Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 579 ggr
Sara
0

Binjuresjukdom och päls

Nu har Funny börjat fälla sin vinterpäls som på stora delar på hennes kropp består av endast underull pga binjuretumör.

Hon medicineras med tumörhämmande medicin i sprutform och jag är så nervös för att det inte ska växa ut någon ny päls.

Finns det någon som haft en binjuresjuk iller som haft liknande med underullen?

Många binjuresjuka illrar tappar ju underullen istället och har bara lite täckhår kvar.

Sara

AlbaStiffler
0

*puttar*

Pirjo
0

Jag har haft en iller som t o m var kal på vissa ställen på kroppen, på resten av kroppen var det nästan bara underull kvar, innan han opererades för tumören.

Efter operation växte pälsen ut helt normalt och han hade en helt normal päls resten av sitt liv.

AlbaStiffler
0

kul att höra att pälsen kom tillbaka! :) hur länge klarade sig illern efter operationen hur gick det för den?

Pirjo
0

Han var över 5 år gammal när han opererades och blev alltså över 8 år gammal. Och han dog inte pga binjuren utan han blev bara rakt av "gammal" precis som vissa gamla människor. Han glömde bort sig, kunde st9iga upp och ge sig iväg mot köket för att några meter längre fram helt ha glömt vad han skulle göra. han fick i princip inkontinensproblem och kunde inte riktigt hålla sig ren o snygg. Och när vi bedömde att han inte längre hade ett värdigt liv så fick han somna in.

Det här hände alltså på den tiden då iller var ett ännu mer okänt djur än vad det är idag. Och binjureoperation var definitivt inte en rutinoperation som idag och det var inte alla veterinärer som tyckte det var lönt att operera utan ofta avlivade man bara illrar som hade binjuretumörer. Som tur var så blev vår vet intresserad av illrar i samband med vår första iller plus att han var otroligt förtjust i Raki, så han ville ge Raki en chans.

Sara
0

Funny ska till veterinären nästa vecka för ett nytt ultraljud och blodprov för att se om det har skett någon förändring.

Sara

Pirjo
0

Hur länge har hon varit sjuk?  Vad är det för medicin hon får?

Sarah
0

Härligt att höra att de kan bli så fräscha efter en operation. Visas kan ju även få hormonsprutor efter operation och hålla sig riktigt fina på det.

JossanH
0

Opererade Dexter i höstas. Han hade endast visat symptom på binjuresjukdom genom lite tunnare päls (och tydliga sommarsvansar) och ganska mycket mindre muskler över ryggen.
jag tog beslutet att åka till Sthlm och öppna honom och mycker riktigt fick ena binjuren tas bort.
han blev mycket finare i pälsen och vägde ca 200g mer än han gjort på ett par år.
något annat har jag inte märkt av.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

# 6 Det är snart ett år sedan hon fick diagnosen och har sedan dess gått på Lupron (Enanton) och fått det som spruta varannan månad. Det ska vara ett tumörhämmande läkemedel enl veterinären.

Sara

JossanH
0

#9 får man vara nyfiken o fråga varför du valt att inte ta bort binjuren?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Visst får du vara nyfiken. Skrattande

På de ultraljud vi gjort (2 st) så har det inte synts något och veterinären har då rekomenderat att börja behandla med Lupron och ev operera vid ett senare tillfälle.

Jag kommer att bestämma mig hur jag ska göra efter nästa besök men det lutar väl mot att ta bort den i höst. När försäkringen börjar om på 10 000:- igen.

Sara

Pirjo
0

#9 Jodå, Lupron är ju det man rekommenderar att använda och numera har man ju kommit mycket längre när det gäller att medicinskt i alla fall t ex fördröja ev insjuknande just genom användning av Lupron.

Lite intressant läsning om användning av Lupron när det gäller binjuretumörer

http://ferrethealth.org/archive/FHL2407

JossanH
0

#11 Aha, på så vis. Det som känns skönt när man öppnar upp en iller är att allt avvikande tas bort och analyseras.. Förstår om du väntar tills försäkringen hjälper till.. :) Hoppas hon blir bra!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

# 12 Ska läsa när jag orkar. Är sjuk i nått virus just nu och inte intaglig för för mycket seriös info. Skrattande

# 13 Mmm… Har haft mkt illerutgifter så bankkontona lyser tomma.. Tur att binjuretumörer oftast inte kräver akuta ingrepp.

Sara

Ceciliaolucifer
0

Skönt att höra att hon ändå har mått bra Sara :) när dem inte får päls som dem ska så får man vara glad att det går mot varmare tider :) hur håller hon värmer tycker du? har du några bilder?

Vilken form av binjuretumör har hon, jag antar att det är Hyperplasi?

Inte blir man rik av att ha iller ;)