Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 911 ggr
skrollan
0

Ont i själen och hjärtat

När man får höra om alla omplaceringar. Nu syftar jag inte bara på här inne, utan övrigt. Vart inblandad i en omplacering angående katt, men bakade ganska snart när jag insåg att detta kommer aldrig sluta fast jag hjälper dem.
Tycker så otorligt synd om djuren, inge djur ska behäva flytta runt. Dem stackars djuren hamnar i hem och tror att dem ska få stanna, men så kommer det hinder som barn, allergi, skiljsmässa, sambon inte vil ha kvar dem och en massa ursäkter.
Det verkligen svider i hjärtat! Vill verkligen bara ta emot alla djur och kunna ge dem ett hem tills döden!

Jag själv har fått mig en tankeställare genom dem som omplacerar genom att man får barn. Att barnet kan bli allergisk eller att man inte har tid för illern och alla ursäkter. Jag blir rädd att det skulle hända mig, så därför vågar jag inte skaffa fler djur eftersom dem lever i många år och jag någon gång skulle vilja skaffa barn. *
Så känns det i alla fall nu. Jag blir rädd och gråter för alla dessa djur!

KerstinL
0

Jag har en son som är allergisk, men han är 17 år och han vill absolut inte att vi gör oss av med djuren.. det är typ det enda roliga här.. *nonchad mamma*.. Speciellt nu då mamman är så elak så alla tvspel/datan är avstängda när det är solsken!!    *ler i mjugg* moaha ha ha ha…

Så dom stackars djuren som flyttar hit blir kvar!! Flört

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

[LiisaDagger]
0

Inga tv-spel när det är solsken? Förvånad Då hade jag önskat regn hela sommaren! lol

AlbaStiffler
0

Det där med att skaffa barn. Självklart ska man innan man skaffar iller tänka den tanken på om man tror det kommer funka. Själv är jag helt övertygad omatt det skulle funka, det beror ju faktiskt på hur jag planerar det hela hur vi löser det. Självklart kan jag ha illrar och ungar samtidigt…

Nä, problem är till för att lösas, bara man planerar i tid! :)

[LiisaDagger]
0

Ja, det är väl inge problem att ha både illrar o barn, det måste ju kunna lösas. Om man inte skulle kunna ha det, blir jag barnlös. Eller förresten, mina djur är mina barn Skrattande

sonjaochjocke
0

ja de är ju tråkigt att de måste bli omplaceringar i vissa fall. här i spanien så bryr sig inte folk om att omplacera så många gånger, som min iller tjej som nån lämnat vid en bakdörr till en djuraffär, och när jag var där och hämtade henne så hade någon den morgonen lämnat en hel hög med små kattungar. får kännslan av att vi i sverige tänker lite mer på djuren än vad dom gör här. finns en hundgård också här där jag bor som är full med hundar som folk bara lämnat. blir så ledsen.

AlbaStiffler
0

#5> Tragiskt. Det svider i hjärtat att folk inte har mer hjärta än så!

orcide
0

Min son är allergisk mot hästar o har ändå egen häst *s*

skrollan
0

ja, det är sorgligt och jag var bara tvungen att skriva av mig. Blir så ledsen och det gör så ont i hjärtat att tänka på dessa djur! Och när man tänker på dem så tänker man även på alla hjälplösa djur i ex egyptien. Dit åker jag aldirg mer, låg typ instäng på hotellet för att jag inte klarade av att se dessa stackars katter :'(

kitty
0

jag håller me dom att det är sorgligt men jag tycker ändå itne man sa dra alla omplaceringar över en kam. Dom som omplacerar och ahr hjärtat på rätta stället, gör det sällan med ett leende på läpparna. Det är ett jättesvårt beslut. . .

Mikaela_B
0

Tycker även att de är onödigt att kalla anledningar för bortförklaringar, visst kanske folk använder sig av så kallade bortförklaringar för att dom inte klarar av ett djur eller inte kan ha kvar det, men de finns också de som använder sig och går ut med själen till att dom inte kan ha kvar djuren som de omplacerar men de behöver inte vara bortförklaringar.

Vet att ingen menar något illa med något av ovanstående inlägg men jag tar åt mig eftersom att jag har omplacerat många djur pga sjukdom framför allt, men ser inte min orsak som en bortförklaring för att kunna omplacera dom.

Så visst tar man lite illa vid när de skrivs alla orsaker som bortförklaringar, men de är verkligen inget rätt beslut att ta, och skall man då behålla djuren så att dom inte har de bra i mitt hem istället för att omplacera dom till ett värdigt hem? För visst är de tråkigt att dom skall omplceras när dom tror att dom kommer få stanna hela livet, men inte sjutton är de kul för mig som ägare att ta beslutet.

jag har nog gråtigt mer för de valet än vad alla som tycker att de är hjärt skärande att djuren omplaceras, tror de gäller dom flesta som omplacerar känner de samma.

www.blueberryhedgehogs.com

skrollan
0

Jag kan hålla med om att bortförklaring inte stämmer in på alla, men vissa drar till med det tyvärr. Som jag skrev ovan att jag inte handlade om iller heller, att man ser och hör att det är pga av intresse m.m. bara=/

Mikaela_B
0

#11 jag vet va du menar, och sa inget specifikt om iller heller.
Men jag tror också att de ligger mycket i andras uppfattning av personer etc vad som resoneras som bortförklaringar etc, omplacerar en person av fel orsak enligt andra så är de en bortförklarning etc.

Jag har själv fått mkt skit för att ja omplacerat djur, men vet att du inte menade något illa till de som omplacerar utan jag förstår helt hur du tänker med tråden.

Tycker också de e synd att djur skall behöva flytta från hem till hem, men de är precis där den personen som skall omplacera måste vara nogran med och verkligen ta tiden på att se till att djuret hamnar i de rätta hemmet. Har aldrig omplacerat om de känns fel, och de som ja omplacerat finns fortfarande kvar i de hem ditt ja omplacerade dom.

skrollan
0

ja, där håller jag absolut med. Dem som omplacerar att dem inte har bråttom så att dem kommer till det rätta sista hemmet. Eller att man vill att dem ska komma till samma hem allihoppa, att man står fast vid det och att det sedan inte vipsp blir bråttom att få iväg dem och då är det inte rikigt lika viktigt att dem kommer till samma hem.
Då kanske en lösning är att ta hjälp av omplaceringhskordinator och få akut hem så att alla kommer till samma hem. Hemmet bättre än pengarna :)

Mikaela_B
0

#13 håller helt med dig, de finns så akuta allternativ som man kan vända sig till som du säger ifall de verkligen inte skulle gå att ha kvar dom och man kanske då struntar i de krav man haft från början.

Så egentligen så får man gå ut och visa sig mer ex, omplaceringskordinatorer och akut hem etc, så att man verkligen skriker ut att dom finns där. =)

skrollan
0

precis ;) önskar att man själv en dag kan ställa upp som akuthem så man hjälper omplaceringsdjur på traven :)

AlbaStiffler
0

Mina illrar har vart i 3-5 hem innan de kom till mig, de var då runt 4 år gamla. Helt felfria underbara illrar. Hur förklarar man det då mina illrar inte hör till ovanligheterna på hur många hem en iller får vandra igenom under sitt liv? Ärligt talat, jag skiter fullständigt i hur bra orsaker man har eller inte, jag tycker skälen man bör ha för att omplacera bör vara bra mycket bättre än de man många ggr ser, annars tycker jag faktiskt man är rätt oigenomtänkt som inte kunnat tänka ut dessa anledningar INNAN man skaffade djuret. Det KAN inte vara accepterbart att en iller under sitt liv i snitt ska passera genom 3-5 hem!!! Visst, det finns alltid anledningar man inte kan förutse, men varje gång någon sådan anledning dyker upp så drabbas din iller, och hur kommer det sig att just illrar är så drabbade som djurart?

Ni pratar jag om saker man ändå kan förutse, man kanske inte kan förutse att ens ofödda barn blir grava allergiker eller att man själv blir allvarligt sjuk.

Men man kan själv förutse:

• Min livssituation kommer inom ett illerliv att förändras.
  • Jag kan komma att flytta
  • Jag kan komma att byta/bryta relationer
  • Jag kan komma att jobba/inte jobba
  • Jag kan komma att ha dåligt med pengar
  • Jag kan komma att plugga/sluta plugga
  • Jag kan komma att skaffa barn
  • Jag kan komma att skaffa annat djur
  • osv osv

Det mesta i livet kan man faktiskt ha rätt bra koll på hur man själv kommer att handla, även om det är om 5-10 år.

Och nu pratar jag i ytterst allmänna drag, jag pekar inte på någon utan jag pekar på hela illersläktet. Ingen och ALLA bör ta åt sig och tänka efter en gång på hur de värderar ett illerliv. Vissa säger att det är just det de gör när de omplacerar, dvs att de tänker på djurets bästa. Men själv tycker jag att man tänker efter några år för sent då. Man kan inte ha den inställningen att "jag ska prova på hur det är att ha iller ett tag". Jag tycker inställningen ska vara "oavsett vad som händer i mitt liv så löser jag det så att jag ändå klarar av att fullfölja det ansvar jag en gång tagit mig."

Om vi inte ändrar inställningen till en illers värde, hur ska vi då få ner synen på att var och varannan iller omplaceras under sitt liv? Vad ska vi göra åt det?

[LiisaDagger]
0

Mycket bra skrivet AlbaStiffler. Du har absolut rätt att illrar behöver ett större värde.

Mikaela_B
0

Visst kan man förutse de mesta i livet och självklart skall man alltid tänka om flera ggr innan man skaffar ett djur och då spelar de ingen roll om de är en hamster, en fisk eller en iller eller större djur, skall man prata om värde på djur så gäller de ju självklart alla djur, då de inte enbart är illrar som omplacerat utan i majoritet är mindre sällskapsdjur, som ex kanin, råttor, marsvin etc, men många hundar, katter och andra djur med.

Och självklart skall alla djur ha ett värde men tyvärr är de inte alla som får det.

Sedan så kan man som sagt förutspå de mesta som kan ske i livet när de gäller pluggande, jobb, relationer etc till och med när de gäller en vis grad av sjukdom, men allt kan komma som ett bakslag också, och de finn dom människor som kämpar in i det sista men som verkligen inser att de inte funkar hur mycket dom än vill, och de behöver inte vara någon allvarlig sjukdom som spökar för att de inte skall funka.

Jag vet, jag har alltid lovat mig själv att de skall krävas att jag ligger på dödsbedden innan jag ens skulle få tanken på att omplacera något av mina djur, men de har inte ens behövt gå så långt för att jag blivigt tvungen att ta beslutet.

jag vill självklart också se en minskning på omplaceringar, och de gäller alla djur!

Men hur mycket man än vrider och vänder på det hela om att man har tagit på sig ett livs ansvar och att man till allt skall fullfölja detta så är de många ggr inte möjligt vart än skon klämmer. och visst omplaceras många djur av ingen anledning alls men vad jag vill få fram är att trotts att man själv uppfattar en anledning till de som meningslös eller oansvarig så kan den anledningen vara så stark att de inte funkar för 5 öre.

Och är fullt medveten om att ingen vill peka ut någon, men jag är sån här, och tar åt mig lätt av vad folk skriver, så jag vill bara stå upp för de som kan komma med små anledningar som folk kan tro är meningslösa och oansvariga men som för dessa personer kan vara väldigt stora.

Så hoppas ingen tar illa vid med mina svar ;)

Pirjo
0

#18 Vet precis vad du talar om och håller med! Den enda omplaceringen jag blivit tvungen att göra fick jag helt otroligt mycket skit för (det togs upp på både svenska och utländska forum, på mailinglistor osv, och det spreds enormt mycket skit om det bakom ryggen också).

Ändå omplacerades illern för att hon skulle slippa leva ensam hela sitt liv och för att hon äntligen hade hittat en annan iller ho kom överens med plus att hon omplacerades till en vän så att vi kunde träffa och umgås med henne ofta.

Så man ska nog tänka sig för både en och två gånger innan man dömer ut orsaken till en omplacering.

AlbaStiffler
0

Jag dömer inte ut orsakerna till omplaceringarna utan det faktum att nästan alla illrar i sverige nån gång tvingats byta hem. Något fel är det alltså på samhället tycker jag. Och då pekar jag inte på enskilda fall som självklart kan ha tagit det bästa beslutet utan på sveriges syn på ägandet av iller i allmänhet.

Jag tycker alla, inklusive de som aldrig omplacerat, ska ta åt sig lite och fundera igenom hur de själva kommer hantera situationen om de hamnar i en sits som ändrar livet. Jag tycker alla illerägare ska fundera över varför det finns så många omplaceringar och vad man kan göra åt det. Säger inte att jag har en lösning, omplaceringar kommer säkert alltid finnas. Men med lite medvetenhet kommer man ändå långt och kanske kan man med bara lite medvetenhet och självinsikt minska omplacerandet i sverige.

Mikaela_B
0

#20 de spelar ingen roll om de handlar om en iller eller om en mus, eftersom att alla djur skall ha rätt till ett värde.

och vi lever inte i ett samhälle som är perfekt men man kan ju alltid hoppas på en förbättring när de gäller våra djur.

jag tror inte att de är någon skillnad på hur människor ser på ettt ägande av en iller tillskillnad från ett annat djur, och jag pratar inte enbart för iller utan för alla världens sällskapsdjur som råkar ut för omplacering precis lika mycket som en iller.

Alla köp, omplaceringar, omhändertaganden om djur förändrar ens liv, man tar på sig ett ansvar, sedan om de gäller en häst, hund, iller, råtta, höna you name it så är de precis ett lika stort ansvar om man skall sitta och diskutera djurens värde.

Så för att göra om meningen så tycker jag att de skall gälla alla djur, man skall ta och tänka på varför de finns så många omplaceringar, och då gäller de alla  djur. För jag kan ju inte direkt säga att iller är de mest utsatta djuret för omplacering i Sverige. Även om dom möjligen är många som omplaceras varje år, men dom ligger inte störst i mängden.

Däremot vet jag att antalet är mer extremt i utlanden, men man får väl hoppas att sverige inte ens når upp till de antalet.

Omplaceringar kommer alltid att finnas, jag tror att de är väldigt svårt att få helt stop på det.

AlbaStiffler
0

#21> Håller såklart med dig, men befinner mig på ett illerforum och tänker därför inte argumetnera alla djurs välbefinnande. :)

Själv värderar jag en iller i nivå med en hund, och jag tror många illerägare sätter lägre status på en iller mot en hund när det väl hettar till och en omplacering kanske blir aktuell. Jag tror många värderar en iller mer som  en hamster (inget ont mot hamstrar), som man lätt kan göra sig av med när man ledsnar. Så ja, jag tror visst folk och illerägare värderar illrar annorlunda mot andra djur. Klart det är skillnad på djur och djur… Alla förtjänar ett värde, men kanske inte alla far illa av att byta hem som många illrar gör.

[LiisaDagger]
0

Typ en hamster är ju nöjd bara den får ett hjul o mat…

Ceciliaolucifer
0

#23 jag tror inte att ngt djur nöjer sig med det. Hamster eller ej..

JossanH
0

jag blir också otroligt ledsen när jag hör om alla djur som får flytta både hit och dit.
Jag skulle verkligen lägga ner min själ i att få barn o illrar att funka ihop och jag skulle inte omplacera några djur pga barn- i så fall skulle barnet vara tvunget att vara mycket allergisk för att jag ens skulle överväga det…

men jag kan faktiskt se goda orsaker till vissa omplaceringar.. Själv pushade jag på en fd arbetskamrat att hon skulle omplacera sina 5 råttor..
Hade hört fruktansvärda saker om hur ena barnet behandlade råttorna (plus att mamman själv berättade om att ena ögat plötsligt var "intryckt" på en av råttorna och att det måste ha berott på en tumör… är nästan säker på att det egentligen var barnet då hennes kompis bevittnat att hon slängt en av råttorna rakt in i väggen bla)… kunde inte låta råttorna bo kvar där så till sist lyckades jag omplacera 3 utav råttorna till nya hem.
De andra 2 levde inte så länge..
Jag har även omplacerat en iller som jag köpte av en kille som endast tog i honom med handskar och hade illern boende i badrummet. även där med tanken att inte behålla illern då jag visste att det inte skulle funka med dom andra…

Sen kan jag faktiskt tycka att endel människor borde omplacera istället för att skaffa ett djur och sedan hålla fast vid att behålla det för att man "tagit på sig ansvaret" trots att djuret inte längre får en bråkdel av den uppmärksamhet, stimulering eller kärlek den är värd…. Då ser jag hellre att den omplaceras… Men visst önskar man verkligen att folk kunde tänka lite mer på framtiden innan de skaffar sig ett djur… :(

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zaria81
0

#22 Fast kollar man på blocket så ser man ju massor med valpar som ägaren bara haft ett par veckor som "omplaceras pga allergi eller ändrade familjeförhållanden"

Rötägg finns inom alla djurslag,man blir så ledsen.

JossanH
0

#26 ja, visst är det så! och så många som omplacerat illrar för att sedan skaffa nya illrar att omplacera efter några veckor… Gärna med motiveringen- kan inte ge den tid han/hon förtjänar.. vad var det de inte förstod efter första gången!?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mikaela_B
0

Jag är fd iller ägare, men tänker inte sitta och inte värdera andra djur pga att jag skulle haft iller, utan då kan man ju lika bra tänka på alla andra djur som oxå omplaceras.

Zaria81
0

#27 Fast jag menade hundvalpar och att det intebara är illrar som omplaceras efter några veckor,klantigt av mig att bara skriva valpar. Dock lika sorgligt.

Allergi och hur familjesituationen ser ut borde man väl veta om och ha haft lite funderingar över innan man skaffade illern tycker man. Men tydligen inte.

Ang tiden,illrar sover ju så himla mycket så jag förstår inte hur tiden för illern bara "försvann" eller så är det en annan ursäkt till "Illern är inte rolig längre"

[LiisaDagger]
0

#24 Ta mig inte bokstavligt, det jag menar är att en iller kräver mer och mår ej bra av att flytta runt till olika hem. En hamster (eller andra mindre djur) fäster sig inte på samma sätt vid sin ägare utan mår bra om de har en fin bur, mat, vatten osv osv.

Theres
0

Det som kan ändras hos mig är följande:

Jag kanske får jobb - mer pengar till illrarna
Jag kan börja plugga - mer pengar till illrarna
Jag kan träffa nån - mer kärlek till illrarna?
Jag kan flytta - större utrymme till illrarna

Ändras inget så är det bra som det är =)

golf.ifokus.se

AlbaStiffler
0

#31> hehe, bra syn. Precis så som det ska vara! :)

Zaria81
0

#30 Fast ett marsvin eller en råtta tror jag kan fästa sig vid sin ägare precis lika mycket som en iller,och kräver dessutom mer än att bara sitta i buren. Både mina råttor och mitt marsvin gick lösa ungefär på samma sätt som illrarna gör,de gick även på låda och visst märkte man att de gjorde stor skillnad på dåv pojkvännen,kompisar mm och mig.

[LiisaDagger]
0

#30 Ja, råttor är väldigt personliga o fäster sig lätt vid sin ägare. Har själv haft 5 st. Nu döda pga av hög ålder dock. Marsvin, mja, jo, hade ett som faktiskt var väldigt fäst vid mig och som var lös på golvet nästa jämt. De två andra sket dock i mig fullständigt och skrek bara på mat, ville aldrig vara ifrån buren. Men det kan ju förstås skilja på individer där. Angående hamster och tammöss, dväghamstrar… Nä, de har aldrig fäst sig vid mig direkt.

AlbaStiffler
0

Sen är ju förhoppningsvis en ills liv ett antal år längre än en råttas, varför en iller hinner omplaceras många fler ggr om den har otur. Det tycker iaf jag spelar in i hur jag värderar ett djur, dvs djurets livslängd.

Hur länge lever en råtta förrsten, i normalfall alltså, inte i extremfall?

Mikaela_B
0

#35 ganska varierande, men 3-4 år som topp kanske…

Men om man nu skall gå efter hur väl div djur anpassae sig till sin ägare så finns de många fall av många djur, och hur vissa komentarer i tråden ens kan anpassas eller gå ihop med när man diskuterar djurens värde fattar jag inte.
Skall man sitta och sortera ut ett djur pga att dom kanske inte fäster sig lika mycket vid en ägare? de finns ju knappast nått djur som mår bra av att behöva flytta många ggr, hade ett djur inte gillat sin ägare oavsätt om de är en mus eller hamster så hade dom ju aldrig vart hanterbara för 5 öre och de har inget med att vi ger dom mat och vatten.

Alla djur tyr sig till människor efter sin tid, och de finns knappast något djur som mår bra av att flytta så att sitta och diskutera att de djuret mår sämre än de djuret e bara fel.

Kan många exempel på djur som lever längre än iller och som omplaceras ofta med, finns många djur som har samma livslängd som en iller och som oxå omplaceras, och inte sjutton mår dessa djur bra, stora som små om dom behöver flytta.

Visst sitter man med denna diskutionen på ett iller forum nu, vilket gör att illern hamnar i centrum, inget fel i det, men skall man diskutera djurs välbefinnande och rättigheter etc till ett värdigt liv och va sjutton nu allt är så gäller de ju alla djur och inte enbart ett djurslag.

Dessutom är inte tråden skapad från början för just iller, utan pga att de är synd att ALLA drabbade djur omplaceras av div anledningar.

Zaria81
0

#35 Det vanligaste är att en råtta lever 1-1,5 års ålder, tydligen så sjunker medelåldern mer och mer,för bara några år sedan levde de bortåt 3 år. Så en råtta "orkar" folk ju troligtvis ha livet ut.

Ett marsvin kan om man har tur bli ungefär lika gammal som en iller,vet en som är 8 år. Vad ligger medelivslängden för iller på? Känns som att den kan vara ganska låg,läser man här verkar många illrar dö ganska unga även om det finns undantag.

Mikaela_B
0

#37 min pojk dog 7 år gamal, pga insulinom, men har ingen koll på vad medelåldern kan ligga på. men tror inte den e mkt högre än de. men vad vet ja, överlåter den frågan till de som kan :P

Zaria81
0

#36 Det håller jag med om, det är lika illa med alla djur som måste omplaceras tycker jag, och problemet med omplacering finns ju hos alla djurslag. Hästar,hundar,katter,kaniner,marsvin mm omplacers lika mycket som iller.

Katter när de blir könsmogna och börjar kissa inne,en hund i trotsåldern,barnens ponny när barnen växt ur den eller tävlningshästen som inte höll måttet och smådjuren vars unga ägare tröttnat. Illrar verkar omplaceras av ungefär samma orsaker som en hund,de krävde för mycket tid/jobb,allergier eller tidsbrist,att ägarna gick isär mm.

Även om en hamster kanske inte tyr sig speciellt mycket till sin ägare tror jag endå den tyr sig mycket till sitt hem,sin bur,sin miljö,sina "hemmaljud" och sina rutiner mm.

Mikaela_B
0

#39 precis, de finns alltid något ett något i ett djurs omgivning som dom tyr sig till. Jag har haft många djur av olika slag och tagit hand om många djur, och även de allra minsta har en tendens att fästa sig vid speciellt ljud.

Igelkottar tex, inget direkt socialt keldjur! De är de inte, men dom tyr sig till mina rörelser och min röst och hur du luktar.

Jag tycker verkligen inte att man skall specialisera in ett specifikt djurslag utan rätt ska va rätt, de är alla djurslag som är drabbade av stor mängd av omplacering vilket är sjukt tråkigt.

Men tänker inte sitta och predika då ja själv omplacerat och egentligen inte har rätten enligt många att påstå speciellt mycket. Och de kan ja förstå, men man kan inte specialisera in ett djurslag och sedan på ett eller annat sätt vrida och vända på de och sedan finns de inga problem i övriga djurvärlden.

Dom är precis samma rätt och samma värde som vilket annat djur som hälst.

Theres
0

#37 Mina råttor är 1 år och 9 månader =)

golf.ifokus.se

Mikaela_B
0

#41 bra ålder på dom =) aldrig haft råttor som dött under 3 år :P mina gamlingar =)

AlbaStiffler
0

*undrar varför tråden börjar spåra ur och handla om djurs värde*

Kan vi inte återgå till att diskutera just ILLRAR och hur vi som ILLERÄGARE kan påverka och göra så att färre illrar omplaceras?

Mikaela_B
0

#43 eftersom att tråden skapades ang alla omplacerings djur och inte enbart iller?

Va folk, alltså inte enbart jag vill få fram är att många säger att div djur inte har samma värde som en iller,vilket är fel syn enligt mig iallafall. De e de enda ja diskuterar kring ett värde på ett djur.

Så egentligen kan man ju diskutera hur alla djur ägare skall göra för att påverka de stora utbud på omplaceringar som de finns…

AlbaStiffler
0

#44> Fast det är en extremt bred fråga som är omöjlig att svara på eftersom alla djur är olika och har olika problem eller orsaker till varför folk ledsnar på dem. Känns lite töntigt att diskutera hur man räddar "världen" när man befinner sig på ett specifikt forum för hur man räddar illrar. :-) Det går lixom inte att rädda hela världen. men man kan mycket lättare komma fram till en plan på hur man ska rädda en lite bit av världen, tex illrarna. Keep it simple, det är bara det jag vill. Annars blir det ändå inget vettigt av det!

[LiisaDagger]
0

Du har en poäng där #45

[LiisaDagger]
0

Men en del av lösningen är nog att folk behöver mer information om illrar överlag. De flesta man träffar har ingen aning om hur man sköter en iller. Majoriteten av det svenska folket är nog fullt införstådda med att en hund kräver mycket tid kärlek och pengar. När det gäller illrar är det nog inte så. Folk ser en uuunderbar liten fjunig illervalp o tänker att en sån bara måste jag ha, och sen när den här lilla fjuniga pälsen börjar riva i hela lägenheten och bita barnen så är det inte så himla kul längre. Alltså hamnar den här illern på omplacering.

Det är därför det är så kul när man faktiskt ser reportage om illrar i tidningar och tv där vana illerägare kan berätta både om glädjen och svårigheterna med detta söta lilla monster Glad