Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 686 ggr
sokka
0

Alwyn är här!

NU kan jag berätta om Alwyn som kom sent igår kväll.

Det blev en snurrig dag med datakrångel och "system"byte på jobbet, efter det så skulle jag och älsklingen iaf åka och hämta hem nytillskottet, Alwyn. Vår första iller.

Det var väldigt vad ingenting blev som vi tänkt oss! För det första hade vi tänkt döpa om honom till "Thriller" uttallas "Triller"pga den roliga kombinationen "Triller the Iller" men nejdå, vi började redan prata om honom som Alwyn, redan innan vi sett hur stor han blivit, så de säger ju sig själv att namnet är där för att stanna.

Väl klara med allt prat och tips och lite seperationsångest från övriga "f.d" familjen så skulle vi åka. Av mamma Sara och resterande 3 syskon var det lustigt att syster Alma ville välja att åka med brorsan Alwyn. Inte 1 gång, utan 3 gånger smet hon in i transportburen vid dörren. just med tanke på att hon är sista till salu från kullen, och hon verkade veta det och tycka att "hey, ska jag flytta kan jag ju lika gärna hänga på brorsan!"

Så blev det inte utan vi åkte med brorsan, och hem kom vi till vårat uppsatta lilla kompostgaller i köket, mer socialt där. Men där ville väl inte Alwyn var, neeej. Han gick ju rakt igenom hela gallret. Hmm.. ;)
Var bara till o åka tillbaka till Ida då klockan var sent och hämta hennes valpgaller.

Väl hemma började hunden bete sig konstigt. Gav ifrån sig ett vrålylande när vi kom in, reagerade nog på lukten tror jag, sen när hon såg att det var matte och husse som kom med nått konstgt lugnade hon sig. För er som tror att hon är tokig är bara i spökåldern för hundar, 8 månader och lite "Muffig" vill säga skäller inte men småpratar lite för vi försöker säga till henne att inte stå och skälla vilket funkar bra så hennes ersättningsljud är "vuuuff" dovt och tyst. Iaf så låg hon jättekoncentrerad vid gallret i ca 1 timma, sen när vi bestämt oss för att alla var så installerade det gick för dagen gick vi och la oss.

I all sin koncentration vid att lära sig vad Alwyn var hade Ninja (vovven) somnat framme vid gallret. Så sött va ;)

Vaknade tidigt när Älsklingen gick till jobbet, han hade ställt upp kompostgallret på höjden bakom det andra gallret, sagt och gjort, Alwyn lyckades nå emellan och igen, klättra ut. Katterna åt frukost så dom introducerade sig själva. Aska är så bra och lugn den ena katten. Började se helt överförtjust ut över att den där pälsbollen hoppade ut men när den kom fram till henne skuttade hon 2 meter bakåt och var lika snabbt framme igen i ren förtjustning, sen förstörde husse alltihop och satte in Alwyn igen.

Vid detta laget hade Ninja vaknat och satt och gäspade vid gallret. Försökte hålla koll på vad han skulle hitta på härnäst. Lille Alwyn saknar nog någon för det var första gången vi hörde honom poppa iaf. Ninja reagerade direkt men verkade tycka att något var fel. Han poppade vid hennes nos genom gallret och hon började gnälla. Tyckte nog att det var en konstig ledsen hund där inne..

Djur är roliga dom, detta verkar iaf gå hur bra som helst, utan Alwyns små utflykter. Transportlådan/Huset fick vi lyfta ut, annars var lillkillen helt uppe på taket och ute på 2 sekunder. Smart grabb iaf. Ska försöka sova liiite till iaf har varit uppe 2 gånger sedan 5, o nu sover han. Sen så ska han få vara i det andra rummet hela dagen o så släppas runt och se hur huset ser ut. Vattenskålen har blivit ett utvält badkar..

Man var ju påläst, men man har mycket kvar att lära om den här lilla pälsen, det märks redan efter 13 timmar ;)

HannaM
0

Så härligt att det verkar gå bra. Syster Alinda vinkar. (det är Allora som är kvar till salu, inte Alma=))

TIMMY
0

Gud va roligt att höra ja! Jo, han e nog rätt klipsk den grabben. Undrar om han inte försökte få hunden att leka kankse? Han e ju rätt härdad med hundlek som ni fick se. Jo, de va lite sött att se när Allora ville med…;)

Tips: tung vattenskål stengods eller keramik funkar rätt bra.

…och långpanna med handduk runt om som badbalja. Han älskar att bada! ;) gärna med saker han måste fiska upp, både från ytan och från botten, ser askul ut!

Mvh,

IDA

sokka
0

Haha menade Allora ;) Vet inte varför jag fick för mig att skriva Alma, får nog skylla på att jag är bra mycket tröttare än jag trott, har fortfarande inte kunnat ta igen en natts sömn men det kommer.. ;)

Har varit ute oh hälsat på Ninja, hon bryr sig inte sålänge han e lugn, går han mot henne fattar hon inte riktigt dock :)

Ska prova nått mer badvänligt ;)

/Mikaela

sokka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

:)

sokka
0

Sötnosen!

sokka
0

puss på pälsen, pälsen! :D

sokka
0

:D

sokka
0

Så söta !!

sokka
0

Sova… ;)

Musiken
0

Han ar saaaaaaaa charmig! Jag smalter!

LiindaLarsson
0

går hunden och illern tillsammans? :)

corax
0

Gud så söt han är :D

UlrikaG
0

Så klockrent! Stor och liten :)

sokka
0

#11, ja, hon är uppvuxen med våra katter som är relativt små dom med, så hon är så tålmodig och försiktig. Sen är hon bara 8 månader så hon är valpig i sättet på det sättet och tycker bara det är roligt. än så länge separerar jag dom ändå när jag eller min sambo inte är hemma men såhär långt går det sjukt bra :)

LiindaLarsson
0

haha låter ju toppen :)