Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 588 ggr
emoflickan
0

Gimli har en böld, tips råd!

Hej!

Jag kom precis till sthlm och fick ett samtal från min mamma som har hand om illrarna medan jag är borta. Gimli har fått en liten "böld" precis brevid analöppningen som blöder lite. Man kan även känna att det inte bara är ytlig, ungefär som man kan känna när kulorna inte riktigt trillat ner. Jag har aldrig varit med om något liknande, vad kan det vara? Jag bad mamma ha honom ensam inatt och se hur han är imorgon. Jag kan få upp honom till sthlm imorgon kväll om det är så att han behöver veterinärvård. Någon som varit med om nåt liknande?

Robinsnel
0

kan det vara en sprucken analsäck? Fundersam

Musiken
0

Hemorrojder? Har aldrig varit med om ngt liknande sjalv..

emoflickan
0

jag har verkligen ingen aning..får lite smått panik eftersom jag är så långt borta och inte kan titta på det själv. Skulle det kunna yttra sig så?

HannaM
0

Min tanke är precis som robin, analsäck.. så såg elliott ut när hans sprack…

emoflickan
0

Hanna, vad fick du göra då??

HannaM
0

Akut till vet. eller ja vi väntade ett par timmar (satt på tåget mellan stockholm och karlstad. Sen fick han antibiotika och det gick över. Sen kom det visserligen tillbara men om man träffar en veterinär som vet vad som är fram och bak på en iller så spolar dom kanske rent lite bättre än denna vet. gjorde. Det är ju en analsäcksinflamation som gått för långt.

Är det en analsäck som spruckit borde det finnas gegga i den som kommit ut, eller hmm den kan ju vara klumpad så det sitter fast, hur som helst, din mamma borde kunna se att han är irriterad där, försöker hasa rumpan mot marken och så

emoflickan
0

Alltså han verkar lite irriterad, det har blött lite men inte så mkt längre, hon får inte ta på det för det verkar vara väldigt obehagligt. Frågan är om jag kan få upp honom till sthlm eller om jag ska be min mamma ta honom till en veterinär i mjölby som har träffat illrar förut. Om det är antibiotika som gäller.

HannaM
0

#7 om det nu är en analsäck och han bara har blödit så bör analsäcken tömmas… det är rätt vidrigt och om han är så öm så behöver dom troligen söva honom för att kunna tömma och spola. Har han samma böld på andra sidan?

Ska väl tillägga att Elliott blöde först och sen sprack det… på tåget=p

emoflickan
0

nope bara ena sidan och han har verkligen inte luktat illa eller verkat ha problem med analsäckarna. Veterinärvården i närheten av tranås är ju sisådär verkligen. Jag kan få upp honom till sthlm men då kan han först komma till veterinär på lördag morgon eftersom han kommer upp imorgonkväll då. vetifan hur jag ska göra :(

HannaM
0

Samma här Elliott hade inga problem innan heller, visade ingenting förrän han satt där med en röd rumpa och svullnad. Kan ju inte svära på att det är analsäckarna gimli har problem med men det är liksom det som kommer in i huvudet när man läser beskrivningen, låter verkligen som Elliotts problem. Analsäckarna är ju placerade tio i två, ungefär om analöppningen….

AlbaStiffler
0

#9> Men ett tecken på stopp i analsäckarna är just det att det är stopp, alltså skunkar inte illern. Det kan dock även vara motsatt, dvs att illern plötsligt börjar skunka.

Min rekommendation är att de söver honom och spolar analsäckarna. Mina 2 illrar har haft analsäcksinflammation, de två ggr de endast tömts (vilket gjorts på båda illrarna) så har det inte funkat och inflammationen har kommit tillbaka inom 1-2 månader eller som i Leos fall, efter endasst en vecka och mycket mer akut och ont. De gånger de tömt OCH spolat så har den ena blivit helt bra och den andra verkar iaf bra än så länge, en månad efter.

I kombination med tömning/spolning så har de även fått antibiotika för att bota ev bakterier.

Spolning går till så att de först tömmer säckarna, sen spolar de rent dem med en spruta fylld med vatten tills de är helt rena. Det är alltså inget kirurgiskt ingrepp, men illern kan mycket väl få sår efter. Vi fick behandla dessa sår med hemoröjdsalva för människor några dagar så att det inte gjorde så ont för Leo att bajsa tex.

emoflickan
0

det får bli så att han får åka upp till sthlm imorgon kväll så får vi ta honom till väsby på lördag morgon. Nu dock till det stora problemet, jag har ngnstans att ha honom fredag till lördag. Men finns det någon som skulle kunna ha gimli hemma hos sig till kanske typ måndag? Han kan tyvärr inte bo här där jag är "inneboende". Gimli är världens supersnällaste (inte superrumsren dock). Vore innerligt tacksam om ngn skulle kunna ha honom hemma hos sig!

HannaM
0

#12… vi har väl plats, om det är ok att dela av från mina andra.. så det blir en lite mindre yta. Jag kommer hem på lördagkväll men kan höra med min man om han kan ta emot lite tidigare under dagen.

emoflickan
0

#13, det vore helt underbart om du hade möjligheten. Jag ska ringa väsby imorronbitti o se när dom kan ta emot honom på lördagen så jag får lite tidsperspektiv på det. dom har öppet 10-16 iaf. Skulle du kunna pm:a mig ditt nummer så kan jag höra av mig imorgon såfort jag pratat med väsby?

AlbaStiffler
0

#14> Jag var på Väsby med Leo om detta för ca en månad sen, knappt. Min man var där med honom vid första besöket och min man var inte lika modig som jag och propsade inte på spolning första gången. Därmed klämde de endast körtlarna som veterinären tyckte skulle räcka, trots att han försökte be dem att spola dem. Tog som sagt bara några dagar innan Leo vart mycket sämre än innan och vi vart tvugna att åka dit igen och söva och klämma/spola. Så jag säger som så att det är upp till dig att veta bäst i detta fall och be att de spolar på direkten, det är iaf mitt råd. Jag tyckte inte att de visste så mycket om just illrar och analkörtlar där, men de har ju gjort det på hundar och katter massor så det är egentligen itne så svårt. En rätt enkel procedur…

Hellre söva och spola en gång ordentligt än att utsätta illern för flera klämningar i vaket tillstånd. För jag lovar att det gör skitont för illern, det är en plåga att se det i osövt tillstånd.

emoflickan
0

Nu såg jag att roslagstull oxo har öppet på lördagar så jag ska försök få en tid där på lördag. Jag bor ändå bara typ 2 stationer bort för tillfället så det vore ju enklast att ta honom dit. Ska ringa imorronbitti direkt o se vad som säger. Men ska verkligen propsa på spolning.

AlbaStiffler
0

;-) Gött!

emoflickan
0

Det var analsäckarna som var problemet med stackars gimlan. joel var o lämnade honom på roslagstull vid 10 så nu sitter jag o väntar på att dom ska ringa så jag får komma och hämta honom. han skulle sövas och dom skulle spola o så fick han antibiotika.

HannaM
0

#18 stackarn, men skönt ändå att det inte var någon tumör eller så…

AlbaStiffler
0

#18> Ajdå, det var analsäckarna… visst, det är enkelt attt fixa och kräver inga kirurgiska ingrepp så på det sättet är det ett rätt skönt problem. Men tyvärr har de en tendens att komma tillbaka så håll koll på honom och kolla baken på honom kanske en gång i veckan minst i resten av hans liv.

Hur mår han nu när han kommit hem? Brukar kunna vara lite irriterade och ömma 1-2 dagar. men bara han bajsar normalt så…

Glöm inte deet där med hemoröjdsalvan om han verkar ha ont när han bajsar eller om han är sårig i baken. Den är receptfri på apoteket och är alltså för människor. Man måste dock fråga om dem, då de har dem i nån kyl bakom disken. lite pinsamt, emn man kan ju alltid skylla på att det är till ens djur… hehehe…

HannaM
0

#20 gimli är här för tillfället. Han verkar må rätt bra, rumpan ser fin ut. Han bajsar fint (och på golvet=P) Äter och sover och är gosig.

UlrikaD
0

Bajsa på golvet är ju alltid ett hälso-tecken!Flört Skönt att höra att han är bättre nu iallafall.

LeeLoo
0

Skönt att höra att allt verkar ha gått bra med Gimli!

emoflickan
0

nu är gimli hemma med gänget igen :) han mår finfint.

Jag vill verkligen tacka HannaM och Jonatan för att dom var så oerhört schyssta och ställde upp och hade gimli hemma hos sig, så jag inte behövde åka hem direkt, han hade värsta lyxsemestern hemma hos dom :)

Och nu så har ju även Hanna fått inse att hon har värsta superillrarna som i princip alltid går på lådan jämfört med gimli *hoho* ;)

AlbaStiffler
0

hehe, härligt att han mår bra igen!