Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 753 ggr
mefi
0

Går i illertankar...

Hej!

Är ny här på forumet, och är här eftersom jag är intresserad av att skaffa en iller.. nån gång. Har lät artiklar och info, men några saker undrar jag än över. Jag är 19 år, och bor idag hos föräldrarna i villa på två plan, 120 kvadrat. Mitt rum är på 24 kvadrat.

Här kommer jag bo max ett år till; nästa boende blir troligen studentlägenhet på okänd ort i Sverige =)

Under hösten och våren bor jag hemma, och jobbar ca 75%, en arbetsdag är mellan 10 och 19.

Jag undrar då några få saker;

Mitt nuvarande rum på 24 kvadrat, räcker det?

Bör jag skaffa två illrar så de kan hålla varandra sällskap när jag inte är hemma?

Vad kostar en iller att ha i drift, i månaden ca?

Bör jag vänta med Att skaffa iller?

Tack på förhand!

//Viktor

Telefonkontakt
0

Det är inte säkert att man får ha djur i studentlägenheter, så det bör du kolla upp innan du får en om du har djur som ska flytta med

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Musiken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Precis som Telefonkontakt sager sa bor du kolla upp om du far har illrar i studentlagenhet forst. Jag har haft tur och hittat studentrum dar man tillater illarar, men det tog mycket overtalning av hyresvarden.

Ditt rum racker fint som du har det nu, och en eller tva illrar tror jag inte spelar sa stor roll om du bara aktiverar den/dem ordentligt nar du ar hemma. De anpassar sig ganska latt efter husses/mattes dygnsrytm vad jag har mark iaf.

Vad en iller kostar i manaden vet jag inte riktigt… I borjan ar det ju lite dyrare med att kopa bur (om man behover en), sele, mat, toalador, stro, bomaterial osv. Men eftersom jag ar student sa kan jag val saga att mitt bidrag racker precis till illern och mat och lite fester for mig.

Mstar
0

Rent kostnadsmässigt är det en himla skillnad på vilken iller man har. Har man en som älskar att förstöra allt man glömt framme så kostar det ju mer. Men om man förutsätter att man har en änglailler som aldrig blir sjuk och aldrig förstör något (vilket inte är så troligt :P) så kostar mat 100-200 kronor i månaden. Iaf för oss..    Det är den enda fasta kostnaden jag kan komma på- förutom försäkringen, en gång per år..

Sen skämmer man ju bort dem, så summorna landar inte där iaf. Men man kommer inte undan billigare.

Och som Musiken sa, i början kostar det mycket mer.

Faxlin
0

Jag säger som de andra, kontrollera om det är tillåtet att ha illern med i studentboendet. Fundera över hur du löser det om det inte är tillåtet, struntar du att studera där då? Kan du fixa annat boende då? Så du är säker på att du inte måste omplacera om ett år.
Kostnaden för en iller på en månad kommer jag faktiskt inte ihåg, var för länge sedan det var bara en iller här hemma.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LiindaLarsson
0

kostnaden är ju faktiskt olika beroende på hur man tar han om sin iller och hur man vill att illern ska må leva..

FunkyShrimp
0

#2 nej vilken fin bild på illern! :O :)
är det din?

LiindaLarsson
0

ja det är hennes

Musiken
0

#6 Ja det ar min lilla Pudding :)

FunkyShrimp
0

#8 fan va fin! :D riktigt lyckat kort detdär.

mefi
0

tack så väldigt mycket för alla svar, och så snabbt!

Jag ska fundera vidare, och ska kolla upp hur det är med illrar i studentbostäderna jag kan komma att bo i till nästa år!

Sen är det väl så att om man ska ha en valp är de klara ungefär vid denna tiden på året?

Mstar
0

#10 detta året var det nog flest valpar klara för någon månad sen..  Kändes som en valpinvasion då iaf :)

mefi
0

#11 okej =) vad ska man vara beredd att betala för en illervalp då?

Kollade lite snabbt igenom info på olika bostadsföreningar dit jag tänkt flytta. Där står att husdjur är tillåtna, men pälsdjur inte att rekommendera (pga allergirisk när man sedan lämnar lägenheten..) Alltså är det okej =)! Gäller bara att man inte tar korridor då antar jag hehe

Frågan är då - vet att det kan vara svårt att ta hem folk om man har iller - hur funkar det för er som har illrar och bor i studentlägenhet, kan ni umgås med folk hemma hos er :P?

[LiisaDagger]
0

En illervalp kan kosta allt från 500-3000 kr skulle jag tro. Jag betalade tex 1500 kr hos Satmarans illeruppfödning. Betalade 2500 kr för Stina när hon var ett halvår, så det är olika. Pris är inte det viktigaste, det kan löna sig att betala lite mer för en bra iller.

Och ja, man får räkna med att en del gäster kommer att tycka att din bebis är obehaglig.

JossanH
0

precis priser kan verkligen variera men det vanligaste bland hemmauppfödarna är 1500-3000:- skulle jag tro. Då ingår också ofta lite småprylar.

Min första iller var en omplacering som efter mycket om och men hamnade tillbaka hos uppfödaren som trodde att han skulle bli tvungen att stanna hos dom för alltid. Att vara på rätt ställe vid rätt tillfälle gjorde att jag fick precis det jag sökte helt gratis- en 6 månader gammal Dexter som var perfekt som förstailler. Helt underbar. Så letar man på rätt ställen kan man få hem underbara omplaceringar också som söker bra hem!

Du kan ju alltid skärma av en del av din lägenhet när du har besök om det är så att folk är rädda. Ska jag ha mycket folk här så lämnar jag illrarna hos mina föräldrar och då för illrarnas skull.. inte för gästerna.
Har flera vänner som inte gillar illrarna men de kommer fortfarande hit o det har hittills inte varit något problem alls, då går illrarna alltid fritt i hela lägenheten.
Ska tillägga att jag bor i vanlig lägenhet- ingen studentlya…

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

En iller kan kosta det mesta verkar det som. Det viktigaste att tänka på är att just inte tänka på priset. Valpen för 500kr kan vara den underbaraste i världen och absolut rätt för just dig….eller den kan vara totalt ouppfostrad och du kommer att slita ditt hår. Detsamma gäller för valpen för 3000kr. Det finns inge garantier. MEN de uppfödare som handskas med sina valpar dagligen har ju oftast trevligare illrar än de som bara blir till-tittade ibland och matade. Så välj med hjärtat och inte med plånboken.Skrattande

Musiken
0

Att ha folk hemma med iller fungerar utmarkt, men ar det riktig fyllefest ar val sadar.. Det ar ju som med alla djur; det ar stressande, folk kan skada djuret, eller djuret kan bli radd och skada en gast.

mefi
0

#15 okej :) jo det förstår jag också, men det kan väl bara vara positivt att veta vad man måste kunna betala per månad, så man vet att man har råd =)!

#16 Ja det är just den andra punkten jag är lite orolig för. Det kommer väl säkert hända att man har förfesten hemma hos sig, och då är frågan hur illern beter sig. De är ju tydligen mycket nyfikna, men blir de lite skygga med okänt folk!?

Musiken
0

Grejjen ar ju att de kan testa nytt folk genom att bitas.. Och sjalva situationen tror jag ar valdigt stressande for illern

JossanH
0

#17 har man möjligehet så kanske det vore bäst att köpa någon form av hage eller nåt (finns bra galler att sätta upp specalutformade för illrar) som man kan ställa in hos någon kompis den kvällen så illern får lugn o ro.
Mina har inget emot små förfester här hemma. De kan gå undan och sova i sovrummet eller badrummet om de vill ha lugn o ro men ofta vill de kolla in alla nya skor och handväskor först… :) Sen så spelar vi inte speciellt hög musik heller då vi hellre sitter o pratar..
Mina illrar brukar bara vara nyfikna på nya människor om dom inte luktar häst eller nåt för då blir Triton alltid lite misstänksam.. ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus