Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1299 ggr
LinLin
0

Raka i sommarvärmen

Är det någon som har rakat eller har tänkt raka sina illrar i sommar när det blir varmt? Vad ser ni att det har för för- och/eller nackdelar?

[jenkass]
0

skulle aldrig falla mig in! dom har tappat vinterpälsen å det är tecken på att dom ställer om sig till sommar… är det för varmt får man öppna fönster så det fläktar etc.

Theres
0

Haha, det skulle nog se kul ut… en liten frisyr…en minipudel :P

golf.ifokus.se

LinLin
0

#1 Om ditt djur mår bättre av det, varför skulle det aldrig falla dig in? Man klipper ju får (de fäller väl inte sin ull nånsin??) och många klipper faktiskt sina hundar och katter till sommaren, för att de ska må bättre.

[jenkass]
0

#3 jo men mina illrar mår bra. som sagt, det finns andra metoder

LinLin
0

#4 Hmm… Jag har funderat på att göra det, men samtidigt vill jag ju veta ifall det finns någon nackdel med det. Men det finns det nog inte. Bara ägare som tycker olika. Eller vad säger du?

Sara
0

En nackdel som jag ser det är att om vädret slår om och blir kyligare så fryser kanske illern.

Sara

Ceciliaolucifer
0

Jag har en sjuk iller som inte har päls över allt. Han är märkbart påverkad av både värme och kyla.

Kylan är självklar, han fryser.
När det är varmt så klarar han inte heller värmen på ett bra sätt. Pälsen har sin funktion.

I Egypten importerade en rik shejk en massa Schäfferhundar, han såg hur dem svettades och bad sina tjänare att raka dem. Då dog alla hundarna. Pälsen skyddade dem mot kyla och överhettning. Dem fick alltså värmeslag

Så mitt svar är ALDRIG.

LinLin
0

#7 Det var en trevlig historia, den om hundarna. Har du fakta bakom den också? Vill gärna läsa.

Men hur funkar det då egentligen med får man klipper? För det är väl inte meningen? Och de klipps varje år. De borde alltså dö då?
Och alla de som klipper sina katter och hundar?? Finns många sådana exempel.. och de dör ju inte?

[jenkass]
0

#7 får har inte den egenskapen att de fäller av sitt hår, därför har man som fårägare skyldighet enligt djuskyddslagen att klippa dem. och de som rakar av pälsen på sina hundar/katter kan inte jag stå till svars för, vet ingen i min umgängeskrets som någonsin gjort det..

Mstar
0

Sökte på ämnet och hittade ett hundforum- svårt att hitta fakta..

http://www.alltomhundar.com/hundforum/viewtopic.php?f=1&t=70247

sista inlägget.     Vet inte om det kan tillföra något. men människan som skrivit inlägget tar upp både för och nackdelar iaf..

Musiken
0

Precis, far faller sin ull (manga ar ganska nakna eller halvnakna vid den har tiden). Att raka av ullen ar ju bara ett smidigare satt att ta vara pa ullen och hjalpa till med fallningen. Att raka katter och hundar kanns ocksa som en annan sak eftersom de ar framavlade med olika sorters pals, vilket sakert kan passa mer eller mindre bra i olika vader (har inte sa bra koll pa hundar och katter maste jag saga) och de kanske hjalps av att bli klippta. Dock ar jag tveksam till att rakning nagonsin ar bra for ett djur eftersom palsen skyddar mot bade solen (sa att de inte branns), vinden och vattnet.

[jenkass]
0

#10 i den tråden diskuteras det om nerklippning av pälsen, det tycker jag inte är samma sak som att raka av pälsen så att djuret blir helt kalt.

LinLin
0

#10 Jo, fakta kan det nog vara dåligt om.. Men den länken var bra! Fast h*n utgår från att man rakar hela djuret, jag funderade på att bara raka undersidan i så fall. Då skyddas de ju från solen.

LiindaLarsson
0

rakar man sin iller på sommar..****** redigerat av sajtvärden.

"För att man tror illern mår bättre av att bli rakat snarare sämre" (myggen biter lättare/ fryser lättare när det kommer kalla vindar/regn, skaddar sig lättare då sakerna inte har håret i vägen m,m) varför tror du illern släpper sommar pälsen och vinterpälsen den ändrar päls för det olika klimaten för att klaras sig över sommar/vinter

//Liinda

Faxlin
0

Jag skulle inte raka mina för att det blir varmt. Jag har redan innan vetat att pälsen finsn för att hjälpa djuret att klara olika temperaturer. Pälsen isolerar för kyla men även för värme.
detta har i mitt fall bara varit teoretisk kunskap tills nu.

Jag har här hemma en Ametist med helt rakad mage. Riktigt stor avrakning kan jag säga. Och hon klarar inte värmen lika bra som de andra. Hennes mage blir jättevarm och hon lider verkligen av det.
Så svaret blir ett rungande NEJ, jag skulle aldrig raka av dem om jag inte måste på grund av sjukdom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Fruttisen
0

***** redigerat av sajtvärd- Alltså, även om det är varmt med pälsen skyddar den ju samtidigt mot solen och värmen. Tänk bara på ökennomaderna, dom går ju troligen inte i "klänning" för att det ska bli varmare? Om du rakar av illern pälsen, ska du låta henne vara inne resten av sommaren sen då? Eller ska du smörja in henne med solkräm också? ****redigerat av sajtvärd

AlbaStiffler
0

Sen är det ju faktiskt så att illrar är frusna djur. En sovande eller nyvaken rakad iller skulle ju frysa som en galning.

Trots att vi har det varmt i vårat hus så söker iaf en av mina 2 illrar sig under filten för att sova.

LinLin
0

#12 Jo, men jag pratar ju om nedklippning. Eller "rakning". Alltså inte total renrakning. Det blev väl ett missförstånd. Jag menade iallafall inte totalt renrakade.

#15 Okej, då förstår jag. Har ju haft två tjejer som varit rakade efter kastrationer som varit helt opåverkade av rakningen, men då har det ju varit svalare ute än nu.

#14 Detta svar var det mest omogna, korkade och patetiska inlägg jag läst på länge! Det var en fråga eller hur? Är det så du bemöter alla som ställer frågor? Inte undra på att illerägare har så fruktansvärt dåligt rykte. Men ditt svar fyllde trots allt ett viktigt syfte. Du påminde mig om varför jag håller mig borta från detta forum, pga den låga intelligensen hos en del av (de mest "högljudda") användarna!

#16 Många rakar sina hundar och katter. Jag kan inte svara på hur du undgått att veta det, men så är det iallafall.

Från min sida är denna tråd avslutad. Skriv vad ni vill, jag har fått mina (vettiga) svar.

Fruttisen
0

#18 Illrar har ju faktiskt sommar,- och vinterpäls. De flesta hundar/katter som klipps är framavlade till att ha stor päls och hjälps därmed lite på traven på somrarna för att slippa bli totalt överhettade utomhus. (Förstår inte riktigt vart jag skrev att jag inte visste att man klippte/rakade hundar/katter??)

AlbaStiffler
0

En sista anledning jag skulle kunna tänka mig är att en rakad iller borde ju bränna mer energi för att hålla sig varm. En iller strålar ju massor med värme och har ju snabb ämnesomsättning, så en rakad iller skulle ju få jobba på högvarv för att hålla värmen.

En nykastrerad iller (med rakad mage) fryser definitivt under kallare perioder, nu på sommaren kanske det inte är lika farligt, men jag har ändå svårt att tro att de tycker det är skönt ur värmesynpunkt.

Det enda sätter jag skulle kunna tänak mig att man skulle kunna göra det på är att man skulle kunna tunna ur pälsen (med en sån där urtunnarsax som frisörer brukar ha, dvs som ser ut som en kam i saxbladen). Men det skulle jag nog bara göra på en iller som av någon anledning inte tappat vinterpälsen och om det vore supervarmt. En nackden med detta kan ju då tyvärr bli att illern ändå inte tappar vinterpälsen (ullen) då den får "fel signaler"…

Fruttisen
0

#20 Då skulle man ju få en "albino" :P

AlbaStiffler
0

#21> Du menar om man tunnar ur pälsen så bara den vita underullen syns… hahaha, ja då får man iaf en DEW. :)

Norrskenets
0

Skulle aldrig komma på tanken att raka av mina illrar, som dom skriver ovan. Pälsen har en funktion och det kan bli rejäla proble om man rakar av pälsen. Så mitt svar är ett starkt Nej.

Faxlin
0

#18: Skillnaden kanske också är i hur mycket de rakar. Jag har aldrig sett en tös bli rakad så här mycket för att kastreras faktiskt. Nu rakades Ametist på grund av akut kejsarsnitt och sedan en följd kastrering. Men i alla fall. Kanske inverkar det också. Men hon blir väldigt varm på sin kala mage i alla fall.

Sedan vill jag bara be om ursäkt för att jag missade vad som stod i inlägget över och under mitt. Det är åtgärdat nu. Så får man inte betee sig här inne.

Audiatur et altera pars

Fruttisen
0

#24 Alltså, om det är bland det mest absurda jag hört- får jag inte skriva det då? Hela inlägget är väl i sånna fall bisarrt och borde redigeras?

JossanH
0

Nej, skulle inte falla mig in!
Det har varit en otroligt varm vecka med uppimot 30 grader ute och nu är det kalla vindar och betydligt kallare ute. Vem säger att inte sommaren slår om?
Det finns en anledning till varför hundraser som inte är anpassade till vårat klimat måste "anpassas". Nakenhundar och väldigt kortpälsade hundar måste använda kläder/täcken under vintern och hundar byggda för hårda klimat måste klippas ned för att klara av värmen. Dessa djur är inte anpassade för värme OCH kyla utan bara för antingen eller, våra illrar däremot är anpassade att få riktigt tjocka pälsar om de vistas mycket ute under vintern, och en bra skyddande sommarpäls under sommaren.

Som sagt, pälsen är ett skydd både för UV-ljus, vind, vatten men även mot bus och slagsmål. Skulle en rakad iller komma lös så har den flera viktiga skydd för att klara sig ute i naturen. Det skulle jag aldrig utsätta mina killar för!

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

#14 och början på ditt inlägg var bara onödigt!! (nu redigerat av sajtvärd- fullt försåligt)
lär dig uttrycka dig liite mer vuxet. Förstår att folk inte vill vara kvar här när man får sådanna komentarer!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

# 25 Vad är så bisarrt och absurt med att ställa frågan?

Man gör det med hundar och katter så det är väl klart att man kan ställa frågan ang illrar.

En fråga som enligt en del kan verka löjlig eller dum kanske inte ses så i någon annans ögon. Bättre att ställa en fråga för mkt än för lite.

Sara

Faxlin
0

#25: Man får skriva att man tycker att en sak är bisarrt, men inte en fråga som ställs. Saken är den att skillnaden är att det ena är en sak, den andra är en frågeställare. Men nu var det inte bisarrt du skrev. Utan du använde sjukt och en massa nedlåtande skratt angående trådskaparen. Och då blir det personligt påhopp. Och jag tillåter inte detta här inne.

Mvh ÅsaF sajtvärd

Audiatur et altera pars

Fruttisen
0

#29 Internets brister, skulle jag vilja kalla det. Jag skrev det i ett lätt sinnelag och hade inte en nedlåtande ton i min mening. För övrigt används "sjukt" ganska ofta i en annan benämning än sjuk-sjuk i dagens språk.

sarae
0

jag funderar faktiskt på att korta av luddes päls lite :P han har nästan 8 cm lång tjock vinterfluff på halva kroppen, och han håller verkligen på att krevera av värmen. även om han ligger framför fläkten så når inte luften in till huden. …något e riktigt mycko med grabben i alla fall…. borde inte en iller fatta att det e dags att skaffa sommar päls när termometern visar på 30 grader??? eller väntar han på tropisk hetta?

Faxlin
0

#30: Det är mycket möjligt att det du skrev skulle kunna tolkas på annat sätt än vad jag gjorde. Men i samband med tidigare komentarer så fick sjuk i denna tråd ingen positiv mening alls. Därav att jag valde att redigera detta.

Mvh ÅsaF sajtvärd

Audiatur et altera pars

Pirjo
0

#31 Vad jag förstått så är han inte kastrerad, bara steriliserad. Okasterade illrar fäller inte vinterpälsen på samma sätt som kastrerade. Gör dom det, då är det mysko!

sarae
0

#33 att det inte fäller på samma sätt vet jag… men behåller de vinterpälsen hela året då? Eller tunnas det ut successivt? För han har riktigt dåligt med päls i nacken, och nu efter hans ryningseskapad ser det ut som att det börjar vandra neråt mot ryggen, han har i princip bara underull och några få stickelstrån som är lika korta som underullen. Huden lyser även igennom där. Men på resten av kroppen har han extremt tjock fluffig päls, och han verkar verkligen lida av det.

Strumpan
0

#34 Kan det inte vara så att Ludde saknar något i kroppen då? Typ någon vitamin/mineral… Det kan inte vara så att kroppen inte orkar fälla. Jag vet hästar som har haft det så… Du kanske bör prata med en vet… Jag har ingen aning, spånar bara

Mvh Jenny

sarae
0

#35 har också haft funderingar om det, och pratat med veterinären, men bara fått rådet att ge honom fiskolja, som han för övrigt avskyr. Han och molle går på samma kost, och molle har helt ljuvlig päls året om.. men det kan ju skilja mellan individer oxå-. Min teori har varit att det har med brunsten och hormoner att göra, men samtidigt börjar man fundera… ni som har okastrerade hanar får hemskt gärna berätta hur deras päls brukar vara mellan vinter/sommar!

sarae
0

glömde att tillägga.. Han blev rakad vid vasektomin i Januari…idag ca 5 måndaer senare är han fortfarande helt naken där. Har det också med brunsten att göra? Eller är lump helt enkelt så onormal å skum vad gäller pälsen som han är i allt annat?

Strumpan
0

Men kan du inte pröva och ge honom det i nga veckor? För att se om det kan ge ngn verkan. som du säger -alla individer är olika… Kolla annars med flera vettar. De har kanske olika erfarenheter

Mvh Jenny

sarae
0

#38 fikolja ingår i hans kost sen jag fick honom ;) så vare sig han vill elelr inte så får han det. och det verkar inte hjälpa nämnvärt.

Strumpan
0

Hmmmmm…. Då skulle jag nog prata med flera vettar…

Mvh Jenny

JossanH
0

När Pegasus var yngre fällde han från huvudet och bakåt. Hans päls har vid ett eller ett par tillfällen varit underull med likalånga täckhår när den har vuxit ut, men det har jämnats ut efter några dagar. Innan täckhåren växte ut som dom skulle så såg han skimrande och silvrig ut i pälsen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

#41 låter precis som ludde…fast ludde har varit sådan länge …sen innan jul tror jag. fast han ser inte skimrig ut..snarare riktigt skitig :P

[Catteklina]
0

Har tre perserkatter som uppenbarligen lider av denna värmen vi har fått in i huset (32 grader på sina ställen) dom kortar vi ned pälsen på, då det inte hjälper med en fläckt (vilket djur vill få drag på sig, inte bra det iheller liksom). Men att raka av pälsen på mina illrar kommer jag inte göra, då dom har långt ifrån så mycket päls som en perser…

zickan
0

jag har ingen aning. men i öknen så klär man ju på sig än att klä av sig för att inte skadas av värmen. Min hund som är 50% naken hund lider rejält. Han bränner sig och svettas mer om jag rycker ned hans päls för mycket.

slår sommaren om och dety blir kallt som det nu varit några dagar så är det ju inte något vidare. Finns ju en risk att början på sommaren är bra resten skit som förre året.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Pirjo
0

#37 Onormal och skum när det gäller pälsen skulle jag inte vilja säga - men däremot okastrerad och då uppför sig pälsväxten och årstidsvariationerna annorlunda än på kastrerade. Molle ,antar jag, är kastrerad? En okastrerad hane kan se rätt så eländig ut i pälsen och kroppen, speciellt i slutet av säsongen. Men eftersom det senaste tiden varit väldigt varmt och soligt så påverkar också det pälsen. I o m att en okastrerad iller inte byter päls på samma sätt som kastrerade gör, så påverkas självklart också sånt som återväxt av päls på rakade områden.

#42 Så han har alltså fällt päls, eller?

Sara
0

Fäller okastrerade honor oxå annorlunda än kastrerade?

Sara

Pirjo
0

#46 Honor fäller annorlunda också, ja. En hona som inte är kastrerad är antingen dräktig eller skendräktig på våren. En tid före födseln så fäller hon pälsen (i det vilda används den pälsen till att "fodra" boet med) utöver det så plockar hon ju själv bort pälsen runt "tuttarna". Det är ju få honor som går okastrerade utan på våren utan attvara antingen dräktiga eller skendräktiga. Så riktigt samma fenomen som med okastrerade hanar blir det ju inte, men ändå skillnad mot kastrerade illrars fällning.

Sara
0

Ok, tack.

Kommer pälsen som vanligt igen då när valparna är födda?

Sara

Pirjo
0

Ja, det gör den. Men då är det som en "sommarpäls" och så byter honorna till vinterpäls sen på hösten precis som kastrerade honor.

sarae
0

#45 nej, han har aldrig fällt, pälsen har bara blivit längre på honom. Men nu efter hans utetur, så verkar det nästan som att hans tunna päls börjar krypa ned mot ryggen, fortfarande märker man inte att han tappar någon päls, men det "kalare" partiet ser större ut. Hans stickelstrån är liksom lika långa som underullen, och han är väldigt gles i pälsen över nacken. Men resten av kroppen har extremt lång päls. Men konstig. Hårstråna är 2 färgade. halva är gult, andra halvan är svart. Han har alltså inte några enfärgade stickelstrån/underull. Utan hälften - hälften. Och kvalitén på de tunna partierna, samt mellan frambenen är katastrofal. om man drar med handen på det, så fastnar man. Medans den långa pälsen är jätte fin. Så svårt att förklara i ord, även svårt att visa på bild. Men jag har aldrig sett en iller med sådan här päls. okastrerad eller ej. Men min misstäanke e att han byter päls nu, på ett väldigt andorlunda vis… stor risk att han snart är nästintill pälslös.

Pirjo
0

Frågan är väl om han är "kal" där eller om det bara märks mer pga den längre pälsen annanstans.  Att hårstråna skulle vara 2 färgade är jag inte förvånad över eftersom många illrar som antingen är silver eller har silveranlag har en annan färgkonstruktion på dom individuella hårstråna, ingenting konstigt med det. Hur lång päls har han? Och det låter som att det där med kvaliteten och tunnheten bara uppträder på dom ställena där han avsöndrar mest "pälsolja". En okastrerad hane som har lång/längre päls kan bli otroligt "kladdig" (har ju själv haft en angora som vid brunsttid var så kladdig att man inte kunde klappa honom nånstans på kroppen utan att "fastna".) Jag har sett i gamla trådar om att han skulle ha angora i sig….och då blir allt en helt annan sak, angorapälskvaliteten är annorlunda.

Men om han byter päls så ska han nog direkt till vet för byta päls ska han inte eftersom han inte är kastrerad.

sarae
0

#51 nej, kal är han inte…men väldigt mycket tunnhårigare, så att huden lyser igenom. gissar på att pälsen som längst är mellan 6-8 cm (ska leta måttband). Däremot är han inte silver längre, även om han var det osm valp..ny är han en konstig variant av viltfärgad tomte skulle jag gissa på. Det verkar däremot som att detta är ett släktdrag… hans syster har i omgångar gångar haft samma päls. Men tillsikknad från ludde, sä skärper hennes päls till sig. Om han har angora i sig kan jag inte svara på. Däremot var det ju 2 angoror i katastrofkullen, och enda lösning jag mfl. kommit fram till är att det måste finnas någonstans i släkten, så det borde ju förklara hasn längre hårlag.byter päls i egentlig mening gör han inte. Det går inte att få loss ett enda strå, men #tunnheten" verkar krypa längre nedåt.

Pirjo
0

Det låter som om han var i grund en mörk silvertomte men att det viltfärgade ändå är såpass start att istället för det svarta så har han istället fått lite mer brun färg vilket då gör att helhetsintrycket blir en blandning (har sett detta förut) plus att "pälsoljan också är kraftigare färgat vilket då ytterligare förstärker intrycket av färgblandning.

Nåja, det här med silverinslaget förändrar alltså också längden på pälsen  och en del som är silver eller har silveranlag har också längre pälsstrån pga konstruktionen som krävs för silverfärgen. Jag har ju själv en hona som finns i Luddes stam och hennes päls skiljer sig avsevärt från mina andras, både i kvalitet och längd (vilket numera inte är lika synligt eftersom hon bleknat nästan helt plus att hon börjar bli gammal).

Ceciliaolucifer
0

#37 Lucifers päls har precis börja växa ut på magen, och det är fler månader sedan han blev rakad. Men och andra sidan är han sjuk och kastrerad!