Det är nog väldigt individuellt vad som anses om angoror. För det första är de rätt ovanliga i sverige och svårare att få tag på.
Personligen gillar jag dem inte, även om jag har sett ett par stycken som jag tyckt varit riktigt vackra.

Vet det ikke er så mye av dem i sverige! Men hvorfor prøver ikke dere å få tak på angora ildere å avle på? Slik at dere får dem inn i sverige igjen?
En angora ilder er da like fin som korthårig iller!?

Jag har hört något om att angoror inte kan producera mjölk 
golf.ifokus.se

De probuserer melk, men det er ikke sikkert at melken er næringsrik nok.
Det jeg mener er at hvorfor bruker dere ikke angora hanner i avl?
Utstyret dems fungerer akkurat slik det skal! 

Angoror är ju framtagna genom inavel, och inavel förbättrrar inte illerstammen. så varför avla?
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
många anser, jag bland annat, att angora är en svagare länk i illerstammen. likaså illrar med stora vita fläckar eller utbredda teckningar.. Mycket tyder på att vissa sjukdomar (defekter) är sammankopplade med just päls och färg på illern.
De flesta angoror härstammar även från hårt avlade och inavlade linjer där många fäger och teckningar är starkt förekommande.
I sverige har vi, enligt mig, klarat oss relativt bra från de mest utsatta och hårt avlade linjerna (som innebär avel på teckningar och pälslängd före hälsa och livslängd) så varför försöka införa dessa och "förstöra" det som fortfarande inte är helt sönderavlat..??
Sajtvärd på Iller.ifokus

Synes dette er ganske så tynne argumenter å komme med. Det er ikke blitt forsket på at man ikke kan bruke en angora i avl. Det er heller ikke forsket å at angora faktisk kommer fra innavl. Før dere kommer med sånne argumenter synes jeg dere skal ha dokumentasjon på det dere sier!
Så med andre ord så kan ikke enangora brukes i avl fordi den ikke er så myeverdt sm en vanlig viltfarget ilder?
Dette er dårlige argument i mine øyne!

Det är klart att man kan bruka dem i avel. Jag skulle dock aldrig göra det själv. Alla nyheter om hår och färg kommer i princip från inavel. Bara att honorna kan ha dålig näring i mjölken är i mina ögon ett jättestarkt argument till att inte göra det. Även endningsproblemen. Tycker att det är illa då man går ifrån det naturliga för att avla fram en speciell päls.

Det er ikke snakk om å bruke tisper i avl.. Det er snakk å bruke hanner i avel.. Desuten er det ikke alle angora tisper som har lite næring i melken sin. Har hør om fler som har fått kull på angora tisper og de kullene har levd opp!
Det med endningsproblemer er nå ike et problem. Selv om nesen er deformert har ikke de noe mer problemer med p puste enn en vanlig ilder. Ja, jeg vet at det er tillfeller av angora ildere med virkelig deformert nese, men da bruker man hode å ikke bruker de i avl. Det sier seg selv.
Angora ilder er jo like mye ilder som hvem som helst annen ilder!
Jeg skjønner ikke hvorfor det skal skapes så store problemer da det kommer til angora ildere!!
I Norge så er det i prinsippet sånn at man ikke har lov til å avle på dyr som ikke kan reprodusere naturlig. Dvs også videreføre slike egenskaper. Også slik i Sverige. Vil omgå første punkt ved å bruke en angorahann med en vanlig tispe, men ikke andre punkt. Viderefører manglende evne til å oppfostre ungene til angoratispene som blir født i det kullet.
Har spurt en professor som jobber med lovgivning og dyrevernsloven om akkurat dette en gang, og han mente at det faktisk egentlig ikke var lovlig å avle på slikt, skulle man være helt korrekt. Men samtidig er det jo en sovende lov i Norge. Ingen som f.eks. straffes for avl på hunderaser hvor en stor andel av tispene må ta keisersnitt for å føde valpene sine.
Hvis et eller annet trekk medfører funksjonsfeil så får man vurdere hvorvidt det er vits i å prøve å videreføre det. Er enkelte som har forsøkt å få frem angorastammer hvor moren greier å føde opp egne unger, men det synes vanskelig å gjennomføre i lengden og samtidig bevare pelsen til neste generasjon (både lengden og mangel på underull). Kan være snakk om to gener som sitter klin inntil hverandre på et kromosom, hvor man ønsker det ene (det som gir pelsen) men ikke det andre (det som gir melkeproblemet). Da må man bare avle og vente til man får en overkrysning hvor det splitter midt i mellom de to, og jo nærmere de sitter, jo lengre tid tar det. Men om noen mener de har det så burde de i såfall sørge for å dokumentere slekten godt og samtidig prøve å finne arvbarheten.
Forøvrig egentlig ikke noe innavlsproblem dette her. Problemer knyttet til innavl forsvinner som kjent meget kjapt når man bedriver utavl igjen, altså ikke fortsetter å parre relaterte individer. Innavl som skjedde på 70-tallet skal man derfor ikke behøve å bekymre seg for nå lenger :)
jag menar inte att det är ett problem med inavel nu, men att dessa härstammar från i stort sett samma linjer som innehåller både mycket angora och mycket fläckiga djur…
#9 har läst och hört om angorans härstammning precis som du har hört om angorahonor som haft näringsrik mjölk till sina ungar… Ingen dokumentation man kan få läsa??
Sajtvärd på Iller.ifokus

nei, jeg har inegn dokumentasjon.
det jeg mener er at selv om ting evnmtuelt startet med innavl, så kan man avle det ut av linjene igjen. det sier seg selv…. det samme med angora tisper og melk… det blir feil og si at ALLE angora tisper ikke har næring i melken sin! for man kan ikke dra alle under samme kam! ved logisk tankegang så sier dette seg selv!
Må si at det er vanskelig å prøve å si ting på dette forumet! for her er ikke akkurat folk så veldig åpne for andre sine erfaringer og meninger!

#12: Jag tycker det är bra att det kommer in folk med egna åsikter. Även om man inte håller med varandra i allt så är det i alla fall bra att få höra hur andra tänker.
Jag använder inte angoror i min avel. Anledningen är att jag faktiskt inte ens tycker de är fina. Har sett ett par som jag tycker är fina. Men de är inte många. Sedan är jag inte alls insatt i angora i avel. Och eftersom jag inte har intresset av att sätta in mig i det så överlåter jag det åt andra som har intresset.
Lite OT. Den vackraste angora jag sett i hela mitt liv är en liten norsk tös vid namn Josefin. Saknar henne ännu.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
bara en tanke från mig. kan ingenting om avel, men borde det inte vara så att om det nu finns fall med angoror som inte producerar mjölk, även om man bara skulle använda hanar i avel, så är det ju någon som kommer att få en valp som möjligtvis inte går att avla vidare på för att hon (syftar då på hon-valparna) kanske inte kommer att kunna producera mjölk. Jag antar att man som uppfödare (jag skulle inte det om jag hade varit en uppfödare iallafall) inte vill göra den chansningen att få fram defekta valpar. Även om man inte har forskning så kan det tyckas att det är en onödig chansning.. Det är iallafall mina funderingar. Annars är det mycket intressant och hade ju varit roligt om det nån gång kommer upp forskningsmaterial så att man kan vara säker. Ber om ursäkt att en 'okunnig' lägger sig i men tycker det var väldigt intressant diskussion och lite intresserad på hur det fungerar bara.. 

Det er ikke snakk om å parre en angora med angora! det å for eksempel ta en kort håret viltfarget tispe og parre med en angora hanne! slik at dere får angora inn igjen i sverige! slik jeg har forstått det er det lite angora i sverige. etter å ha vært på fler utstillinger i sverige så har jeg skjønt at angora er ikke noe som mange har. vi har noen angora ildere her hjemme, og mange virker veldig fasinert da de ser en angora på utstilling i sverige.
hvis man da får kull med en korthåret vanlig tispe, med en angora hanne. og får en eller fler angora valper i det kullet, så ser ikke jeg problemet i å ta en angora videre i avl. hvis man da får en viltfarget angora, så kan man da parre den med en kort håret viltfarget tispe! på den måten tynner man ut linjene, slik at evnt tegninger blir borte, men innavl eksisterer ikke.
Nå tror jeg vel ikke Sverige lider spesielt av at de mangler angoraer (er ei heller spesielt mange av dem i Norge), men om man absolutt av diverse årsaker må produsere mer angora så hadde det imo vært langt bedre å satse på de angoratispene som faktisk produserer melk og avle videre der. Ellers ingen garanti for at genet (eller genene) som hindrer melkeproduksjon forøkes i populasjonen og evt også sniker seg inn blant korthårede ildere (hvilket absolutt burde være mulig om det er slik at det finnes angoraer som produserer melk - disse to genene i såfall godt løsrevet fra hverandre). Worst case er at man ender opp med en situasjon der genet ligger latent i populasjonen og man ikke aner om en tispe kan eller ikke kan produsere melk fordi man ikke har noen clue om hun er bærer. Nå kan vi i det minste se hvor risikoen ligger ut i fra utseendet.
Faktiskt så har vi redan haft en period med stor inblandning av angora i korthårslinjerna i Sverige. Under den period då angora var som mest populär så skulle var och varannan uppfödare ha in angora i sina linjer och resultatet blev såklart att t ex i början av 2000-talet var det inte precis lätt att hitta en linje utan angora/långhår i. Det intressanta är väl att, vad jag vet, så gav det inga störningar på mjölkproduktion och/eller påverkan på näringsinnehållet av mjölken på varken avkomma, varken döttrar eller honor längre fram i linjen.
okej då förstår jag lite mer hur ni tänker! :)
#15 du frågade i #1 vi ansåg om angoror och vi svarar.
Enda anledningen som jag ser det, att använda en angorahane är om det denna har betydligt bättre linje och stam än aktuella korthårshanar… Det är få som inriktat sig för att enbart få fram en viss färg eller pälsängd, men de som vill ha fler angoror i sin avel parar sina honor med angorahanar.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#19 Inte alla.

#19 Trodde det gikk ann å ta opp ting til diskusjon! Men jeg trodde faktisk jeg var på et diskusjons forum…
folk har tydeligvis vanskeligheter med å høre andre sine synsunkter!
#19 vad menar du??
#21 jag vill gärna diskutera- är det inte det vi gör?? Jag ger dig mina argument och du ger mig dina… Jag är även ganska noggrann med att hela tiden skriva att detta är MINA åsikter och vad JAG anser, sen är det väl upp till var och en vad man själv tycker..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Menar att det finns folk, även i Sverige, som avlar på angorahonor Diskuterar är välprecis det som görs?

joda det diskuteres… vet der er fler som har holdt til på dette forumet som synes det samme som jeg…. at folk ikke gidder å tenke over andres synspunkter…
En vän till mig var faktiskt intresserad, för ett antal år sedan, att avla med siktet inställt på att förbättra angorastammen. Men självklart, som så ofta bland illerfolk, så tyckte vissa att detta var fel och projektet mötte så mycket motstånd att det las ner. Det tyckte jag var synd och skam, för illerfolk borde välkomna allt som har till syfte att förbättra, oavsett om det handlar om angora eller korthår. Det finns nånting att lära sig från alla såna projekt.
Har själv haft en angora och tycker faktiskt att dom är speciella och roliga att ha, inte pga deras utseende utan snarare pga temperamentet och personligheten som jag tycker skiljer sig markant från dom korthåriga.
#24 Ska vi inte fortsätta diskussionen då?
#25 Jag vet också uppfödare som haft samma mål i sikte. Att stå för sin åsikt verkar ofta inte uppskattas om man inte håller med eller om man inte håller det helt för sig själv.. även när dessa, som jag känner, skulle köra igång med sin angoraavel så sa jag min åsikt. jag tycker inte på något vis illa om dessa personer- jag håller bara helt enkelt inte med på många punkter.
Det är synd att många inte kan stå för sina val. tycker det är ganska uppenbart om de "lägger ned" sina planer helt för att andra inte tycker de är optimala…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#26 Nåja, det beror ju på hur långt trakasserierna från dom som inte tycker om planerna går. I det här fallet gick det så långt att uppfödaren och dennes familj drabbades onödigt hårt och när familjen drabbades så gav dom upp. För i det här fallet handlade det om regelrätta trakasserier till slut. Det var alltså inte bara ett undomsgäng som snackade skit på ett forum…det var mycket allvarligare än så.
#27 ja, går det till rena trakasserier så är det ju en anna femma.. hmmm, ungdomsgäng…..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det finns ju två stycken i Sverige just nu som avlar på angora iallafall.

#29 Vilka två är det?

#30 Det var i huvudsak dig och Nettan jag syftade på. Vet inte ifall Paula tänker ta någon kull.
Sen förhoppningsvis jag själv nästa år ifall jag får den hane jag vill ha.
#29 Vad är dom inriktade på? Bara att få fram angora, eller?
#5 När det gäller att avla så är det inte önskvärt med total utavel heller (men det hör inte hemma i den här tråden egentligen, tänkte bara påpeka det)

Men bara Nettan som avlar på angorahona väl? Om Paula tar en kull så är det på korthårshona. Samma med Nea.
Min avel med angora har diskuterats i en annan tråd. Ja, Alinéa Zephora är en angora hona som jag hoppas mycket på.
Har du frågor om min avel är du välkommen att höra av dig till amhsiller@amhs-illertorg.se Eftersom jag inte har tillgång till dator varje dag och inte loggar in på iFokus alltför ofta är det lättast att nå mig på hemmamailen.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
# I alla fall min avsikt var inte att diskutera någon specifik persons uppfödning bakom ryggen på personen ifråga. Det tycker jag inte är riktigt ärligt, vill jag veta mer specifikt om t ex din uppfödning så frågar jag dig.
#35 men du undrar ju vad de är inriktade på- nu har du ju chans att fråga personen det gäller istället för att vi ska sitta och gissa…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja, jag undrade vad dom (märk väl pluralis) är inriktade på. Vad jag kan se så har jag inte frågat något om någon specifik uppfödning eller uppfödare, eller hur? Har jag gjort det så vill jag gärna att du pekar ut det åt mig!

Svarar på frågan och jag tror att mitt svar stämmer överens med de flesta som väljer att avla på angora.
Inriktningen är inte bara på att få fler angoror precis lika lite som de som väljer att föda upp viltfärgade illrar inriktar sig bara på färgen. Inriktningen är att ta fram angoror som inte har en nos med extrema dubbla nosvingar eller hår i nosen. Samt att som i vilken annan avel som helst få fram illrar med bra temprament som är friska och sunda.
Dessutom hoppas jag i alla fall att en bra avel på angoror, kan leda till att genen som gör att honans mjölk är näringsfattig eller näst intill obefintlig avlas ut.
Då är det synd att i alla fall en jagats till att lägga av, speciellt som den, enligt personen själv, kommit en bit på vägen och andra kanske kunnat bli hjälpta på vägen av dom kunskaperna och erfarenheterna.
#37 dom uppfödare som avlade med angora var det väl du frågade efter vad de inriktat sig på, och där har du en av dom det gäller, istället för att vi ska svara kunde du få svaret direkt från nettan, eller hur?
Tycker det är bättre att fråga direkt istället för att dra förhastade slutsatser.. Det är så rykten börjar..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vad jag kan se så frågade jag generellt, eller hur, inte om någon specifik uppfödares uppfödning, eller hur? Och Nea har ju kommit och svarat på den frågan och hon har svarat för sin uppfödning och generellt.
Tycker det är bättre att fråga direkt istället för att dra förhastade slutsatser.. Det är så rykten börjar..
Precis, men det är nog inte jag som ska hålla det i minnet, eler hur…
måste ha missuppfattat dig Pirjo då du frågade Ulrika om vad dessa uppfödare var inriktade på och hon hade skrivit att det fanns TVÅ uppfödare av angora som hon visste om, eller hur??.
nea svarade för sig själv och att hon TRODDE andra höll med, och nu kom Nettan in (de 2 uppfödare ulrika menat) och då trodde jag du var intresserad av att veta om de andra 50% av angorauppfödare som diskuterats… eller hur?
Ber så hemskt mycket om ursäkt om jag då misstolkat det inlägget som att det var dessa 2 uppfödare du menade och att jag misstolkat dig som att det var deras uppfödning du ville veta inriktningen på… Sorry för missförståndet………………………….
Sajtvärd på Iller.ifokus
Statens jordburksverks föreskrifter. Detta är §2:
"Avel ”Djur, som nedärver missbildning eller andra
egenskaper som medför lidande för avkomman eller
negativt påverkar avkommans naturliga funktioner
får inte användas i avel.
Ett djur får inte heller användas i avel om det nedärver
disposition för hög frekvens av allvarliga sjukdomsfall
eller förlossningssvårigheter eller om det saknar för-
måga att föröka sig på ett naturligt sätt.” "
Borde detta påverka angoraaveln?
För min del ser jag t ex "nedärver missbildning eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner " inte som nånting som borde påverka eftersom dom flesta angoraägare inte tycker att t ex näsan på något sätt fungerar negativt eller innebär lidande. Och faktiskt så finns det ju två läger när det gäller angora, en del tycker att för att vara en äkta angora så ska näsan se ut så, andra tycker inte det. Inte heller har jag kunnat hitta några som helst forskningsbevis på att den speciella näsan på något sätt skulle hindra en angora från att leva ett fullgotyt liv.
Ett djur får inte heller användas i avel om det nedärver disposition för hög frekvens av allvarliga sjukdomsfall eller förlossningssvårigheter eller om det saknar för- måga att föröka sig på ett naturligt sätt.
Mer förlossningssvårigheter än hos den korthåriga lär ju inte finnas.
Hög frekvens av allvarliga sjukdomsfall? - vad jag vet så finns inga bevis, endast spekulationer.
Och för att överhuvudtaget kunna förbättra angoran så måste man ju faktiskt avla på dom och komma fram till vad som behöver göras och hur. För hur är den springande punkten, tycker jag, när det gäller angora, man vill ju behålla den långa pälsen samtidigt som i alla fall en del vill ha bort den speciella näsan (som ju inte alla angora har. Jag hade själv en angora med normal näsa.), samt att få fram honor med OK m,jölkproduktion och näringsrik mjölk.
Nånstans måste man ju börja och någon måste göra det, så…
Ja det är nog individuellt bland angororna också. Som allt annat kommer det väl till att det är en smaksak vad folk vill ha för iller, vill folk ha angoraillrar får de ju avla på det. Annars försvinner de. Kan man kanske tolka det låga antalet angoraillrar i sverige som att det helt enkelt är få som vill ha en? Så länge man följer lagen kan ingen hindra aveln ju.
Personligen har jag fått den uppfattningen/tron att angoraillrar är sjukdomsdrabbade i större utsträckning och har en medellivslängd långt under vad "vanliga" illrarna har.
Jag tror det låga antalet angoror snarare beror på att det är så svårt att få tag på en. Det året jag köpte min angora fanns det i alla fall fyra om inte fem angorakullar bara i Stockholmsområdet och fler fanns sen i resten av landet, numera finns alltså i princip två uppfödare i hela landet.
När det gäller ålder och sjukdomar så kan jag bara se till den angora jag själv haft. Min angora dog när han var 5,5 år gammal, dvs han var så gammal som många idag påstår att korthårsillern blir. Och fram tills han dog så hade han aldrig varit sjuk förutom enstaka förkylningar. Trots att jag själv gärna skulle vilja ha en angora igen så har jag inte hållit koll på hur det ser ut generellt när det gäller sjukdomar och ålder. Men det finns kanske nån som vet….
#45 Jag har varit ägd och är ägd av angoror sedan en längre tid tillbaka så jag håller inte med dig om att dom är mer drabbade av sjukdomar. För tillfället har jag en sju år gammal hona av egen uppfödning. Hon har inte varit sjuk en enda dag. Min Grizzlie levde tills han var 5 år gammal. Han var inte mer sjuk än någon korthår jag har haft, snarare tvärtom.
Dom kullar jag lyckats få fram angora har angora inte varit så många. Det kan förklara varför det inte finns så många angoror. Jag tar ju inte bort några valpar för att få fram angora utan alla får leva vidare.
För mig är deras näsa och pälslängd ett tecken på angora. För mig är detta ingen defekt. Fizzelia har inga problem med andningen, inte heller Alinéa och inte heller Grizzlie när han levde. Upplevde jag att någon angora hade stora problem skulle den aldrig få gå till avel.
#38 Jag håller med dig, Nea. Jag försöker så gott jag kan att avla vidare på angoror men har inte ännu lyckats.
#44 Instämmer med detta inlägg.
Jag glömde, mina angoror har tillsammans med korthåren varit ute i uteburen när det har varit ner mot 10-15 minusgrader och inte haft några som helst problem med det.
#43 "eller om det saknar för- måga att föröka sig på ett naturligt sätt.”
Hmm, hur ska man tolka det här när det gäller angoror? De har ju ändå i ganska stor utsträckning problem med näringsfattig mjölk.. Kan de då föröka sig på ett naturligt sätt eller räknas angora/korthårs avel också in?
_ ”Djur, som nedärver missbildning eller andra
egenskaper som medför lidande för avkomman"
_
Innefattar detta all form av missbildning eller bara missbildningar som medför lidande för avkomman? Kan de dubbla nosvingarna räknas som missbildning? Jag vet att många anser att en angora SKA ha dubbla nosvingar men från början är det ju någon form av "missbildning" precis som illrar som föds med flera tår etc
Sajtvärd på Iller.ifokus
Nja, jag tycker nog att ordet föröka förklarar sig själv där, dvs föröka =producera avkomma, och det kan ju angoror.
Jag läser det som att det ska handla om missbuildning som innebär lidande. Vad jag har förstått så hänger ju dubbla näsvingar ihop med den andra synliga faktorn i begreppet angora, dvs den långa pälsen. Och att den korthåriga avkomman till angoror oftast har normal nos, altså uppfattar jag det mer som en egenskap inte en missbildning och för mig tillhör det kategorin för missbldningar/defekter som inte innebär lidande precis som extra tår.

Hänvisar till #47 Jag har inte upplevt att angoror är sjukare än andra illrar. Inte heller jag har upplevt att angoran skulle ha mer problem än andra illrar att andas. Så länge nosen inte är extrem vill säga. Vi behöver ju inte gå till överdrift som de har gjorts med vissa katt- och hundraser.
#49 Som jag skrev i mitt inlägg så kan förhoppningsvis en genomtänkt avel göra så att angorahonorna kan få näringsrik mjölk. Som det har skrivits tidigare så verkar det som att det idag finns ett fåtal angora honor som har bra mat och mycket av den också. Är det då inte rätt att använda avkomman till dessa honor för att på så sätt få fram angoror som kan ge mjölk?
#51 visst känns det som att det är en bra väg för att få fram angoror som får näringsrik mjölk men det är en väldigt stor risk man tar då många honor fortfarande har problem med mjölken och vad händer med valparna då? jo dom tynar bort och dör..
Sådanna experiment känns för mig så onödiga då det är liv man "leker" lite med…
Sajtvärd på Iller.ifokus

#52 Du har aldrig några garantier när du avlar. Ser man på det krasst så är varje parning ett risktagande och ett experiment. Även en korthårshona kan ha problem med mjölken ellr problem med psyket så hon stöter bort en hel kull, vad gör man då med valparna? Problem med psyket behöver inte ha visat sig innan honan får valparna. Det kan vara världens goaste hona med de bästa genetiska förutsättningarna som kan få problem när kullen är född.
Skall vi resonera så, så kan vi lika gärna sluta med allt vad avel heter.

#53 Men ändå, det är ju oerhört mycket större chans att en angora hona inte har mjölk än att en korthårshona inte har, eller hur?
Jag hoppas ändå verkligen att angora-aveln går såpass mycket framåt att angorahonor också kommer att kunna producera näringskraftig mjölk. Men jag vet tyvärr alldeles för lite om just den biten för att kunna bidra till att komma dit.
#53 självklart kan det gå fel även med honor med de bästa genetiska förutsättningarna men avlar man på djur som inte har de bästa förutsättningarna så är ju risken betydligt större att något ska gå fel och det är ju inte uppfödarna som drabbas egentligen det är ju tiken och valparna… och jag är inte så förtjust i den tanken..
Självklart kan en korthårshona råka ut får många problem under en valptid, men risken lär ju vara betydligt mindre än med en angorahona då vi faktiskt vet att många angoratikar har problem med mjölken..
en fundering- en angoratik med näringsrik mjölk, är den i regel friskare än en angoratik med näringsfattig mjölk?
Man kanske helt enkelt skulle nöja sig med att använda angorahanar i avel??
Sajtvärd på Iller.ifokus

#55 En hona som har en mamma som har näringsrik mjölk borde ju teoretiskt sett ha lika stora chanser att ha näringsrik mjölk som en korthårshona.
Gällande friskheten hos en hona med näringsrik mjölk eller inte har jag inte koll på. Rent teoretiskt så borde det väl gälla samma som i vilken annan avel som helst. Kolla upp hälsohistoria, skillnaden är att man måste kolla en faktor till, att tidigare generationer har gett honor som kan producera mjölk.

De honor som inte haft näringsrik mjölk bör väl haft en mamma som haft näringsrik mjölk. Det argumentet håller inte tycker jag. Eller har alla angorahonor som visats sig ha dålig mjölk fötts upp för hand? Uppenbarligen behöver de inte ha bra mjölk även om mamman haft det.
Håller med Jossan. Visst kan det gå fel för korthårshonor med de bästa genetiska förutsättningar, men risken är helt klart mindre.

Hur är det med systrar? Vet ni någon kull där både en angorahona och en korthårshona gått vidare till avel? Hur har det sett ut med mjölken då?

Det jag menade var att en angorahona som har näringsrik mjölk borde ju rent teoretisk ärva ner den genen till sina avkommor. Detta pga att den angorahonan borde ju ha fått "mjölkgenen" från sin mamma och sin pappa. Alltså borde genen som gör att angorahonor inte kan få mjölk vara utspädd med en gen som gör att honan kan få mjölk.
Med andra ord en hona från en kull där mamman kan ge mjölk och en hane från en kull där hans mamma kan ge mjölk borde öka chansen att deras avkomma bär på "mjölkgenen".
Hoppas ni förstår, känns som det blev lite rörigt.

Absolut. Men vet man vilka som har bra mjölk? Vågar man chansa?

Hur vet man idag att de inte har bra mjölk? Enda sättet att ta reda på det är att testa. Alla säger att angorahonor inte har bra mjölk. Vad är det som säger att det inte har ändrats under de senaste åren? Vad jag vet så har alla de som fött upp angoror inte använt en angorahona utan en angorahane.
Angororrna har ju idag korthårsanlag i sig vilket i teroin borde ha gjort att de idag har större chans att ge mjölk än i början av aveln på dem.
Håller helt med #53, oavsett avelssituation så finns inga garantier. All avel, oavsett om det handlar om angora- eller korthårsavel, handlar egentligen om experiment och risker. Kör man bara med säkra kort så står hela avelsarbetet stilla och stampar på samma ställe, och som uppfödare bör man kunna både ta risker och fatta svåra beslut. Att gemene man gärna blundar när man står öga mot öga med verkligheten är en sak, det får inte en uppfödare göra om man ska bedriva ett avelsarbete som för oss framåt.
Håller också med #61 Om honan ger mjölk eller inte, hur skulle man kunna veta det om man inte testar? Och visst är det en risk men den risken måste man kunna ta som uppfödare (uppfödare av korthår tar ju också risker), och vi har nu alltså några som valt att ta en "kalkylerad risk". Vad jag menar med "kalkylerad risk" är att dessa personer gör allt dom kan för att minimera risken, men den del som är kvar har dom valt att försöka jobba med och på det sättet på sikt minska risken ännu mer och förbättra angoralinjen ännu mer. Och självklart kommer man då direkt till argumentet " Man kanske helt enkelt skulle nöja sig med att använda angorahanar i avel??" Att välja den lätta vägen är inte alltid det rätta, tycker jag, det är lite som att fuska sig fram och inbilla sig att man uträttar något reellt. Är det inte att få fram honor som kan producera bra mjölk som man vill ha? Och hur vet vi dagens läge utan att testa?
Man måste också inse att angora kommer ändå att finnas i Sverige, dom lär inte bara försvinna. Alltså är det ett enkelt val som jag ser det, vill vi ha seriös angoraavel i Sverige som syftar till att förbättra angorastammen och som på sikt vi alla kan lära oss något av eller vill vi att dom som vill ha en angora ska importera sina illrar från andra länder (och då finns det verkligen inga garantier för nånting).
Tror någon verkligen att vi skulle veta allt vi vet idag om illrar ifall inte någon/några tagit risker?
#62 jag förstår vad du menar, men håller inte riktigt med.. Jag säger inte att vi ska sluta avla på angoror helt och hållet. det finns ganska många linjer i sverige som har angora i sig.
Jag säger bara att JAG personligen inte tycker att det är värt att riskera valparna på det sättet man gör genom att avla på honor. Men det är ju min åsikt.
Sajtvärd på Iller.ifokus