Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1739 ggr
Eelin
0

Iller eller mink?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte dela med mig av mitt första möte med en mink.

Som nämnt förut som jobbar jag för en lokaltidning i Blekinge. I slutet av förra veckan var jag ute på ett jobb i en liten by. Vi stod på en brygga och intervjuade ett par på en båt, då helt plötsligt en iller kommer upp på stenarna bakom min fotograf. Jag tappar talförmågan, kan bara peka och säga dä…dä.! Den kom fram till oss som om den kände oss. Vi fick inte klappa den, men mata gick rätt bra. Inte ett dugg rädd och den gjorde aldrig något försök att bita oss. Anledningen till att jag trodde att det var en iller var för att den ar så himla liten, lika som stor som vår tös Myran, och att den inte var ett dugg rädd. Jag försökte fånga in den genom att locka med mat, men den hittade en fisk som den tyckte var mycket godare.

När den tröttnat på oss så hoppade den i vattnet och simmade iväg.

Vi gick in till kiosken i närheten och frågade om de visste något om det. Om den var tam och hade rymt eller så. Men de berättade att en minkfamilj bodde i en övergiven båt i närheten och att minkarna gärna kom fram för att få lite mat. Det var en av familjens ungar som vi stötte på.

Fotografen gjorde vad hon kunde och fick ett par bra bilder. Minkfamiljen har det nog rätt bra där ute. Det bor inte så mycket folk, knappt någon trafik och massor med mat i den lilla viken. Men jag skulle med glädje erbjuda dem vårt hem. Underbart söta djur!

Musiken
0

sicken sotnos! ^^

ferretgirl
0

Det är garanterat en mink det där. Hade ett par foto på mink, men tyvärr så fick jag virus på datorn för ca 2-3 veckor sedan. Sedan dess har inte kvar ett ända av mina foto (hade ca 400-500 foto på datorn), skulle preci säkerhetskopiera all data när jag blev dålig och inte kände för att sitta vid dator. Då fick vi in det här viruset som tog bort allt för mig. Men ditt foto är 110% säkert en mink.

Gustav-o-Linda
0

Fin :)

Eelin
0

#2 fy vad jobbigt att bli av med alla bilder! Du kan få mina på Minken ;)