KRIS LÄGE? ILLERN ELLER PENGARNA?
Hej
jag vad med om en svår situation för många år sedan
delar gärna med mig av den, jag hade tagit hand om mina
högt älskade illrar många år och plötsligt befann jag mig
i en sådan situation då jag inte hade alternativ att forsätta
med illrarna, jag har full förståelse och respekt för dom
som befinner sig i den situationen,det som förvånar mig är
att många verkar vara så inne på att sälja djuren det
har förvånat mig, själv tog jag inte en krona betalt när jag
lämnade dom till dom överlyckliga nya ägarna
glädjen för att det ordnade sig var mera värt en pengarna
som kunde ha erbjudits om man är i kris så är det
viktigaste illrarna och deras framtid inte prislappen
eller har jag fel?
mvh
robban
ja, många resonerar ju som du när dyra omplaceringar dyker upp… dock verkar även många tycka att man är en bråkmakare och/eller förstör stämningen om man nämner nåt om det……
Sajtvärd på Iller.ifokus

Håller med dej fullständigt.. om man
känner personen som ska ta över illrarna tycker jag hemmet är viktigare än pengar (min åsikt) men dom flesta (INTE ALLA) är ju mer ute efter pengar än ett bra hem, tyvärr.. inte är att jag säger nej till en gratis iller men jag är ju inte den som bara är ute efter gratis illrar.. men en symbolisk summa på ca 500 är ett rimligt pris om man bryr sej om hemmet.. (nu pratar vi om omplacerings illrar från min åsikt då)
//Liinda
#0 instämmer till fullo

Jag håller med dig helt. Det borde vara så att ett bra hem är viktigare än pengar. Men tyvärr är det inte alltid så.
Detta har diskuterats många gånger här inne. Och det är nog lika många åsikter som medlemmar tror jag.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Håller med!
att de får ett bra hem är de viktigaste :)
sen tycker ja en symbolisk summa på tex några hundra är fint att ge om man får en iller, speciellt då man får tillbehör osv till illern :)
#0: Jättebra skrivet.
Tyvärr är det många, inte alla men väldigt många som tar otroligt mycket för sina omplaceringar. Ibland även mer än de själva har gett för sin iller.
I slutändan är det ju viktigast att den kommer till bästa hemmet.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
då är vi överens
:)

men en omplacering för typ 300:- är väll mycket genom att dom tog det för en valp dom kankse köpte.. eller mindre när den var valp. då kan man ju inte höja priset
min åsikt..
Absolut borde ett bra hem gå före pengarna! Dock anser jag att det är jätteviktigt att djur inte skänks bort helt gratis utan att den som tar emot djuret betalar en symbolisk summa, säg 500kr. Att ge bort ett djur gratis medför att djuret tappar värde i människors ögon, se bara hur det har gått för katterna! Är det en vanlig huskatt utan stamtavla är dem inget värda utan kastas ut på gatan, ett bra exempel är sommarkatterna som man skaffar sig gratis för att sen överge när intresset svalnar.
Om alla hade betalat 500kr för sitt djur (vad det än må vara) tar folk oftast hand om det lite bättre och det blir ingen förbrukningsvara. Så för att värna om djurets värde bibehålls i allmänhetens ögon, ta betalt för ert djur! Tyvärr värderar folk pengar mycket högre än ett djurliv hur knäppt det än verkar för en djurvän.
lenore man kan nog inte generalisera alla människor värderar
inte djur mer en pengar inte jag till exempel , tror att flera här
värderar illrarna mera, men visst känner man inte personerna
kan det vara säkrast att ta betalt, men finns det förtroende
spelar det ingen större roll
putt
Jag pratade om männsikor i allmänhet. Tyvärr är det så att skrämmande många ser djur som förbrukningsvaror och inte liv som man ska ta hand om.
Visst är det lite annorlunda om man ger djuret till en nära vän eller familjemedlem men jag skulle personligen alltid hålla på principen att ett liv inte är gratis även då.

#12: Exakt där ser jag en stor skillnad i det du skriver. Om man känner någon så att man ahr ett förtroende för den då ska inte pengarna spela någon roll anser jag.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag skulle snudd på kunna betala för att se till att mina illrar fick ett nytt bra hem…