Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 980 ggr
tokage
0

Mer rå föda.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja nu idag faktiskt så bestämde jag mig för att Cinkajou borde få mer rå föda. MEN, sen så har vi ju fjollan nr 1 här som inte vill peta bland inälvor m.m…

Men finns det något kött i vanliga livsmedels affärer som coop konsum som man kan köpa och ge till iller?

Har ni föressten några tips på hur man får en iller som är lite "fin i kanten" att äta mer rå föda? Cinkajou är inte helt glad på tanken med rå föda, jag gav honom lite köttfärs idag. Det var inte intressant. Sen blandade jag i en droppe  vetegroddsolja. Tänk vilka underverk lite vetegroddsolja kan göra Skrattande!

Men har hört att det inte är bra att ge för mycket vetegroddsolja, så har ni några andra tips? :)

Har ni även några bra tips på att få en iller att gå upp i vikt? Jag tycker att Cinka har blivit lite mager på sista tiden :/… Kan det bero på värmen? Jag gillar att ha det svalt, så jag vädrar mycket och byter vattnet ofta så att han ska få kallt vatten. Har även hört det där tipset om en isflaska i en transportbur eller liknande, det är nog värt att testa!

cannaydia
0

kycklinghjärta brukar vara en höjdare bland illrar. Mina älskar det allihopa! kycklingvingar finns i vanliga mataffärer vissa affärer tex willys brukar ha hjärta o lever ifrån kyckling.

viktnedgång beror nog på sommaren, bytt päls(?) och slankar till sig men kommer förmodligen äta upp sig mot vintern igen.

tokage
0

#1 Okej! Ska ta mig en titt!

Okej vad bra. Han är inte sjukligt smal, men det märks att han har magrat! När han kom till mig i januari så var han nästan lite knubbig, hihi!

Gustav-o-Linda
0

Kyckling hjärta e absolut det bästa mina illrar vet…

Gillar dom äggula ?

Blanda äggula o kött i så fall :)

Roxannee
0

äggula gör pälsen fin  va ? :)

[Cute]
0

Mina älskar kycklinglever bland annat, jättegott och nyttigt för dom! Fast Rocky kan allt vara lite fjantig, äter mest iller  torrfodret.. men lite smakar han allt på det råa köttet :D

Sen så älskar dom även rå ägg gula, vetegroddsolja…

Gustav-o-Linda
0

Ja, äggula bidrar till att pälsen e mjuk o fin oxo…

Framför allt lax olja o vetegrodds olja e bra för pälsen…

tokage
0

Okej, jo ägg gula har jag gett honom, det var en riktig höjdare! Så det får han då och då, rå såklart! :)

ferretgirl
0

Han åt kycklingfilé och vit fisk när han var valp, alla mina valpar får prova på detta. Och alla äter med god aptit här hemma, men sen är det tyvärr så att många av köparna inte fortsätter med att ge rå mat eller åtminstone kokt till dem (som han också har testat här hemma). Oftast så kokar jag fisken då jag inte vill att de äter den rå, de får då fisk som typ torsk, sej och spätta som alla är sk vikta fiskar. De feta fiskarna som lax, sill och ål innehåller ett ämne som kan slå ut tiaminet som är livsnödvändigt för våra småttingar.

Roxannee
0

Lax sill och ål är alltså inte bra?  *förstår inte* Generad

ferretgirl
0

#9# Dessa fiskar innehåller ett fet som inte  är bra för illrar, det tar bort tiaminet för illern som är livsnödvändigt. Det har ett namn som jag just nu inte kan komma ihåg. Men du kan ge smakprover av t.ex lax men inte varje dag. Själv ger jag inte dessa fisksorter till mina illrar, de får bara av vit fisk typ som jag beskrivit ovan. Vet att vissa här inne troligen ger lax som smakprover till sina illrar, men själv tycker jag inte att det är värt den risken den kan medföra av att illern blir sjuk och kan dö av tiaminbrist.

Sarah
0

Skulle inte ge mina fisk då det inte hör till deras naturliga föda. Fågel och små gnagare däremot.

ViktorMarina
0

#9, 10: Vad jag förstår innehåller inte lax tiaminas (som tar bort tiaminet), och är därför inte farligt att ge.

http://www.skogochfisk.se/C13.htm (Läs under "Teorier om orsak")

Roxannee
0

#10 & #12 tackar :)

Gustav-o-Linda
0

Håller med…

Men grizzly lax olja e väldigt bra därimot…

Enda fisken mina illrar kommer närheten av…