Springer alla Illrar bort?
Hejsan, jag undrar om det går att lära illrar att hitta hem, så man kan släppa ut dem som katter, eller åtminstone en stund. Eller måste de alltid vara instängda eller kopplade?
Jag har alltid varit svag för illrar, och kanske så skaffar jag en en dag, men det är lång väg dit ;o)
vi har illrar som vi kan ha lösa ute på promenad, men jag skulle aldrig våga släppa ut dem utan uppsikt

Jag skulle inte våga släppa ut mina illrar utan uppsikt. Även om det finns de som hittar hem igen. Men jag skulle inte våga chansa.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#1 När ni är ute och promenerar, springer den efter er då och inte är sådan att den bara vill försvinna in i buskarna och hitta på bus?

Jag läste om någon iller som de släppte ut på morgonen, sedan kom den hem på kvällen… Har själv varit med om en iller som "smitit" på eftermiddagen, äventyrat på natten och kommit hem på morgonen. Men det är nog från iller till iller vad som skulle funka. Man måste ha en jäkla band mellan husse/matte och iller. Jag kan ha mina lösa ute, men då kollar jag var de håller hus, och om de går för långt bort (t.ex under grannens altan två hus bort, där det luktar kanin) så hämtar jag dem och sättter dem på gården/skogskanten. Men de har inte varit lösa på några månader nu, för jag har byggt en sån fin linbana. Sen är det för mycket vegetation längs marken nu, så det blir ju svårt att hålla kolla på dem. Iofs var Epona lös idag i några sekunder, men det var för att hon smet ur uteburen, så jag fick koppla henne istället. Sen började Denver bråka med Melwin så jag lyfte ur honom ur buren och satte ner honom på marken en snabbis medans jag hämtade koppel, men han sprang mellan benen på mig. Jisses vad mycket jag skrev. Jaja, så går det när man har tråkigt. Men iallafall, det GÅR, men frågan är om man orkar öva/vågar chansa? Mina illrar hittar alltid hem. Det märkler man rätt lätt om man går på promenad, för de ska ju bara springa hem hela tiden.
golf.ifokus.se

det är från iller till iller hur dom gör vissa illrar springer i väg helatiden en av mina kan jag ha lös :) den andra vill spinga i väg och kolla lite här och där och det är inte lätt att fonga
#3 Toxi får man hålla lite koll på för hon strosar gärna iväg, men inte så långt och inte så fort att vi inte hinner ifatt henne (gåendes) Tuuva däremot håller koll på oss och går dit vi går. Men vi brukar sätta oss ner och låta illrarna gå runt som dom själva vill och dom håller sig alltid i närheten av oss.
vi har skrollan som springer efter oss som en hund, hon kommer när man ropar "kom" och visslar som till en hund. Men däremot groggie lynnsar med döva örat, vönder ryhggen till och vandrar sin egen värld!

Intressant, charmiga verkar de ju vara vilket som. Den största anledningen till att jag frågar är att jag alltid haft lite svårt för att stänga in djur och ha dem kopplade (hundar undantaget av nån konstig anledning) hade känts mycket bra om man kan släppa dem så de får gå på lite egen upptäcktsfärd i naturen.
Ett stängsel runt tomten antar jag inte är nån hit för det kan väl de flesta illrar klättra över, eller?
#8 krypa/gräva under skulle de nog föredra… ;)

#8 mina är ögontjänare.. sålänge jag tittar stannar de inom de avspärrningar jag satt upp, på altanen, eller om de får vara på trädgården går de int längre bort än att de hör när jag kallar på dem. Men skulle jag inte titta på dem får de genast massa idéer för sig, glömmer helt och hållet mina regler.. Så charmiga, oja.

#8> Jag skulle säga att en av de större farorna med att ha illrarna lösa är att tamillrar, till skillnad från vilda illrar, inte nödvändigtvis har vett att veta vad de ska passa sig för i det vilda. Får en lösspringande hund syn på din iller tror jag de flesta hundar kommer döda den. Ja menar, en "dum" iller kan ju springa rakt in på en gård där det finns hundar. Katter kanske de klarar sig från, där tror jag nog de flesta katter drar sig undran. Sen har du fåglar, typ kajor, kråkor och råkor som attackerar illrar om de ser dem utomhus, kanske inte så stor risk om din iller smiter att det händer något, men det kan göra det. Vi har när vi gått i koppel iaf blivit attackerade flertalet ggr. Sen har vi räv. Om din iller smiter och råkar bli spårad av en räv har din iller inte en chans.
Men värst är kanske ändå bilarna. Tamillern vill ju helst gå i diket och håller sig förhoppningsvis borta från vägar, men kan ändå följa vägarna och få för sig att korsa dem… Trafikvett har de föga av.
Så, mitt svar är nej, jag skulle aldrig våga släppa ut mina illrar frivilligt och utan uppsikt. Mina hanar kan gå lösa på större fält där man kan springa ikapp en och där de inte kan krypa ner i hålor/gömma sig (för det gör de).
Min hane Stiffler var förresten en av de illrar som smitit en gång och som hittat tillbaka 8 h senare (mitt i natten). det var minusgrader den natten och när han väl kom hem var han mycket nerkyld, mycket jordig (hade nog sovit middag i en håla) och mycket utsvulten. Och då var han bara borta 8 h, men han hann ändå springa minst 4 km (han sågs i en granngård). Jag skrattar mig lycklig för att han hittade hem denna gång, för det var nog mest tur, samt ett starkt luktsinne!
det beror på hur pass bra du känner att du har kontroll över din iller min springer fritt hemma i trädgården men hon går alldrig längre än till mattes rabbatt och gräver lite *suck* jo det längsta hon har gått är till mitten av trädgården för att jaga hyresvärden lite (det är också jätte kul) men jag tror aldrig jag skulle våga lämna henne utan uppsikt jag sitter alltid ute med henne för även att jag känner att jag kan lita på henne för hon lyssnar till 100% på sitt namn så hon kommer ju när man ropar, men ändå……tips om du nu vill ha din iller lös lämna den aldrig utan uppsikt i alla fall dem kan alltid hitta på hyss……..
I Pang-Pangs hem innan han kom till mig brukade de låta honom komma och gå som han ville. Han var ute på natten en stund, sen kom han hem igen. Jag kunde dock inte ha det så eftersom jag bor i lägenhet. De bodde även på landet vilket inte jag gör…

Tengel "ramlade" ner för fönstret för ca ett år sedan. Detta hände troligen på natten eller tidigt på morgonen. (hade pressat sig ut när det va liten sprnga iome att vi alltid har fönstet lite öppet i iller rummet) När jag skulle gå till jobbet så ringde en granne på dörren och frågade om inte detta va våran iller. Då hade han stått utanför porten och väntat på att bli insläpt. vi vet inte alls hur länge han hade varit ute men han hittade i alla fall hem och det är vi så jävla glada över.
Vi kan också ha Tengel lös ute och han stannar för det mästa vid oss då.. kan vara så att han springer iväg några meter från oss men han kollar hela tiden tillbaka för att ha koll på vart vi är… fast ibland blir han lite för nyfiken :)

Även jag vill betona eventuella faror för illern när den springer lös utan uppsikt utomhus. Min brors iller lyckades smita ut från huset utan att någon uppmärksammade och blev sedan ihjälbiten av en hund som fanns längre bort i området.

Tack för alla svar! Det har gett mig en lite bättre känsla för hur de fungerar.