Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 558 ggr
tess860110
0

Den lille måste säljas! :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten Freja som tyvärr måste säljas :/… Om någon är inntreserad att överta denna sötis, så skriv gärna till mig!!

Vill att hon kommer till någon som har mycket tid för henne, och någon som ej har små barn. Då hon är mycket rädd för dom. Har själv bara haft henne i ca 4 månader. Och har verkligen kämpat för att hon ska må bra och trivas. Klart det har blivit stora framsteg med henne, hon var jätte skygg när hon kom till oss. (Tror hon blivit illa behandlad på tidigare platser, tyvärr. Men jag ser ingen anledning till att en iller skulle vara så "rädd" annars.)

Och som sagt hon tycker inte om små barn, och jag har en son som blir fyra, aldrig varit problem med honom och min andra iller Betty, dom är bästa kompisar…

Jag kommer inte heller ha den tiden som Freja behöver för att bli en go och glad iller, längre då jag nu kommer börja jobba mycket mera, och sen tycker jag synd om henne att hon går och är så "rädd" :(

Hon har fått båda valp sprutorna, och är kastrerad. Vet dessvärre inte exakt hur gammal hon är, då den tidigare ägaren inte hade några papper att ge mig. Men hon är under året.

Är det någon som har tiden och kan få ordning på lille Freja att leva sitt liv fullt ut som en iller?

Theres
0

Hej, jag har nyss köpt en liten illerpojke, han kan ju faktiskt behöva en kompis, vad kostar hon?

golf.ifokus.se

tess860110
0

Jag hade tänkt mig 800-1.000… Jag köpte henne för 1500. Och sele och koppel är självklart med

Theres
0

Okej, jag har iallafall tid för henne, frågan är ju bara hur man får hit henne =)

golf.ifokus.se

-eM-
0

tess: Du kanske borde skriva ut var ni finns så att folk i närheten kanske svarar. Och ett tips är att ta kontakt med någon förening som kan hjälpa dig med att få henne omplacerad. Hoppas att det löser sig!

tess860110
0

vart finns du någonstans då? :)

Theres
0

I nybro

golf.ifokus.se

tess860110
0

aah förlåt jag fick inte med det :) .. Vi finns i karlskoga.. I värmland.. 4 mil ifrån örebro…

Theres
0

hehe, kanske lite långt, typ 35 mil…:P

golf.ifokus.se

tess860110
0

joo det är en bit att ta sig Fundersam..:P

Theres
0

mm, jag åkte 22 mil tur och retur i förrgår och hämtade en iller…

golf.ifokus.se

[tiiia]
0

#10 ta inte det här fel nu. menar inget illa alls, ok.. men borde du inte ta hand om illern som du fick hem i förrgår ett tag först innan du bestämmer dig för att ta hem en till iller? tänk på att den illern du har nu kommer att behöva mkt uppmärksamhet och uppfostran, spec nu i början. Menar som sagt inget illa. Men tänk igenom det ordentligt innan du tar hem en till iller.

tess860110
0

joo.. Jag åkte 50 mil när jag hämtade betty :) + att vi körde fel en massa mil :P… men om du skulle vara inntreserad så hör bara av dig :).. Och som tiia säger, din nye lille vän behöver nog lite tid med bara dig också :)

sarae
0

kan ju säga att jag har haft iller ett bra tag…igår fick jag åka och hämta en 12 veckors valp akut….ska inte ha kvar henne själv, det e bara tillfälligt…men HJÄLP va jobbigt! hade glömt bort hur det var att ha valp!! hon e ju igång jämt! All respekt åt er uppfödare som klarar av x antal sånna här små yrväder!

Så som sagt, njut först av den tid du har med din lilla valp när den är liten, skaffa gärna en kompis åt den, men vänta ett litet tag tycker jag….

Nettan
0

hej Tess, vilken stad har Freja bott i förut?

Pm:a mig, jag kanske har lite information till dig om henne.

Theres
0

Jo, men han behöver nog en kompis + att vi är 3 stycken som tar hand om honom, så vi 3 skulle nog klara 2 lika bra =) annars funderar vi iallafall på att åka ner och köpa ett av syskonen till melwin, för min syrra är lite sugen på en egen =)

golf.ifokus.se

[tiiia]
0

det räcker tyvärr oftast inte med att vara "sugen" på att skaffa ett djur, man måste kunna ta hand om djuret under hela detts liv också. Så snälla gör dig själv och din iller en tjänst och ta inte på dig för mkt nu i början, rusa inte in i ngt bara för att din syster och du är "sugen" på att skaffa en till iller efter 2dagar. Illrar kräver mer jobb än vad du kanske än så länge har insett. (jag vet nu blir alla sura på mig här men ni får försöka ursäkta mig) Men det känns faktiskt precis som en annan person skrev i en tråd, att du bara samlar på dig massa djur utan att tänka dig för. Djur är inte leksaker och man skall inte skaffa sig ett djur enbart för att de är söta. Tänk på att den där söta lilla valpen som du har blir vuxen en dag också, har du inte uppfostrat den då så kommer du att ångra dig. Varför inte bara ägna så mkt tid som möjligt till den illervalpen som du har hemma nu och senare skaffa en valp som sällskap till den. det finns flera positiva saker med att göra så än negativa. t.ex så kan du lättare uppfostra illern du har nu om du kan koncentrera dig på den, och när väl iller nr 2 kommer så kan du koncentrera dig på att uppfostra den istället för att stå med en iller som biter på sladdar så du måste fya den samtidigt som du måste springa iväg och ta upp den andra illern för att den har satt sig och tänker skita på golvet. (jag tror att ni förstår hur jag menar, det är inte det lättaste ens att uppfostra en iller, två är dubbelt så svårt, och man kan inte alltid förlita sig på att andra personer i ens familj skall hålla koll på en utav illrarna)

Theres
0

om du nu är så orligt, kom hit och titta hur vi har det då?

golf.ifokus.se

Theres
0

orolig*

golf.ifokus.se

DG
0

Det är faktiskt mycket mer jobb med 2 valpar än 1. Du kanske har haft tur att få en lätt valp nu men den andra kan vara mer problematisk.

Jag skaffade först Hapsis, hon var inte heller någon jätte lätt valp utan bet ganska hårt. Efter 3 månader då Hapsis hade blivit mysig och bitfri skaffade jag Moon. Och jag kan säga att han var mycket jobbig valp. Man kan bli förvånad hur olika illrarna kan egentligen vara.

Jag menar inte det heller elakt utan bara som varning att det kan bli för mycket på en gång.

Velsan
0

jag tror inte att en problemiller är bra att skaffa två dar efter din första iller. jag tycker att du ska vänta tills du vet om du verkligen vill ha en till iller. låter inte så kul när du säger att "din syrra är lite sugen på att skaffa en också" låter inte särskillt seriöst om jag ska säga vad jag tycker, jag har inte besvärat mig att skriva i dina tidigare trådar eftersom alla andra redan har sagt det bra, men nu måste jag faktiskt lägga mig. och som alla andra så är det inget personligt, jag vill bara att djuren ska må bra. VÄNTA med att skaffa en till, tills du känner din iller ordentligt.

JossanH
0

#17 Tror inte att någon är orolig för att din iller inte har det bra men jag tror inte den skulle bli lyckligare av en kompis riktigt än, den vill lära känna dig först och det är det bästa sättet att få en riktigt tam och tillgiven iller. Den är säkert underbar nu efter 2 dagar men när den blir runt en 4- 6 månader brukar dom komma in i trotsålder då dom totalt glömmer och skiter i allt du lärt den- Man vill INTE ha två såna illrar samtidigt tro mig! Tror inte heller att någon tvivlar på att ni är flera som tar hand om eran iller (bor man i familj, blir illern allas husdjur), men vore det inte lite roligare om ni har en kamrat som ni verkligen kommer nära, och sen skaffar sig en till om ca ett halvår då ni verkligen vet hur djuret fungerar och då kan ni lägga ner den mesta enerign på den nya valpen så har ni 2 kamrater som är riktigt tillgivna och underbara!?

ta det inte personligt, jag skulle nog avråda vem som helst att inte skaffa två illervalpar samtidigt, speciellt som nybörjare. Du kan ha tur, men risken är att dom trissar varandra och att du får mer att göra än du tänkt dig… Det är så mycket man lär sig under resans gång och ju mer ni känner erat djur desto lättare för er att ge den det perfekta hemmet!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Missy
0

Hm.. Jag är i samma situation som din lillasyster, min sambo har precis skaffat en iller och nu är jag oxå jättesugen på att ha en egen så jag förstår situationen. Själv ska jag dock vänta tills Chibbi har blivit vuxen och uppfostrad. Första veckan vi hade Chibbi så var allt ganska lugnt men sen har det minnsan blivit rejäl fart här hemma så nu räcker Chibbi gott som iller till oss alla tre både Bengt och jag och hunden jobbar fibrilt med att få henne till en liten fin väluppfostrad dam. Vi brukar vara rätt slut alla tre och vi turas om att ge henne all uppmärksamhet hon kräver. Jag lånar Chibbi så ofta jag bara kan! Säj till lillasyster att hon gör som jag gör och lånar Melwin ett tag framöver ibland. Nån vecka till sen kommer ni nog vara glada ju fler ni är som hjälps åt att fostra honom. En annan sak att tänka på är ju oxå att det är bra om Melwin först vänjer sig vid dig rejält innan du får en anna iller som konkurrerar om hans uppmärksamhet. Har själv haft två illrar samtidigt tidigare och oftast så väljer ju djur hellre en annan djurkompis än en männskokompis i första hand även om undantag finns. Därför gör du kanske klokt i att passapå att visa hur rolig en människovän kan vara innan en illerkompis kommer för sen kan det bli betydligt svårare att hävda sig..

sarae
0

Skaffade min Buffy som valp 5 månader efter stitch som då var drygt 1 år. Hade jag fått göra om det hade jag nog väntat… har aldrig kommit så nära Buffy som jag gjorde med stitch eftersom vi hade våran tid "ensamma". Och Buffy kom hit efter att ha levt med sina kull kompisar, och träffar då direkt en ny iller stitch. Vilket gjorde att hon valde honom över mig…så med henne har jag fått kämpa en hel del för att hon skall lita på mig på samma sätt som stitch gör…. oj va rörigt det blev kände jag…hoppas ni fattar ;)

Madde
0

Idag har jag 4 illrar och vi har nästan aldrig haft problem. Känns som att vi ridit i någon sorts dimma. Sen hör man talas om alla andra som får bitiga illrar och så.

Jag tycker inte det är jobbigare och ha 2 eller 4 då de sköter sig själv. De busar och leker med varandra. Sen så busar och myser vi med alla självklart oxå när de själva vill. Ingen vits och tvinga de. Jo förutom xac som behöver bli lite mysigare och mysa hos matte. Skrattande

När vi köpte iller nr 2 hade vi haft xander 1 månad. Sen är det upp till var och en vad man klarar av. Vi hade 4 illrar efter bara några månader. (2 var ej våra) Det var mycket jobbigare då de inte var toatränade. =( Då blev det mycket bajs på golvet.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Falo]
0

Tengil får en ny kompisGlad

Theres
0

Melwin gillar inte när det luktar katt :D

golf.ifokus.se

tess860110
0

Har hittat ett nytt hem åt Freja.. Falo är den lyckligaRäcka ut tungan… Och Freja kommer minst sagt bli lika lyckligGlad

gameover
0

grattis Falo, hoppas man får träffa freja live, och sötnosen tengil!

[tiiia]
0

#18 just nu är jag faktiskt mest orolig eftersom att du just skaffat en iller, vill skaffa en till efter två dagar och har skrivit ett inlägg inne på råttor.ifokus att du vill köpa hem två råttor också.

Thyne
0

Argh! Jag bor ju i Kristinehamn annars, men får nog inte ta hem en ny iller för tillfället. Vet inte heller om Wilma skulle uppskatta det ;)

Men grattis Falo!

Theres
0

min syster och jag hade bestämt att vi skulle köpa 2 råttor, men djuraffären hade inga, så hon skulle höra av sig, men hon hör aldrig av sig, sen köpte jag melwin, så min syster tänkte ta sig an en iller så melwin fick en kompis, men hon är fortfarande mest sugen på en råtta, iom att mamma inte gillar illern för hon tycker den är läskig, och råttor är flockdjur, därav 2!

golf.ifokus.se

[Falo]
0

#28 30:    tackar!

ClickHere
0

ja du Thessan_87, mkt du får ta, men ja måste nog hålla me.

annonsen om råttor va inlaggd idag om ja inte har fel?

Din syrra e sugen på en iller, men kan inte bestämma sig?

Nej, så kan d bara inte gå när man har djur. Man kan inte läsa om en iller(förguddskull, en iller är mer krävande än min farmor!) i två veckor å tro att "jaha, ja ja vetatt en ille rinte ska bo i bur, men hm.. äter den när den e hungrig?" Jobbar du? vad får du i inkomst? Studiebidrag? vartifrån ska du få pengar om den måste opereas akut? så funkar d inte. Nej, ni får ursäkta å ni får klaga på mej att ja e otrevlig, men nej. Ni får också ursäkta att ja skriver d i den här tråden, men ja e bara tvungen, ja ska sluta lägga mig i men ja e tvungen att säga d jag känner och ja säger d som känns rätt för mig, ja har skrivit på d bästa sättet ja kan för att få d så posetiv som möjligt. Djur e stora ansvar, dom har kännslor, för mej e d lika idiotiskt att tycka att barn e söta å skaffa en unge bara för d. 

Förövrigt, grattis falo till din tillökning. 

Å ja, ja ska sluta lägga mej i nu.

sarae
0

Med risk för att också få skäll, ber jag om ursäkt i förväg, men håller fullt och fast med dig #33, förutom det om att dom e mer krävande än din farmor…snarare hela släkten! Flört

Thyne
0

#33 Kan inte mer än hålla med. Jag har skrivit liknande i tråden "iller" och håller fast vid det. Jag vill inte låta otrevlig på något vis, utan jag värnar bara om illern.

[tiiia]
0

Falo- grattis till illern.

för övrigt. jag skippar den här tråden nu och skiter i vilket, vill hon inte lyssna på ngn överhuvudtaget som skriver och försöker hjälpa henne och hennes iller får hon skylla sig själv. för övrigt tycker jag att hon kan lära sig att svara på det folk faktiskt skriver och inte skriva "melwin tycker inte om när de luktar katt" till svar när folk skriver om varför man inte bör skaffa flera illrar samtidigt när man inte haft iller innan eller ens läst om illrar i mer än 2v.

btw jag vet att jag bara har haft iller i en månad, men ffs jag har iaf läst om dem i över ett år, dvs mer än 2v. 

/M

-eM-
0

Förlåt för att jag skriver i denna tråd men jag bara måste och grattis till nytilskottet Falo!

Thessan varför vill du inte lyssna på att folk försöker vara snälla och ge dig råd? Många som är med på detta forum har faktiskt haft iller väldigt länge och många har mycket erfarenhet som dom gärna delar med sig av. Alla försöker ju bara hjälpa dig. Men du beter dig som en unge tillbaka. Det är inte konstigt om folk blir upprörda för din illers bästa när du ger ett ganska oseriöst intryck.

Orsaken till det är att vi bryr oss och för att folk köper iller för att dom är så söta och goa, men efter ett tag märker man att man kanske inte orkar med detta djur. Och det är väldigt lätt för dig att säga att du orkar visst osv. Men du har bara haft en iller i 2 dagar. Vänta tills att den börjar känna sig riktigt hemma och börjar jungla omkring i allt, klättra, gräva, kraffsa och spela fan. Då kanske det inte är lika roligt längre. Och du ska även tänka på att din iller ska vara med dig i ca 10 år framåt.

Jag tror vi alla som skrivit åt dig och försökt hjälpa dig gör det för att vi vill vara snälla och bland annat för att vi är trötta på att se alla blocket illrar och får höra om alla miskötta djur som kommer in till föreningarna som människor av olika orsaker lämnat bort. För det är ivf det intrycket man kan få (och som jag fått) av dig när du beskriver hur du bytt dina råttor hit och dit. (Läs annan tråd)

Tack för mig.

[Falo]
0

#33 36 37:    Tack till er också såklartGlad

Madde
0

Grattis till illern. Falo. =)

DG
0

Grattis till illern Falo, hoppas jag kan träffa henne och Tengil igen nån dag :)

Theres
0

1. sluta bry dig om mig?

2. mina illrar skulle inte bli misskötta, vissa personer är sådana som aldrig tröttnar på något, du kanske aldrgi har mött en, men jag är en sådan.

3. det är lite störande när folk som bara har haft iller i en månad länge än mig säger att jag inte klarar av det, för det gör jag. 

4.det är okej för alla andra att köpa illrar? jag har inte sett en annan människa som har fått så mkt skit som mig för de har velat ha illrar.

5. jag har tagit studenten, ska inte plugga vidare, vilket betyder att jag är hemma hela tiden med mina små älsklingar, så oroa er inte.

6. pengafrågan? jag har en säker sparad kassa som skulle räcka till minst 5 sjuka illrar, + 2 arbetande föräldrar som gärna backar upp mig på den fronten om det skulle behövas, + en bästa kompis som även han har en del i illern.

golf.ifokus.se

DG
0

Frågan är inte att du tröttnar utan att det kan bli mycket svårt med två unga illrar samtidigt. Sen finns det risk att illrarna inte ens kommer överens med varandra alls.

Du har haft iller 3 dagar, det finns en risk du inte har upptäckt ännu hur svårt det kan vara. Varför kan du inte vänta att skaffa en till?

Det är inte meningen att du ska ta det som skit mot dig utan att berätta hur det kan gå till. Men slutbeslutet är ändå din.

Pengafrågan tänkar jag inte kommentera för det tycker jag är din privat sak.

Theres
0

okej, men jag undrar EN sak, detta är en tråd om att en iller måste säljas, jag sa att jag kunde behöva en kompis till melwin, sen om hon inte ville sälja den till mig är väl hennes sak?

en annan tråd när jag var överlyvcklig för att jag hade hittat en iller då? skrev att lyckan var oändlig, 5 kommentarar senare var jag ju verkligen så lycklig….

golf.ifokus.se

DG
0

Jag tror många reagerar för att det händer så ofta man ser såna meddelanden och sen en månad-två månader senare håller samma personer på att omplacera sina illrar…

Theres
0

men jag lovar ju, jag kommer aldrig, aldrig, aldrig sälja melwin, när jag har något så är jag så fäst vid det så jag aldrig kan göra mig av med det, han är ju den bästa.

vill ingen att jag ska ha en iller, vill ni ta honom eller?

låt mig ha honom, låt min syster få köpa en råtta eller en iller vilket det nu är hon helst vill ha, ni får ju göra som ni vill.

golf.ifokus.se

DG
0

Det är ingen som kräver du ska ge upp Melwin. Men din syrra kanske ska läsa på om hon ska skaffa iller själv?

Det är många som säger samma sak ibland "jag kommer aldrig sälja min iller" men ändå så gör dom det.

Jag känner inte dig så jag kan inte säga vilken sorts person du är.

Jag skulle jättegärna vilja ha en till iller men jag kan inte ha det.

Guteillern
0

Grattis Falo

Denna kommentar har tagits bort.
Theres
0

kände du mig skulle du veta att om jag tar mig an något så tar jag mig verkligen an det…

golf.ifokus.se

JossanH
0

#49 ingen säger ju från början vad du SKA eller INTE SKA göra det är upp till dig, vi skriver om våra erfarenheter och ger dig råd om att kanske backa ett steg och tänka en minut innan du kastar dig in i något förhastat (så som din sötnos är nu kommer han inte att vara om ett år..), men du tar ju inte åt dig ett dugg, och verkar inte riktigt vilja lyssna på råd eller erfarenheter… Du bara pratar bort det.. hade du bara svarat på ett mer vuxet sätt  och bara visat i en mening att du förstått vad vi skrivit, att du förstår ditt ansvar och att det kanske ligger något litet i det alla skrivit så skulle det inte bli så mycket tjafs om allt… Det känns lite som att det vi skriver bara sopas under mattan och pratas bort… Det som iaf JAG skrivit är för dig att ta åt dig och fundera på- Är det så viktigt för dig att få hem din andra iller att det väger mer än att få ett alldeles speciellt band till Melwin nu i början?? Så skriver du också i en annan tråd att ha iller är som att ha en degus…. Känns som att du även här inte riktigt tagit åt dig något om vad vi skrivit om våra erfarenheter och om råden vi ger dig, för hade du gjort det hade du försått att jämföra iller och degus är som att jämföra pitbull med en kanin… varför inte bara ta det lugnt… trodde faktiskt att du var jätteglad över din fyrbenta vän, så glad att du inte behövde kasta dig ut och leta rätt på en till på direkten.. Även det här ger ju ett ganska så oseriöst intryck! Därför reagerar folk så starkt som dom gör (även jag)!

jag förstår om du tar det här personligt men det är inte tänkt så..

FALO: Grattis till illern!! Hoppas att Freja och tengil kommer komma bra överrens!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
0

1. jag letade inte en till iller, OM jag ens skulle ha en till skulle min syster ha en, men vi hade egentligen planerat 2 råttor, så var det bara det att jag erbjöd mig att ta hand om den iom att den behövde nytt hem

2. alla har skrivit att jag inte ens skulle köpa melwin, för jag skulle vänta ett år å massa, så hackar ni på mig i denna tråden där en vill sälja sin iller, varför inte hacka på den personen som vill sälja den istället för på den som erbjuder sig att ta hand om den, för jag vet att anlednigenn att att ni skrivit som ni gjort är att ni tror jag kommer tröttna på melwin och sälja honom om 2 månader…

golf.ifokus.se

JossanH
0

#51, Nyss var ni ju en familj på 3 personer som alla tog hand om melwin… Nu är det bara du som ska ta hand om honom och din syster som ska ta hand om den nya illern… Hänger inte riktigt med i svängarna.. faktum kvarstår, är dom 2 kommer dom glädjas mer ät varandra än åt er.. Så är det faktiskt..

Men jag tackar för att jag iaf fick ett svar denna gång!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
0

nu tar jag och mitt ex hand om melwin, min syster hjälper till för hon villhemskt gärna ha ett eget djur, hon har haft det innan.

så, vi är 3 som tar hand om honom, jag skulle dock klara honom på egen hand just nu, för så busig är han inte.

så om vi skulle ta hand om en till skulle det bli min systers, men vi ska troligtvis göra som vi hade bestämt innan jag köpte melwin-köpa 2 råttor

golf.ifokus.se

Roxanne
0

Garttis, har jag glömmt att säga :O :D

[Falo]
0

tack alla, idag hämtas den lille tösen. Jag hoppas verkligen hon och Tengil ska komma överensGlad

sarae
0

Då önskar jag dig lycka till! Hoppas att allt går bra å att de snart blir kompisar

Mandysan
0

Grattis Falo! Hoppas att dom kommer överens!:D

Madde
0

åh vad skoj att du får hem din iller idag fslo. =) vi vill se många kort. =)))

Nettan
0

OM de inte kommer överens så kan ju alltid jag ta lille Tengil ..*visslar lite*  allt för att hjälpa till.

gameover
0

jamen nettan, är det kasnke inte bättre om hankommer hem till sin bror då?  Oskyldig hihi, ja Tengil är så jäkla söt, synd att förra gången så hanns jag bara se honom en snabbis. Jaaja, lycka till Falo, hoppas att allt går bra (:

Faxlin
0

Grattis Falo. Hoppas det går bra med dem. Nettan, är det Freja som jag träffat vi pratar om?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nettan
0

Japp ÅsaF, samma Freja.. underbara pussiga söta Freja. Hon trivs som fisken i vattnet hos Falo.
Hon är supermysig!