Illermotorväg
Har svårt att hitta några som säljs som iller motorvägar och ibland är det svårt att hitta bra plaströr i byggvaruhus.. kom helt plötsligt på att min kusin och hennes man har byggvaruhus ihop så ett billigt böjligt plaströr kan ju inte va svårt att smyga till sig men då är frågan hur stora måste dom vara osv för att vi inte ska få några stopp i trafiken pga platsbrist.

Jag hade förr fläktrör som är böjliga vita plaströr med en metalltråd i. De är väl kanske 1,5 dm i diameter kanske? och 1,5m-3m långa? Men man måste´se till att det inte sticker ut en vass ände på metalltråden i ändarna innan illrarna får leka. man kan tex tejpa dem med silvertape eller liknande.
#1 , Silvertape is the shit skulle tillochmed tejpa mitt wow om jag fann en anledning till det :) men åter till rören, jag har fått för mig att genomskinliga rör är mer för illerägaren än iller men ändå känns det som en bra ide ifall en iller skulle fastna så man ser det men är prisklassen högre på dom och har illrar reagerat olika på genomskinlig och färgad?
Kan man uppskatta en normal iller till 1 eller 2 dm i mankhöjd, sorry inte ägt iller ännu men förbereder hemmet och jag är väldans dålig på ögonmått :S

En iller kan pressa sig under en höjd av 5 cm utan större problem, både hanar och honor. På en dm kan de flesta illrar gå "upprätt". en iller har ju en tendens att kravla, huka sig fram ibland. När de springer i rör ser det oftast ut som om de smyger, dvs de springer inte runt som en glad poppande iller (med u-formad uppskjuten rygg). Alltså är höjden sällan ett problem. En hona kan utan problem vända i ett sånt rör jag pratar om. En fet hane kan ha det lite svårare och får helt enkelt springa ut och vända…
De rör jag menar, de vita fläktrören, är inte genomskinliga utan vita.
Om genomskinliga rör är bättre? Tror det kvittar för illern, det är nog mest för att husse ska kunna se mer av gynnaren. Men för mig kvittar det. är ju mer spännande att sticka in handen i röret och se om/när man får ett bett, i ett rör som inte är genomskinligt. Den leken brukar uppskattas. Ungefär som de där elstöts-spelen som finns på Teknikmagasinet… hehehe…

Farsan jobbar på sågverk så jag får helt genomskinliga rör… Om du vill kan jag ta reda på vad rören heter, vet att dem går att beställa från någon sida.. Skitroligt att se när de leker…
"Chaos is a friend of mine."

Oh, jag vill veta vart man far tag pa sana ror! Sommarjobbade sjalv pa sagverk och forsokte smuggla hem lite ror, men fasen vad svart det var :P
// Amanda
Jag köpte gula plaströr på ca 12 cm i diameter till mina på Bauhaus. Då kostade ca 2 m rör mig 29:- men det är ca 4-5 år sedan nu, så de kan ha gått upp några kronor. De hade både dessa gula på 12 cm i diameter och upp de som var 25 - 30 cm i diiameter. Sen hade de även sådana rör som man använder till torktummlare, de är också mellan 12 - 20 cm i diameter. Vet inte vad dessa kostar då jag inte kollade detta. Men jag skulle tippa att en paket med ca 2 - 2½ m kostar runt 100:-, dessa rör går lättare sönder då plasten är så tunn. Men illrarna gillar att springa i dem då de prasslar lite om dem.
#4 okej då kanske jag inte behöver oroa mig så mycket över måttena då, får tumma på 12-20 cm i diameter som ferretgirl skirver här nedan. Nja jag stoppar hellre in handen och får ett bett än få elchock av en sån där sak får sån jävla panik när det blir vibrerande spänningar i handen, börjar skrika och bli nervös och skrattig bara jag tar i handtaget ^^
#5 Som sagt jobbar äger min kusin och henne man byggvaruhus så jag kan kolla där först men en länk eller ett företag förutom dom skulle vara schysst att ha ifall dom riktar sig mer till extriör typ som panel osv..
#7 Vi i örebro får inget bauhaus förens höst eller 09.. men samma saker borde ju finnas på k-rauta eller hur det stavas osv.,. och egentligen borde det va ganska konstigt ifall dom skulle vara dyrare nu om man tänker på att plast går att återskapa men oljepriset kanske påverkar ändå, får kolla upp det där.. tack för tipset.. och jag tror jag kommer kö på dom som går lättare sönder för jag tror illrarna uppskattar det mer.