Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 609 ggr
smalltowndude
0

Pysen kräks!

Pysen började hulka och kräkas när vi kom in efter att ha varit ute, och han är väldigt slö (kan vara värmen också, det är åskvärme här just nu). Jag läste nämligen ngnstans att det är farligt när de är slöa och kräks. Vi har parrafinolja hemma, men det är sådan man har till köksbänkar och skärbrädor, är det verkligen sådan man ska ge honom? Hjälp!

Tacksam för snabba svar, Erica.

HannaM
0

se till så han inte är uttorkad, att han bajsar som han ska, om allmäntillståndet blir för dåligt så satsa på veterinären, dom kan vätska upp honom och undersöka varför han kräks… det är parafinolja som finns på apoteket du ska använda om du misstänker stopp.

HannaM
0

Vätskeersättning:
½ liter vatten
½ msk dextropur
½ tsk salt
¼ tsk bikarbonat

Eller om du inte har bikarbonat 1 liter vatten 1 tsk salt och 1 msk socker(dextropur/honung eller strösocker)
Koka upp vattnet och socker och salt löser upp sig, låt svalna och ge, antingen med sked eller spruta i mungipan.

smalltowndude
0

Tack så mkt. Han har slutat kräkas och han bajsade innan, inte så mkt men ändå. Jag ska försöka få i honom ngt.

HannaM
0

#3 kanon, håll bara koll på att han äter och bajsar som han ska och att allmäntillståndet är ok

smalltowndude
0

Hans tillstånd försämrades under natten. Vi tog in honom till veterinären imorse, han var väldigt illa däran. Vi får hoppas att han klarar sig.

Norrskenets
0

nämen lill gubben då, hoppas han repar sig snart=´(

Sara
0

Håller tummarna på att allt går vägen!

Sara

KerstinL
0

Håller tummar och tassar!!!

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Faxlin
0

Hualigen då lill killen. Håller tummarna att allt går bra.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

HannaM
0
smalltowndude
0

Tack så mkt, allihopa.

Jo, han fick opereras. Veterinären trodde inte att han skulle klara sig, men opererade de inte så skulle han vara tvungen att avlivas. Han var i ett riktigt dåligt skick när han kom in, jag gav honom vätskeersättningen så ofta jag kunde inatt, men han var ändå väldigt uttorkad när han kom in. Men han vaknade ur narkosen, och nu ser det ut att bara bli bättre. En sådan otrolig lättnad när mamma ringde! De skulle hålla uppsikt över honom tills 12 i natt, och om allt är bra då så kan de lämna honom ensam, annars skulle ngn sova över eller veterinären ta med honom hem. Förhoppningsvis så får han komma hem imon.

Det var en öronpropp som satt fast i tarmen. Vi anade det för att sent igår kväll hittade vi en annan öronpropp som som han hade kräkts upp. Mamma använder öronproppar, men har dom alltid i en byrålåda i sitt rum, som alltid är stängt. Men han måste ha tagit sig in och upp på nattduksbordet, och lådan måste ha varit öppen. Jag vet inte. Men jag fattar det inte, bara iförrgår betedde han sig som vanligt, igår var han kanske lite slö, men som vanligt i övrigt. Men så började han kräkas då, tidigt på eftermiddagen. Han verkade må bättre framåt kvällen, för han drack själv och slickade i sig lite laktosfri grädde som han fick, men sedan på natten (jag satt uppe) så blev han helt loj och ville inte ha varken vanligt vatten, eller vätskeersättningen. Lurigt som fan. Men huvudsaken är att han mår bättre nu.

[jenkass]
0

oj så lätt en "olycka" kan hända. hoppas att han blir helt återställd!

HannaM
0

gud så skönt att höra, hoppas han piggar på sig fort nu=)

AlbaStiffler
0

Oj ytterligare öronproppar som varit framme. undrar hur många illrar som hållt på att dö av öronproppar…? Har märkt att de flesta illrar verkat tycka öronproppar smakar lite gott, öronvax är tydligen gott i illrars smak. Sen är de ju goda att tugga på konsistensmässigt. Huga ligen…

Tur att ni handlade som ni gjorde iaf och att de fått ut proppen. Hoppas han repar sig nu bara! Parveln… *håller tummarna*

Faxlin
0

Underbart att han har överlevt operationen. Vilken tur ni åkte in med honom.

Sååå glad att jag inte använder öronproppar. De verkar vara en de verkar vara en delikatess för små illrar.

Audiatur et altera pars

Norrskenets
0

#11 Va skönt att ni hann in med honom och skönt att operationen gick bra. Hoppas han repar sig snart

Sara
0

Skrattande

Sara

smalltowndude
0

Tack för allt stöd :)

Ja, nu är han hemma. Vi fich hem honom igår. Fortfarande väldigt mager men i allmänhet pigg (när han inte sover, förstås) och verkar glad över att vara hemma igen :)

Faxlin
0

#18: Klart han är glad över att vara hemma igen. Håller tummarna för att han verkligen återhämtar sig snabbt.

Audiatur et altera pars

smalltowndude
0

#19 Tyvärr så fick han opereras igen bara några dagar senare för att stygnen hade gått upp under en natt och "nätet" i magen, mellan tarmarna och skinnet, hade trillat ur. Men den operationen gick bra, dock så har det ju gått hårt åt honom med två operationer så tätt inpå varann. Men nu mår han prima igen, har gått upp i vikt (men är fortfarande lite för smal), har fått tillbaka hela sin aptit och busar och leker med Nano och oss igen :)

AlbaStiffler
0

#20> Oj, vad jobbigt. Vad läbbigt att stygnen gick upp, förstår att han blev sliten av 2 operationer. Skönt att han piggnat på sig nu iaf! :-)

Faxlin
0

#20: Skönt att han är bra nu i alla fall. det tar hårt på ett sådant litet djur med två täta operationer.

Audiatur et altera pars

Sara
0

Skönt att det gick bra i slutändan!

Sara