OT Yrke med djur!
Ja jag undrar lite vilka yrken som finns där man kan jobba med djur :D!
Jag har länge velat bli tatuerare, då jag har tecknat under hela mitt liv. Men det jag inte klarar av är hur folk inom bodyart verkar "tävla" om vem som har mest/värst piercingar eller tatueringar. Säkert inte många som håller med mig, men det känns bara så av någon anledning =).
Men har fortfarande det intresset. Men har insett att jag vill jobba med det jag älskar mest. Djur.
Att jag har kommit in på spånga gymnasium är ju ett steg mot rätt riktning! MEN!
Vilka yrken finns det med djur igentligen? :)
Veterinär är ju lockande, men problem nr 1… Jag tål inte blod… Blir lixom… svimfärdig, HAHA :'D…
Jag tänker lite på ett yrke som typ… hjälpa vilda djur som har hamnat i trubbel eller blivit skadade (okej, det kan ju innebära blod också!). Men det var något program jag såg på animal planet, de tog hand om djur och släppte ut dom när de var tillräckligt friska!
När jag väljer yrke så vill jag ha något som jag gillar, hur mycket man tjänar spelar ingen roll! (okej, självklart måste jag kunna leva på lönen, HAHA!)
SÅÅÅ, nu ska jag sluta skriva! Några yrken som ni kan komma på med djur? :)
Djurvårdare eller djursjukvårdare (det är 2 olika utbildningar va?) borde vara en lämplig grund. Tror man kan få jobb på djurparker och hos veterinärer.
Hade jag sökt till gymnasiet idag så hade jag valt något med djurvård.
Sara
#1 Låter intressant :). Jo jag ska börja på djurkunskap linjen så =)

Djurvårdare är på gymnasienivå och djursjukvårdare på högskole-/universitetsnivå (om jag minns rätt)
# 3 Aha, då är jag med.
Sara

#4 Har även för mig att man måste ha min 6 mån erfarenhet av praktisk djurvård innan man kan läsa till djursjukvårdare. Här går det att läsa om djursjukvårdautbildningen
Hundspykolog
Hundförare
Ridande polis
Veterinär
Djurskötare
Hundtränare.
Ridlärare
Stuteri
Trav tränare/tävlare
Djur massage
Zoologi
Uppfödare
Hunddagis
Djurparksskötare
Ect
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Jag ska ev söka djursjukvårdareprogrammet nästa år :)
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Ja man måste ha minst 6 månaders praktik från t ex djurklinik för att komma in på Djursjukvårdarutbildningen. Man måste även ha ett ungefärligt snitt på 18 i betyg eller 4 från Folkhögskola, men de tar bara in 1 eller 2 varje år från folkhögskolebetyg så det är ganska hårt att söka på det. Annars kan man även söka på högskoleprov men behöver då ett ungefärlig snitt på 1,5…det ändras ju lite från år till år beroende på vad de som söker har för betyg.
ändras mycket på antalet sökanden
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
6 månader stämmer rätt, iallafall om man ska till Skara och läsa djursjukvårdarutbildningen där..
www.blueberryhedgehogs.com

Fast det som är synd att de tar bara in 40 sökande. Och att det är den enda utbildningen i hela Sverige (om jag nu har fattat det rätt). Fast det kommer ev bli en så utbildning till nere i Skåne :)
Va? Vad har du hört om en ev sån utbildning i skåne? Blir det i Alnarp isåfall då eller?

man kan bli dommare på utställningar.. eftersom att du inte tål blod så kanske inte vetrenär :P . sen hålla på i zoo. djurparker osv.
naturreservat (åka runt och kolla så att de inte finns någon skadad.)
iller dagis/hund dagis .
katt hem (finns i gävle iaf )
bonde :P de har jag varit å de är en ricktig häftig upplevelse.. jag har varit med om kalvning även fått hjälpt en ko att kalva.. ridit på en tjur som jag själv födde upp hos bonden. har klippt får. och även mjälka för hand..
25 sökande är de väl bara? de var de iallafall innan jag gjorde högskoleprovet 07… eftersom att vi får förtur in på skara genom min utbildning på den skolan jag gick.
www.blueberryhedgehogs.com

Du kan ju bli olika sorters vetrinar och forhoppningsvis finns det ngn dar man slipper kladda en massa med blod :P
// Amanda

#14 Har för mig att det var 40
#12 Nej, i Önnestad

# 14, 16 Det finns 40 platser på djursjukvårdarprogrammet i Skara.
Nästa år beräknas programmet bli treårigt (det är två år nu), kanske kan bli förändriongar i antagningskraven då.
#14 Vad var det för utbildning du gick?
Japp säger som ovan, det är 40 platser, min kompis kom in där 07 och jag har själv sökt dit 06.

# 18 Då borde din kompis gå i min klass, vad heter hon?
Men nu känns det väl ändå som att tråden inte är som den ska :).
Känns som att vi har fastnat på djursjukvård…
#19 Maria Mellblom Larsson heter hon, hon sa att det var nån i hennes klass som har iller, antar det kan va du :)

# 20 Sorry!
På SLU finns även ett program som heter etologi och djurskydd, de första som tog examen från det programmet var klara i våras, så jag har ingen aning om vad de jobbar med, men det verkar vara ett intressant program, tycker jag.
#22 Det låter faktiskt rätt intressant… Kanske är något att kolla upp! :)