Lämna tillbaka valpen?
Om man köper en valp från en uppfödare och av någon anledning inte kan ha kvar den, hur är reglerna då? Kan man lämna tillbaka den till uppfödaren inom en viss tid eller hur fungerar det?
Om det är olika för olika uppfödare, finns det några riktlinjer att gå från?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jag har för mig att vissa uppfödare ger tillbaka full summa pengar inom en vecka.
Även om man inte kommit överens om något sådant så brukar de flesta uppfödare ställa upp och hjälpa till vid omplacering till nytt hem. Alla vill ju att illern ska ha det bra.

Är det inte så att de flesta uppfödare vill ha förköp på illern om den ska säljas av någon anledning. Ett sådant kontrakt har jag ivf skrivit på.
#2: Vadå förköp?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jag har ett kontrakt där du kan lämna tillbaka illern om det är så att det uppstår sjukdommar till exempel allergi och då få hela köpsumman tillbaka i början och längre fram så blir det mindre och mindre. Sedan har man rätt att få tillbaka hela summan om illern skulle få någon ärftlig sjukdom.
Men som sagt var, de flesta seriösa brukar vilja ha illern tillbaka. Men någon lag finns inte.
Dock så är det som det sagts tidigare, de flesta vill vara med och hjälpa till med ett nytt hem eller tar tillbaka illern ändå.
Jag har alltid öppnat mina dörrar för mina valpisar och andras med för den delen. Även om de inte är köpta hos mig.
Carolas Quassi är en sådan. Köpt billigt, ingen som brydde sig när de inte klarade av illern. Han vände sig till mig som en sista utväg, annars skulle han dumpat honom i skogen.
Så gissa om Quassi var välkommen hit. Inga problem, frågade inte ens gubben om lov kan jag säga. Annars så är jag väldigt så jag försöker ta hänsyn till vad han vill faktiskt (jaja, även om det inte låter så jämt). Men i detta fall fanns inte den möjligheten riktigt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tina_A: Att dom har rätt att köpa tillbaka illern i förstahand.

alla uppfödare har olika kontrakt, så det är svårt att svara på..det lättaste är att man tar i kontakt med uppfödaren själv. Men sen är ju det sådan som man måste veta innan man köper/hämtar valpen. vad som gäller om något skulle hända osv..