Hur vet man...
Finns de nåt sätt att få reda på att illern är dräktig utan vetrinär och sån skit?

det ska väl gå att känna dom i magen efter ett tag. Om inte annat ploppar dom ut när det är dags.

det finns olika små kännetecken men det är ju en bit in i deras gravididet. har hon träffat någon okastrerad hane under sin brunst är det ganska säkert att hon är gravid då dom parar sig snabbt med resultat

Vissa här inne lyckas inte få sina honor dräktiga trots flera honor och flera år och flera hannar.

#3 då måste det ju vara något galet.

#4 Eller så parar de dem vid fel tidpunkt.
#0 Det är jättesvårt. Min hona höll sin dräktighet hemlig enda tills dagen innan hon födde dem. Det var först då jag såg att det rörde sig i magen. Sista veckan tyckte jag att jag kände valparna men helt hundra var jag inte, kunde lika gärna ha varit mjölkkörtlarna jag kände. Många honor är aldrig så dräktiga som när de är skendräktiga. Hade inte vi ultraljudat henne och sett foster så hade jag trott att hon var skendräktig.
Bästa sättet enl. mig är att åka till vet. och ultraljuda honan.

Skulle aldrig någonsin utsätta mina honor för varken ultraljud eller röntgen, när de förmodas vara gravida.
42 dagar kan man gott vänta och se vad som händer…
Om det är en skendräktighet… Ok, så är väl det okej det med!!!

#6 Röntgten kan jag förstå då röntgenstrålning är en typ av radioaktiv strålning.
Ultraljud är inte farligt, då de inte ger ifrån sig någon radioaktivstrålning utan enbart högfrekventljud. Detta ljud stutsar mot fostret och återger en bild. Tänk er hur fladermöss orienterar sig, ultraljud bygger på samma princip som de använder när de orienterar sig.
Jag tar heller ett u-ljud för att i alal fall vara mer säker på att allt är rätt och att det minst tre foster. Dessutom kan det vara bra att göra ett u-ljud om misstänker att det har skett en oönskad parning, då är du i alla fall lite mer förberedd på att det kan komma valpar inom 42 dagar.

#6: Håller med dig. Jag har gjort ultraljud några gånger och tyvärr fått lära mig den hårda vägen att det inte alltid visar rätt. Man kan således få falsk säkerhet att en hona går tom och missa tecken på att det gått fel. Saker man skulle uppmärksammat om man misstänkt graviditet. Så jag gör inga ultraljud på mina.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#0 Man kan se på vulvan om honan är dräktig eller ej, har testas av några uppfödare och alltid fått rätt.
#7 Håller med dig lillan.
Skulle inte ens göra ultraljud då man gott kan vänta i 42 dagar istället för att åka med honan till vetten och utsätta henne för onödig stress.

hur kan man se på vulvan

#10 kan inte säga då jag håller på att få lära mig det. Det är iaf en gammal erfarenhet från jaktiller uppfödare.

Att kolla vulvan är inget säkert tecken. En skendräktig hona är aldrig så dräktig som då. Min hona har varit skendräktig två gånger och det har inte varit någon skillnad på vulvan då som när hon var dräktig på riktigt.
#8 Visst visar det inte rätt alla gånger, för mig är ett u-ljud till för att se att det är tillräckligt många valpar för att värkarna skall komma igång. När jag gjorde u-ljud bad jag vet. kolla så att det fanns mellan 3 och 5 foster och att det rörde sig i magen. Chansen att det visar rätt ökar ju om inte u-ljudet görs för tidigt under dräktigheten. Även om ett u-ljud är gjort anser jag att det är lika viktigt att hålla koll på honan som när inte ett u-ljud är gjort. Det finns ju fortfarande en massa saker som kan hända med henne fram till beräknad förlossning.
#9 Ingen av mina har visat på någon stress alls över att åka till vet. Amazon brydde sig inte alls om att hon blev u-ljudat, tyckte snarare att det var skönt.

#12 däremot har jag varit med om stressad iller vid ultraljud, meja skulle ultraljudas för att kolla om hon hade livmoderinflamation. Visst själva UL gick bra men rakningen, hon höll ju på att skita på sig, så läskigt det var. Det är nog upp till var och en att bedöma om ens hona klarar ett veterinärbesök för att göra UL.

#13 Visst är det upp till var och en men om man nu vill ha reda på om honan är dräktig så tycker jag att u-ljud är det säkraste sättet att få reda på det.
En honas ägare kan ju vilja ha reda på om honan är dräktig efter en tjyvparning. Jag skulle i alla fall inte vänta 42 dagar för att ev. komma hem en dag eller vakan en natt/morgon av att mötas av en valpkull. Då gör jag hellre ett u-ljud.

#12 Okej. Jag skulle inte våga riskera det iaf. Just att dom känner lukten av sprutor och allt och sen bli rakad på magen, det skulle ingen av mina tillåta utan en fajt. men som HannaM skriver ovan, "Det är nog upp till var och en att bedöma om ens hona klarar ett veterinärbesök för att göra UL".

#15 Som sagt visst är det upp till var och en.
Som jag har sagt tidigigare: Vill man veta om honan är dräktig och inte få en ev oönskad överaskning inom 42 dagar så anser jag fortfarande att u-ljud är det säkraste sättet.
U-ljud skall göras innan sista tredje delen av dräktigheten. Sista tredje delen skall honan inte utsättas för onödig stress. Det gäller allt som kan stressa en hona. så dammsugning, promenader och bad skall även det undvikas. Måste honan till vet. så skall man självklart åka med henne.
Jag måste ha knäppa illrar, ingen av mina blir stressade av att åka till vet. De verkar bara tycka att det är spännande. 

#16 Då har du tur med dina hihi;)

Min har inget emot veterinär heller.. däremot var rakning ingen höjdare uppenbarligen=) Inte heller röntgen, allt som låter verkar stressa mina

#16 ska man undvika promenader?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

#19 Allt som kan skapa en spänning hos en dräktig hona skall undvikas under sista tredjedelen av dräktigheten. Då skall hon bara ha det lugnt och skönt.
Tog promenad som exempel då vissa ljud utomhus kan vara stressande.

# okej tack, är halvt lost när de gäller avel. blev fundersam eftersom man brukar gå i gång hästar och ibland hundar
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

#21 Det är klart att den dagen det är dags för dem så kan man aktivera dem så värkarna kommer igång.
Men innan har jag hört att honan skall hållas så lugn som det bara går att hålla en iller. Det viktiga är i alla fall att honan är i en trygg miljö just för att hon inte skall få missfall.
#16 Men om man nu måste vänta nästan in i det sista för att veta om det blivit några valpar genom UL så måste man väl vara lika förberedd på att det kan finnas bebisar i magen när UL görs som när valpningen ska äga rum, varesig det är en tjyvparning eller inte.. Har en iller blivit tjyvparad som man är medveten om så borde man väl iaf ta reda på hur lång en dräktighet är så man vet när det kan dimpa ner valpar utan att det blir en överraskning?
Som sagt tidigare- upp till var och en att bedömma vad ens egen hona klarar av. Här får vi dagligen lära oss inte förkasta andras sätt att sköta sina djur även om tycker det är fel…. 
Sajtvärd på Iller.ifokus