Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 961 ggr
Rafflan
0

Iller eller hund?

Jag läste på om illrar å läste 2 olika saker å nu undra jag vilket som e rätt!

Vad kräver mest tid osv:
Att skaffa illervalp eller hundvalp?

Eller är det lika krävande?

För på en sida stor det att en iller valp krävde mer å på en annan att iller var lättare än en hund :S

Å vem vet svaret bäst om inte folk som har egna illrar å hundar :D

Marina
0

Svår fråga, de är svåra/lätta på olika sätt. Det är mer pass på en iller, men det är ju inte lika många saker de ska uppfostras inom som en hund…så skulel nog ändå säga att jag tycker att illervalp är lite lättare än hundvalp.

AlbaStiffler
0

Finns inget rätt svar, de är krävande på olika sätt. En iller kan tyvärr varaq dryg hela livet och är busig som en kattunge typ hela livet. Men en hundvalp växer oftast upp. Samtidigt som det kan vara jobbigare att ständigt gå ut och rasta en hund… men du måste samtidigt jaga en illervalp för att kolla så att den går på lådan och belöna den ordentligt när den väl går på lådan.

Bitträning skulle jag säga är lättare med en hund…

En stor skillnad är illerns karaktäristiska envishet. Det finns inget envisare djur. Ibland orkar man helt enkelt inte tjata (typ sätta illern 20 ggr på lådan efter varann eller få den att sluta krafsa på en dörr i 2 timmar varje jäkla dag i flera år). Det är nog största skillnaden. En hund är ju mer "eager to please", en iller är bara ögontjänare om den vill och om den kan gynna något av det. En annan stor skillnad är att illrar nog åxå är extremt mycket mer latare än en hundvalp när de behagar. De orkar helt enkelt inte gå på lådan, fast de kan. de vill bara inte… och där kom vi tillbaka till envisheten igen… *suck*

[Cute]
0

Jag har en Tax hane som är född 7:e Februari 07 och 2 illrar en viltfärgad hane född 4:e September 05 och en Pastellfärgad hona född 13:e Mars 08..
Kan säga av mina egna erfarenheter att dom är lika krävande fast på olika sätt, ingen är väl mer eller mindre krävande..

Hunden måste ju rastas ute varje dag, minst 3 gånger som morgon/ middag/ kväll och få mental stimulans med aktiviteter m.m…

En iller behöver man inte gå ut med varje dag, men ibland då man har lust just för att det är trevligt och inte minst roligt för illern att gå på upptäcksfärd.. sen aktiveras ju en iller mest hemma inomhus med allt som finns i ett hem ;) hihi.. Men sen när det gäller gå på låda för en iller så får man ju ibland och ganska ofta passa så att dom verkligen går på den där lådan och inte struntar i det :P hehe…

För min del tycker jag att hund och iller är ungefär lika krävande, fast på lite olika plan som sagt!

sokka
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker definitivt att en hund är svårare, den ska ju vara med så mycket mer på ett helt annat sätt än en iller, skulle jag vilja påstå.
Tar tex inte med illern till föräldrarna på söndagmiddag men vovven åker med. Den kräver lite mer disiplin på det sättet, enligt mig.

Sen är det lättare på många andra punkter med iller såsom ensam, kan jobba 8 timmar utan problem om man tar sig tid för den när man kommer hem ordentligt! Men man måste nog vara ungefär lika konsekvent med en iller som en vovve.

Sen om man har tid, för det är otroligt viktigt kan man skaffa båda ;) viktigt dessutom o veta vad man ger sig in på, skaffa inte en iller som komplement till en hund för att du inte vill lägga tid på det! Då blir illern lidande i slutändan!

[Cute]
0

#4 Söt bild