Vet. besök med öronproblem
Idag ska jag till vet. med Moon då han har problem med sin vänster öra. Den är väldigt smutsig hela tiden och han har sår inuti också. Det verkar som öronskabb men det e konstigt att det e baraen av hans öron och Hapsis har inga som helst problem med sina.
Men jag hoppas vet. kan komma på vad problemet är.
Hoppas att det inte är något allavarligt. Håller tummar och tassar här hemma.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
det där skabben är lurigt…fick hem det i sammanband med en akut omplacerings hona, hennes öron var helt torra, sov vita torra fnasor fick man ut när man petade öronen o skabben va STORA! kunde se dem utan problem, så skabb kan se hemskt olika ut, min Göran lyckades få skabb o han fick skitiga öron o ett litet sår trotts behandling.
Jag har stött påa ndra illrar med skabb som haft både kladdig öronvax och torr, mörk svart, orange/brun och vit/gul…så lita inte på skabb bara för att någon säger att det är mörkbrunt/svart och som sårskorpor för det behöver inte alls vara så…
Hoppas det inte är skabb och något annat mer lättbehandlat och inte lika omsändigt!

Jag tror inte det är skabb då Hapsis har inte fått någon problem och det är bara ena örat. Det skulle va konstigt för skabb ska ju smittas jättelätt och Hapsis och Moon är konstant tillsammans…

Kan tillägga att första gången jag såg sår i hans öra (då var det yttre örat) trodde jag att Hasis hade bitit honom (då va öronan inte speciellt smutsig) men nu är det sår i innre örat som skulle va lite konstigt att Hapsis skulle ha kunnat komma åt med tänderna. Och som sgat är öran jättesmutsig.
en fråga om skabb bara, Dior hade ju det när han kom till mig, men nu har han fått behadling nr2, det har väl försvunnit lite mer men han har fortfarande svartbrungult kladd i öronen, om det inte är skabb vad är det då?
Då kan det helt enkelt vara smuts i öronen. Våra illrar producerar olika mycket smuts. Den ena är alltid ren medans den andra har mer.

DG Det är inte alls ovanligt att illrar bara har skabb i ena örat. Det hade min Chili när hon kom hit.
#5 så måste ju alla skabbdjuren dö och det ser ju också ut som smuts. Mina illrar har förövrigt mycket vaxproduktion… Värre blir det efter behandling då öronen blivit irriterade och man retat upp produktionen på mer än den borde producera..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hur har det gått DG. Hur är det med moon?

Det var öronskabb iaf, fast bara på en öra verkar det som. Båda jag och vet. var förvånade, först trodde han inte heller att det var öronskabb då smutsen såg inte riktigt ut som det. Så han va tvungen gå och dubbelkolla i labbet. Men vi fick medicin för båda öronskabb och öroninflammation till slut.

Hur länge ska man låta bli träffa andra illrar när ens iller har fått öronskabb? Försökte hitta någon med sökning men kom ingen vart.
En bra fråga. Undrar om jag ska starta en ny tråd eller om du vill göra det DG så att folk lätt kan hitta det genom att söka?
För det är ju inte så lätt och komma ihåg att det var i den här som vi pratade om längden man bör låta sina illrar vara ifrån andra illrar och utomhus.

Du kan starta en ny tråd är du snäll, då jag inte kan komma på en bra beskrivande rubrik just nu (lite morgontrött tror jag).
Yes startar en på en gång. =)

Tack :)
Nu har jag fixat en ny tråd om just skabben. Hoppas vi kan fortsätta med lite fler frågor där inne så låter vi den här tråden handla om moon och hans behandling. Den kan du även dela med dig inne på skabbfrågorna.
Vad fick du för medicin till de?

Jag fick Stronghold, ska hämta ut det idag då apoteken hade redan hunnit stänga igår när vi hade varit hos vet.
Till en eller till 2 gånger? Det är så olika från vetrinär om man behandla en eller flera gånger.

Det står engångsbehandling på recepten.
Precis det är det jag menar. Vissa vetrinärer säger att du ska behandla en gång och andra att man ska behandla de två gånger.

Vår veterinär sa två behandlingar men sen pratade jag med dig Madde och du sa att ni bara behandlat en gång så vi började med en behandling och det räckte för sen var skabben borta.

Nu har båda Moon och Hapsis fått doseringen, vet. tyckte det va bäst behandla Hapsis också för säkerhetsskull och nu såg jag att Moons andra öra har blivit jättmutsigt också. Han fick också sin första dosering med örondropper på de örat som det är sår i. Örondroppar ska jag ge 2 ggr om dagen för 10 dagar.
Imorron ska jag ta ock tvätta alla deras filtar och sen hoppas vi att skabben försvinner.
#22: Förstörs äggen också av örondropparna?

Inte vad jag vet, örondropparna är menad mot infektion/inflammation i örat som kan ske pga skåren som Moon har fått.
jasså, missade att du fått stronghold
DG är det Fucidin vet.comp du fått? äldre veterinärer skriver ofta ut det även som skabb-dödande, det dränker skabben och man håller på en längre tid med det så även äggen förstörs av det…Det motverkar/hjälper otit/öroninflamation.

Nej, jag fick Surolan vet.