Nisse aka Pirayan
"En farlig stimfisk, som om den är hungrig, angriper allt som rör sig och snabbt sliter köttstycken ur offrets kropp, även om det är stort, så att det dör bara på några minuter. Det skulle kunna vara blodtörstiga hajar, men det handlar faktiskt om en grupp fiskar som är ganska vanliga som akvariefiskar, nämligen pirayorna."
Utdraget ar hamtat fran http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=5421. Artikeln handlar om pirayor, men man skulle latt kunna fa det till att det Nisse han skriver om.
Nisse lever i flock och angriper allt som ror sig, sliter kottstycken ur offrets kropp, aven om det ar stort (jag raknar mig sjalv som avsevart mycket storre an Nisse). Han skulle kunna vara en blodtorstig haj, men han ar ett vanligt husdjur, en sa kallad "iller".
Gar det har over? Just nu sitter han i transportburen pa time out efter att ha slitit av lite hud fran mitt brost. Jag som trodde att Loki var en "problem-iller", men Nisse ar fan varre. Jag har nu synliga sar och marken over hander, fotter och pa brostet, och de ar manga manga fler an med Loki! Ar han bara osaker pa sitt nya hem, eller vad? Loki hade ju anda bott hos Ross i en och en halv vecka ungefar innan jag kom in i bilden. Ska jag lata honom vara, eller ska jag fortsatta forsoka hantera honom? Jag klappar honom nar han ater, dricker, sover och han ligger pa min arm nar vi ar pa promenad, men sa fort man forsoker narma sig honom nar han inte ar upptagen med ngt annat sa hugger han - hart!
Jag fraser och haller honom i nackskinnet och fyar som jag gjorde med Loki. Aven om han forsoker krokodilrulla och gnaller nar jag gor det, for jag vet att han ar uppvuxen med nackskinnsgrepp och han bara forsoker komma undan. Vad mer ska/kan jag gora?
(kanner mig smatt misslyckad som illeragare, men behover lite tips - igen..)
// Amanda
Jadu.. jag vet inte jag. Aviendha var ett rent litet helvete när hon var liten. En handfull sabotage på 400 g som fick mig att gråta blod.
Hon högg och vägrade ge sig, utan blev aldeles galen när man tog i henne. Och hon högg inte bara, hon tuggade frenetiskt och väste samtidigt. Trodde att jag skulle behöva leva med att vara rädd för mitt eget djur, men nu är hon hur go som hellst!
Hon lugnade ner sig vid ett års ålder, sen när hon blev ensammen, då Chade dog sörjde hon så hårt att hon knappt åt, hon bara sov och lekte inte ens, något hon gör väldigt mycket. När Phoenix kom blev hon sakta bättre och nu är hon "som hon ska vara".
Hag vet inte om jag ändrade mig någonstans, så det var därför, eller om det var åldern, eller sorgen. Kanske alla tre.
Men det kan bli bättre med tiden, sakta medn säkert. Illrar ändrar sig inte över en dag.
Paulina

Oj, ett helt ar! :O Att du orkade!
Hoppas pa att han kanske lugnar ner sig nar Pudding och Loki aker hem till Ross igen da och vi far nagra dagars "jag och Nisse-tid". Ar medveten om att de inte andrar sig over en dag, men det kanns som att jag far varre och varre huliganer for varje iller som kommer over troskeln, sa nu far det nog vara stopp 
// Amanda
Nisse, det var valpen va?
Fortsätt som du gör och var konsekvent i fyandet och kämpa på. En dag så lägger han av. Du kan prova att väsa alt skrika till när han biter dig. Var en iller!
Han är ouppfostrad och testar dig.
Lycka till!
Sara
#2 Haha, där slog du huvudet på spiken ;)
Första, hur lugn som helst. Höll honom i nackskinnet 30min första gången han nafsade. Efter det så behövde jag bara nypa honom så visste han vad som gällde. Blev sur och ville inte titta på mig, men tog åt sig.
Avi har jag berättat om, men nu har jag ju även Phoenix, och han är den som har huggit värst av alla… Vilka köttsår han har tillfogat mig, sambon och min plastmamma, hennes öra hade tre hål som gick att se igenom.. 
Men, han håller på att lugna ner sig han med, även om jag är jättestissig att ha honom runt fötterna. Han kan bara stå, sen tokspringa och hugga. Avi rör ALDRIG fötter, vilket är så skönt.
Hang in there ;)
Paulina
Jag kan nog trösta dig med 2 bilder tagna igår..
Jag har 2 valpar ;)

Mmm… ser skont ut ;) Jag ska nog vara glad att mina fotter ar lika tjockhudade som en elefants :P
// Amanda
Grattis Cecilia ;)
Paulina
#7 Hehe
#8 Tackar! ;) man måste dela med sig…

Okej, ar det nagon som har handfasta rad till mig nu, sa tas de tacksamt emot. Situationen ar nastintill ohallbar..
// Amanda
Det är bara att fortsätta att fya honom med något han tycker är obehagligt. Han utmanar dig på rangen och en dag när han fattar att han inte har nått att komma med så fogar han sig. Ofta sker det ganska tvärt.
Kämpa på!
Sara
läs KT bitträning.
Alltså, exakt vid vilka tillfällen biter han dig? kan du se ett mönster?
Du har prövat med nackskinnet, och det funkar inte?
Timeout i transportbur?
Ignorera helt och hållet?
Tycker han om vatten?

Han biter oprovocerat, och garna i mjuka delar av kroppen som insidan av armarna, brosten och insidan av laren. Han kan komma fram och nosa och slicka och vara hur gullig och som helst och sen bita sig fast, eller sa kan han klattra upp for byxbenet och sen bita. Det ar olika varje gang liksom. Det enda lilla monstret som galler i de flesta fallen ar nog att han kommer fram och ar snall och sen hugger.
Nackskinnet blir han galen av, skriker och forsoker vrida sig loss och ha sig. Transportburen funkar hyfsat, men han verkar inte lara sig nagot, bara lugna ner sig for stunden. Igonera en iller som sitter fast i armen ar ganska svart ;) Han ar inte overfortjust i vatten iofs, bor jag blomspruta honom? Vill ju inte garna gora honom radd for vatten heller.
// Amanda
Jag har lyckligtvis inte haft nån iller som blir knäppig av att tas i nackskinnet.
Prova med att "trycka" ner honom gå golvet så han sitter fast och väs samtidigt.
Sara
När Lucifer var valp och när han bet mig, så blåste jag in luft i näsan på hnm och det tyckte han inte om. Det funkade väldigt bra på honom eftersom jag är väldigt tveksam till att ta dem i nackskinnet.
Blomspruta har jag användt när jag lådtränade illrarna, när man behövde en extra lång arm för att putta lite på dem. Det var en bra metod tycker jag. Dessutom har jag tagit till blomsprutan när jag har introducerat mina illrar för att avleda uppmärksamheten ifrån en viss iller om dem bråkar eller tänker mucka.

Testa min ignorerametod som jag skivit om i tråden "KT Bitträning". Jag har även några andra metoder (typ dog-whisperer-metoden) jag skrivit om i den tråden som jag tycker funkat på illrar som ogillar nackgrepp. jag använder ytterst sällan nackgrepp nuförtidne då jag inte tycker det funkar på det sätt det är menat. Finns många andra bra tips i den tråden som andra skrivit om med!