaktet en av de vetrinærene som kan mest om ilder her til lands og hun skrev en liten artikkel om akkurat dette til IlderPosten. Kopierer og limer det inn her.

------------------------------------------

En liten snutt om vaksinering av ilder

Desverre ble Fervac D trukket av markedet. Dette skjedde fordi
vaksineprodusenten ble kjøpt opp og de nye eierene ønsket ikke å
produsere ildervaksiner. "Heldigvis" har ildere opp gjennom tidene
blitt brukt til vaksineforsøk som en modell både for hund og
menneske.

Intervet som produserer Nobivac DHPPi og Nobivac DP forsikrer om at
begge disse vaksinene her helt trygg til bruk på ilder. Problemet er
bare at ingen vet hvor godt de virker. Dvs ingen vet hvor lenge etter
vaksinering ilderen er beskyttet mot distemper. A1 dyrlegene har
lagt seg på en moderat linje når det gjelder å anbefale vaksine til
ilder. Vi anbefaler 2 grunnvaksineringer med 3 ukers mellomrom og
deretter årlig vaksine.

Når ilderen vaksineres med hundevaksine
skal ilderen ha hele hundedosen (dvs 1 ml). Vaksiner er ikke en
vektbasert behandling og dersom ikke hele dosen blir brukt risikerer
dette enda fler usikkerhetsmomenter mht effekten av vaksinen.

Når vi bruker vaksine til hund ender vi ikke bare opp med å vaksinere
mot distemper, men ilderen blir også vaksinert mot andre
hundesykdommer. Dette er så og si problemfritt selv om det
teoretisk er større sjanse for vaksinereaksjon når vi vaksinerer mot
mange sykdommer samtidig.

Det er intet alternativ å ikke vaksinere ilderene. Ved et utbrudd av
disteper hos hund eller ilder vil alle smittede uvaksinerte ildere dø.
Dette er en sykdom vi ikke får behandlet. Ilderen trenger ikke å være
i kontakt med andre ildere eller hunder for å blir smittet.
Sykdommen kan smitte via andre objekter.

Vi håper på at vi skal få inn ildervaksine igjen det finnes både ilder og
minkvaksine på markedet, men det er en tungrodd prosess å få det
importert.

Vi kommer til å gå ut med en snutt på våre internettsider når vi får
inn ildervaksine igjen så det er bare å følge med på utviklingen.

Åshild Roaldset, BVSc MRCVS

sarae
0

vad jag har förstått ska det inte vara farligt, däremot ger nobivac DHPPI ej ett fullgott skydd, vare sig för hundar eller illrar….

sarae
0

här är en länk om vaccinet… http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19950224000028&DocTypeID=4&UserTypeID=1

vad som oroar mig är att de är ett levande avvirulent vaccin…vilket jag har läst har ORSAKAT valpsjuka hos illrar……

Tyvärr finns det ingen info kvar om Fervac D…annars hade man kunnat jämföra…

[HannahoHenrik]
0

Jo precis hon sa att de kunde få valpsjuka av det. Tror ni man kan vaccinera med detta nu o sen vaccinera henne igen när o om ett riktigt iller vaccin kommer? Vetrinären jag pratade med blev förvånad att det var just Nobivac DHPPI som illern skulle vaccineras med hon sa att det fanns ett annat kommer inte ihåg va det heter som hon trodde skulle va bättre eftersom Nobviac DHPPI även vaccinerar mot kommer inte ihåg vad det var, men något som illrar inte kan få så hon ansåg att det kanske var onödigt.  

Tack så mycket Weazel det var en bra artikel

klarsferrets
0

Det finns också ett som heter Nobivac dh2 som används till iller i tyskland o europa det kan man använda om man får för sin vetrinär .

torligt vis måste dom söka lisenc för att få det men det brukar inte ta lång tid .

Jag har ett ex Gusgus o Micha som jag tog hem från Frankrike förra året dom var vaxinerad med Nobivac dhppi och Nobivac dh2 . När jag sedan komm till Sverige fick jag vaxinera om dom till Fervak D så som det ser ut nu så har Gusgus grund vaxin på Nobivac och Fervak d Och så blir det väll en ny omvaxinering om vi nu får vaxcinet hit till Sverige till jul.

Denna kommentar har tagits bort.
-eM-
0

I hela Finland används ett vaccin för minkar på illrar. Det heter Distemink. Fervac D har nämligen aldrig funnits här.

JossanH
0

Skulle jag vara i dina skor så skulle jag strunta i att vaccinera tills det att det nya illervaccinet kommer. Känns mycket onödigt att vaccinera så länge med ett vaccin som man inte vet fungerar bra på iller och med tanke på att du ändå kommer få grundvaccinera med det nya vaccinet så blir det väldigt mycket vaccin i din lilla ögonsten… Och övervaccinera kan aldrig vara bra det heller… Jag skulle helt enkelt ha väntat och inte riskerat något.. Varför vaccinera med ett vaccin som inte ger fullt skydd ändå, valpsjuka är väldigt ovanligt i Sverige (tack vare att vi vaccinerar så duktigt) så du behöver nog inte vara orolig för den skull, bättre att vänta enligt mig!

Sajtvärd på Iller.ifokus

emoflickan
0

Instämmer totalt med inlägg #8, Jossan, jag kunde inte sagt det bättre själv! Min Frodo får vänta med att vaccineras tills det nya illervaccinet kommer. och jag känner mig inte det minsta orolig över att han får gå ovaccinerad tills dess just pga av det Jossan skriver, valpsjuka är ju väldigt ovanligt i Sverige.

[HannahoHenrik]
0

Okej för det är den sista sprutan hon inte fått än. Så man måste alltså grundvaccinera om henne när nya vaccinet kommer? trodde att man bara kunde ta den sista sprutan hon inte fått Generad. Ska göra det imorrn var det tänkt hoppas man kan ändra sig där på mottagningen. De borde ju inte bli sura om man ändå betalar för sprutan fast inte tar den.

Fy va jobbigt vet inte hur man ska göra rädd o få valpsjuka om hon inte tar den sista sprutan även om det är jätte liten risk och rädd att hon får valpsjuka av sprutan även om det är liten risk där med Skrikandes

emoflickan
0

#10. ja du måste börja om med vaccinationen när nya vaccinet kommer, alltså blir det ju lite att övervaccinera nu om du vaccinerar med nobivac. jag tycker att du ska vänta med att vaccinera tills det riktiga vaccinet kommer, men det är bara min åsikt.

[HannahoHenrik]
0

Okej ni har övertygat mig jag säger till dem imorrn att vi inte ska vaccinera utan väntar. FÖr det är säkert att det kommer ett nytt iller vaccin va?

En fråga till om ni orkarGenerad. Vår andra iller Havanna har fått alla tre sprutor o ska inte ta sin nästa förens 2008 så min fråga är måste hon grundvaccineras igen eftersom det inte kommer vara Fervac D eller funkar det ändå? Vet inte riktigt hur sånt här med vaccination fungerar

Nettan
0

När det är dags för Havannas spruta 2008 så måste hon grundvaccineras med det nya vaccinet.

[HannahoHenrik]
0

Okej tack för alla bra svaren. Nu är vi hemma ifrån vetrinären igen o utan vaccinations sputa men med chipmärkning o allmän hälsokontroll.Skrattande

JossanH
0

#14 chipmärkningsnålen är liten o smidig, eller hur!? ruskigt stor..

Du behöver inte vara orolig för att hon ska få valpsjuka för att du inte vaccinerat henne nu- hon har ju trots allt fått en spruta så lite skydd har hon ju även om det inte är fullt. det är bara att vänta på att nya vaccinet ska komma till sverige då!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[HannahoHenrik]
0

Nej fy den är ju som en liten skruvmejsel de kör in i ryggen på dem, men Manilla betedde sig jätte bra väste bara lite trodde faktiskt hon skulle bita nån av oss men icke, stolt över vår lilla tjejFlört. Japp precis nu är det bara att sit back and relax o ser vad som sker på vaccinations fronten hoppas den kommer snart.