illerns lek med varandra
Hejsan!
jag har två illrar, som älskar varandra, sover ihop jämt och "pussas & kramas".
men när dom leker och dom blir jätte uppspelta så kan hanen bita tag henne i nacken och släpa på henne, hon skriker då till men hon har inte en skråma på hela kroppen, leker illrar så eller?

Japp… Det brukar vara jäkligt hård lek faktiskt… Illrar har såpass tjock hud så dom skadas inte av det heller… Det ser o låter värre ut än va det är ,hehehe

#1 Ska man bara låta dom vara?
Är de kastrerade båda två?
Sara

#3 Hanen är kastrerad men inte honan, vi har planerat att göra det. Men dom trivs jätte bra ihop, sover tillsammans, följer efter varandra å "pussas å kramas" med varandra
Vissa kastrerade hanar har kvar instinkten att para sig. Är tjejen då i brunst är dra i nacken en del av parningsbeteendet. Jag har oxå sett dra i nacken beteende när det är rangordningsbråk.
Dina illrar verkar inte ha några aggressioner mot varandra så jag skulle nog bara låta dem vara.
Sara

#5 Nä det är inga aggressioner alls mellan dom, därför jag blev chockad av att han gör så när han blir så uppspelt vid lek, tack iaf för alla svar =)

Han kan ju känna av att hon är i brunst fastän han är kastrerad. Jag har en hane som känner det direkt och börjar släpa på honan. Han parar henne också när hon är redo fastän han är kastrerad. Så håll koll på dem, ifall han försöker para henne när hon inte är i full brunst så kan han skada henne.