Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 705 ggr
Vintage
0

Klippa klor - Noll erfarenhet

Ska klippa klorna på Tet idag tänkte jag, men har noll erfarenhet av att klippa klor på iller. Har bara klippt på hund och det har jag dåliga erfarenheter av då den hunden ynkade sig som en liten valp när det var dags att klippa klor :P

Men jag tänkte på pulpan mest, jag vet inte om jag ser dem på Tet och vet inte hur långt in jag vågar klippa.

Tänkte om någon kunde försöka sig på att ge en liten mini-guide eller tips och råd kanske ,sökte runt lite men hittade inte riktigt det jag vill ha svar på.

Musiken
0

Om du har en djuraffar eller vetrinar i narheten skulle du ju kunna aka dit och be dem visa dig, blir ju lite lattare sa :P

Men annars sa brukar jag lagga ferretone pa magen, da ar Pudding fullt upptagen med att gotta sig och man kan ta en ordentlig titt och klippa i lugn och ro. Hur du ska gora med pulpan kan jag inte svara pa dock.. :/

skrollan
0

pulpan är ju röd/rosa, klipp inte så nära den för då kan det börja blöda. Klipp lite i taget så kommer det att gå bra, klipp nu en liten bit, så kanske du märker nästa gång att du behöver klippa lite mera nästa gång. lycka till!

[jenkass]
0

våra illrar är väldigt snälla när det kommer till kloklippning (och annars oxå ;) Så jag klarar att klippa klorna ensam, annars kan det kanske vara lättare att be någon hålla illern å så klipper den andre. Förutsättning är ju att illern är någorlunda stilla. Har illern ljusa klor är det lätt att se pulpan som är rosa/röd. Jag har varit lite för nära pulpan ibland men då säger dom till genom att rycka å då har jag klippt längre ut ist. För att göra illern van så kan det vara bra att pilla mycket på tassarna så att h*n inte blir rädd när det är dags för kloklippning. Är dom inte vana så kan det vara rena mardrömmen när man rör på tassarna då dom är rädda för klosaxen etc.

[jenkass]
0

just det, klipp gärna lite å ofta istället för mycket och sällan. då är man alltid på den säkra sidan att du inte kommer åt pulpan.

Strumpan
0

Jag passar alltid på när Cato ligger och sover. Lägger honom försiktigt på rygg i mitt knä. Det gör inget om han vaknar och ser vad man ska göra men jag föredrar när han är trött. Tänk på att bra ljus är viktigt så att du ser var du klipper. Sen klipper jag ca 2-3 mm från pulpan för att vara säker.

Mvh Jenny

Ceciliaolucifer
0

Lägg hnm på rygg och häll vetegrodsolja på magen, han kommer då att börja putsa sig själv och då har du gott om tid att klippa :)

jag har 2 st tomtar här hemma och dem är lättast att klippa klorna på, för där syns det väldigt tydligt vad som ska bort :)

Satmaran
0

Mina är inte bökiga när det gäller kloklippning, men riktigt stilla är de inte och det är sällan jag får lov att klippa alla på en gång.

Så jag föredrar också, liksom Strumpan att klippa när de ligger hos mig och sover djupt. Då kan man i lugn och ro klippa alla klorna. Ha klosaxen inom räckhåll nästa gång ni gosar i soffan :)

Lycka till.

Strumpan
0

Det enda problemet jag har när jag ska klippa Cato är att han är så otroligt kittlig på bakfötterna ^^

Mvh Jenny

Vintage
0

Tack för alla svar :)

Klippte honom nu när han låg och sov, det gick jättebra! :)

skrollan
0

jag kör med att dem får vetegrodsolja efter klippning som belöning. Lite jobbigt med groggie bara som inte ville se på när man klipper, så han åmar isg runt och har sina speciella sltällningar under klolkippningen.