Aviendha till vetten
Nu på sista dagarna har Phoenix blivit ännu jobbigare. Han ska kastreras nu på torsdag (19/6).
Han följer efter Aviendha varje steg hon tar, slickar henne mer än gärna i nacken och rumpan, och så ska hon släpas lite då och då.. Därför har jag på slutet särat på dem när de vart som mest aktiva, eller när han vart som mest "jäl".. (brunstig)
Men.. Så var olyckan framme. De var uppe hos min pappa och hälsade på, jag var på cruising. Även där särades de vid behov. När jag kommer för att hämta så är pappa just på väg att ringa mig, han hade upptäckt att hon verkade ha något med ögat. Det rann och hon kisade lite med det.
Försöker lyfta ögonlocket och ser att det är liite grått. Ringer i panik till vetten som fixade tid idag (detta var igårkväll) och nu är det konstaterat att det måste opereras bort. Det var perforerat.
Nu får hon antibiotika och på onsdag så skall hon opereras.
Hon äter och dricker bra, sover lite mer än vanligt men är mycket försiktig när hon går, lite vinglig. Tror nästan att det var henner rikt-öga som gick åt.. Men hon om någon kommer att hämta sig snabbt.
Känns riktigt jobbigt, jag vill ju mina djur det bästa. Och så händer detta.. Hon kan ju ha sprungit in i något, men det tvivlar jag på, det finns inget vasst förutom stolsben som hon kan springa in i. Det kan vara Phoenix som råkat bita henne och missat nacken för att hon har slingrat sig. Jag vet inte.
Håll tummarna för lilla Avi så att operationen går bra!
Paulina

Ojoj! Stackars lilla tjejen! Man önskar att man kunde skydda dem mot allt, men olyckor händer så lätt :( Ska alltså hela ögat opereras bort?

ursch då… ögonskador är otrevliga. Som tur är läkte Stifflers ögonskador endast med medicin och tid, emn det är otrevligt att veta att de kan ha fått permanenta skador. men men, din iller klarar sig säkert bra även med bara ett öga, bara hon slipper ha ont vilket hon kan ha med ett skadat öga.

men lill tösen då. men den där bruden kommer att klara sig galant med ett öga. och hoppas hon vågar ge tillbaka på grabben då han blir lugnare efter kastreringen. håller tummar och tassr och tår här hemma. sen får du berätta hur det går.
Enligt vetten så kunde det läka igen om det bara var hornhinnan som rispats, men hon såg på engång att det var ett ödem (fråga mig inte vad det innebär mer) sen när hon fick tillbaka ögonlocket tillräckligt mycket så kunde hon se att det var perforerat..
Det såg lite ut som ett ägg som spruckit när man kokat det, så det utrunna blivit fast som resten av ägget.. Svårförklarat men ägg-kokare kanske vet ;)
Det var inge snack om saken, hela ögat åker bort. Antagligen sys ögonlocken ihop sedan med.. Lilla banditen min..
Hon är ju för snäll när det gäller honom, det är bara när hon blir riktigt trött som hon fräser ifrån, men nu kommer de vara skiljda åt tills hennes öga är helt läkt, och hans hormonnivåer har sjunkit efter kastreringen..
Paulina
åh nej!!! stackars lilla tösen! håller tassar och tummar för henne för fullt här hemma! Sitter själv och väntar på att få en tid hos vetten.. men akut tider var det ont om här i trakten :(
Hoppas hon snart blir sig själv igen!

Nää lill go tösen=( Håller tummar, tassar och allt jag får tag i för att operationen går bra*kramar om vännen* Hon kommer säkert att tillfriskna snabbt efter operationen ska du se och kommer att anpassa sig att bara ha ett öga att se genom=´) Sen ska du inte ha dåligt samvete, sånt där rår man inte över, man kan inte sätta dom i ett rum fullt med mjuka väggar, tak och golv för att skydda dem ;) *tröstkramar från oss*

#5 dem och vad ska du ha tid till? nyfiken?
#7 dweia… kan inte komma fram till om hon är dålig eller ej.. helt sjukt, men jag vet faktiskt inte. Men med tanke på vår enorma otur å det senaste så vill jag vara säker. Risken finns ju att hon svalt en öronpropp, gummistövel eller uppblåsbar pool med min otur. sedan misstänker jag även att hon fått ett släng av vaginit.

#8 vaginit känner jag igen men va vad det de va nu då? haha gummistövel eller poolen tror jag inte på men det skulle ludde bara lyckas med.
#8 lika bra att kolla upp tösen. Men tror du kan stryka badpoolen va? ;) Vad är vaginit btw?
Paulina

#9 Vaginitit är inflammation i vaginan som kan sprida sig till livmodern och ge livmodersinflammation.

#11 ja så va de. åhh finns så mycket olika namn på sjukdommar både när det gäller djur och människor så det är lätt att glömma vad allt heter. men tack för påminnelsen.
#8 blir det kastrering på henne isf eller? hoppas iaf att det går bra för dig med och att du får en tid så fort som möjligt.
#10 förlåt för att tråden avvek liten från tösa din =/
#12 det kan oftast räcka med en antibiotika kur. Hon hade vaginit en gång i februari efter att hon blev parad, men det försvann av sig själv utan antibiotika. Troligtvis har hon fått det efter paningen med nalle denna gång. Det verkar redan vara bättre, men jag tar gärna det säkra före det osäkra.
#10 yup.. badpoolen är kvar, så jag kan nog stryka den..men jag saknar fortfarande en gummistövvel. Förlåt att jag kapade din tråd!

Nej men fy va otäckt.. Men hon har ju lite kämparanda i sig som syrran så det fixar hon lätt!! Här hälsa alla till lilltösen med massa kramar :) // Kram från Syrran och Niima

usch usch usch! syrran hälsar en massa!
Håller tummarna idag!
Sara
Nu börjar nervositeten sätta in för mig.. Hon äter och dricker fortfarande bra, men sover en del. Ögat verkar irritera henne då hon försöker stryka det mot filtar, och nu är det mkt svårt att ge henne ögondroppar, hon kniper riktigt med det..
Mellan 6000 och 10 000kr kommer det gå på, skojsigt när sista csn kom in förra månaden och första lönen från jobbet kommer i juli. Tur man har snälla föräldrar!
Ja Holtz och therese.bergquist ni om några borde veta vilken go det var i den kullen ;) Dt är inte för intet som hon är döpt efter en riktigt badass krigartjej ;) Tänkte på Luna först, men det passade inte damen..
Paulina

Jag hoppas verkligen att allt går bra med operationen.
Illrar är fantastiska djur som anpassar sig snabbt så jag tror hon kommer klara sig alldeles utmärkt med bara ett öga =)
jag känner en illerägare vars iller har bara ett öga och han klarar sig fint med det. =) Så det ska nog inte vara några problem alls.
Håller tummarna att allt går bra för henne.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Här håller vi också tummarna för att operationen går bra och att allt går som det ska efteråt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Åååh, läste nu- stackars buffisen! =( Massor av kramar till er från oss :)

Usch då, var lillen inte försäkrad då? :(