Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 836 ggr
Smeagol
0

PANIK!! Frallan spyr!!!

Idag såg jag att frallan spydde, efteråt så åt han upp det. Tänkte ej så mycket på det. Men för en stund sedan spydde han igen!! Och ville äta upp de då oxså, men han få undan de mesta.

Vet att illrar nästan aldrig spyr. Och har defentivt ej hört talas om att de ätit upp det efteråt. Spyorna såg ut som mosad illermat.

Vad kan de bero på?? Han dricker ofta sitt kiss oxså, men försöker att få i honom b-vittamin.

skrollan
0

kan det bero på att han byter päls? eller tappar menar jag.

Smeagol
0

#1 men borde de inte då komma hårbollar?? Och dessutom har han redan fällt sin vinterpäls för länge sedan! Så jag tror inte att de beror på det.

skrollan
0

groggie har spyy ibland, en gång som det var bara galla, men vi fick i honom vätska och han har mått bra sedan dess, typ u julas. Sedan har han spyy också som om det är brunt (torrofoder) men det tog jag som att det kanske var något hårstrå eller något, och gav honom vätska och höll koll, men ingen fara där heller.
Men många har otur med iller som spyr eller mår dåligt nu tycker jag. Hoppas han blir bättre!

ViktorMarina
0

Det kan ju sitta något i tarmen om ni har otur, en iller ska inte bara spy sådär.. Har du provat ge paraffinolja? Ge en tesked och se om det passerar, håll sen noga koll på bajset och hur han mår! Se till att han äter, dricker och att allt kommer ut som det ska. Om något sitter i tarmarna kan det fort bli riktigt illa! Om han fäller hår kan det ju t.ex. sitta en hårboll i tarmarna, finns illrar som nästan strukit med av det.

Fruttisen
0

Min Socker spydde idag, fyra gånger. Det var resultatet av en för glupsk iller som fått i sig en syrsa, att tugga var liksom inte prioritet ett tydligen. Kanske Frallan fått något i halsen hon också?

Faxlin
0

De brukar inte äta upp sina spyor. Och att han dricker sitt kiss låter som att han har brist. En tur till veterinären hade jag tagit med mina om de beteet sig så.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

HannaM
0

enligt veterinären jag pratade med senast finns det inga bevis på varken hund eller katt att dom skulle ha nåon bristsjukdom för att dom slickar i sig sitt eller andras kiss, det är helt enkelt bara ett äckligt beteende

Gustav-o-Linda
0

Men min hane slickar alltid på mig efter jag vart o tränat, typ som om han vill ha salt från svetten…

Skumt

AlbaStiffler
0

#8> Det beteedet är helt normalt dock, det gör de flesta illrar.

#0> Men att spy som frallan är inte normalt… och inte att dricka kiss heller. Att äta spya har mina gjort nån gång då de kräkts upp något gott, något som de precis ätit. Har för mig att min ena hona gjorde det förr när hon ätit mandarin. Den var så sur att hon spydde av den, men hon propsade ändå på att äta upp det igen då det "ju var gott".

Om jag vore du skulle jag ändå låta ta ett blodprov på honom och kolla om han har några brister på vitaminer eller mineraler… eller andra sjukdommar kanske. Insulinom kan ju ge illamående tex…

camillaalnebring
0

Min iller nicke hade en period då han spydde jätte mycket.. Någon gång om dagen.. Åkte till veterinären och dom sa att han äter för mycket.. Han bara äter och äter och fattar inte när de är nog.. Så magen hinner inte med och då spydde han.. Så jag tog bort maten och så fick han bara äta på vissa tider och då slutade han spy.. Sen efter en tid kunde fodret stå framme igen som vanligt..

Smeagol
0

Frallan har bajsat normatli idag och äter och dricker.

#10 intressant, de du säger iomed att frallan är gluppsk som attan!!

Han har endast spytt upp mat å inget annat. Och han bajsar som vanligt, så de verkar inte vara något som fastnart i tarmen. Men ska hålla god uppsikt på honom och blir de inte bättre eller sämre så åjker vi till vetten.

De som känns så meningslöst dock är att vetten inte kan något, så de känns som att kasta pengarna i sjön när man åker dit…. :(

camillaalnebring
0

Jo jag åkte dit för att jag vart nervös och orolig.. Å veterinären sa att man kan säga att han har bulimi.. Så prova att han inte får så mycket mat.. Kan vara det att han äter för mycket så hinner inte magen med.. Nicke bajsade också som han skulle.. Så det var inget konstigt så heller.. Så det måste vara att nicke åt för mycket..

Smeagol
0

Frallan är frallan igen :) Helt underbart han är full av energi och äter o dricker osm han ska :) Inga mera spyor!!

Var ute och gick med honom och jääklar vilken speed de var på honom. mycket roligare att gå med honom än med smeagol. (dum jag är).

Vintage
0

Gud vad skönt att han mår som vanligt igen! :)