Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 2365 ggr
Rafflan
0

Iller fakta?

Hejsan!
Jag är en glad 17-åring som fastnat för detta underbara djur<3

I nuläget kan jag inte ha en iller men har ju plan på att skaffa i framtiden. men skulle vilja veta lite mer vad det innebär att bli iller ägare ;)

*var bör man köpa sin iller? ung eller vuxen?

*upfostran? är det som en hund valp?

*vad behöver dom ha för "saker"? tex låda, sovplats, matskål osv

*hur ofta bör man gå ut med dom?

*vad kräver dom dagligen?

*nåt mer/speciellt att tänka på?

ViktorMarina
0

Om du kikar runt i kategorin "artiklar" finns en hel del info, och dyker det upp mer frågor är det bara att fråga! :)

Rafflan
0
  • hur ofta byter illrar päls?

• MÅSTE illrar äta råkykling? Finns det ingen risk med fågel influensan?

• Vad är daglig skötsel på en iller? tex mat, promenad osv och hur ofta?

Robinsnel
0

#2 vår och höst.

Nej de måste inte, men en välbalancerad barf (biologiskt anpassad rå föda) är naturligast för illrar, och man slipper bl a tandproblem och undviker antagligen andra sjukdomar också. Kosten är viktig! Ingen risk för fågelinfluensa skulle jag säga. Läs min guide till illerBARF om du vill, jag puttar upp den åt dig.

Daglig skötsel… jadu mat, stimulering och närhet. De är sociala och kräver uppmärksamhet som vilket annat sällskapsdjur som helst. Det är ju en familjemedlem, och absolut inget burdjur!

Rafflan
0
  • Hur är det med iller och sladar/lister?
  • Kan man ha illern i tex bara 1 rum när man är på jobbet? Så den inte river runt i hela huset? ;P
Robinsnel
0

#4 Sällsynt att illrar biter på sladdar. Lister kan utsättas för lite bajs när de backar upp och råkar bajsa över lådkanten, alla illrar blir heller inte helt rumsrena…

Ja många har ett illerrum där de är när man inte är hemma, men jag skulle nog råda dig att illersäkra hela din bostad, det blir trevligast för både dig o illern ;)

Rafflan
0

#5 okey tack för svaret. Fler frågor kommer allt efter som. Någom som har nåt att tillläga på någon av dom föregående frågorna?

Robinsnel
0

#6 ser på din sida att du har chillor och kaniner. Illrar har en ganska stark rovdjurslukt som kan skrämma gnagare riktigt illa. Skulle en iller komma åt en chilla eller kanin går det nog väldigt illa också… En idé kanske vore att vänta med iller tills du inte har andra djur…

kitty
0

ja jag kan tillägga att jag räddade en kanin från att bli utsläppt i skogen. tog hem den och ställde buren på golvet. Hade i mitt snurriga tänkande kring rescue rabbit inte tänkt på iller, rovdjursbiten. men oj, vad rädd den stackars kanin vart. Han stod och stampade helt hysteriskt och fräste runt och skvätte spån-. Amy, som i vanliga fall är det snällaste och lugnaste, blåste runt och letade efter kaninen, reste ragg och gick itne alls att lugna.

Det fanns bara en lösning, stänga in Amy på dass ( bodde i min lilla etta) och ställa kaninenpå bordet med filt över och hoppas att han skulel ugna sig

Det tog ett par timmar, men till slut lugnade han ner sig.

Så ja, jag skulle vänta med iller + kaincombon, inte så uppskattat :)

kan meddela att kaninen slutligen hamnade hos pappas ganne, sprang lös i deras lägenhet och gick på lådan och var rumsren :)

Rafflan
0

#7 tanken är att jag ska kunna ha kaninerna och chinchillorna i ett eget rum med en stängd dörr och att illern inte får vara där inne ;)

Dock kan ju olyckor hända så djuren får ju inte heller vara lösa i rummet själva. Är ingen i rummet ska dom vara i sina burar ;)