Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 508 ggr
Musiken
0

Avel - vad hander i framtiden?

Sitter och tittar pa en dokumentar om hundavel nu och grater nastan.
Vad hander den dagen illrar blir lika populara som hundar och avvikande utseenden som angora, mini-illrar och liknande avlas fram till den graden att de snart formar en egen ras?
Kommer framtidens illrar att komma i lika manga varianter som hundarna och katterna?
Nar vet man att man har gatt for langt?
Bor alla illrar som ger avvikande (fancy) avkommor tas ur avel redan nu, eller ligger den an sa lange pa en harmlos niva?
Ar det ratt att lata valpar med icke onskvarda utseenden "somna in"?

Manga fragor, men mar verkligen jattedaligt efter att ha sett dokumentaren.
For er som vill se sa finns den har och ar pa engelska (utan text).

Aviendha
0

Det är en jättesvår fråga du tar upp.

Många hundraser har tillkommit genom planerad avel, där brister inte tolererats, men även många har kommit till genom slumper. Om detta är fel eller inte går väl inte att svara på.

Alla olika hundraser har ju så olika beteenden och användningsområden.

Givetvis var hundarna en mycket större grund att börja avla vidare ur, och det har skett över lång tid.

För illrars bästa så vore det kanske att låta den ursprungliga stammen bli starkare, friskare och större innan sådant påbörjades. Men det är nog omöjligt, för det finns alltid de som vill ha en speciell färg på sin iller.

Pirjo
0

Tyvärr så funkar det inte att se det där på nätet om man inte bor i Storbritannien. Men du kan väl kolla om den går i repris, då kanske man har möjlighet att se den om man har BBC-kanalen. Samma länk skickades ut på Ferret Genetics och det var nog många där också som tyckte det var synd att inte kunna se inslaget själv.

Ett av problemen när det gäller illeravel, som jag ser det, är att det än idag bedrivs väldigt enkelspårigt. Det är EN egenskap ofta som  alla eftersträvar. Vilken egenskapen är beror på vad som just då är "accepterat" och mest publikfriande. När jag började med iller så skulle alla ha angora och självklart så skulle alla uppfödare ha angora i sina linjer, därefter pastell, sen silver osv. Just nu är det brunt/viltfärgat som är det "accepterade" och tyvärr, det många inte tänker på är att om alla bara inriktar sig på brunt/viltfärgat så blir det lika mycket färgavel som när man avlar på fancyfärger.

Att inrikta sig på friskhet och ålder är ju inget negativt men återigen så är det bara i princip en enda egenskap. 

Sen finns det ju faktiskt redan en hel massa varianter (t ex dvärg, pugs osv) när det gäller iller och jag hoppas att dessa varianter aldrig letar sig hit

Musiken
0

Pirjo: det har ar vad jag hittar om repriser nu

1. 22 Aug 2008

21:00

BBC One (Scotland only

Vill folk forsoka hitta dokumentaren pa internet (alluc.org eller liknande sidor) sa heter den Pedigree Dogs Exposed.

Tack for svaren forresten, andra far valdigt garna bidra med sina asikter ocksa :)