Stopp i tarmen
Tänkte fråga om man kan känna om illern har stopp i tarmen, pga av plast, gummi el liknande ?
Blir lite orolig för dom lyckades o komma upp på ett ställe där dom inte får vara i helgen när jag inte va hemma. Där har jag en massa gummi saker som låg utspritt över allt… Rätt stora, men ändå…
Tycker min ena e lite slö, men han e kanske bara trött, som vanligt, heheh

Bajsar de?
Carpe Diem

Det går att känna ibland… men lättast är väl att kolla om dom bajsar precis som #1 säger

Ja, dom har varit vakna hela tiden sen jag kom haem, så jag har inte sett ännu… Får kolla det i morgon bitti när dom går upp igen. Men då e det lugnt va ?
Ska man köpa linfrö olja för säkerhets skull ?

parafinolja är väl vad som brukar rekomenderas… håll koll så dom inte blir uttorkade också, det brukar komma om dom har stopp

Det är paraffinolja du ska ge om du misstänker stopp i tarmen, finns på apoteket! En tsk i timmen som mest. Men ge bara om det behövs, för paraffinoljan hindrar tarmarna från att ta upp näring ur födan. Om de äter och bajsar normalt ska det inte vara nån fara, men det luriga är att stoppet kan ligga i magsäcken och först efter ett tag börja vandra ut i tarmen och orsaka stopp.. så håll noga koll ett tag framöver!

En iller blir snabbt uttorkad, så håll du koll på dem under natten, håll dem avskilt, var för sig, så du ser om båda bajsar som de ska. Och se till dem någon gång under natten för att vara på den säkra sidan om du är orolig!
Carpe Diem

ja, parafinolja ;). Får kolla nackskinn metoden då oxo… Man blir kanske orolig i onödan, men det e inte värt o chansa….

Får göra något sånt…
Göra helt rent i lådorna o se i natt om det har kommit något…
Tack

Man köper parafin olja på apoteket, va ?

Har de inte slutat sälja parafinolja på apotek?
Carpe Diem

#11 dom bytte sort har jag för mig.. blev smma flaska frör människor och djur om jag inte minns alldeles fel

Kan parafinolja vara annat än parafinolja??
Carpe Diem

Förmodligen inte, därför dom gjorde samma flaska?
Djurens parafinolja var inte lika mkt renat som människornas. Där är skillnaden.
Sara

Sara.. en pärla!
Carpe Diem

men nu är det samma eller?

Försökte ge dom sin dagliga dos kött precis o han åt knappt igenting. Tycker han har smalnat lite vid höfterna. Vill bara gå o lägga sig o sova hela tiden oxo… Man blir lite nojjig ….
När de inte vill ha sånt som alltid går ner annars så blir jag misstänksam. Det är för mig ett starkt tecken på sjukdom av något slag.
När Norpan har haft sina stopp i tarmen så har hon inte ätit gottisarna, sovit mkt och varit "apatisk" typ sittandes och stirrandes.
Sara
# 17 när jag köpte min flaska sist så hade de bara till människor.
Djur kan ges av människoflaskan men inte tvärtom.
Sara
# 16 
Sara

mmm, han ville knappt leka när jag kom hem idag heller…
Hur länge vågar man vänta då ?
Ska kolla toaletterna i morgom bitti oxo…

på min är det dosering angiven både för människa och djur
När jag märkte Norpan var dålig så åkte jag in akut. 2:a gången räddade det hennes liv då hon inte klarat så många timmar till.
Så hur akut ett stopp är beror på hur snabbt det vandrar ner från magsäcken till tarmen.
De finns de illrar som klarat att bajsa ut ett "stopp" oxå men det är inget jag skulle våga chansa på.
Är han försäkrad?
Sara

putt

Ja, båda är försäkrade, som tur är !
Men det kostar änd mycket har jag förstått…
Hoppas bara att han e trött !
Dom hade rivit halva lägenheten pga av att dom lyckades ta sig upp där. 1 jätte stor blomma som va helt slacktad o en massa grejer överallt ! Kanske trött pga av allt det där ;)

Dom bajsar väl på natten oxo väl ?
Så det ligger i lådan i morgon bitti innan jobbet…
Fan , man går upp halv sex på morgonen !
Några tusen kostar det ju ändå men inte på långa vägar vad det kostar utan.
Visst kan han vara trött ändå och de blir ju trötta även av förkylning osv.
Det är ni själva som väljer när ni åker in men är han inte piggare/matglad senast i morgon bitti så bör ni nog ta en tur. När det väl märks tydligt att han inte mår bra så är det bråttom.
Här bajsas det iaf på natten oxå. 
Lycka till!
Sara

Det kom en liten klick inatt :)

#29 Även om det kommer en liten klick kan det vara stopp eller delvis stopp. Är det delvis stopp sipprar lite igenom och avföringen är då oftast lösare än annars.
Så fort vi har misstänkt förstoppning har vi gett paraffinolja enl doseringen på flaskan, kom ej ihåg hur mycket det var nu. Väntat ca 3h då det är den tiden det tar för maten att komma igenom hela systemet. Har det inte hänt något då har vi gett en omgång till. Paraffinolja rinner igenom ganska snabbt och illern tycker dte är lite obehagligt att bli kladdig i rumpan så var beredd på "snigelspår".
Skall tilläggas att ett delvis stopp gör att parrafinoljan rinner igenom men det är inte säkert att biten som sitter lossnar eller så lossnar den och sätter sig i något utrymme som är trängre och täpper till helt. Det viktigaste är att du håller koll på honom och ser till att han dricker så han inte blir uttorkad.
en liten klick tycker jag låter lite också, om du har två illrar. Här hemma brukar jag rensa lådan morgon och kväll på två illrar för dem bajsar så mycket ibland.

Det har kommit bara lite tycker jag, mot normalt…
Jag va o köpte paraffin olja.
Det är väl inte skadligt att ge dom även om dom inte har forstoppning ?
Sprutar ni ner det i halsen på dom eller ?
Mina har oftast tyckt det smakade gott och slickat i sig det själva från ett fat.
Nej det är inte farligt att ge enstaka gånger.
Sara

Tack :)
Hoppas det släpper nu då !!!!!!!!!!!

Gaaah, Socker tuggade i sig en mopp i förrgår natt. Hon mår bra och skuttar runt, men blå/vit rutiga små tygstycken finns fortfarande i hennes bajs =/ Inget annat tuggar hon på, men just moppjäveln man lyckades glömma framme i flyttkaoset. Blä.

Hittade precis en stor mjuk gummi bit i bajset, o jag hittade vart den kom i från oxo… Tyvärr är det 2 st som han har tuggat i sig !
Så en sitter kvar !!!!
Jag gav 0.5 ml paraffin olja till han….
Räcker det !?

vart kom gummisaken ifrån då?

Kom från ett fiske tillbehör…
Det kallas för jigg, om du vet va det är ?
En gummi sak som liknar en lite mask med 2 svansar.
Det är mjuk gummi.
På något sätt lyckades dom ta sig upp som ska vara helt omöjligt om dom inte kan hoppa 1 meter rakt upp i luften…
Saken som han fått i sig e troligen 2 cm lång !
Ska kolla till honom nu kl 24.00.
Konstigt att den andra delen kom ut, utan paraffin oljan….

Ojoj, håll koll på honom nu! En tesked paraffinolja brukar man ge till iller. En liten parentes till din fråga om det är farligt att ge paraffinolja: Paraffinoljan hindrar tarmen från att ta upp näring ur maten, så det blir farligt om man ger det flera gånger i rad utan anledning. Men nu är det ju nödvändigt!
Nu vet du ju att det sitter kvar en gummibit, så håll stenkoll så den kommer ut snarast! Hade den inte kommit ut innan imorgon hade jag åkt in och kontraströntgat för att se om den finns där inne.

En tesked är 5 ml och jag gav honom 0.5 ml…
Under 3 kilo ska man tydligen ge 2-5 ml olja.
Kanska gav han för lite då !?
Jag åker på lunchen i morgon för att kolla upp det annars…
Typiskt när man alltid kollar minst 2 ggr innan man går hemifrån …

men tänk om det blir stopp på riktigt nu när han fick oljan !
Som sagt bara för att en iller har tagit bort en sak i från det innebär inte att de har ätit upp det. Men man bör vara väldigt försiktig.
Min iller benjamin hade förstoppning förra sommaren och det var på håret han överlevde. Och stoppet var i halsen till att börja med men de puttade ner det i magsäcken på honom. Tyvärr ville det inte komma ut så det blev en operation.
Ju tidigare man är desto större chans att de överlever. Benjamins kalas gick på 24000. Men då var han på 2 olika djursjukhus. Varav det ena felbehandlade och det var det som var dyrast.
Men jag är otroligt lycklig över försäkringen och det gjorde att jag kunde rädda min iller.
Hoppas det löser sig. Fast hade jag varit dig skulle jag nog hellre åkt in och gjort en kontraströntgen en gång för mycket än att man i efterhand ångrar sig.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Jag hade nog gett mer än så, mellan ½tsk och 1 tsk hade jag gett. Särskilt när du är säker på att han fått i sig nåt..

Vad kostar det då ?
Kosta vad det vill, men jag måste typ veta hur mkt pengar jag ska ta ut från banken i morgon bitti …
Jag har oxo försäkring, som tur e…
#44: Kan de direktreglera hos vetrinären är det ju bra. Då behöver man bara 700kr plus den rörliga delen. Tror den ligger på 20%, rätta mig gärna om jag har fel.

Tänkte prova med det i o med att det inte är tvärstopp i tarmen…
Kan man ge 2 ggr efter varanndra ?

jo jag vet vad en jigg är. men det är bra att folk får veta vad man ska passa sig för. ock dessa jiggar kan förekomma med god lukt och smak tycker vissa djur

Så 700 i självrisk o 20 % av kostnaden hos veterinären ?
Ditt måste ju kostat typ 6000 när han fick stopp ?
Helt klart värt det !

Dom äter aldrig saker annars, men det tyckte dom va kalas, heheh
Tyvärr…
Så ta undan alla Jigg !!!!
Hur menar du nu med 6000?
Jag fick betala 14,000 och Agria betalade 10,000. Eftersom jag utnyttjade hela summan.
Sammanlagt blev det 24000 (fast det blev ju mer när man räknar med mediciner och allt sånt. Resa för att hämta iller i borås när man bor i lindesberg. 33mil bort. osv.)

jaha, heheh. Det blir det nog ja, med allt som allt….
Det va ju inte lite, heheh
Va inne o kollade nu o då har han bara bajsat en liten klick som hela dan… Bara små hela tiden…
Han försökt bajsa när jag rensade lådorna, men då kom det inget när han försökte….
Dom brukar göra det när jag tittar :)
Dom älskar o få beröm, hahaha
#51: Men frågan är! hur mycket äter han? För äter han inte mycket kan han inte bajsa mycket heller.
Bara så du tänker på det.

här har jag nyss skapat försäkring på illrarna på agrias hemsida=)
#53 har du inte haft det innan? :O

Jag gav dom kött direkt efter jag gav paraffin oljan. Tar ju 3 timmar innan det kommer ut.
Kan biten fastna ännu hårdare nu eller ?
Gav jag för lite för att något ska hända ?

Bra …
Det är så lätt hänt ! Man tänker, "det händer aldrig mig "
Jo, eller hur !

#54 nej tyvärr inte. men nu är dom det iaf=P
#56 jo jag har vare påväg flera gånger i snart ett år på miilo=( *käms* men det har hela tiden komme annat imellan när jag ska göra det på nätet eller ringa.
Jag hade nog åkt in och låtit veterinären bedöma om de ska öppna honom eller hålla honom för observation för att se om han bajsar ut det.
Jag hade aldrig vågat ha kvar honom hemma om jag var säker på att han ätit nått dumt och dessutom är allmänpåverkad ex slö.
Om han dessutom har ätit efteråt så kan det bli förstoppning, gasbildning och tarmen kan skadas allvarligt fick jag lära mig sist jag var inne med Norpan.
Det är bättre för djuret om man kan operera ut saken ur magsäcken istället för tarmen.
Sara

Han har varit lite piggare nu o dom har lekt en hel del faktiskt…
Det har kommit ut en bit o jag vet inte riktigt om han har ätit den andra, eller bara gömt den… Men den fattas i varje fall…
Ska se nu efter kl 12 vad som händer när p-oljan slår in …
Har han inte bajsat riktigt tills i morgon bitti åker jag in direkt…
Vabbar, heheh Vård av sjuk iller ;)
Hur har det gått?
Jag VAI:ade förra året. Vård Av Iller. Det tyckte min arbetsgivare var lite roligt hehe. =)

ja hur går det för dig?
Jag tycker att det är bättre att istället för att smådutta under en längre tid. Att ge för lite kan faktiskt ibland vara betydligt värre än att inte ge alls. Om "främmande föremålet" ligger i magsäcken och alltså ännu inte hunnit orsaka totalstopp så kan en för liten dos leda till att föremålet inte kommer ut utyan bara lägger sig så att det blockerar ordentligt. Och paraffinolja i en större mängd som en engångsdos är inte farligt på något sätt, det är ju som sagt en engångsdos och inte under en längre period. Så jag ger upp till en matsked första gången.
Hur har det gått? Mår han bra nu?
Sara