Börjar bli ororlig
Jag skrev inte för så länge sedan att Groggie har svarta strån på sin svans, det kom efter det att han vart på rymman ca ett dygn. Förut fick jag bara till svar att en albino inte kan ha svarta stårn, men vad är då detta? Dte är hans päls och inte hans hud! Tänkte vänta med att skriva här igen tills pälsbytet är klart, han och skrollan fäller lite men inte mycket, så dem har inte kommit igång helt ännu. Men nu tycker jag att han tappar mer päls på svansen, vet inte om det är pälsbytet eller om det är sjukdom, är sämst på detta med sjukdomarna! Vi Trodde först det var skit, men det går inte bort! Det är mest på svanstippen, och inte själva roten om man ska säga, för annars är han stor fluff med mycket päls som låg hela vintern stadigt på ca 1600 g. Han är född april den 13 2007 (troligtvis)
Lägger in alla bilder jag lyckades ta, jag är dålig på att fotografera och groggie på att avra still!!
tror den sista bilden mans er bäst på ?!

Kanske inte är albino, utan en vit med röda ögon? Sånna finns väl också?
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
det ser ut som sommarsvans, rätt vanligt förekommande. Vissa menar på att det kan ha ett samband med framtida binjuretumörer, men många illrar får det år på år utan att utveckla tumörer
nu när jag tittar på bilderna ser det faktiskt ut som att det är mörkare strån. har han tappat nån päls på svansen? en albino skall inte kunna få pigmenterade strån.
Jag har aldrig hört talats om en albino som får färgade strån på svansen eller några andra ställen. Jag skulle vilja se en riktig närbild på stråna.
Tror inte det är någon sjukdom med färgen utan det kanske helt enkelt är smuts som inte går bort.
Angående fällningen så ser Bus riktigt raggig ut och han tappade nästan all päls på svansen innan sommarpälsen kom ut ordentligt. Kan det vara nått sånt med att han tappar päls?
Jag tycker inte du behöver oroa dig för att det är lite päls på svansen förren till sommaren och som sagt ovan så har måånga illrar sk sommarsvans utan att man kan hitta synliga tumörer.
Sara
nej, inte vad vi lagt märke till innan. Det var nu när jag satt på toa som jag jag tyckte det såg mindre ut på svansen, men är inte sä säker för jag tycker ändå han har mycket för att fälla pälsen nu. Usch vad ororlig jag blir nu, tror ni våran pojke är sjuk? :'( sitter redan och griner alltså!
så att dem kan tappa vinterpälsen innan sommarpälsen kommer ut ordentligt? *Hoppashoppas* det värsta är ju att det kom i preincip direkt efter han vart på rymmen,hmm när f*n det nu var. I vintras i alla fall!
Jag tror inte Groggie är sjuk om han inte visar andra symptom. 
Visst kan de tappa vinterpälsen innan sommarpälsen helt har kommit ut, det gör nog de flesta.
Du ska se att de mörkare stråna försvinner när sommarpälsen kommer ut där och han fäller de stråna.
Sara
Ja, det är så jag försökt tänka. men kan inte låta bli att vara så orolig! Läster på så mycket jag kan om alla sjukdomar. tack för alla svar, det lugnar mig! Ska se om jag kan få en närbild, men skulle gissa på att min kamera är för dålig för det. Och om lustrollet kan vara still någon gång! :) Men när man kollar själv så är det inte hela hårstrån som är svarta, utan en del av härstrårna som om han skulle vart skitig. Men det försvinner inte!!
Jag puttade upp tråden: Bus svans. Kolla på bilden så ser du hur ful svans han hade precis i början av fällningen.
Sara
ja , så är groggie också, mer päls uppe på svansen än nertill! det ända felet är att han har svarta strån.. det var i janurari han var på rymmen kom jag på nu.

Snowflake är också svart på svansen, inget jag riktigt tänkt på innan, så det är kanske vanligt hos albino?
"Chaos is a friend of mine."

Han härmar Denver ju ;)
golf.ifokus.se
ja, fast rödögd. usch jag tycker det är super läskigt. ska meddela erik att hålla koll på hans päls så han inte blir allt för naken. är beredd på det vörsta känns det som.
ja, pigment ska det ju inte kunna vara. En albino saknar ju pigment, men jag tror det är någon form av missfärgning som kommit nu när våren börjar närma sig och hormonerna börjar spritta i kroppen. Många illrar får lite dåligt med päls på svansen under fällningen och ibland blir den lite missfärgad pga av fetterna i huden. Lite som en sommarsvans…
Tror inte alls det är nåt farligt i den bemärkelsen att han är sjuk i detta läge, men själv är jag en av dom som tror att sommarsvans påvisar början till cancer eller binjuresjukdom (som inte behöver innebära tumörer) hos illern. De flesta illrar verkar få sommarsvans och ser man fler tecken på binjuresjukdom än endast sommarsvans så kan man ta ställning till vad man ska göra då.
Dexter har nog fått sommarsvans från det att han fyllde 1 år. När han även fick lite glesare (och torrare) päls (ofta syns det på fötterna) och blev mindre musklig öppnade jag upp honom. Han visade samma symptom som en väns binjuresjuka iller och mycket riktigt fick vi ta bort den högra binjuren.
Då var Dexter 4, 5 år.
Sajtvärd på Iller.ifokus

samma sak är det med våran evves svans + att hon faktiskt har ETT svart hårstrå och det sitter fast så det är inte från några av dom andra monstren…
men eve är väl släkt med min groggie, eller är det bara buster som är det. hmm, kanske ska ringa uppfödaren ?!

har inte en aning om vem evve är släkt med och inte.. skulle vara grymt kul att veta vem som har hennes valpar och kanske till och med få se lite kort.. så trist när man inget vet
ahh, har eve haft valpar :) men hon kommer i alla fall från samma person som födde upp groggie, det vet jag. Mysko detta med håret. Och att det är "fläckvis" på stråna och inte hela strån. usch, han ör oss så ororliga! Jag ska se om jag kan få tag i henne imogon.

jag tror hon haft valpar, det har ryktats om det iaf. ja det är skitknepigt, skulle också vilka veta vad som orsakar det! men groggie har inga hela svarta strån eller?
#21 REW (Red Eye White) är inte ovanlig och dom har pigmentanlag.
Mvh
Ammi
#25 så du tror inte att det är någon sjukdom ? Det kan vara likadant som thessans iller som börjar bli vit med svarta ögon? Jag är sämt på engelska, men gissade på något sådant. Är så jävla orolig alltså!
#24 nej, det är som fläckvis på hårstråna. Mestadels från mitten ut till svanstippen.
putt
#26 Nej då, det är någon sjukdom, han är partiellt albino.
Det som skiljer en albino från en partiell albino, är att en albino saknar anlag för pigmintering, medans en partiell albino har pigmentanlag. Dessa anlag kan synas oftast redan som valp, men även visa sig först när illern blir äldre.
Ögonen kan vara allt från albinons urvattnade rosa till röda, beroende på hur albinoanlaget visar sig.
Mvh Ammi
Intressant!
Sara
hade ingen aning om det! mycket intressant! vet du vart man kan hitta mer info om det?
Hittade detta om partiell albinism.
Sara
ja partiell albinism hos människan känner jag till, men har aldrig hört om det på iller ;)
men det visade sig att det fanns en hel del inna på genetik listan. så nu vet jag vad jag skall göra ikväll ;)
Okej, intressant. Då lär vi inte behöva bara oroliga? Det ska vara vanligt! Jag ska läsa på så mycket jag kan, men kan inget på engelska är värdelös och ka inte ett ord . Men då vet jag vad jag ska söka på. Tusen tack Guteillern.
usch, varför ska det vara så svåra ord. Jag fattar ingenting! Men då är det ofarligt, men ovanligt? Tack för alla länkar!!
putt
#36 Jag tror att partiell albinism hos iller, är vanligare än vi anar.
Mvh Ammi
Tack Ammi för hjälpen jag fått utav dig! :)
putt
#28 Spännande!!! men nu måste jag få fråga!: Trodde alla albinoillrar hade pigmentanlag (full färg och ev teckning genetiskt) men att albinismen hos iller gjorde att dessa färger inte kom fram utan att de blev pigmentlösa på kroppen??
Om jag förstått dig rätt så är alltså albinism hos iller bara så som jag beskrivit det om det rör sig om partiell albinism och då KAN de även få fram några strån med pigment???
varför jag undrar är delvis för att jag läst gamla trådar (skrivna av fuglemat bla. på illersverige) där det beskrivs hur man i vissa fall kan urskilja tex blaze och panda tecknade albinos från vanligt tecknade albinos genom huvudform, placering av ögon etc. (många blaze/panda illrar har ju ett lite speciellt utseende i ansiktet..), men detta skulle ju vara helt omöjligt om vi inte enbart talar partiell albinism eller att alla albinoillrar bär på färganlag under sin pigmentlösa hud.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#42 haha, jag fattar typ ingenting :) Men huvudsakaken är att det inte är någon sjukdom som spökar :)
putt
Hur har det gått? Mår han bra?
Sara
Jodå, han mår bra. Vi är ute och går och kämpar att gå i koppel, han totalvägrar eftersom att skrollan springer utan. Han är envis och STARK!! :)
puttar o hoppas Ammi ser min fråga som jag väldigt gärna skulle vilja ha svar på då jag är nyfiken på det här med färger!! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
jag med :)
puttar för fullt för att få svar på frågan!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Är det ingen som har nåt bra svar på min fråga i #42????
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nu fick jag svar på att dem har sommarsvans i en anna tråd där vi hade föröskt lägga ut bilder, nu tappar alltså både två päls på svanstippen.
Men Groggie har fortfarande svarta hårstrån, som verkar vara ett mysterium. Sedan fick jag veta att hans svarta pricker i huden kan vara pormaskar, men nu är han helt svart i hela huden, vad kan detta bero på?
är det dessutom illa att skrollan inte fällt sin vinterpäls?
:)
Jag har märkt att illrarna kan bli mörka i huden när ny päls växer ut. Nästan blåaktigt. Som om blod skulle närma sig huden för att ge extra näring till ny päls eller något. Så jag har iaf sett det förrut.
/IDA
#51 ja, det är mycket som sker under fällning och när illrarna får sommarsvans så blir de ofta väldigt mörka/orange av fetter och avlagringar som bildas i huden. Ofta förekommer pormaskar också. Man kan underlätta det genom att tvätta svansen med parfymfri lactacyd-tvål så att huden får andas… :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack JossanH , vad skönt att få ett svar! :) Är så orolig nu med allt när den är första illrarna när man genomgår med, men dem är ju så unga, är det inte tidigt för dem med sommmarsvans eller har jag bara missförstått?
Men är det illa att skrollan inte tappat sin vinterpäls? :O
Sommarsvans har mina illrar haft från första sommaren då de fyller/har fyllt 1 år.. Så det kan de få som unga och det är som sagt inget allvarligt eller farligt med bara vanlig sommarsvans.
hmmm, mina illrar har istället passat på att fälla pälsen 2 ggr nu i sommar- antagligen för att den har varit så himla varm.. ?
Är Skrollan kastrerad?
Sajtvärd på Iller.ifokus
ja, hon är två år och kastrerad sedan ett bra tag sedan, innan året måste det ha vart för henne. Hon är en väldigt frusen iller, tycker inte om när det är kallt, skakar och vill bara bäras på promenader. Förra året fällde hon så mycket så vi fick duscha henne och borsta flera gånger om dagen, och då blev hon gråaktig i sommarpälsen, men nu är hon mörk och mera långhårig som måste vara vinterpälsen =/
Om man ska kolla om dem har någon sjukdom mot vintern om dem inte får päls då (det ska dem väl?) så vad ber man dem kolla då? Går det på försäkringen?
Jag är väldigt nyfiken på svaret på Jossans fråga till Ammi!
#42 finns min fråga om någon inte orkar leta igenpom hela tråden.
Finns det ingen som kan svara!?
Sajtvärd på Iller.ifokus