uppfödare i göteborg
hej min kompis köppte tre han illrar från någon i göteborg som hette ***, vet någon om han har en hemsida som man kan gå in på?
*namnet redigerat då tråden plötsligt ändrat karaktär och personen ifråga inte ska hängas ut*
Nej det tror jag inte. Han är farmare och jag tror bara folk brukar ringa dit, men finsn säkert nån här med iller därifrån som kan rätat mig om jag har fel. Kan hända att han har mailadress. Finns annars andra uppfödare ifrån Göteborgstrakten här inne om du vill komma i kontakt med nån :)
så han är ingen uppfödare? :S är han alltså farmare? är inte dom ganska oseriösa?

många här skulle aldrig köpa av farmare, jag är en av dem som aldrig aldrig skulle komma på tanken att köpa från någon som har djur i bur.

Det är många som aldrig skulle köpa från farm pga att illrarna sitter i bur hela livet. Sen finns det de som köper därifrån iallafall. Det får man bestämma själv vad man har samvete att göra tycker jag. Mitt råd är att om man bestämmer sig för att köpa från farm så ska man iallafall åka ut och se hur illrarna bor innan man köper. Och sen absolut inte köpa för att man tror att man "räddar" en valp. Det gör man inte, det kommer bara fler nästa år. Han du frågar om har sina djur i bur och han har ingen hemsida, däremot ett tel.nr du kan nå honom på. Jag har omplaceringar som kommer ifrån honom. Personligen så skulle jag aldrig stödja en sådan uppfödning men som sagt, det är någonting var och en får ta ställning till själv.

Jag har illrar från den mannen. Han är en seriös farmare även om han inte har en flashig hemsida. Finns sånna som är värre. Illrarna därifrån är jättefina. Sen som andra har sagt innan så får man själv känna efter om man vill köpa en iller som sitter i bur.

Jag har iller från honom, och jag har varit där och sett hur duren har det, och det var ingen vacker syn. Var dock inte så insatt i illervärlden när jag fick hem min Sigge. Sigge är dock världens underbaraste, men jag råder dig att se dig om efter någon annan.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
jag har iller ifrån ***** och har är en duktig uppfödare som inte föderupp i stora skalor. (vet inte varför många har dille på att kalla folk som föderupp iller utomhus för farmare?)
Har träffat honom och flera illrar ifrån hans uppfödning och det är trevliga djur. De sitter i bur, ja men han är mån om att de mår bra och han är en kunnig uppfödare där jag anser att det finns mycket kunskap att hämta för "de vanliga" uppfödarna!
..att ta valp efter föräldrar som sitter i bur påverkar inte valpen något större är min erfarenhet som tagit en 5månaders hona ifrån en "jaktfarmare" på Gotland för några år sedan, måttligt hanterad och suttit i bur 5månader av sitt liv och hon e den dumsnällaste iller ja har…
*namnet bort redigerat på grund av den karaktär tråden har tagit*
#6 du borde nog göra ett nytt besök hos honom för de ser med största sanolikhet inte ut som det gjorde när du var där sist ;-)

#7> Vad är benämningen på en farmare om inte att illrarna sitter utomhus i bur? det tycker jag är en klockren beskrivning på en farmare… Sen må de ha det bra och vara fina illrar bäst jag vill, men jag skulle ändå inte stödja detta… :)

Tror att *** hade annons på blocket senast jag tittade, där kan du i så fall hitta hans nummer.
*namnet bort redigerat*

#6 #7 Nä precis, burarna är som sagt godkända nu så han försöker åtminstone :)

Tycker att det är lite roligt att ni som stödder farmarna stödde dem även då de inte hade godkända burar.
På vilket sätt är det roligt?
Jag tror rakt av att alla kan bättra sig så jag kastar ingen åt sidan bara för att personen ifråga just nu inte gör såsom jag skulle vilja att dom gör. Och jag lyssnar också på vad dom säger när det gäller planer och framtiden och också vad som berättas om varför saker och ting är/har varit som dom är. Att inte tro att någon någonsin kan bättra sig är rätt så cyniskt tycker jag.
Min första iller Rocky kommer därifrån och han är jättego, har inte heller haft några problem hittills med honom.. Förutom att han biter gärna alla andra förutom mig.. Men vet inte om det har något att göra med att han kommer från en farm? Saknaden utav mänsklig kontakt vid uppväxten kanske spelar in lite där, eftersom dom sitter i så kallade burboxar hela livet..
Jag har oxå haft en helt underbar illerkille därifrån men har inte åkt tillbaka dit pga de minkburar han hade då.
Har han lagliga burar nu så är det jättebra MEN jag tycker ändå att man helst ska ha illrarna som man har katter och hundar inne.
Vet att det finns folk som har sina hundar i hundgård hela tiden och jag tycker inte det är bra heller.
Sara
#10 att han har lagliga burar beror enbart på mig. Genom att jag anmälde honom (och sedan råkade ut för ett extremt obehagligt möte med honom en mörk höstkväll hos en minkfarmare i skogen) tvingades han att bygga om sina burar, då de enligt djurskuddsinspektören var under all kritik, och olagliga dels för att måtten var för små samt att de hade nätgolv. Så det är inte uppfödaren själv som frivilligt bättrat sig, utan djurskyddsinspektören som påtvingat honom detta.

Om man inte ens kan uppfylla kraven på lagliga burar så får man helt enkelt vänta tills man kan det. Innan man an de så ska man inte föda upp. Har man en önskan att ändra sig så får man helt enkelt slut upp med sina olagligheter och bygga om. Har man inte tid och råd med det så får man sluta föda upp. Har man en plan om framtiden som är laglig, då lägger man sin uppfödning på is tills dess. Jag kan inte förstå att dessa personer blir försvarade hela tiden. De kanske har fina illrar men de bryter mot lagen. De kan behålla sin kunskap utan att plåga djur.
Hela tiden komme det försvar mot farmarna, men de bygger om, de får vara ute och gräva tjugo minuter på kvällarna. När försvaret om att de bygger om kommer upp så är det från personer som sa att det var ok även innan de byggde om. Plötsligt har det blivit rumsrent. Ni som sitter och försvarar farmarna, skulle ni låta era egna illrar bo där? Knappast. Skulle ni behöva omplacera skulle ni förmodligen inte tillåta att uppfödaren tog tillbaka er älskling.

Bra jobbat sarae!
#15 Vad spelar orsaken för roll i detta sammanhang? Poängen är ju att dom är godkända. För det viktigaste är väl ändå inte vem som kan ta åt sig äran, eller? Sen vad inspekrtören sagt och skriit kan ju diskuteras, men det är en annan sak. Plus att vad jag vet så var det väl ändå inte en mörk höstkväll ni träffades, eller hur?

Orsaken är väl jätteviktig. Ovan har du skrivit att det är planer om framtiden som gör det. Att bygga om är uppenbarligen inte hans egen ide. Det tycker jag är mer eller mindre avgörande. Hade han sluppit hade det förmodligen ine hänt.

#18 orsaken spelar väl roll? Hade han inte blivit anmäld till djurskyddsinspektören hade hans djur fortfarande suttit i för små burar med nätgolv… tycker det spelar roll att det inte var hans goda vilja gentemot djuren som fick honom att bygga om utan att det krävdes en anmälan för att det skulle hända
#16 Om alla ska sluta med olagligheter så får nog dom flesta hemuppfödare också lägga uppfödningen på is tills dom följer lagen bokstavligt för.
#19 Så att kunna säga "JAG, JAG, JAG är den som ska äras " är det viktiga? Det ser jag som ett ganska så barnsligt sätt att se på saken.Gör jag något för illrarnas skull så gör jag det inte för att hävda mig själv och min egen förträfflighet i alla fall, det anser inte jag vara det viktiga i sammanhanget.
Jag antar att du själv pratat med honom eftersom du är så säker på vilka framtidsplaner han hade?

Du måste väl ändå anse att det är skillnad på att ha illern i för litet utrymme med nätbotten och att inte ha flätbart material i bolådorna.
Nej det handlar inte om att hävda sig själv, varför skulle det göra det? Jag vill bara inte se att folk som behandlar djur illa och gjort det under en längre tid ska få massa beröm. Jag kan för mitt liv inte se hur man kan försvara att man föder upp djur i bur. Kan inte för mitt liv se hur man kan försvara nätbotten eller minkburar. Om det är så att han hade planer på att bygga ut så borde han lagt sin uppfödning på is tills att det var klart, inte fortsatt plåga djur tills det behagade att bygga om.

För illrarna spelar det ingen roll vad som utlöste att dom fick det bättre, dom bryr sig inte om anledning till att det blev större och gör mindre ont i tassarna.
För mig som människa spelar det roll. Att han inte frivillgt redan hade ändrat och följt lagen visar tillräckligt med ovilja till att ta hand om sina djur ordentligt (lagligt) för min del. Hade han velat ha dom större hade han byggt ut tidigare, innan en anmälan kom in. Så för mig spelar det roll att det är pågrund av påtryckningar utifrån som ändringen är gjord. Det visar för mig att han har en tankesätt om sina djur som jag inte kan stödja.
Det går jättebra om att skriva att Janne är så himla oseriös farmare och man ska inte köpa illrar från honom men får man tag i hans illrar i andra hand så är det jättebra avelsmaterial.
#22 Hur bra tror du igentligen våra tamillrar mår av att ständigt vara inne i en varm lägenhet. Dom får inte rätt rytm med ljus och mörker, man läser mer o mer om sommarsvansar och hormonrubbningar..
Mår våra tamillrar mycket bättre för att dom får vara innomhus, får sova i sängen och nya selar var varannan vecka?
#22 Lagar är lagar och lagar gör ingen åtskillnad på hemuppfödare och det du kallar för "farmare", pratar man om lagen så bör man nog hålla det i minnet
Nåja, det är ju bara för var och en att läsa #10, "att han har lagliga burar beror enbart på mig.".
Och åsikter är åsikter och var och en har ju sin egen. Jag t ex kan för mitt liv inte heller förstå hur folk som "inte vill stödja farmare" ändå skaffar sig farmade avelsdjur. Att sen bara komma med "Men jag köpte den inte därifrån själv!" för att rättfärdiga det hela, det ser jag som ren hyckleri.
#23 Jag antar att du också pratat själv med personen ifråga eftersom du är så säker på din sak?

#25 nej jag har inte pratat med honom, jag förklarar i mitt inlägg tydligt att det som gör att jag inte kan stödja honom är det faktum att inget hänt förrän det kom en anmälan. Det är för mig ett argument gott nog för att jag ska tycka att han har en syn på sina djur som jag inte håller med om. Innan anmälan kom var burarna för små, efter ändrade han det.
"Att han har lagliga burar beror enbart på mig. Genom att jag anmälde honom (och sedan råkade ut för ett extremt obehagligt möte med honom en mörk höstkväll hos en minkfarmare i skogen)"
# 15 På vilket sätt var mötet obehagligt?
#18 det är inte relevant om vad som fick honom att bygga om men det är relevant om Sarae träffade honom en mörk höstkväll!!??
#22 håller med dig!
#24 Ja, jag tror ärligt att många illrar mycket hellre skulle leva ett lite kortare liv med mycket stimulans, promenader, social kontakt etc än att leva hela livet i en bur som är mindre än en kvm och sitta där tills de blir gamla pga naturliga förhållanden i ljus och värme… Bästa vore en bra kombination.
Vill även säga att jag tyckte burarna var fruktansvärt små när jag var där och skulle aldrig åka dit igen.
Tycker dock att det är fantastiskt bra att burarna nu blir lagliga!
Förstår inte varför så många är jätte positiva så fort en buruppfödare (med burar långt under 5 kvm) tar ut sina illrar för "rastning" några minuter/nån halvtimme några gånger i veckan, medans om en vanlig illerägare skulle hålla sin iller i liten bur och ta ut den lika lite skulle det bli ramaskri- DÅ skulle illern behöva mer stimulering… Vad är egentligen skillnaden?
Sajtvärd på Iller.ifokus

Nej jag avlar inte på farmade djur vad jag vet.
Nej jag tror inte att det är bra för våra tamillrar, det är därför mina har källaren utan värme och ljus. Det är därför de har en utegård på 12 kvadrat med grävmöjligheter och utevistelse som de har tillgång till hela tiden. Dessutom har de alltid möjlighet att gå upp i huset för att umgås med mig. Uppe i huset har de fri tillgång till altanen på ca 20 kvadrat när jag är hemma.
Men, jag tror precis som Jossan att illrarna hellre tar ett kort bra liv än ett långt i bur. Förlängd livstid. Hur kul är livet i bur? Jag skulle hellre dö än sitta i bur hela livet.
Precis som hanna säger är det inte relevant för mig om han hade funderingar på att bygga ut, han gjorde de inte och han avlade trots att han inte hade lagliga burar. Djur lider av att sitta i bur.
Visst finns det skillnader i lagen. ***** skulle bli dömd och jag skulle det inte. Om djurskydsinspektionen kom hit skulle de säga "dina djur har det fantastiskt". De skulle inte beordra mig att bygga om eller ändra någonting.
Pirjo, skulle du ha velat att dina illrar skulle flytta till ***** eller skulle du panik över att de skulle må dåligt? Jag skulle få panik och hellre ta bort dem än dömma dem till ett liv där.
Varför spelar det roll var och när och hur detta möte inträffade?
*Namnet bort redigerat då personen inte är medlem på iller och inte bör hängas ut heller.*
Var någonstans har jag påstått att just du avlar på farmade djur? Du vet lika väl som jag att många av "farmarmotståndarna" som tar valpar på sina djur gör det på farmade illrar, eller hur? Och rättfärdigar det hela med att dom inte köpt illrarna själv av farmaren. Och ingenstans i mitt inlägg kan jag hitta att jag påstått att du gör det, så lägg inte ord i min mun som jag inte har sagt.
Inte om ni båda höll på med olagligheter, då gör inte lagen någon skillnad.
"Men, jag tror precis som Jossan att illrarna hellre tar ett kort bra liv än ett långt i bur." Illrar gör inga medvetna val på det sättet. Djur har inte förmågan att göra medvetna val på samma sätt som människor. Och jag tror att oavsett sak så är dom lyckligare om man inte försöker projicera sina egna känslor på dom.
Nej, jag skulle inte få panik. Jag vet att dom hos honom skulle bli bättre omhändertagna än hos många andra.
#30 men du har själv påstått att du haft en iller som var en riktig clown och aldrig gav upp förrän den fick människorna runt den att skratta… Tror själv inte på sådanna känslor- bara tristess och aktivering…
Sajtvärd på Iller.ifokus
# 28 Har du kompetensen att avgöra vilket som är rätt o fel, i så fall vill jag veta vad den kompetensen består av.
Är det mest rätt att hålla en iller som får ett kortare liv med sjukdomar och onaturlig miljö eller att hålla en frisk iller på trångt utrymme?
# 29 "Varför spelar det roll var och när och hur detta möte inträffade?" - Kan beror på sättet Sarae har beskriver det på.

#32 Hur har Sarae beskrivit det?
#31 Och samma sak påstår jag fortfarande. Men det beteendet hade ingenting med mina känslor att göra. Skratt funge5rar som belöning precis på samma sätt som en godisbit. Att då upprepa ett beteende som ger den "rätta" reaktionen är instinktivt hos dom flesta djur, t o m människor, eller hur?
Kan nämna att jag tillhör dom som varit hos denna uppfödaren. Två gånger. Det var rent sorgligt bedrövligt båda gångerna. Det finns helt enkelt inga ursäkter. Håller man djur som han kan man inte stå å påstå att man behandlar dom väl. Uppfödaren har hållt på i åratal, blitt anmäld flera gånger. Han är gammal minkfarmare och tycker inte det är nåt konstigt att hålla och behandla djur som man gör i den branschen. han bryr sig inte. För er som inte fattar det: Pirjo=uppfödaren ifråga=cannaydia. Dom tre sammarbetar och byter djur med varandra och därför är ingen av dom en bra uppfödare i mina ögon. Pirjo kallar uppfödaren sin mentor på ett annat forum och han ger henne illrar och hon ger honom valpar. Så, nej, Pirjo får inte panik över att dömma sina egna valpar till ett liv i misär hos denna uppfödare. Hon hjälper honom oxå att sälja hans valpar. Annars kan jag hålla med om att jag oxå tycker det är lite småknepigt att en del av uppfödarens värsta kritiker, åsaf sarae (bra gjort med anmälan sarae) ändå använder hans illrar i avel. Inge fel på illrarna som så, men det blir som att stödja det hela i alla fall.
# 32 "och sedan råkade ut för ett extremt obehagligt möte med honom en mörk höstkväll hos en minkfarmare i skogen"
Så jag undrar varför var det extremt obehagligt?

#36 ja det mötet ja, då är jag med
Jo kan säga det oxå att jag har varit hos två andra välkända farmare. Utav dessa tre tyckte jag faktiskt att det var värst hos honom i Härryda.
#35 Om du läser tråden i sin helhet så ser du att det handlar om dom förändringar som skett där och om varför dessa skett och inte om hur det såg ut när du var där (för jag antar att du inte varit där i år).
Det är märkligt hur vissa trådar vänds till att handla iom mig som person och vad jag gör. Är det det någon vill diskutera så starta gärna en egen tråd om det (eller säg till så startar jag en sån tråd). Och jag heter Pirjo och bor i Upplands Väsby och är varken den uppfödaren det talas om eller cannaydia (jag går i alla fall under eget namn här), så det går inte att sätta likhetstecken där. Och visst, han är en av mina mentorer och det är jag glad över. Mycket av det jag lärt mig av honom hade jag inte kunnat lära mig någon annanstans ifrån, för det är väldigt få som har dom kunskaperna.
Utöver det så tycker jag att det är otroligt fult att prata och kommentera om någon (cannaydia) när hon inte ens är med i diskussionen. ÅsaF, är det verkligen OK att göra på det sätytet?
#39: Jag har läst hela tråden. Vartenda ord. Och jag ser att det handlar bland annat om att det folk som varit där liksom jag berättar om hur hemskt det varit samt att ingen ändring eller förbättring gjorts förrän han blev anmäld och tvungen. Jag i min tur delar med mig av mina erfarenheter och konstaterar att han hållt på i åratal utan någon ändring förrän efter anmälan. mina övriga kommentarer om dig handlar oxå om sånt som kommit upp i trådne, hyckleri, moral, vem som gör vad och varför. Jag konstaterar oxå att jag är den enda tror jag i hela tråden som särskilt valt att inte nämna uppfödaren vid namn. det har ni andra gjort du med Pirjo. Själv använde jag fraser som "uppfödaren ifråga" osv. Så ska stora godtyckliga censuren in här nu igen så tycker jag man ska fundera först innan på vad som egentligen bör tas bort. Cannaydia är visst med i diskussionen, se högre upp.
#39 nu har jag gett mig in i diskutionen, här vart de livat i luckan idag :-)
farmare för mig är storskalig uppfödning, inne elelr ute spelar ingen roll. farmare i ordlistan är just lantbrukfarmare/gård. Så ja jag tycker inte man ska "dra alla över en kamm och säga farmare" för det låter som stor pälsindustri!
En jaktilleruppfödare är väl ingen farmare heller om den föderupp arbetsdjur? eller är de farmare bara för att de har 1-4 illerhonor i bur och låter dem få nån valpkull? nja delade åsikter och en tolkningsfråga att använda ordet farmare då det inte "finns" i ordboken på det vis det används…
#22 Du måste väl ändå anse att det är skillnad på att ha illern i för litet utrymme med nätbotten och att inte ha flätbart material i bolådorna. Har du haft någon kull med tex halm hos honan? För om du haft det hade du märkt skillnad på din hona under valptiden! -Får tillägga att jag inte försvarar för små boyotor med gallerbotten lika lite som jag försvarar att använda annat bomaterial-.
#30 så rätt så rätt, människan förmänskligar sina djur och leker gud. *skriver inte emr om de för blir irriterad på de som helre avlivar för att de -männsikan- ska må bra, för vem säger att illern inte gör de?!?
#35 För er som inte fattar det: Pirjo=uppfödaren ifråga=cannaydia. Dom tre sammarbetar och byter djur med varandra och därför är ingen av dom en bra uppfödare i mina ögon. Vad är det för s**t jag läser? får jag fråga hur mitt och ****** sammarbete ser ut? *för jag är själv inte medveten om det -därför jag undrar* Pirjo och jag har inte heller för den delen "bytt djur sinsimellan" men där emot som vilka uppfödare som helst lånat ut våra hanar till varandras honor. Något konstigt med det? jag har både lånat och lånat ut andra hanar också…?? Som jag sagt så många gånger förr ring eller maila mig, jag finns hit och dit på webben att hitta, för jag vet inte hur man kan veta så mkt om mej utan att ens paratat om saken med mig? Är man nyfiken så fråga ist för att påstå saker som inte är sanning. TACK!
*redigerat namnet då vi inte ska hänga ut någon som inte ens är här*
#40 Var någonstans har jag använt namnet på uppfödaren??????
Och som sagt, är det mig som ska diskuteras så föreslår jag att du startar en helt egen tråd om det . Du är också välkommen att maila mig personligen om du vill, mailadressen är tompirjo@gmail.com så blir inte tråden helt förstörd.
jag kan säga -ooops- jag namngav uppfödare pga första inlägget där namn nämdes…
Jag är lite nyfiken på vad Sarae gjorde sent ute hos en minkfarmare?
Sara

Nä nu bara jag måste reagera!!!!!
#15, På vilket sätt är det "tack vare dig" sarae, som han blev "tvingad" att ändra sin djurhållning om han nu har #35, "blivit anmäld ett flertal gånger tidigare"?
Och jag är väldigt intresserad av att få höra mer om detta "möte i skogen". Kan ju vara bra om fakta kommer fram för de som funderar på Att skaffa iller hos honom. Om vilken slags person han tycks vara menar jag.
Intressant att höra att djurskyddsföreningen tvingar till möten i skogen på natten hos en minkfarmare, inte hos *****, för jag antar att det var via djurskyddsföreningen det gick? om inte, på vilket vis blev du "tvingad" till ett möte långt ut i skogen som inte ens hörde hemma hos berörd "farmare"?
*namnet redigerat*

#45 läs om läs rätt. Mötet i skogen var inget hon blev tvingad till, så står det inte. Hon träffade inte heller någon djurskyddsinspektör ute i skogen. Står icke. Händelsen i skogen ägde rum efter anmälan, vilket för övrigt står i Saraes inlägg=)
"och sedan råkade ut för ett extremt obehagligt möte med honom en mörk höstkväll hos en minkfarmare i skogen) "
citerat från saraes inlägg
När det står "extremt obehagligt möte" får jag för mig att det har förekommit hot eller våld..
Sara

#47 det kan vi spekulera om hur länge som helst, den enda som kan svara är väl sarae som var där…

#46, Otrevlig ton från någon jag inte ens vänt mig till? Trevligt.
Jag är helt säker på att jag satte #15, innan jag postade inlägget, så frågan var med all säkerhet ställd till sarae. Jag förväntar mig svar från henne, inte från andra
Mitt misstag dock ang hotet.
Men på det sättet det står i texten så är inte jag den enda som reagerat på att djurskyddsföreningen skulle ha varit inblandade i mötet. Dåligt skrivet eller fördomar?
Så sarae, på vilket sätt är det "tack vare dig"?
Ja ett svar från Sarae skulle vara trevligt.
Skriver man så om ett möte med en person så bör man nog ta i beaktande att folk tror det rör sig om hot m.m. Det är helt normalt att man börjar fundera på varför och hur det var otrevligt och så är ryktesspridningen igång.
Antingen förklarar man eller så skriver man ingenting om saken och undviker därmed att det börjar florera rykten.
Sara

#49 tolkar du det som otrevlig ton ber jag om ursäkt, själv menade jag inget sånt, ville bara föra fram vad det egentligen stod i saraes inlägg #15
Sarae hälsar att du kan ta kontakt med henne personligen om du är intresserad avvad som hände. Och i tråden " Upphittad iller…eller inte" kan du se anledning till att Sarae befann sig ute i skogen och träffade minkfarmare och illerfarmare.
# 51 Var det sista stycket svar till mig oxå?
För isåfall tycker jag det var mycket onödigt av Sarae att skriva ut att det var ett "extremt obehagligt möte". Känns enbart som om det var till för att racka ner på personen i fråga.
Kan man inte stå för vad man säger så ska man inte säga det. Lite som har man sagt A får man säga B….
Sara

#52 ta det med Sarae =)
Eftersom Sarae har sagt som hon sagt i inlägg # 15 så är det faktiskt till henne jag främst har vänt mig och det är just att allt ska tas personligt efter att det lagts ut hintar på forumet som jag ifrågasätter.
Jag är egentligen inte så intresserad av att få höra av en part vad som hänt utan mest vill jag poängtera att det är precis så här rykten börjar.
Inget illa till dig Hanna. 
Sara
Jag är också inte så lite fundersam till att info om det mötet inte läggs ut här, utan ska tas privat "behind the screen". Det luktar skunk min näsa i alla fall. Det är ju faktiskt flera som är intresserade av att höra om det mötet.
Och jag håller med #54, det är precis så här rykten startas.

#55 hur luktar det skunk? Skulle det inte ägt rum? eller? nu blev jag nyfiken
#32 om du läser om svaret till din frågeställning så står det allra högst upp Ja, jag tror och antar att det blir svaret på din fråga.. Och med det svaret tror jag knappast jag har påstått att något är rätt eller fel, bara vad jag själv anser och tycker…
#49 Vad är otrevligt i inlägg #46??
Ja, det är förjäkligt när folk anmäler de som inte håller djuren på lagligt sätt!!… or is it…?
Och ja, jag tycker också att det är dubbelmoral att anvnda sig av farmardjur till avel om man inte vill ha med farmarna att göra.. men det är klart. Skulle en iller (farmar iller eller ej) behöva ett nytt hem som jag kunde erbjuda så skulle jag strunta i bakgrunden och se till individens situation som sådan.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#56 illerfis!? ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#58 jo det luktar skunk…
Kommer inte Dweia från nämnda uppfödare?
Sara
#56 Ja, jag tycker det luktar skunk/råtta när man först kommer med antydningar osv offentligt och sen inte vill svara på frågor om samma sak efteråt och då inte lika offentligt. Vad är det med svaret som inte får komma ut offentligt????
#60 ja det gör hon..och Ludde har jag läst mig till. om jag inte fått något om bakfoten?

#61…ja det kan vi spekulera i, jag tror att sarae hotat farmaren med pisk om han inte byggde om burarna, vad tror du?

Kan inte ni som undrar vänta tills sara kommer in så ni kan prata med henne personligen? Det verkar ju som att alla i den här tråden blir mer och mer upprörda ju mer ni spekulerar

#15 Lustigt att du skriver så. Vad jag fick höra ville du inte ens erkänna att det var du som anmälde honom, när han frågade dig.
Bara för att ni hettar upp denna tråden till 800 grader och skriver 60 inlägg under loppet av 6 timmar, så har sarae nåt att dölja för att hon inte är här och "minsann står till svars för hur hon understår sig att påstå att detta möte ägt rum och VAD i all världen gjorde hon på en minkfarm"…jag kräks över denna tråden.

Holy shit!!!
Nu är det igång igen!!!!
Jag känner inte till uppfödaren ifråga så jag håller mig totalt neutral. Men däremot så vet jag att jag kan lita på Pirjo och Liselott som alltid finns där och är objektiva! De smörar inte och framhåller aldrig någon, inte ens sig själva. Deras kunskaper är mig till gagn och jag hör aldrig ett fördömande, vem det än gäller!
All heder till dessa underbara kvinnor som alltid finns där, öppna, trevliga och utan fördomar :) :) :)

Kan väl hoppa in här lite för skojs skull då och säga att Sarae antagligen sover i och med att hon jobbar 12 om dagen nu på sommaren. Därför kanske hon inte kan hänga med i denna tråden för hennes liv kanske kom ivägen. Ludde och Dweia kommer från denna uppfödare, likaså min Molly och Nolita. Alla fyra är omplaceringar som kom till oss i varierande åldrar. Vad det nu har med saken att göra har jag ingen aning om. Anledningen till att Sarae var ute på en minkfarm var väl just för att hon skulle lämna tillbaka en mink. Till farmaren som den hade rymt ifrån. Vad hon tyckte var obehagligt med mötet får hon svara själv på för även om jag vet vad som hände så kommer det ändå att heta att det var hörsägen från min sida så jag låter den delen vara. Även jag har varit ute hos denna uppfödare. Och har pratat med honom om hans illerhållning också. Han har fött upp såpass länge så att han anser ju att hans sätt är rätt. Det får ju stå för honom. Jag personligen förfasar mig ju över att hans illrar aldrig hade fått känna fast mark under fötterna. Utan gick på nät. Då sa han iallafall att han inte hade några planer på att ändra sin djurhållning men att det var citat "ett jävla rännande på djur-rättsaktivister hela tiden" Så har han byggt om nu så innebär det ju att han har blivit kollad så många gånger så han helt enkelt inte haft något val. Inte för att han personligen ville göra det. Det tycker jag säger allt!
#65 *ler* Så du har också hört om S… N……?
#68 Så det var verkligen du? Hur kommer det sig att du var där då?

#69 Vad menar du med "så det var verkligen du"? Anledningen till att jag var där var att jag hade läst allt som skrevs och ville bilda mig en egen uppfattning helt enkelt. Finns så många som tycker en väldig massa utan att veta. Jag ville helt enkelt ta reda på saker.

#65 #69 ni har ju uppenbarligen koll=) varför inte berätta? jag är jätteintresserad=)

Jag tycker att detta är otroligt intressant!!!
Att det är helt ok att avla på dessa stackars missanpassade varelser från en så tvivelaktig uppfödare!!!????
Något rätt måste han gjort, eller hur?
För om ni kan avla vidare på hans valpar, måste ni också lita på att hans register är helt korrrekt, att varenda möte, hane och hona är registrerat och att allt stämmer!!!?
Antagligen för han bok, på gammalt vis kanske, vad vet jag? Men det funkar det också.
I min dröm kommer vi alla överens och accepterar varandras åsikter, vi lär av varandra utan att döma!!! Nja, jag vet det är en utopi, men man kan väl få lov att drömma!!!?
Vi har alla kunskap i någon mån. Kan vi inte bara sluta strida och försöka att respektera varandra? Det blir så otroligt slitigt att hela tiden slåss för vänner som aldrig får en chans att försvara sig, för att de inte klarar datorer eller inte är välkomna här inne.
Jag känner mig så trött!!!

Vilka är det som avlar på dessa avkommor just nu då?
_I min dröm kommer vi alla överens och accepterar varandras åsikter, vi lär av varandra utan att döma!!! Nja, jag vet det är en utopi, men man kan väl få lov att drömma!!!?
__Vi har alla kunskap i någon mån. Kan vi inte bara sluta strida och försöka att respektera varandra? Det blir så otroligt slitigt att hela tiden slåss för vänner som aldrig får en chans att försvara sig, för att de inte klarar datorer eller inte är välkomna här inne.
_Jag känner mig så trött!!!
# 72 Får jag vara med i din dröm? =0)

#74 Självklart är du med i min dröm, Liselott!!!!
Puss på Dumle och hela högen :)
Tack Du är go du.
Ja det ska jag göra, han är väl hemma och ställer till jäkelskap för husse nu. Den illern får oss snart vräkt :)

#69 Yupp 
# 73 Som jag minns det så funderade Sarae allvarligt på att ta en kull på Dweia innan Ludde gjorde sitt snedsprång.
Sara

#78 Att fundera på och att göra är väl väldigt stor skillnad, eller hur? Jag vet bara en person som avlar på dessa avkommor just nu men det låter som att det finns massa folk som snackar skit om denna uppfödare och sen avlar på avkommorna. Därför undrade jag naturligtvis vilka det var. Men om det bara är en så förstår jag inte alls.

Cannaydia, jag ska defenitivt testa halm nästa gång. Är det väldigt positivt för honan så är det självklart.
Men, jag som då aldrig skulle drömma om att använda hans illrar i avel kan väl få komma med kritiken. Tycker att det är sorgligt att man inte kan få diskutera farmare utan att det blir personangrepp på vissa människor. Jag vill diskutera huruvida farmarnas djurhållning är ok eller inte. Jag vill ha svar på hur man som illerägare som vet vad en iller behöver socialt kan tycka att det är ok att illrar bor så.
När det gäller lagen. Det är skillnad på brott och brott. Farmarens brott handlar om vanvård och djurplågeri, mitt eventuella är att jag istället hade en filt till min hona. Ja det är stor skillnad och bör ej jämföras.

Jag undrar fortfarande vad #69 betyder. "Så det var verkligen du?"
# 79 Jag svarade på din fråga bara.
Sara
#80 Det finns alltid folk som ser personangrepp som argument och sådana "argument" är ingenting att bry sig om. Kan man inte hålla sig på saklig och vuxen nivå i en diskussion så ska man kanske inte delta i en. Det är när riktiga argumenten tryter som en del ser som sitt enda alternativ att vända frågan att gälla person och inte sak.
Jag kan bara säga att den person (en av mina fd chefer) jag lärde mig mycket av när det gäller argumentation skulle man inte haft en chans emot genom att ge sig på honom som person istället för att hålla sig till saken.
Personagrepp på ett forum sker också ofta av precis såna personer som jag skrev om i LinLins tråd och därför ska man nog mer tycka synd om dem än att ta åt sig.
#81 Vad är det som är oklart med den meningen?

Pirjo, visst håller jag med dig. Det är ju det jag säger. Kan vi nu sluta med det och hålla oss till en saklig diskusson som inte innehåller huruvida saras möte med janne var obehagligt eller ej?
I en diskussion om burar så finns det bara två ståndpunkter. Antingen är man emot det eller så är man för det. Jag är emot och vill gärna höra argumenten för.
Jag vill verkligen veta hur man som illerägare kan tycka att det är ok att ett djur som är så socialt lever i bur. Jag vill verkligen veta hur man kan samarbeta med en person som föder upp sina djur på nätbotten. Jag vill veta hur man kan försvara en person som inte ändrar dåliga förhållanden förrän han måste.
Jag tycker inte att det är intresant att han har stora kunskaper vi alla kan ta del av. Det rättfärdigar inte illrar på nätbotten. Inte heller tycker jag att det är intressant att hans illrar lever länge, det rättfärdigar inte heller nätbotten. Hade hans illrar levt länge och han hade dem på ett bra sätt, då hade hans varit intressanta för mig, men inte nu.
Om man rakt ut kan säga, "det gör mig inget att djuret bor i bur med nätbotten och mår dåligt". Då har vi inget att disskutera för då är ståndpunkerna baserade på så olika värderingar att vi inte kommer någonstans. Men det enda jag ser i den här tråden är argument om andra saker. Jag ser bara hur folk flyr att svara på frågan.
Min ena iller är uppvuxen i bur hos ***** ******. Hon var inte hanterad då jag fick henne. Jag ångrar än idag att jag inte sa vad jag tyckte om uppfödaren. Vi tyckte så synd om Tjejen som satt där och var så rädd att vi tog henne med oss. Skulle något hända och Tjejen skulle behöva åka tillbaka dit, hade jag hellre avlivat henne. Inget djur ska behöva ha det så. Jag tackar bara gudarna att hon inte föder upp längre.
*redigerat namnet*
#83 Citat:
#19 Så att kunna säga "JAG, JAG, JAG är den som ska äras " är det viktiga? Det ser jag som ett ganska så barnsligt sätt att se på saken.Gör jag något för illrarnas skull så gör jag det inte för att hävda mig själv och min egen förträfflighet i alla fall, det anser inte jag vara det viktiga i sammanhanget.
är det här att hålla sig på saklig och vuxen nivå?
Det är när riktiga argumenten tryter som en del ser som sitt enda alternativ att vända frågan att gälla person och inte sak.
Iaf jag tycker detta gäller en person och inte alls är sakligt längre… Vart det nu står att hon vill äras har jag också missat…
#84 Håller helt med dig gällande burarna och undrar också varför inte folk kan komma med argument om varför de tycker det är bra att illrarna hålls i alldeles för små burar!
är förresten farmare ett slagord??
Sajtvärd på Iller.ifokus
# 85. Jag har helt sakligt skrivit vad jag tyckte om uttalandet i inlägg #15. Och jag har klart och tydligt också angett att det är vad jag tycker, så ja, jag ser det som sakligt och vuxet. Eller tycker du att så fort någon har en åsikt som avviker från din så är det osakligt och omoget?
Nästa var en kommentar i allmänhet om hur en del personer inte klarar av att argumentera sakligt och vuxet. Jag kan inte se att det någonstans där talas om en enda person utan uttalandet är rent generellt, eller hur? Om du tycker att det där handlar om en enda person, vem skulle det vara då?
#84 Jag vet att jag också har avvikit från ursprungliga ämnet för tråden, men det är det nu många fler som också har gjort. Och #0 har ingenting egentligen att göra med vad tråden har utvecklats till. Är det inte lika bra att starta en egen tråd om farmare, burar osv istället för att diskutera det här.

Så om jag startar en ny tråd kommer ni svara på mina frågor? Eller bara fortsätta undvika som i #86? Att säga att man själv gjort fel och sedan rättfardiga det med att det har även andra gjort… vad är det? Var och en får väl stå för det den gör oavsett vad andra gör.
At diskutera sakligt är i mina ögon att svara på frågor utan att snurra in sig i andra oviktiga detaljer.
# 87 Varför är våra åsikter så viktiga för dig eftersom du ändå inte kommer att respektera eller ens lyssna till dom?

Hur vet du det? Du har aldrig försökt. Vad är det för fråga egentligen? Du ägnar dig åt många personangrepp och uppenbarligen är det svårt att stå för dina åsikter. Har man en tanke så ska den kunna nötas och blötas.

Detso mer jag tänkte på frågan i #88 desto konstigare blir den… det är ju ni två som har motsatt åsikt, det är väl självklart att det är till er frågan riktas. Det är inte personligt.
#87 Jag har inte rättfärdigat mig på något sätt, jag har bara kallt konstaterat att vad jag och flera andra gjort och därefter gett förslag för att man ska kunna undvika att förstöra trådskrivarens tråd.
Jag antar att resten av inlägget inte var till mig för jag kan väl inte tänka mig att du säger "ni" till mig, hehehe….

Nej det gör jag nog inte ;) Men, eftersom hela den här tråden har handlat omfarmare så vill jag gärna förstå hur man tänker om man tycker att det är ok. Därför vill jag ha svar av dig Pirjo på frågorna i #84. Behöver jag ta det i en ny tråd eller kan vi fortsätta på ämnet här?
Illercafe har i den andra tråden försvarat det med att de har kunskap om illrar.
Den stackaren som startade denna tråden lär ju aldrig komma tillbaka till detta forumet…

ja visst är det det ;9
puttar då jag vill ha svar.

Svarar som Sajtvärd här.
Nej Pirjo det är inte okej med det som skrivits ut om namn och sådant. Nu ser jag att ni har svarat upp bra för er båda två som det gäller. Så jag valde att ha de som har användarkonton här kvar med deras namn. Är det någon som vill ha det ändrat så pma mig gärna.
Sedan vill jag be alla att tänka på att inte skriva ut namnen. Vi ska inte hänga någon med namn här inne.
Det ger en massa jobb för mig att sitta och efter korrigera allt.
Mvh ÅsaF sajtvärd
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Svarar som mig. ;-)
Jag är en av dem som det skrivits om är emot farmare. Och ja, jag är emot att djuren sitter i dessa pytte burar. Jag nekar alla som föder upp så att ha annonser om sina valar här. Det är en extra sak jag kan göra då jag är emot det privat och råkar vara värd och uppstartare av detta forum. Maktmissbruk kommer folk skrika. Har jag hört förrut till leda, så snälla hoppa över det nu och bara inse att så är det.
Dock så hör jag till dem som har tagit valpar efter linjer därifrån. Och jag skäms inte för det. Det är ingen dålig linje, men jag vill inte köpa valp därifrån och jag vill inte uppmuntra andra att göra det heller.
Att föra statestik om valpar på annat sätt än internet är inte det jag hakar upp mig på. Det är burarna.
Personen ifråga är otoligt trevlig att tala med dock. Ja, även efter att han fick reda på att jag starkt är emot hans sätt att hålla illrarna. Vi fick helt enkelt komma överrens om att vi inte tycker lika alls där. Han har dock en hel del kunskaper som jag inte alls är ledsen för att han delar med sig av. Och det har jag också sagt.
Jag har inte tagit kontakt med uppfödaren under falsk spegel. Uppfödaren visste direkt vad jag var för filur.
Så varför kan jag inte få vara emot de små burarna men tycka att linjerna är bra. Varför kan jag inte få vara emot e små burarna och ändå tycka att jag är glad över att han delar sin kunskap om barf och kost tillsattser med mig och andra.
Jo, jag kom på det helt själv. Det är iller världen och alla måste tycka och tänka som alla andra. Tyvärr tycker och tänker jag som jag vill. Oavsett om jag känner en person eller inte.
Audiatur et altera pars
Så att har en person med bra information och kan mycket om iller så är det ok att ha illrarna i bur. Detta är vansinnigt! Jag skulle aldrig lämna någon av mina älsklingar dit om det skulle hända något, då skulle dem få det bättre som döda.

#97: Vem frågar du?
Jag svarar hur jag anser i alla fall. Om nu någon missade det så är jag totalt emot hans burar. De ursäktar inget och de gör att jag inte rekomenderar folk att köpa iller därifrån. Jag låter inte heller denna uppfödare eller andra annonsera ut sina valpar här. Jag köper inga valpar därifrån själv heller.
Men jag säger att just denna uppfödare är otroligt kunnig inom BARF och att jag är glad att jag trotts att han vet exakt vad jag tycker om hans sätt att ha illrar att han delar med sig av sin kunskap på det området till mig.
Audiatur et altera pars
Antingen har jag missat nåt eller så spårade tråden ur rejält där ett slag. ;)
Ingen har väl klagat på linjer och avelsarbete? Alla linjer är väl ungefär lika dåliga eller lika bra?

#99: Lusläs tråden så ser du att det tas upp om linjerna med. Därför jag svarade på allt i samma. Men att tråden spårade ur, det har du rätt i. Den handlar inte mycket om ursprungsfrågan tyvärr.
Audiatur et altera pars

Här kommer jag och bara flikar in att jag har läst i stort sett hela den här tråden, och det resulterade i att jag inatt drömmde om denna uppfödare. Lite småroligt, faktiskt. Man bearbetar ju det man upplever genom drömmar, jag har inget liv om jag drömmer om saker som har med iFokus att göra. haha!
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Det var mest till dem som kan stödja dem och inte säga varför, som det snackades om i denna tråd eller ifall det var den andra.

Precis, jag vill fortfarande ha svar, men det verkar inte komma.
Ja, syfta på där att du , sara ställt frågan flera gånger till dem som vart online utan fått svar, men att dem kan fortsätta fråga om saraes mening fast dem vet att hon inte är online.
# 103, 104 Väntar ni på svar från mig? Isåfall tycker jag att jag gjort min ståndpunkt klar i # 14.
Sara
Nej, jag väntade inte svar ifrån dig, tycker di gav ett tydligt svar i 14 och förstår precis!
#84 Jag har kommenterat saraes frånvaro och ovilja att svara på frågor ett par gånger i sammanlagt två trådar vad jag vet och då alltid i samband med ett inlägg som redan tagit upp ämnet, så jag förstår inte alls din uppmaning där.
Och vilka illrar man är intresserad av till sin uppfödning är vars och ens ensak tycker jag, så det är helt upp till dig.
Jag har inte flytt frågan, däremot så missar jag en heldel när jag ska svara eftersom ett enda svar tar så lång tid för mig att skriva att det hinner komma 5 inlägg till under tiden jag skriver mitt svar. Jag har förklarat lite av problematiken i en annan tråd efter att ha fått en spydig kommentar om hur länge det tar för mig att svara inlägg, men just nu kan jag ju inte ens använda den metoden som jag använde då eftersom min dator muppar sig. Och jag trodde faktiskt inte det fanns krav på detta forum om vilka/vilkas inlägg man måste svara på, men nu vet jag ju bättre.
Sociala djur, hallååå! Visst, efter att vi människor tvingat dom till det. Illern som art lever inte i flock utan kan ofta liknas vid ett solitärdjur, det är vi som tvingat tamillern att samsas med både artfränder och människor.
Jag tycker inte det på något sätt ger nånting att själv skapa motsättningar. Att ha ett motsatsförhållande mellan tamillervärlden och "farmarvärlden" gagnar varken illerägare eler illrar heller för den delen, tycker jag. Ett samarbete däremot är till gagn för alla, tycker jag, det blir en win-win situation då, båda parter har något att ge varandra. Tamillerägare kan dela med sig av den kunskap dom har av dagens illerhållning och sjukdomar, farmare i sin tur kan ge tamillerägare(speciellt uppfödare) mycket kunskap om t ex matchning av avelspar, olika avelstekniker osv. Och man kan bara inte gå in med inställningen "dom kommer aldrig att ändra sig" för alla kan ändra sig om man ser till att ha rätt uppmuntran. Att hårdnackat bara se till sill sin egen absoluta förträfflighet som illerägare kommer inte vi tamillerägare långt med. Varför ska detta vara så svårt i Sverige, i många andra länder finns samarbetet och det fungerar till allas gemensamma nytta. Så ja, jag samarbetar och ser det faktiskt bara som nånting positivt.
Jag kan också berätta att vissa "heliga kossor" inom tamillervärlden ansågs fullständigt vidriga med sin illerhållning för bara 10 år sen, men att dom idag ses som föredömen för alla illerägare, vilket bevisar att det visst går att ändra sig.
Det jag har svårt att förstå också är varför man nu som motståndare väljer en enda person att ösa allt sk*t på, han är ju faktiskt inte den enda, jag vet i alla fall minst 7 till. Ska en enda person få skulden för allt?
När det gäller din illertjej så menar du väl en av dom här valparna, eller hur? Att fälla en dom om uppfödaren efter att ha varit hos där en gång är väl lite magstarkt. Jag var där ett flertal gånger, både med min sambo och med andra, och ingen av oss kunde se dom "missförhållanden" du pratar om, inte heller uppfattade vi valparna på något sätt annorlunda än andra valpar i den åldern.
#96 Som sajtägare så respekterar jag fullständigt ditt beslut att inte tillåta dom annonserna här, det är ju trots allt du som bestämmer reglerna för forumet.
Och jag förstår din inställning där när det gäller avelsdjuren, även om det för mig känns lite avigt.Men jag har själv lärt mig att alt inte är svart eller vitt utan det finns en massa gråtoner däremellan, så……….
#100 Jag har gett ett förslag om att starta en egen tråd när det gäller farmare, just för att inte ytterligare sabba den här tråden, tyvärr föll inte det förslaget i god jord precis.
#103 Jag tror inte att du varken vill eller är intresserad av att jag skriver in här varför jag ibland inte kan svara på momangen och/eller missar vissa inlägg och därmed också missar att svara på dom. Eller hur?
#104 När har t ex jag varit online idag? Du kan också se en del av orsaken till att jag missar en del inlägg/frågor i svaret till #84. Det finns många anledningar till att mina svar blir vad dom blir och att det ibland tar lång tid, men dom anledningarna tycker jag ingen här har att göra med.
---------------------------------------------------------------------- Och Sarah, jag uppskattar verkligen om du kan antingen koppla samman dina inlägg med det inläggets nummer som du svarar på eller om du verkligen vill att jag ska svara på nånting använda mitt namn så gör du det lättare för mig att uppmärksamma inlägg som är direkt riktade till mig.

Visst kan jag bli bättre på att hänvisa till inlägg och namn.
Du själv har puttat upp ett antal trådar och väntat på svar. Är man med i en diskussion och åter och åter inte svarar på direkta frågor så kommer man få uppmaningar om svar ett flertal gånger. Speciellt då det är ett kontroversiellt ämne.
Alla tamdjur är tvingade till socialisering. De illrar som farmarna säljer är tamdjur. Prata inte bort frågan. Vill du inte kalla dem sociala kan vi kalla dem i behov av stimulans istället. Får de det i en bur? Nej. Är det helt omöjligt för dig att säga att du inte tycker om att illrarna sitter i bur? Kan du säga att du tycker att det är ok med djur på nätbotten? Tror du att djur trivs i bur?
Tycker du att en minkbur med nätbotten är ett lämpligt levnadsvillkor för en iller? Jag vill verkligen förstå hur hans kunskaper om avel rättfärdigar dessa missförhållanden.
Ett flertal gånger har jag skrivit att deras kunskaper inte är det som är på tapeten. Det är fantastiskt att de har stora kunskaper. Med de kunskaperna borde de veta att djur inte mår bra i bur. Ett samarbete med farmare gagnar dig och det gagnar farmaren, men det gagnar uppenbarligen inte dennes djur då de fortfarande satt i små burar tills han blev anmäld. Eftersom jag har så svårt att förstå detta samarbete så skulle jag gärna höra från dig hur MrX, som han får heta i fortsättningen, hade tänkt ändra levnadsförhållanden för sina djur innan han blev anmäld.
Oh, det är inte magstarkt att säga att den uppfödaren jag har valp ifrån hade missförhållanden. Jag har haft kontakt med nästan alla som köpte valp det året och alla har samma åsikt. Du skriver ”en av de här valparna” vilket jag inte riktigt vet vad du menar med. Men jag antar ändå att vi pratar om samma uppfödare eftersom det var av dig jag fick hennes telefonnummer för fyra år sedan ;) Dessutom ringde jag henne efter några dagar för att berätta att valpen hade skabb (inte öron utan under huden på hela kroppen och fick svaret att det hade hon inte.)
Min avsky gentemot farmare sträcker sig inte bara till MrX och jag diskuterar detta om andra farmare oxå. Men, det är ett gyllene tillfälle att diskutera MrX eftersom det var han som var aktuell och att du dessutom samarbetar med honom och försvarar honom.
Jag är inte intresserad av heliga kor för tio år sedan. Det är irrelevant för denna diskussion.
Jag ser att ni väntat otåligt… förlåt men jag har jobbat natt de senaste 5 nätterna och vi har många sjuka och palliativa patienter just nu och det tar lite ju på krafterna.
# 92 "_Illercafe har i den andra tråden försvarat det med att de har kunskap om illrar."
_Vad då försvarat? Är jag åklagad för något?
Egen åsikt för det får man tydligen inte ha här utan måste ställa in sig i ledet för allmänna åsikten. Jag ber hemskt mycket om ursäkt för detta!
# 96. Förlåt om du tog åt dig, det var inte meningen. Vi har ungefär samma åsikt.
#97 Vad har det ena med det andra att göra?
Så du menar att om du får reda på hur du kan förebygga avelskomplikationer så förkastar du det för att personen i fråga har sina djur i bur…?

#109: Det är lungt, jag tog inte åt mig speciellt av något. Jag tycker det jag tycker och står för det. Men kände att det var bra att förklara för alla vart jag stod eftersom jag nämnts med namn som en av uppfödarna som är emot farmare och dessutom använder iller från denna uppfödare.
Dessutom har jag förlängt hans linjer precis :-)
Audiatur et altera pars
#108 "Du själv har puttat upp ett antal trådar" - vad jag vet så visst, jag har puttat upp cannaydias annons om hennes valpar, annanstans har jag bara gjort ett inlägg precis som alla andra och om det då puttar upp tråden så är det ingenting som jag kan hjälpa, eller borde jag låta bli att lägga in inlägg? Då måste nog nån tala om för mig vilka trådar man inte får göra inlägg i.
Du får gärna putta upp trådar för att jag ska lättare hitta dom när jag väl kommer in, men kommentarer av typen "Precis, jag vill fortfarande ha svar, men det verkar inte komma.".
Jag pratar inte bort frågan. Jag har svarat men om du väljer att inte förstå det jag skriver bara för att jag inte sger det du har bestämt är "det rätta svaret" är helt upp till dig.
Så länge det handlar om åsikter så kan man inte säga att något är rätt eller fel, var och en har sin åsikt och för den personen är hans/hennes åsikt "det rätta", vad andra tycker är helt ovidkommande . Skulle det vara så att det bara fanns "en rätt åsikt" så skulle jag faktiskt direkt ifrågasätta det faktum att du frångår en av dom, i mitt tycke, viktigaste grundstenarna i det här med att vara uppfödare, nämligen att man skaffar dom bästa avelsdjuren man kan oavsett vad man tycker om personen man köper/lånar dom av (t o m Oppenheimer har skrivit in det i sina avelsprinciper).
Och jag håller helt med #109, vad är det man ska behöva försvara? Och vem/vilka är det som är åklagare, jury och bödel? Vad händer om man inte har samma åsikt som den stora massan? Offentlig lynchning?
OK, så det är så det ligger till "alla har samma åsikt", hehehe. Så om tillräckligt många säger att jorden är platt så är den platt?? Uppenbarligen har du alltså inte pratat med samma personer som jag.
Så det handlar alltså igen om att vända tråden till att handla om mig? Ja, jag har ofta åsikter som skiljer sig från andras och det visar väl bara jag klarar av att tänka med egen hjärna, vilket jag tycker är sunt.
Vem/vilka och hur jag samarbetar med har faktiskt varken du eller någon annan att göra med. Eller är det också nånting som du eller någon annan ska bestämma?
Heliga korna var inte heliga kor för tio år sen, tvärtom, det är idag som dom är det, alltså är dom definitivt relevanta i den här diskussionen. Jag för min del har alltid hoppats att folk ska lära sig lite i alla av sånt som redan hänt och inte göra samma misstag om och om igen….

#111 Nej det handlar inte om att vända tråden, det handlar om att ni är två personer som tycker att det är ok med djur i bur. Jag vill veta varför. Vilket jag aldrig får svar på. Jag vill fortfarande veta hur man kan rättfärsiga det med att han har bra kunskaper om avel. Jag har inte sett någit rakt svar på det, men visa gärna vart det står.
Angående den uppfödaren jag har iller från. Vi har ju redan som bekant olika åsikter på vad som är missförhållanden i illerhållning. Jag anser att det är misförhållanden att djur i bur med nätgolv, du verkar inte göra det.
Vilket misstag är det då som upprepas om de heliga korna?
#109 Det är ju tråkigt att han inte kan dela med sig av sina kunskaper om man inte godtar hans djurhållning. Ska jag måsta godta det för att få ta del av detta? Om ni månar om illrars hälsa så kan ni faktiskt berätta hur istället för att sitta hålla på denna hemlighet. Men är det så att man inte vill dela med sig av kunskaper på grund av att folk är emot burar då hittar jag den kunskap jag behöver någon annan stans. Jag tänker inte sälja mig till MrX för att få veta saker.
Jag har själv varit på väg att neka en person som ville ha valp av mig endast på grund av dennes umgänge. Personen umgicks flitigt med en person som håller illrar på ett sätt jag inte kan tycka är ok. Som tur var slapp jag säga nej då personen självmant bröt kontakten med den som höll illrarna på ett dåligt sätt. Jag skulle aldrig kunna vara vän med en person som behandlar djur illa.
# 112. Jag vet inte hur du bär dig åt om du inte får ta del av den kunskapen.
Dom flesta uppfödare jag pratat med vet min inställning till burarna och dom delar gärna med sig av sin kunskap.
#112 Var har du fått det ifrån att jag tycker att burar är OK?
Jag tycker inte om burar, det hindrar mig inte från samarbete med en farmare eller en jaktilleruppfödare. Och jag håller också kontakt med uppfödare och privatpersoner från andra länder där jag vet att man har illrar i bur.
Jag tycker inte heller om vapen och/eller krig, ändå har jag arbetat inom vapen/krigsindustrin.
Jag litar inte på läkemedelsföretagen, men jag har jobbat inom läkemedelsbranschen och använder deras produkter utan betänkligheter.
Jag vill gärna värna om miljön i möjligaste mån, ändå har jag under lång tid arbetat inom flyget.
Och jag kräver absolut inte av mina vänner att dom ska ha samma åsikter som jag. Jag har inget behov av att ha bara ja-sägare som vänner. Jag vill gärna ha vänner som använder egen hjärna.
Inte heller undersöker jag mina valpköpares umgängeskrets eller dömer dom efter det, var och en får umgås med vilka dom vill. Jag anser mig inte ha rätt att försöka styra andras liv.
Det "golvet" låg väl mot marken, dvs fanns där enbart för att förhindra att illrarna tog sig ut. Dvs illrarna gick på marken. Ang ditt tid inlägg där du undrade över vad jag menade med "en av dom här valparna" så hade jag faktiskt en bild på en av valparna med i mitt inlägg
Och jag är tacksam om du inte återigen försöker lägga ord i min mun.
Även om frågan var vänd till Illercafe så kan väl jag svara på det också. När det gäller att dela med sig av kunskaperna så kan du ju bara läsa Åsas inlägg #98 så kan du se att personen visst delar med sig av sitt kunnande oavsett vad man tycker, eller hur??????

Jag tycker inte om krig, därför skulle jag aldrig i mitt liv jobba inom vapenindustrin. Skulle inte heller jobba i ex en burhönsfabrik. Som nationalekonom skulle jag även tacka nej tilltjänstemannauppdrag från exempelvis KD då deras uppfattning är för långt från mina. Det handlar om att våga ta ställning.
Om personen delar med sig av sitt kunnande oavsett samarbete kan jag inte för mitt liv förstå att man samarbetar med honom. Om du anser det vara fel med djur i bur kan jag ännu mindre förstå samarbetet. Snälla förklara bättre.
Jag umgås med människor som har liknande värderingar som mig själv när det kommer till levande varelsers väl och ve. Jag skulle inte umgås med en person tycker att kvinnor är lägre stående, jag skulle inte umgås med en person som är minkfarmare lika lite som jag skulle umgås med en person som är dömd för våltäkt mot barn. Politiska ståndpunkter är ok om de är olika om de inte är för grova. Skulle förmodligen inte heller umgås med en utåtagernade nazist. Igen, man måste våga stå för sina värderingar och säga att vissa saker inte är ok. Däremot ska man berätta för personen varför och det ser jag inte som ett problem.
Om jag vet att min valp kan stå under inflytande av en person som tycker att det är ok att illern bor i bur så hittar jag hellre ett annat hem eller behåller.
Att samarbeta med en person som har värderingar man anser är helt uppåt väggarna är att legitimera den personens agerande. Man kan ha en dialog om att man anser att dess, i det här fallet, djurhållning är illa. Man kan även säga att, ändrar du din djurhållning så vill jag ha ett samarbete med dig. Men att samarbeta innan djuhållningen förändrats är samma sak som att säga ok till den.
Jag köper inte heller varor från Israel då jag anser att den politik de för är hemsk.
Och om personer inte tycker som dig så är dom inte så bra som dig???

Har jag sagt det? Jag vill bara inte umgås med människor som ser andra som lägre stående, exempelvis Nazister. Det är ingenting negativt i att våga ta ställning och såt för det.
#117 Men är det inte precis det som du gör själv? Dvs ser en hel mängd andra människor som lägre stående varelser.
Och att tvinga andra att inte umgås med en del folk ser jag faktiskt som en kränkning av den personliga integriteten för den personen.

Nej, jag ser dem inte som lägre stående varelser, jag tycker bara inte att de passar i mitt liv. Fortfarande anser jag dem ha rätt till allt som jag har rätt till. Jag tvingar ingen att umgås med vissa personer. Alla gör sitt val. Skulle ni frivilligt umgås med pedofiler? Knappast. Skulle inte heller sälja en valp till en person som är dömd för vanvård.
Nej inte direkt men när någon måste försvara sin åsikt inför dig, är det inte att höja sig själv?
Åven om du inte tycker om något personen står för så kan du väl ta till dig lite av vad denna står för, jag vill inte chocka dig men du kan få lära dig något.

Varför ska man inte försvara sina åsikter? En åsikt man inte kan försvara är inte genomtänkt. Det här är ändå ett diskussionsforum där folk har just åsikter. Jag tar till mig av alla åsikter och sedan accepterar jag dem eller förkastar. Att ha djur i bur och sedan försvara det är en åsikt jag funderat över och sedan förkastat.
Jag ser gärna fler av din åsikter Illercafe, så länge du sedan kan fösvara dem. Precis somalla andra i det här landet har du rätt att göra dina åsikter hörda.
Det är tack vare att folk haft åsikter om att saker är fel i världen som vi har någon utveckling. För hundra år sedan fick inte kvinnor rösta i det här landet. Folk med åsikter om att de borde få det gjorde sig hörda. Det finns tusentals exempel.
"Det är ju tråkigt att han inte kan dela med sig av sina kunskaper om man inte godtar hans djurhållning. Ska jag måsta godta det för att få ta del av detta? Om ni månar om illrars hälsa så kan ni faktiskt berätta hur istället för att sitta hålla på denna hemlighet."
Men det är ju du som förkastar honom i första hand om du inte ens försökt.
Vi månar om våra illrar genom att tar vara på andras kunskaper om illrar, vi delar gärna med oss till de som vill.
Men varför vill du ta del av denna information i andra hand när du inte vill ta del av det i första hand?

Det är väl självklart att jag vill ha information. Kan mina illrar må bättre av att jag vet något annat så är väl det en självklarhet. Exempelvis har jag fått lära mig av Cannaydia, i den här tråden, att honan mår bättre av att ha valparna i halm. Nästa kull kommer därför få bo i halm. Inga problem.
Det handlar som jag sagt om att stå upp för saker man tror på. Jag förkastar att han har illrar i bur och jag står för det genom att inte samarbeta med honom och genom att inte använda hans illrar i avel. Ni säger att du inte tycker om att illrar sitter i små burar, men ändå legitimerar man det genom att samarbeta med honom. Jag skulle aldrig sälja mig själv för att få veta saker. Det finns andra sätt. Jag har aldrig sagt att deras kunskaper ska gå i graven. Men aldrig att jag går emot vad jag tror på för att få veta vad de vet.
Inte heller kan jag erinra mig om att jag förkastat deras kunskaper.
Du förkastar honom genom allt skitsnack här på forumet men du tar gärna emot hans råd o tips är det inte lite dubbelspel?
Du vill ju inte umgås med folk av hans typ.
Hur ser vårt sammarbete ut?

Ändrade till man då jag först trodde att det var pirjos svar.
Information är till för alla oavsett hur den kommit fram. Sen hoppas jag att den informationen som finns om hur illrar mår när de sitter i bur kommer gå fram så att ingen stödjer dem som brukar det. Det finns mycket information i världen som kommit fram genom vidriga förhållanden. Individer har lidit för att den ska komma fram. Den bör inte försvinna. Men lidandet bör försvinna.
Läste igenom hela tråden och inser att Illercafe inte skrivit några åsikter, endast motfrågor utan att stå för det som sägs.
#119 Nej, men du tvingar dom till att inte umgås med en del folk, dvs du ska ha kontroll över deras umgängeskrets. Är inte det att kränka den personliga integriteten så vet jag inte vad. Med vilken rätt anser du att du ska styra någon annans privatliv?

tycker inte jag snackar skit, jag ifrågasätter att man utsätter djur för lidande och det är ett mycket viktigt ämne att diskutera.

Hur tvingar jag folk? Är jag gud? Jag vill inte att mina illrar ska riskera dålig behandling. Finns det risk för det så säljer jag inte.

förstår inte denna tjaffsiga disskution kan inte alla bara få ha sina åsikter utan att folk ska klanka ner och ställa motfrågor hela tiden? (har bara slummat igenom tråden)
och kan ni inte ge upp att disskutera folk som har illrar i bur och föder upp. det finns ett antal här inne som har illrar i bur plus att vissa är uppfödare. men det ska alltid bara disskuteras om dom som inte ens finns på forumet*suck*
#128 Visst är det som att tvinga om valpköparen vet att har h*n inte rätt umgängeskrets så får h*n inte köpa. Det är mental tvång, vilket jag tycker är ännu värre. Och dom som nu avsagt sig umgänget med folk som inte behagar dig, hur vet du att dom inte återupptar vänskapen i samma sekund som dom har valpen? Eller har du det inskrivet i kontraktet att dom inte får umgås med vissa människor?

jag försöker diskutera pirjos samarbete med MrX. jag vill veta varför och förstå varför. samma sak som att jag kommer undra varför en pacifist gör lumpen. det enda raka vore att vägra om man blev tvingad.
det är farligt att sluta diskutera frågor där individer far illa. visst kan man välja att ha skygglappar, men jag kommer aldrig diskutera emot orättvisor. tacka istället de som gör det. annars hade era liv sett väldigt annorlunda ut. människor ger sina liv för att andra ska få det bättre. de är hjältar inte jobbiga.

#130 nej ingen har avsagt sig en vänskap på grund av mig. om du läste igen så behövde jag inte säga nej.
Nu avsa sig den här personen umgänget utan min inblandning, just av den anledningen att djuren far illa. Hur illa är det då om en vän inte vill umgås med en för hur man har sina djur?? Det gjorde att h*n steg i mina ögon och jag säljer gladeligen. Jag skulle exempelvis inte sälja till MrXs fru hur underbar hon än må vara då det finns risk att illern hamnar i bur. Inte heller säljer jag till en persom jag vet har djur i bur.
Så igen undrar jag Pirjo. Om du jobbar inom vapenindustrin fast du inte gillar det och samarbetar med farmare fast du inte gillar burarna. Är det hopplöshet? Är det för att du inte tror att det går att förändra saker? Orkar du bara inte försöka förändra? Eller bryr du dig inte om hans illrar? Är jag bara ung och ideologisk? Är världen satt i sten? Varför är hansk kunskaper värda det trots att han delar med sig av dem ändå? Är det för att stammen är så bra att det är värt att massa djur sitter i små burar? Kan du inte bara ge ett rakt och ärligt svar?

#130 valpköparen var inte medveten om det förrän efter valpköparen avsagt sig kontakten med den vännen.
Pirjo, du säger nu att du är emot burarna. Då har jag svårt att förstå hur du har kunnat föda upp valpar i en ombonad stimulerande kärleksfull hemmiljö som familjemedlemmar (för så sa du till oss att du föder upp dina illrar), men sen ändå fullt medvetet dömma samma valpar till att slängas ut i bur hos MrX. Dessutom sa du till mig att dina valpar var extra aktiva intelligenta och krävande. Jag tycker det är grymt. Jag undrar om det inte är så med tanke på din bakgrund (minkfarmningen) att du egnetligen inte tycker det är nåt fel med att hålla illrar som MrX? En gång för inte så länge sen sa du inget ont alls om MrXs djurhållning men klagade friskt på att folk la sig i och anmälde honom. I sånt fall är det väl bara att säga rent ut att du inte tycker det är nåt fel på vad han gör??

MrX är nu vedertaget ;)

#134 hoppsan där gav du en rejäl känga=P

Nu tycker jag att alla kan lugna ner sig i denna tråd. Jag har inte möjlighet att vara inne så ofta och hålla koll nu. Så snälla sköt detta efter alla konstens och iller iFokus Skrivregler. Inga påhopp på folk. Det är mycket som är i gränslandet här. Och det är otroligt onödigt.
Mvh ÅsaF sajtvärd
Audiatur et altera pars
Förlåt om det kunde uppfattas som påhopp. Jag försöker att skriva så det inte blir påhopp men ändå få fram mina argument i diskussionen. Jag tycker folk ska kunna stå för sina åsikter även om dom är kontroversiella. Det är när folk säger olika från en gång till annan eller säger si men gör så som det blir förvirrande och kan uppfattas som hyckleri.
#41 ser att jag inte svarat dig. Jag menade att enl pirjo har ju du och hon ett sorts samarbete som att sälja valpar till varandra eller som du säjer lånar hanar till varandra. Du lånar alltså henne hanar fast du vet att dessas valpar kan bidra till MrXs verksamhet/uppfödning eller hamna i bur hos honom. Jag förmodar då att du tycker det är okej och du stödjer ju pirjo på detta vis fast du vet att hon har ett nära samarbete med MrX. Det är så jag menar. Förlåt om det var otydligt.

Snacka om att det är mycket dubbelmoral och hyckleri i denna tråd!
Nä, jag kan inte säga annat än att Sarah ska stå på sig, du har helt rätt i ditt sätt att tänka och resonera tycker jag. Allt annat är dubbelmoral och hyckleri och dålig karaktär… dvs att säga en sak men att göra en annan. Finns det något som heter moral längre? Ibland undrar man…

Tack Alba. Värmer.

#140 tycker detsamma =)

Tack, jag vet att folk håller med mig och det är skönt när några står upp för det.

#142 ja som du och jag vet har inte vi exakta åsikter om allt men det jag stödjer dig i här är att det är så mycket dubbelmoral folk ändrar åsikter i vardera inlägg och sedan att det bara ska ifrågasättas på ett så otrevligt sätt men när personerna själva blir ifrågasatt svarar dom inte ens på det.
Tycker också du ska stå på dig sarah, det är rätt så som du ränker och resonerar! Bra att folk kan stå för det!

Då hakar jag på och säger att jag också håller med dig Sarah, fan vad du är bra! Såna som dig ger mig energi att kämpa vidare.
Jag tycker alla ska stå på sig för vad de tycker. Oavsätt om jag håller med eller ej.
Sara

#146 tyvärr vågar inte alla då man blir så nerklankad tyvärr. iaf vad jag tror och har sett och märkt.
Måste tillägga att jag tycker man ska vara så stor att man kan tänka om ifall man får höra bra argument att göra det men i slutändan så ska man stå för man man tycker.
Sara

#148: Ja absolut, det värsta är när någon är så övertygad om sin sak att det inte ens går att diskutera. När argumenten inte ens når in..
Nä, det värsta är när någon inte står för sin åsikt utan låtsas hålla med kollektivet bara för att risken är så stor att man blir nertryckt i skorna när de yppar sin åsikt.
Förjäkligt av kollektivet att inte kunna acceptera (inte hålla med men acceptera) en udda åsikt. Falsk av personen att inte kunna stå för sin åsikt.
Sara

nu må jag säga att denna disskution visst har lagt sig då åsaF gick in och sa ifrån.*fniss*

Det här är väldigt sorgligt. Det är väldigt viktigt för mig att få svar på detta. Jag kan respektera och acceptera att människor har olika åsikter än mig, men man måste kunna stå för dem. Inte hålla på att bortförklara sig hit och dit. Kan man rakt ut säga, jag bryr mig inte om djur sitter i bur och jag bryr mig inte om de lider. Ja, då står man för det och då är det så. Ingenting någon kan säga kan ändra på det. Men att hålla på och undvika frågan genom att bedriva personliga vendettor, det är bara sorgligt.

Tack för stödet ;) det är någonting man gör gemensamt då man säger nej till djur i bur. Hoppas att ingen går och köper av honom eller någon annan farmare sen ;)

#152 ja att disskutera aggresivt i en tråd som denna sedan när folk ställer motfrågor och man inte svarar tycker jag rent utsagt är fegt. och kan man inte stå för sina åsikter tycker jag inte heller att man skaberätta dom för någon. hellst inte ett forum

Det här är bilder från en minkfarm. Det är inte den aktuella farmen, men jag vill ändå visa vad det är man i slutänden stödjer då man godtar djur i små burar.

www.dyrebeskyttelsen.no/bilder/pelsfarmer_feb2006/copyright_dyrebeskyttelsen_noah_4.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel." />
www.dyrebeskyttelsen.no/bilder/pelsfarmer_feb2006/copyright_dyrebeskyttelsen_noah_13.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel." />
Fruktansvärda bilder! Men som du säger så är det inte från MrX uppfödning.
Från mitt besök där för 7-8 år sedan så var det rent och snyggt även om burarna var små.
Sara

inget påhopp alls nu men jag är mycket nyfiken på att höra och se lite från pirjos minkfarm och jag skulle vilja veta varför hon startade den och vad djuren gick till? alltså blev dom pälsar eller? skulle vara roligt pirjo om du ville berätta varför du haft din minkfarm. sådanna uppfödnings erfarenheter är intresserade att veta. iaf för mig.

Nej det är inte från honom. Godtar man ett steg är det dock enklare att godta ett till…

Sen undrar jag om hur skitiigt det är påverkar djuren så mycket mer än vad utrymmet gör. Avsaknaden av utrymme måste vara det värsta. Illrar är ju ändå ganska äckliga djur som bajsar i matskålar och allt ;) MrX har ju även nätbotten.
#157 för att förtydliga, pirjo sa till mig och min sambo (och andra) att kontakten med farmarnäringen hade vart (är?) inom familjen, hon nämnde sin far. Till oss sa hon i vart fall inget om att ha haft egen farm.

#16 okej men accepterade hon då att hennes far hade det? vore kul att veta
# 162 Oavsätt om hon accepterade det eller inte så är det ju inte så mkt man kan göra åt vad föräldrarna gör mer än att säga vad man tycker. Tyvärr är det fortfarande lagligt att föda upp minkar i minkburar.
# 158, 159 Nja, jag tycker det är ett stort steg mellan burdjur och misskötsel av burdjur. Tycker det är viktigt att poängtera att det inte sett ut så i MrX burar.
Därmed inte sagt att jag tycker bur 24/7 är ok, för det gör jag inte även om den är laglig, som jag redan har skrivit här i tråden. En utebur till illrarna är helt ok men inte bur dygnet runt, året runt.
Sara

#162 vill bara fråga en sak angående din åsikt här. du är emot uteburar dygnet runt. varför? om den är super stor alltså en inhängnad vad är då fel med det? vill bara förstå din åsikt.

Visst är det en skillnad, men jag tycker att man ska fundera på vilket somär värst för djuret. Avsaknad av yta eller smutsigt. Vilket är misskötsel?
# 164 Hellre skitit än litet om illern inte blir sjuk av skiten.
# 163 Jag tycker att illrarna ska bo inne som ett sällskapsdjur. Att de får vara ute i en utebur en stund tror jag bara de tycker är kul om den är tillräckligt stor.
Jag vet att det finns personer som har illrarna i ett stall i stora boxar med massor av aktivering. Jag tror inte de illrarna tar skada eller mår dåligt, absolut inte! Och jag tycker inte de personerna är dåliga illerägare.
Men för mig är tamillrar sällskapsdjur och ska bo inne i bostaden. Precis som jag inte tycker hundar ska bo i hundgårdar dygnet runt. Det är min åsikt.
Sara

#165 ja jag accepterar din åsikt helt klart. det var det med stall boendet jag tänkte på. men då tror jag även att illern kan må bättre av det på sätt och vis eftersom det blir mer naturligt så att säga.

#51, tråkigt att sarae inte kan svara för sig själv. Jag kräver definitivt inte svar på stört, har inga problem med att vänta. Jag har själv jobb och annat att sköta som gör att min tid på nätet är kraftigt begränsad.
Jag kommer dock inte ta kontakt med henne personligen för att få svar på en fråga som är ställd i ett öppet forum.
-nickar och håller med för att passa in i stämningen :-D- intressant att vissa svar inte duger som svar, vet man vilket svar man egentligen då söker? Förvirrande…
#155 De bilderna såg verkligen inte trevliga ut och jag har besökt ett antal "farmare" som haft både mink och iller bara iller men aldrig sätt något så ofräsht! Jag bara haft tur eller du som haft oturen?
#138 ja du påstod ju faktiskt i ditt inlägg att jag hade ett direkt sammarbete med honom så nog var de förvirrande då alltid. specielt för alla andra än mig som vet svaret själv ;-) jag har lånat ut hane till Pirjo och lånat hennes hane (ser inte vart du vill komma)-ja. ser inget fel i det då det är sammarbete mellan henne och mig och avtal mellan henne och mig ang vidare avel på valparna är gjorda. och sammarbete mellan mig och pirjo hur kan då "mrX" komma in i bilden, verkar lite långsökt…vad jag tycker om bur ja då får du fortsätta läsa hela inlägget :-D
…som de som tar valpar ifrån farmare och avlat -omplacering eller ej. Det är okej för då har man "räddat" illern men skulle en ättling efter ens linje hamna i farmarhänder är det -ajabaja- nja när ska vi inse att i dagsläget behövs dessa farmare och deras illrar för att få rätsida på aveln som faktiskt tamillerfolket -uppfödarna- tidigare ställt till med oreda. hurvidare de bor i bur eller inte..ja den diskutionen pågår i oändlighet. Såfort lagligbur nämns så är det okej men bur som bur? eller? ni vill säga att antingen är man för eller emot? hursom det är min inställning till bur ni vill veta,*passar på att säga att alla tamillrar inte har kalas hem bara för att de bor fritt i en lägenhet :-/* jag ser inget fel i att ha bur till djur MEN de MÅSTE få utlopp för sina behov! Alla illrar får inte dessa stimuleringar hos sina ägare när de bor inomhus så jag förstår inte varför högre krav ska då ställas på "andra". jag är emot båda sorterna som inte kan "läsa djur", och ja må säga att jag stöt på en hel del "djurfolk" som inte har den förmågan och skja det isf räknas som misskötsel? För att de inte ser att djuret är understimulerad och bildat steritopier?? som sedan får goda råd att tex uppfostra djuret när det hela handlar om understimulans? nja mkt kan ifrågasättas isf.
ental och fysisk stimulans är A och O. och då jag inte känner någon farmare bara fd farmare och ja de är även goa vänner till mig*ja de är Gotlänningar också så ingen får för sig något annat eller vill påstå något annat som jag har märkt att andra gärna berättar om vad jag gör utan vetskap vad jag gör. jag är öppen för åsikter och får lära mig både ett och annat genom att lyssna till dem. Gamla sunda metoder. och diskuterat burar med dem har jag gjort, jag tycker inte det är skysst med så små burar som minkar haft, men större skysta burar med aktivering och ger en berikad miljö dagligen och ser till att djuret får vad den behöver fysiskt och psykiskt. om dessa farmare gör det eller ej har jag inte en susning om för jag känner ingen av dem och har inte gjort regelbundna besök hos dem heller. och jag anser inte heller att det är min skyldighet att lägga nosen i blöt sålänge jag inte ser något "misstänksamt" som att djuren tex lever i missär.
Något ni tycker verkar konstigt vart jag står i min åsikt om burar?
och för att förtydliga än lite så har jag en iller jag köpt direkt ifrån "jaktfarm" på Gotland för ca 3½år sedan för att vara lite mer exakt. Det är alltså min ENDA iller jag köpt direkt ifrån bur, intrycket var inte det bästa men ja kan köra med förklaringen som "jag var grön i illervärlden då och viste inte bättre". men nja kort och ärligt svar får ni, det fanns inga valpar hos någon uppfödare jag kunde hitta och ingen omplacering. Så lätt var de. Jag ville ha en iller, en gubbe svarar på min annons jag satt in jag åka dit tittar på hans djur som är fina och i gott hull men bor i sisådär burar *midre? rävbursmodellen* utomhus. alla verkar friska och pigga och jag väljer en av dem. hokuspokus. Den snällaste iller jag har och ångrar inte en sekund valet. Men skulle idag inte göra ett sådant köp, anledning? jag tänker avel -linjer-kombinationer när jag nu ska genomföra ett köp. om jag sen skulle finna en bra linje hos en av dessa farmare och vilja köpa en valp direkt där ifrån ser jag inget fel i det? En bra linje är värd att spara, vist? och om den "råkar" finnas hos en farmare gör man väl ändå inget fel om man vill illerstammens bästa? mn sen om mitt besök på farmen o de skulle visa sig att illrarna inte mådde bra, då hade det nog kunnat vara en annan femma.
Lite nyfiken vad ni lärt/fått er "utblidning" ifrån att djur mår dåligt i bur? Gäller det bara iller eller ALLA djur? hur ställer ni er då till hamstrar, råttor etc eller djurparkens alla djur? Mår alla de djuren dåligt?
Sent på kvällskvisten och haft en lång dag, hoppas ni förstår min poäng och åsikt. Annars får ni väl lov att fråga på men Snälla! vänd o vrid inte på ord för att vilja missförstå dem! Godnatt :-D
#165+166 Men räknas inte boxarna som bur då? Jag accepterar att du sara tycker att de är inomhusdjur likaväl jag tycker illrar är ett arbetande djur, de behöver arbeta för att må bra likt en jakthund behöver jaga. vist går det att skapa en sådan atmosvär inomhus men jag föredrar det naturliga, så naturligt som möjligt är deras rätta miljö. Det andra är människotänk, djur tänker inte på de viset.

#169 jo jag tycker att dessa boxar isf bör räknas som bur för ingen har så pass stora burar så man texempel kan ha upp mot 5-6 illrar där och dom har sin lagliga yta om man säger så. Men det som är positivt är ju det att dom har halm med mera att sova i och inte det vi skämmer bort dom med. och helt klart har man möjlighet ska man låta sin iller arbeta med att jaga om man kan det. jag önskar så otroligt att det fanns kanin här att jaga. nästa sommar kanske jag ska ner mot skåne och prova miilo på detta=)
TILL ALLA!
Jag är här nu lite snabbt nu och tänkte lägga in en liten notis Jag kommer in och svarar när jag väl har tid för det,och inga spekulationer eller angrepp vare sig på mina åsikter eller på mig som person kommer att få det att gå snabbare. Vad jag läst i reglerna så står det ingenting om hur ofta man måste vara inne, inte heller om att man måste i förväg redogöra för sitt schema . Jag har inte heller sett att någon annan har behövt göra det, varför skulle jag behöva göra det? Läs också mitt inlägg #107 till Sarah "Jag tror inte att du varken vill eller är intresserad av att jag skriver in här varför jag ibland inte kan svara på momangen och/eller missar vissa inlägg och därmed också missar att svara på dom. Eller hur?" och den frågan fick jag inget svar på.
Sen…..är det verkligen ingen av er som förstår när det är dags att slå till bromsarna? Jag tycker inte att jag på något forum behöver redogöra för min släkt, vänner el dyl och det tänker jag inte göra här heller och anser att ingen heller har med det att göra. Vem jag vill berätta sånt för väljer jag själv, sen får ni kalla det "mörkläggning" "att fly från att svara" eller vad ni vill. Står det i forumsreglerna att det finns krav på att redogöra för hela sitt privatliv och/eller släkt så registrerar jag mig inte på ett sånt forum, här stod det ingenting sånt och jag kan inte heller se att någon annan behövt göra det. Jag kan bara säga SKÄMS!!!!!!!!!
Jag har redan tidigare sagt att vill ni diskutera mig som person (och det gäller också min släkt, mina vänner och vilka jag har kontakt med) så kan ni öppna en helt ny tråd för enbart det. Vem/vilka och hur jag har samarbete med har ni inte heller nånting att göra med.
Och ännu en sak. Lunic för stå helt själv för sina påståenden om vad jag ska ha sagt eller inte sagt. Men kom ihåg alla, bara för att någon påstår nånting om sånt så är det nödvändigtvis inte sant, jag kan också hitta på en massa och påstå att någon av er sagt det.
Nu försvinner jag ett tag igen men återkommer när jag har tid och när jag känner för det, men tro inte att ni lyckats jaga bort mig, jag är här för att stanna!
Under tiden kan ni väl sysselsätta er med att svara på dom frågor i tråden som ni själva hittills hoppat över.
#171 Lite kul att du skriver att du inte har ngn skyldighet att svara på folks frågor medans du själv i många trådar väntar likt en jakthund på mat efter att somliga ska svara på dina frågor.
Man behandlar andra som man själv vill bli behandlad.

#171 jag håller helt med cecilia här. du är som en illbattin på andra men minsta lilla enkla fråga du får så blir det et j**la liv. jag mailade dig privat för ett tag sedan då jag släktforskade på illrar som skulle kanske gå i avel och du svarade inte mer än att du vägrade ge mig info. varför är din illrar dåligt att ha i stammen eller vägrar du sammarbeta? då tycker jag att vägrar man sammarbeta det lilla ekla jag frågade dig då är man inte inställd på att förbättra iller stammen heller.
# 169 Visst är en box en bur, likväl som en lägenhet är en bur.
Ju större bur ju bättre, ju mer aktivering ju bättre.
Som sagt, jag tror inte illrarna mår dåligt i såpass stora burar som boxar men jag föredrar ändå att se illern boende inne i bostaden.
Det jag är absolut emot är mindre burar där det inte finns aktivering för illern. 5 kvm är lagligt men det är inte stort om en iller ska bo där hela livet.
Sen är det ju skillnad om en iller arbetar och rör sig på andra ytor dagligen och får sin aktivering där gentimot om de sitter i samma bur dag ut och dag in och kanske blir hanterade max en timme om dagen. Men ändå, buren ska vara större än lagligt enligt mig.
Jag ser absolut inte något negativt mot illrar som arbetar om det sker på ett säkert sätt. Det är en mkt bra aktivering.
Sara

Pirjo, igen går du in och skriver utan att svara på mina frågor. Jag postar därför samma frågor igen för att se om jag har bättre lycka nästa gång du tittar förbi. Jag har tagit väldigt mycket påhopp om min egen person av dig och tycker att du bör stå för ditt samarbete. Gör du det och kan förklara varför kan jag ändå ha respekt för dig. Inte för mycket begärt i mina ögon.
Så igen undrar jag Pirjo. Om du jobbar inom vapenindustrin fast du inte gillar det och samarbetar med farmare fast du inte gillar burarna. Är det hopplöshet? Är det för att du inte tror att det går att förändra saker? Orkar du bara inte försöka förändra? Eller bryr du dig inte om hans illrar? Är jag bara ung och ideologisk? Är världen satt i sten? Varför är hansk kunskaper värda det trots att han delar med sig av dem ändå? Är det för att stammen är så bra att det är värt att massa djur sitter i små burar? Kan du inte bara ge ett rakt och ärligt svar?

Nu tycker jag denna tråd börjar spåra ur. Det är inte meningen att någon av medlemmaran ska behöva sitta och försvara sitt privatliv och sina släktförhållanden och deras förehavanden i en tråd inne här. Ni som har vanliga frågor rörande illrar och inte en massa knepiga personliga påhopp eller personliga vendettor för er kan skriva om det någon annanstans. Denna tråd låser jag nu.
Och jag ber er att tänka på hur ni formulerar er i framtida trådar för att dessa ska hålla olåsta.
Mvh ÅsaF sajtvärd
Audiatur et altera pars