Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 586 ggr
Sevendays
0

Snälla hjälp!

Jag blir så frustrerad och ledsen! Min lilla Gonzo har varit kal på svans och mage i snart ett halvår, och nu när jag kom hem från festivalen ser jag att han har en stor kal fläck på hjässan, han har väldigt få hår kvar på hela kroppen överhuvudtaget.. jag misstänkte binjureproblem i januari och tpg blodprov, visade ingenting, sedan tog jag ett UL i maj månad, visade ingenting, jag får inte tillbaka ett enda öre från agria heller, SÅ SNÄLLA kan någon hjälpa mig… är så jävla förtvivlad och vet inte vad jag skall göra härdannäst, har helt enkelt inte råd att springa till veterinär var tredje vecka i Göteborg (bor i Borås) och betala tusenlappar! Vilken undersökning är mest effektiv för att se binjureproblem?? Jag klarar inte av att se Gonzo helt kal och tillråga på det höra att han är frisk!! hjälp mig…..

Ledsen Fia

Madde
0

Jag skulle åka till blå stjärnan i borås i stället. Vet inte hur duktiga de är just på såna sjukdommar men jag vet att de är villiga och lära sig.

Min iller benjamin var där inne förra året fast då under andra omständigheter. Han hade förstoppning i halsen och de lyckades rädda honom. Plus att jag vet en iller som varit inne där nyligen som de trodde skulle få somna in men har hitta livsglädjen igen.

De är betydligt billigare i borås oxå, prata med en som vetrinär som heter Anna. Min illeruppfödare i viskafors har bra kontakt med henne gällande sina illrar. Om du vill kan du skicka pm till mig så kan jag ge dig en mailadress till min uppfödare.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Sevendays
0

#1 Hej, tack så jättemkt för ditt svar. Jag har också haft tankar om att ringa till Borås, skall göra detta imorgon. Jag har alltid fått för mig att de är rätt okunniga om smådjur, eftersom jag hade en chinchilla som jag kunde sätta sätta diagnosen på själv, eftersom inte veterinären tydligen kunde det. Och kjag hade även rätt i slutendan. Heter veterinären Anna? Jag kan ju fråga efter henne när jag ringer till blåstjärnan imogon. Man blir bara så frustrerad och ledsen när man själv vet vad det är som spökar men att man måste säga till veterinären vilka slags undersökningar som man vill ha, det räcker ju inte alltid med ett blodprov oftast. Sedan vill jag även ta det på avbetalning eftersom jag just nu inte har råd att betala en hel klumpsumma och jag vet ej om blåstjärna i Borås gör detta…. men tack så hemskt mkt för ditt svar!

JossanH
0

jag skulle förmodligan ha valt att öppna upp honom och ta bort allt som inte ska vara där. Jag tog detta beslutet med Dexter i vintras och åkte till sthlm och fick honom öppnad.
Jag misstänkte binjureproblem men han hade inte alls så tydliga symptom som Gonzo ändå har.
Ena binjuren togs bort och även ett par andra små "utväxter".
Har dock hört om folk som fått flest bra resultat efter att att ha opererat på hösten/vintern när hormonproduktionen är som lägst.

Hoppas han blir bra!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sevendays
0

#3 tack för ditt svar…. jag är så orolig bara att det har gått för långt att man inte kan göra något åt problemet… han springer, skuttar, står på bakben, bajsar, äter och kissar helt normalt… men man är ändå orolig. Min mor sade att jag skall avliva honom om jag går omkring o ständigt är orolig, jag vet inte vad jag skall göra…

Madde
0

På blåstjärnan i borås skaffade vi ett kort genom Ge-money bank ett kort där vi tog benjamins summa på avbetalning. Vet inte om det gäller fortfarande.

Så för min del så gick det jättebra. Önskar jag hade det kortet kvar, dock fick mitt ex stå på kortet då.

Men vill du prata så har jag pm:at min mail till dig. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

JossanH
0

#4 ja, men något är ju tydligt inte helt som det ska i hans kropp anars hade han inte fått så mycket håravfall. Att vara orolig är bara naturigt. Föräldrar oroar sig ständigt för sina barn när de är ute och ränner och ger sig iväg på äventyr, ska inte vi få oroa oss för våra barn då? Klart vi får :)

Om du skulle bestämma dig för ett större ingrepp- se till att det är en riktigt duktig veterinär som vet hur en iller ska se ut inuti när den är frisk

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

# 0 Var det Blå stjärnan i Gbg du har varit hos?

Tycker det låter jättekonstigt att du dessutom inte fått ersättning av Agria om det är synliga symptom. Du vet att du kan överklaga deras beslut?

Sara

JossanH
0

#7 håller med! på roslagstull ger dom iaf ersättning om man öppnar illern pga man misstänker binjureproblem.

Sajtvärd på Iller.ifokus

skrollan
0

varför får man inte ut pengar, misstänker man att dem är sjuka och kanske överdriver lite men dem ändå inte hittar något ska man väl få ut? :O

TottsiGirl
0

Jag har alltid fått ut pengar av agria när jag har misstänkt sjukdom även de gånger det inte konstaterat nått.. låter väldigt underligt måste ja säga!! det är ju nått som inte är som det ska om han tappar så mycket päls kan man tycka

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Sevendays
0

#7 Hej, Jag har överklagat deras beslut flera gånger men ingenting har hänt, de säger att Gonzo var sjuk INNAN försäkringen tecknades. Jag tecknade försäkring när jag fick honom i april förra året och första gången jag besökte veterinär på grund av håravfall på svansen var i JANUARI detta året! Så jag fattar inte deras problem!?

Sevendays
0

#7 Yepp, det var blå stjärna i Gbg som jag var hos.

TottsiGirl
0

#11 Hmm låter ju jättekonstigt alltså.. Ja skaffade min första iller gustav i januari i slutet av februari var jag tvungen att avliva honom för han var så sjuk i cancer. Då var det aldrig något snack om att han varit sjuk när jag tecknade försäkringen (vilket han tekniskt sätt ändå borde varit) Du verkar verkligen haft jätteotur :(

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Sara
0

Kan förra ägarna ha begärt ersättning för något liknande på honom innan du tog honom?

Sara