Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 544 ggr
Munken
0

Min första iller-Hjälp!!!

Jag har lite frågor osm jag tänkte att någon av er som har haft iller lite längre kan svara på.

1. Hur kan man få en iller att gå på lådan, det verkar störtomöjligt?

2.Vi har köpt en bus som kommer att komma om en vecka detta betyder att våran iller har varit fri i våran lägenhet i 2 veckor kommer det då att gå att stänga in henne på nätterna för att vi ska få sova i fred och för att hon ska lära sig att vara instängd?

3. Doris(vår iller) är 4 mån och självklart väldigt busig och nyfiken men hon bits mycket när hon vill leka både på armar ,händer och tår är det något som är naturligt eller hur ska man få henne att sluta?kommer hon laltid att vara så här busig och bitig eller är det för att hon är en unge?

4.vi tycker väldigt mycket om våran iller men vi får nästan vara klappa henne när hon sover eller när hon precis har vaknat, kommer det alltid vara så eller är det för att hon bara har varit hos oss 1,5 veckor?

5. vart köper ni er illermat?

annrs är allt bra förutom att hon som de flesta illrar som hjag har förstått gillar att gräva i blomkrukor, några tips hur man kan få henne att sluta?

Ha det bäst alla illerägare:)

Faxlin
0

1. Hur kan man få en iller att gå på lådan, det verkar störtomöjligt?

Bara vara envis är mitt råd. Håll koll på henne och sätt henne på lådan så fort ni ser att hon börjar backa och ska göra sina behov. Att hålla koll ett litet tag efter att de har vaknat eller ätit är bästa sättet. Likaså när de busat ett längre tag så brukar de bli nödiga. Sedan är det inte alla illrar som blir hundra procent på lådan heller tyvärr.

2.Vi har köpt en bus som kommer att komma om en vecka detta betyder att våran iller har varit fri i våran lägenhet i 2 veckor kommer det då att gå att stänga in henne på nätterna för att vi ska få sova i fred och för att hon ska lära sig att vara instängd?

Det bästa är att ha henne i ett separat rum från er så kan ni sova ändå. Ha sovrummet illerfritt. Så kan hon gå på lådan och spriga omkring om hon vill det. Har ni inget separat rum så kanske det går att avdela så hon kan vara i köket eller något sådant nattetid.

3. Doris(vår iller) är 4 mån och självklart väldigt busig och nyfiken men hon bits mycket när hon vill leka både på armar ,händer och tår är det något som är naturligt eller hur ska man få henne att sluta?kommer hon laltid att vara så här busig och bitig eller är det för att hon är en unge?

Illrar är alltid busiga. Men även de blir mindre busiga med åldern. Så hon lugnar säkerligen ner sig. Hur mycket hon kommer bita er i framtiden beror dock på vad ni lär henne nu.

4.vi tycker väldigt mycket om våran iller men vi får nästan vara klappa henne när hon sover eller när hon precis har vaknat, kommer det alltid vara så eller är det för att hon bara har varit hos oss 1,5 veckor?

1,5 vecka är inte lång tid. Fortsätt och klappa henne mycket nu när hon sover eller vilar så kommer det bli lättare framöver att göra det även när hon är vaken. En del illrar behöver lära sig att det är mysigt att mysa med oss människor.

5. vart köper ni er illermat?

Jag köper min illermat Vitalin på träffar när jag går på sådana där de säljer det. Och sedan har jag Royal Canin kitten som jag också ger dem. RC kitten och ANF illerfoder det köper jag hos min lokala zooaffär.

annrs är allt bra förutom att hon som de flesta illrar som hjag har förstått gillar att gräva i blomkrukor, några tips hur man kan få henne att sluta?

Ge henne en egen grävlåda. Ta en stor kartong och skär ut ett hål som hon kan komma in i. En liten bit upp är bra så de inte skottar ut allt jord. Sedan ställer du i ett par blomkrukor där med jord och lecrakulor så brukar de få utlopp för grävandet. Även promenader ute där de får gräva av sig brukar hjälpa. Men få bort det helt är nog svårt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Munken
0

tack för ditt svar du verkar kunna en del om det härmed illrar och det är jag tacksam för:)

men har du något bra tips för hur man kan göra för att få Doris att inte bita så hårt?honbiter ju bara när hon vill leka…men vi vill ju att hon bara ska nafsa så att det inte gör så förbaskat ont:)

hur många illrar har du?

Faxlin
0

#2: Jag har varit konsekvent med mina illrar och tillåter inte att de biter ens löst vid lek. Jag leker med leksaker med dem som de får bita i. Alltså får de inte bita i mig.
Så antingen får du vara konsekvent och alltid säga nej. Eller så får man tillåta att de biter.

Jag har just nu 8 vuxna illrar och 8 valpar här hemma.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

EllinorOlsson
0

#2 jag har också fått hem min första iller och han har bott hos mig i en månad nu. Det är en märkbar skillnad på honom sen han kom hit. allt tar sin tid ska du veta, men all bitträning ger fint resultat! Jag har gjort liksom så att jag håller i honom, säger ett högt NEJ och tar lite nackskinnet. Håller sedan kvar honom tills han är lugn eller gäspar.

Han biter inte lika hårt längre efter alla om och men hehe! nu nafsar han mest då han säkert har ett hum om när jag får ont, då jag alltid skäller så fort han försöker bita. Att nafsa ska han inte heller få lov att göra, då han blir förvirrad om jag säger nej till att bita men ja till nafsandet.

Du kan säkert kela med din iller snart! Nu när min iller vet att jag är en trygghet så kommer han krypandes ibland och vill bli liggandes i knäet. Han vet att han bor med mig nu, han är van vid mig och tar gärna skydd hos mig när vi går ut.

Du får vara lika envis som din iller! så ska säkert allt gå bra!

JossanH
0

(blomkruke)grävandet är en instinkt och instinkter är svåra att träna bort. Ställ istället alla blomkrukor på behörigt avstånd. Det är det enda som funkat för mig. I de fönster som illrarna kan klättra upp i har jag hängt hängväxter så dom inte kommer åt dom.. :)

Jag har alltid tillåtit mina illrar bita löst vid lek. jag har 2 underbara killar som aldrig bits ändå utan håller det vid lek och en som inte är helt klar i huvudet (hehe) och han klarar inte av att hålla tänderna borta från de flesta människor men med mig leker han försiktigt och biter inte.
Jag ser det lite som att jag bättre kan leka illerbuslekar om dom får använda munnen. biter dom för hårt nyper jag till dom i nacken och säger AJ…

Jag brukar massera kroppen/skinnet/pälsen på min ena buse då han inte gärna gosar annars. Jag brukar ta i ganska hårt och dra lite i skinnet och dra fingrarna genom pälsen. Brukar dra/massera lite i det lösa skinnet precis där frambenen börjar- han blir som förlamad av det och bara njuter… Prova- det kanske funkar för er också!

Lycka till med Doris!

Sajtvärd på Iller.ifokus

AlbaStiffler
0

#2> Sök på tråden "KT Bitträning", där står massor med knep för att få en iller bitfri. Inte alla metoder funkar på alla illrar så det kan vara bra att känna till olika! :-)

I övrigt tycker jag det låter som om du fått en helt vanlig iller, dvs en iller man bara kan klappa när den är trött, en iller som busar på nätterna och en iller som gräver i krukor. En helt vanlig iller alltså! :-)

Strawberryjaam
0

Jag har ingen iller men Funderar på att skaffa… Jag bara undrar, hur får man en iller bitfri mot främlingar ?

(Förlåt Munken men jag var tvungen att fråga ..)

AlbaStiffler
0

#7> Det beror främt på hur främligen reagerar och hanterar illern. Min ena iller (och många andras) biter alla främligar på besök hos oss 1 gång OM de inte direkt plockar upp illern och säger hej. Mina illrar vill alltså bara ha uppmärksamhet, och får de inte det direkt (inom 3 minuter) så biter de besökaren i foten. inte så hårt, men bara för att besökaren ska veta att de finns. Helt hopplöst.

Detsamma gäller för de flesta illrar, är besökaren/främligen det minsta rädd känner illern av det och kan bitas. Vissa illrar kan man lära av detta, andra är hopplösa.