Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 426 ggr
DG
0

En mysterisk död

Nu är det så här att en person som jag känner har funderingar över om att en 8 veckors valp dog under en timmes bilresa.

Uppfödaren häver att valpen var frisk och måste ha dött av värmeslag.

Vetreniär rapporten lyder av att valpen dog av en "plöstlig" hjärtfel, det fanns blodproppar i lungorna och illern va lite uttorkad.

Vad skulle ni tolka som en dödsorsak i detta fal?

Tina-A
0

Måste bara säga att om jag hämtade en iller och den dog i bilen på vägen hem, ajajaj vad jag skulle känna mig skyldig. Vet inte om jag skulle våga skaffa en ny. :O

Stackars personen i fråga, det måste känts hemskt. Stackars illern.

Ehm… Jag vet inte, veterinären borde väl veta bäst? Värmeslag på en timme vet jag inte, när man själv sitter i bilen känner man ju hur varmt det är och om illern hade ordentligt med vatten borde det väl gått bra? Personen i fråga måste väl öppnat fönstret och tittat till illern om det blivit för varmt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

DG
0

Illern hade ordentligt med vatten och det va inte för varmt i bilen. Personen som hämtade valpen är en erfaren illermänniska. Problemet är att vetreinären i frågan har ingen illererarenhet och kan däremed inte utesluta någonting.

Faxlin
0

Jag skulle ta och obducera valpen för att fastställa dödsorsak. Sedan hoppas jag att en illervan har köpt från en seriös uppfödare som betalar tillbaka pengarna när det kommer fram att det inte är ägarens fel.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

DG
0

Vad jag förståg är illern obducerad och därmed hittade dom hjärtfelet och blodproppar i lungorna. Men vetreinären kan inte fastställa dödsorsaken då han/hon inte är illerkunnig eller nått.

Problemet är att uppfödaren verkar lite mysko, denna avlar t.ex. på illrar som har dövgenerna och vet av det men säger ändå denna avlar på helt friska djur.

Nu handlar det här inte om någon i Sverige utan helt annan ställe.
Problemet är att det inte finns någon fakta om hjärtfel och blodpropparna kan bero på värmeslaget på nått sätt, som uppfödaren påstor eller om det är en fel valpen har föds med. Det är det jag försöker hjälpa personen i frågan att hitta info om.

Faxlin
0

Ja inte får den proppar av värmeslag i alla fall. Men vill du ha expertis hjälp och så ska du kontakta en kunnig iller veterinär. Som våran allas skåning till exempel.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

DG
0

Tack för tipsen.

Ska se vad personen som har problemet tycker också imorgon så får vi se hur långt hon ska ta saken äntligen.

[Falo]
0

Det är deffinetivt inget som köparen kan lastas för. Tar uppfödaren inte sitt ansvar så tycker jag han/hon borde hängas ut med namn överalltLedsen

cannaydia
0

Fy vad hemskt! Men även om veterinären ej är illerkunnig borde den kunna säga om hjärtfelet och blodproppen i lungorna var det som var orsaken som tog livet av den lille…

Jag skulle bli nog så chokad om jag lagom hämtat hem min valp som sedan avled i bilen :-S

JossanH
0

Fy tusan vad hemskt!

Sajtvärd på Iller.ifokus