Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 225 ggr
floppy
0

Ovaccinerad o träff???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska det ju vara träff här på Åland, jättekul!

En liten fråga bara som jag har, kan jag ta me Bosse dit då han e ovaccinerad, eller bör jag lämna honom hemma istället???

klarsferrets
0

du ska ha full vaxinering samt rabis och pass

-eM-
0

klarsferrets: Hon bor på Åland så hon behöver inte ha pass.. :)
Men hur är det när alla andra illrar är vaccinerade förutom denna lilla? Gör det något att han inte är vaccinerad då?

[tiiia]
0

fanns det inte en annan tråd på forumet som tog upp det här för inte så längesedan? personligen tror jag att problemet snarare ligger i att det kanske finns fler som tänker så, att det bara är de som är ovacc där. kanske är det bara en person men man kan ju inte så noga veta. bäst är nog att alla försöker få sina illrar vacc innan man tar med dem o träffa andra illrar, om inte för sin egen skull iaf för sin illers skull. men det är bara min personliga åsikt Glad

klarsferrets
0

#2 okej förlåt .är dålig på den svenska georgra fin

vad det gäller o vaxinerad valp så rekonederar jag inte att låta den lille träffa andra illrar förän den har fått sina valp sprutor.

floppy
0

Bor på Åland, men har redan pass o rabiessprutor, va o fixa det igår… Men inge valpvaccin då det inte finns här, o va jag förstått inte i Sverige heller…

För att vara på den säkra sidan så lämnar jag honom hemma.

Men vågar jag hälsa på andra illrar, eller kan det göra så att jag smittar honom? Eller att jag sku råka smitta nån annan, hur han nu sku ha blivit sjuk???

-eM-
0

klarsferrets: Eller ja hon behöver ju ha pass om hon ska till Sverige. Det har du ju rätt i. Men inte till räffen här ivf.

-eM-
0

Så en fråga till.. Så hon kan t.ex. inte heller träffa mina två illrar med Bosse? (Mina är vaccinerade)

[tiiia]
0

om dina är vacc så borde det väl inte vara något problem? eller?

floppy
0

-eM- d sku ju va trevligt om våra kunde träffa varann nåt iaf… Ut på stan o skrämma gamla tanter eller nåt… haha…

-eM-
0

Jo det tycker jag!

Nettan
0

Den enda som du utsätter för något är ju din egen iller Floppy.

Men det utsätter du den för bara du går utanför dörren. Det är ju inte så att den blir mer utsatt bara för att du träffar andra illrar.

Jag har min Trixie ovaccinerad just nu. Jag är ute med henne ändå. Riskerna för att råka ut för valpsjuka tror jag är ganska liten. Jag kan inte hålla henne instängd och isolerad ända tills nytt vaccin finns.

floppy
0

Så känner jag oxå, vill ju kunna ta ut han o springa lite oxå… Få se hur jag gör på träffen, som sagt, e ju bara Bosse som riskerar att bli sjuk, vilket inte heller sku vara så roligt…

JossanH
0

Precis som Nettan skriver- alla som har ovaccinerade illrar får ta ansvaret för sitt eget djur. Nu är det ju så att risken för att få valpsjuka är minimal då vi i sverige (och på åland med antar jag) är så duktiga på att vaccinera våra djur. En kompis till mig har en iller ovaccinerad efter att han höll på att dö av reaktionen han fick av fervac D, så hon ringde och pratade med en MYCKET illerkunnig veterinär och det var informationen hon fick. risken är minimal- men vill du vara 100 så är det bara att du ser till att illern inte får träffa några andra djur eller inte får gå ut!

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

om man tar ut en ovaccinerad iller eller inte har egentligen ingen betydlese då valp sjuka smittas via luften och man kan  ta hem den till sin iller utan att ens ha klappat ett sjukt djur…men risken är än så länge minimal att få valpsjuka här i sverige då det är så ovanligt