tappat päls på svansen??
hej hej
nu har min iller börjat tappa päls på svansen. han är 2 år. var detta vanlingt? bör man kolla upp det när det aldrig hänt förr? vad beror det på? blir den normal igen?

väldigt vanligt året efter att de kastreras och resten av somrarna. sommarsvans. visar (enl många) på hormonella binjureproblem men är ofarligt tills de eventuellt får binjuretumörer då de är äldre. kan motverkas till stor del genom kallare och mörkare liv för illern (ingen av mina har fått i år trots att alla haft tidigare).
Min Nanooq är den ände av mina 6 illrar som har tappat hår på svansen, det gjorde han även förra året. Han är 3 år lite drygt och det behöver inte som #1# säger bero på binjureproblem. Utan vissa illrar tappar helt enkelt lite av pälsen på svansen. Det är först när en iller tappar päls mer än på svansen som man kan börja misstänka att där kan vara sjukdom bakom pälsförlusten.
ok men ska jag åka till vet. och kolla han för säkerhets skull?
#3 det behöver du inte.
#2 när jag bestämde mig för att öppna dexter så hade han endast visat symptom genom sommarsvans och ingen förlust av päls någonannan stans. Han hade binjuresjukdom. känner även till 22 illrar till som båda hade sommarsvans och sjuka binjurar som de opererades för.
Om det beror på eller är ett förstadie till binjureproblem kan man inte säga säkert- precis som man inte heller kan avfärda det säkert.
Dessa illrar som opererades var runt 4 år när de opererades. 1 av mina illrar har i år fått sommarsvans- han är endast 2 år och jag kommer inte forska vidare i det slänge jag inte märker av något som tyder på att han skulle vara sjuk.
Dexter som hade binjuresjukdom har haft sommarsvans alla år utan i sommar.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Elliott har haft sommarsvans, inte naken men väldigt tunnhårig både i år och förra året. Han har inte något problem med binjurarna som syns än iaf tack och lov.
#4 men binjure sjukdommen om det skulle vara det går inte det att behandlas om man upptäcker det tidigt då?
#6 Jag gjorde som så- och tänker göra i fortsättningen, att när en iller visar fler symptom än bara vanlig sommarsvans så öppnas dom för att på så vis få bort den sjuka binjuren och ta bort om det är fler saker som inte bör vara där… Är illern runt 4 år då och i god kondition för övrigt så kollar jag hur den tar en operation och håller tummarna för att det inte ska komma tillbaka så tidigt..
Tror inte du behöver oroa dig alls än så länge om han endast har sommarsvans och inga andra symptom.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag hade en iller som endast hade sommarsvans som symptom. Det visade sig att han hade insulinom.
Är du förstagångs illerägare och känner dig orolig, åk hellre till veterinären en gång för mkt än en gång för lite.
#4# borde det inte gå att ta blodprov för att se om det finns en binjurecancer istället för att öppna upp illern (även om det kanske kostar mer att göra än en operation, vet själv inte vad de olika kostar)??? Tycker att det verkar lite drastiskt att öppna för att se att där inte är något om nu så är fallet, operationer kan vara farliga, och det är inget jag själv skulle låta min djur gå igenom om det inte är absolut nödvändigt. En iller som får binjurecancer (även om man opererar bort binjuren) har sedan någon längre tid att leva. Vad jag har hört och läst så rör det sig om ca 4-6 månader, och jag skämmer då hellre bort mitt djur än låter det gå igenom en operation som han/hon kanske inte klarar sig igenom ändå. Små djur som bl.a iller är svåra att söva. Känner 2 personer vars djur har avlidit på operationsbordet, en pga medlet som man söver med, och 1 vars iller dog av blodförlust. Så ska mina djur gå igenom en operation, då ska den var ack så livsnödvändig för dem.
#9 ja vi har ju inte riktigt samma tanke där.. minns att du själv skrev i en gammal tråd att du åkte och sövde din hybridiller flera ggr om året för att rensa öron och ta tandsten… Detta skulle jag aldrig i hela mitt liv göra just med tanke på risk vid en sövning.
Jag har opererat bort hudtumörer på dexter 2 ggr (sövd 3 ggr då första gången blev en miss), kastrerat honom 1 gång, tagit tandsten 1 gång hos veterinär och opererat honom då i höstas. detta blir alltså 6 sövningar på drygt 5 år… Pegasus på drygt 4 år har jag sövt 2 gånger under sitt liv så jag försöker att inte göra det ofta!
Jag tog inga blodprov för jag var 99,5% säker på att han hade binjuresjukdom. Även om han inte hade starka symptom så visste jag plus att jag misstänkte insulinom. Nu vet jag att allt har avlägsnats och att eftersom allt togs i så tidigt skede så var han stark och inte alls speciellt "sjuk" när han sövdes ned. Det jag har fått nu efter operationen för 8 månader sedan är en piggare o mer musklad iller som inte ens har fått sin årliga sommarsvans, än så länge iaf!
Det finns alltid en risk med att söva!!! Men istället för att göra ultraljud, ta blodprov för att sedan komma fram till att man vill öppna valde jag operation direkt.
Dexter visar än så länge inga symptom på ny binjuresjukdom (som inte nödvändigtvis måste röra sig om cancer) och efter att jag tog bort de senaste hudtumörerna i början av året så har inte några nya kommit (drog mig länge för att avlägsna dom pga sövningen, men det blev ohållbart för honom). Dexter har aldrig behövt gå på medeciner och jag hoppas att jag får ha kvar honom i många år till!
**operationen var inget jag valde för att det skulle vara billgaste alternativet! Det kostade mig en arbetsdag, resa fram och tillbaka till sthlm för att få en riktigt duktiga veterinärer plus att själva operationen kostade ca 9000:- (tack för agria djurförsäkring)… Att det skulle vara billigare än ett blodprov har jag svårt att tro…
**
Sajtvärd på Iller.ifokus
#10# Jag vet att jag sa sövde där, men han var aldrig riktigt sövd. Han fick lugnande spruta för att jag överhuvudtaget skulle få rensat hans öron, vilket jag gjorde 3-4 ggr/år. Gör samma på Jazz som jag har nu (även han är en mix) då han vare sig gillar att rensa öron eller klippa klor, även om jag själv försöker att ta hans klor med hjälp av en som håller i honom hårt. Försökte även detta när jag skulle rensa öronen på honom, vilket resulterade i att han bet både mig och min hjälpare (detta testades också först på Aslan som inte funkade där hellre).
#11 när jag började med att klippa bobbys klor, och så jag forfarande gör så sitter jag med han i knät sammtidigt som jag har en godis i munnen. den ligger han och kollar på tills det är klart och då får han den… det funkade bra för nu ligger han så stilla och bara suckar….
# 6 Jag har en illertjej på 5 år som har symptom på binjuresjukdom/cancer.
Hon tappade all päls på svansen och blev tunnpälsig på rygg och rumpa men visade inget på ultraljud.
Jag öppnade henne inte utan hon får Lupronsprutor varannan månad och nu ett år efter så har hon betydligt finare päls på rygg och rumpa, fick tillbaka pälsen på magen efter UL snabbt och visar fortfarande inget på UL.
Hon är pigg och lekfull och verkar må tipptopp. Hon har fortfarande ingen päls på svansen men jag hoppas den kommer med vinterpälsen.
Funderar att ev öppna henne i höst.
Så visst finns det saker man kan göra även utan att öppna. Men på en ung iller skulle jag inte tveka att operera.
Men jag tycker att du inte behöver vara orolig så länge han bara är tunn på svansen, börjar det däremot gå upp på rumpan/ryggen så bör du kolla upp det.
Sara
#12# Jag brukar lägga mina på en kudde på köksbordet så att jag lägger dem med deras ryggar mot mitt bröst. Sen klipper jag klor, har testat ditt sätt också men tycker att det var jobbigare att klippa då. Vare sig Jazz eller Aslan kan eller kunde jag klippa på detta sättet, när jag klipper eller i Aslans fall, klippte, så måste jag ha en annan person som kan hålla i dem ganska så hårt för att de inte ska/skulle vända sig om och bita/s. Och jag själv tycker att det är fel att hålla ett djur mot dess vilja, så jag gör det bara när jag ska klippa klorna på Jazz (Aslans klor kunde jag klippa på samma sätt som de andras, det var bara hans öron som inte gick att rensa). Sen tar jag Jazz till veterinären 3-4ggr/år, samma som jag gjorde med Aslan för att rensa öronen under sövning eller vad man ska kalla det. De får ju bara en avslappningspruta för att ligga still medan öronen rensas på dem.
###### tack alla som svarat! tur det finns folk med mycket erfarenhet för sånna som mig med min första iller och orolig för allt! hoppas bara att det inte blir några problem för han framöver men då vet jag iaf vad det kan vara! tack igen!

Som jag skrev ovan. Det går att vara förebyggande. Kallt och mörkt gör att mindre hormoner produceras och det gör att binjurarna mår bättre. Egna erfarenheter och diskuterat mycket med andra, men inte sett forskning på det. Ingen av mina har som sagt i år, trots att de alla hade förra året.
Men, hormonpaneler går att göra för att se problem med binjurarna, vet inte hur exakta de är, men det är inte farligt dyrt.
Skulle inte söva med spruta alls då det är lättare med gas och förmodligen då inte lika riskfyllt.
DET ÄR ALLVARLIGT!
Det kan vara Binjuresjukdom eller håravfall: Om endast svansen kan det vara på grund av stress eller om dom är alergiska mot något. om det fortsätter från svansen till huvudet är det binjuresjukdom

#17 Du kan inte gå in och skriva så där. Du måste ha lite mer fakta på benen innan du skrämmer upp en illerägare och säger att deras iller har en binjuresjukdom.

#17 Det ar nog mer troligt att det ar en sommarsvans
// Amanda
#19 ja han har ju inte tappat pälsen helt bara att den är väldigt tunn och det har inte spridit sig eller något sådant…