Blödande iller
Min illers vulva har börjat att blöda, men hon är på tok för ung för att vara brunstig. Fick plocka bort kristaller från lådan som fastnat i blodet innan. Kan det vara kristallerna som är osaken till blödandet? Hon är lite svullen också… Jag har försökt att rengöra bäst det går och hon verkar inte ha ont av det utan är lika pigg som alltid. Hon håller inte på att slicka sig heller, utan låtsas som ingenting.
Jag har ringt min pappa som är veterinär och frågat, men han sa att det var lite svårt att avgöra om han inte såg hur det ser ut. Jag skickade en bld men min inbyggda kamera på datorn är så dålig
Tror ni att det är nåt att oroa sig över eller ska jag bara låta det vara?

Usch! Det låter obehagligt!
Kristallerna är äckligt vassa, hon kan ju ha dragit rumpan i golvet efter hon varit i lådan och precis kasat vulvan i en kristall.
Tvätta rent och kolla efter sår. Avvakta och se om svullnaden går ner. Vi hoppas på det bästa. Tröstpuss på Tequilanos.
Hur gammal är hon??? En tik kan börja löpa vid 4-5 månaders ålder, det gjorde min Lina. Men illrar blöder inte från vulvan när de är i löp, man bara ser det genom att vulvan blir svullen, upp till ca 1 cm i diameter kan den bli. Så är det blod som kommer hade jag nog tagit henne till en veterinär för att kolla vad det kan vara. Eller så ring min veterinär Torkel Falk på telenr 042-202000 han är en av Sveriges ledande veterinärer när det gäller iller.Du kan få en telefontid med honom. Eller gå in på http://www.dinvet.nu/ så kan du fråga där kanske om du inte vill ringa.
kan det inte bero på livmodersinflammation?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hon är väl 3 eller 4 månader gammal. Det ser ut som bit levrat blod som går in i vulvan typ. Jag TROR att det fastnat kristaller där när hon gått på lådan och att hon sedan dragit baken på golvet så att sår bildats. Varje gång hon går på lådan fastnar nya kristaller så då går såren upp när hon försöker få bort dom (dom fastnar där det är fuktigt) och börjar blöda igen.

om detta beror på sanden tycker jag att du kanske borde prova någon annan sand
Jo, jag skaffade den igår för jag hade hört att den var bra, men nu har jag köpt pellets igen och fyllt på med det istället.
Bästa kattsanden enligt mina illrar är antingen Pussis i blåförpackning eller så Compact i rosa förbackning. Båda sandsorterna är sk. klumpsand. Det är små små runda korn som klumpar sig när illern eller katten kissar, det är sedan jätte lätt att ta bort. Jag har provat allt från pelletsen till de lite grövre sandsorterna, men det vill inte mina illrar gå på då sätter de sig hellre på golvet vid sidan om toalådan. Så jag köper alltid Campact eller Pussi sanden till dem, och jag har aldrig märkt något med blödande vulvor eller tassar av dessa sandsorter då kornen är så små, ca 1-2mm stora som störst.
#7 så det är typ strandsand, något grövre du har…?? kanske inte riktigt så fint men nära på??
kramar
#3 ja det kan bero på livmodersinflammation om det ser ut att komma "in ifrån", kan vara både vattning och lite segt även gå från blodröd till brunaktigt och är det livmodersinfl. krävs antibiotika.