Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 703 ggr
Telefonkontakt
0

Ta bort hörntänderna?!

Sitter i ett annat litet djurforum där en fråga om iller dök upp. en som funderar på att skaffa och frågar om råd och så..

En person svarade det här, så jag citerar

"och prata med en vetrinär om att ta bort hörntänderna…"

Varför i *piiip* ska man ta bort hörntänderna på en iller? För att den inte ska bitas? Hur i hela friden ska den då kunna äta normalt?

Någon som fått det "tipset" här inne? aldrig hört om något så dumt Rynkar på näsan

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

AlbaStiffler
0

Låter befängt… vad svarade personen på, dvs varför skulle hörntänderna tas bort?

Musiken
0

Har aldrig hort ngt sa dumt! Ska man ta bort horntanderna pa katter och hundar da ocksa eller?

Telefonkontakt
0

#1 personen har inte svarat, är offline..

JossanH
0

det har man fått höra några gånger på forum ja…. man blir smått mörkrädd när någon som har djur föreslår att ta bort hörntänderna på en iller… är som att ta bort hörntänderna på en katt eller hund.. ett smidigt sätt kanske för att slippa uppfostra??
Tror att denna myten om att man måste ta bort hörntänderna hör ihop med de gamla myterna om att illern biter sig fast om den ser att det pulserar eller att den blir aggresiv av smak av blod, finns en miljon olika myter om det tror jag… Sååå långsökt… Såååå förlegat!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Madde
0

Om inte annat kan du ju hänvisa den personen in hit till iller.ifokus. Om den nu är så intresserad?

Det är ju som att skaffa en hund och ta bort dennes hörntänder, det gör man ju inte.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
0

Har aldrig sett någon förespråka det här inne. Men faktum är att jag mötte en på semestern som hade haft iller. Han hade fått veterinären att slipa ner hörntänderna på sin iller. Jag kan säga att den diskussionen vart livlig med denna man och jag tror jag fick honom att inse vilket djurplågeri det var. Så en framtida iller om han skaffar någon slipper samma behandling.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

#6> Va'fan, vilken idiot. Var skälet att illern var bitig eller? Vilket miffo.

Faxlin
0

#7: Ja skälet var att den bet. Men det är alltså ren okunskap. Anledningen att jag startade iller.ifokus var ju just att sprida budskap. Och bästa Och vara ute och gå massor med sina älsklingar så att folk ställer frågor. Det är då man kan ändra deras inställningar.

Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

#8> Nog har du lyckats med detta! Illranas hjälte Åsa!!! ;-)

Faxlin
0

#9: haha knappast illrarnas hjälte. Men det känns bra att kunna lära ut rätt. Och nu vet jag att åtminstone en person ändrat sig :-)

Audiatur et altera pars

Fruttisen
0

Alltså, även om jag aldrig skulle få för mig att ta bort/slipa ner hörntänderna på något djur så undrar jag om en tamiller eller kanske vilket annat tamt djur egentligen "behöver" dom? Jag menar, hörntänderna är väl till för att hugga tag i bytet? Å vilket tamdjur hugger tag i byten idag? Känns inte som att Ferret Complete eller Frolic skulle smita liksom :)

AlbaStiffler
0

#11> Som jag sett på mina illrar så använder de hörntänderna till att krossa torrfodret med. Äter de kött så använder de åxå hörntänderna. Tror inte huvudsyftet med hörntänderna är just att hålla fast utan att slita isär och krossa. De små tänderna använder de ju endast för finmalning…

De använder ju även huggtänderna för att "hålla kvar" maten i munnen. man ser det tydligt på en hund som gnager ben. De placerar lixom benet bakom huggtänderna som håller kvar det i munnen. Samma sak är jag övertygad om gäller för illrarna. :)

Så jag tror nog de skulle lida betydligt av slipade tänder.

Faxlin
0

#11: En tamiller behöver sina hörntänder lika mycket som en vild iller. De krossar fodret håller fast   leksaker med mera. Likaså kan en iller vars tänder går av få tandvärk. Varför? Därför att tanden har samma innehåll som våra tänder. Således kan man om man slipar ner dem ge dem tandvärk. Frolic hoppas jag dessutom att ingen ger till sin iller. Inte lämpligt att äta.
Så hörntänderna har i alla fall oerhört mycket mer betydelse än att hålla fast ett byte med.

Audiatur et altera pars

JossanH
0

en väldigt viktig betydelse som jag tycker bör nämnas gällande hörntändernas användbarhet är att de även används i kommunikation och som försvar. Även tama illrar gruffas/slåss/sätter rang och då behövs de vassa tänderna för att budskapet ska gå fram. Jag anser att varje gång någon modifierar med djur (genom att kupera öron och svans, ta bort klor och tänder) så förstör man en del i djurets sätt kommunicera. som vi alla vet så använder sig illrar väldigt mycket av munnen när den vill säga något och hur ska de andra illrarna förstå om den inta kan bitas så det känns?

likaså har förmodligen inte en tam iller någon som helst chans att försvara sig o ta byten om den skulle komma lös i det vilda, då skulle den bli dödsdömd direkt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nea
0

Jägare slipade ner hörntänderna på illrar förr, just för att de inte skulle kunna bita ihjäl bytet. De slutade med detta ganska snabbt då fler illrar fick tandröta som tillslut gick till käkarna och orsakade benröta. Benröta kan i sin tur leda till döden pga den allvarliga infektionen. Dessutom hade illrarna svårt att äta vilket gjorde att de dog av svält, om de inte valivades innan vill säga.

Telefonkontakt
0

NU svarade en annan person när jag frågade varför man i *piip* skulle ta bort hörntänderna. Och den personen svarade "för att de bits?"

Sjukt..

[Catteklina]
0

Finns det ens veterinärer som gör detta?
Sjukt :/

Telefonkontakt
0

Uppdaterar vad idioten säger.

Han envisar med att man ska ta ur tänderna "man söver illern när man drar ur dem" säger han. Han är dum i huvudet tycker jag, vill slå ner honom och dra ur alla hans tänder!

Jag blir arg :(

JossanH
0

#18 jag med….. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

#17: Ja tyvärr.

#18: Försök att inte bli arg. Försök att förklara varför man inte ska ta bort dem istället.

Audiatur et altera pars

Sara
0

De flesta av oss sätter illern främst men den här killer sätter uppenbarligen sig själv främst och tycker att illern kan lida saknaden.

Hoppas han får sina tänder utslagna…

Sara

skrollan
0

vad är det för sida, telefonkontakt?

Telefonkontakt
0

#20 Har gjort det ett flertal ggr.. Dessvärre så ska han själv skaffa iller, tycker synd om den som kommer till honom.

#22 helgon.net's forum

Tzatu
0

Jag tycker att det verkar som om personen har backat i sitt uttalande nu (jag var inne och läste).