Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 860 ggr
Zaria81
0

Hur banta sin iller?

Mimmi kastrerades idag.

De tyckte hon var fet och att hon skulle ha mindre mat. Men hur bantar man en iller? Hon har haft fri tillgång på RC Kitten samt att hon äter lite av kattens mat (Perfect fit indoor)

Ska man ge mindre mat? Byta sort? Ransonera maten?

Lite pluffsig är hon och har alltid varit,lite fumlig ser ut som en liten knubbig valp i kroppen hon kom liksom aldrig ur den perioden,är mjuk i kroppen inte hård/fast som andra vuxna illrar vilket inte beror på fetma utan på att hon är sådan. Så tänk en en 8 veckors valp,lika mjuk och lite mullig så har ni henne.

Som sagt hur gör man med maten?

Är det något speciellt man skall tänka på efter kastreringen? Tvätta såret? Mindre motion? Annat?

Kan tillägga att hon vägrar rått kött,äggula och sådana saker. Kokt kött går däremot ner,helt kryddat men det säger matte stopp till Skrattande

Kallecolt
0

Motionera (gå med hon, busa o.s.v)

Zaria81
0

Det gör vi. Speciellt på kvällarna busas det en hel del samt att hennes kompisar brukar komma upp ofta. Busar även med henne på lunchrasten och hon är ganska nattaktiv av sig själv. Nu står dessutom balkongdörren öppen så hon härjar en hel del därute…Promenerar gör vi också en del.

Sarah
0

Bort med allt godis och ut och gå med henne.

Zaria81
0

#3 Hon får inget godis,förutom någon bit gurka ibland (vilket kanske är varannan vecka)

Får satsa lite mer på att gå ut kanske,men tycker hon rör sig en hel endå.

Skall jag ändra maten något?

Vattunalle
0

Ut och gå, jag tar en promedan varje dag med Devil han är pure muscle och inte en gnutta fett på karln ;)

TottsiGirl
0

Sällan man hör talas om överviktiga illrar ibland så kan det vara veterinären som har en udda uppfattning oxå har du ingen bild på tjejen??

Sen e de ju inte hetl ovanligt att illrar tappar vikt efter en kastrering oxå..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Vattunalle
0

#6 nej vem f-n vill käka efter att bollarna är borta =D

TottsiGirl
0

#7 hehe jo de e ju sant för visso men ja tänkte bara om man jämför med tex katter som ofta går upp i vikt av en kastrering så går ju illern snarare på andra hållet..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Zaria81
0

skall försöka lägga in en bild när hon vaknat,just nu sover hon och verkar ganska förvirrad så jag vill inte ruska upp henne för stundenLedsen

Har träffat en iller som varit ordentligt tjock en gång och Mimmi är väldigt liten jämfört med den. Däremot mjuk och "flyter ut" eller hur man skall säga det. Däremot tänker jag inte "jösses vad fet hon är" utan mer mjuk och som sagt valpmjuk i kroppen fortfarande.

Lovar att lägga ut en bild på henne när hon vaknat. Sedan är hon lite halvlånghårig vilket gör att hon ser ut som en boll ännu mer. När man badat henne är hon inte stor däremot lite pluffsig mjuk mage.

Gustav-o-Linda
0

Min hona vart kraftigare efteråt, o det e jag glad för !

Va spinkig som bara denn innan…

Men illrar blir väldigt sällan överviktiga….

Gustav-o-Linda
0

hahahaha…….

Zaria81
0

#7 Fast Mimmi är tjej,så inga bollar borttagna här inte,fast kan inte säga att hon ser speciellt matglad ut för stunden stackarn.

Faxlin
0

För det första får man kolla upp hennes kropps konstruktion innan man kan uttala sig om hon är över viktig eller inte.

Om hon är överviktig så låt henne springa i trappor. Upp och ner. Fungerar perfekt faktiskt. :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Zaria81
0

#13 Hon är ju en helt annan kroppstyp än Greta tex,pojkvännens iller som är mer högrest och mer slimmad utan att vara mager. Mimmi är mer lågställd och rund. Skall ta en bild så snart hon vaknar.

Vi har försökt med trappan men det går inget vidare för hon kommer varken upp eller ner,som sagt är hon ganska fumlig och inte speciellt smidig,men så har hon alltid varit.

illernettan
0

När jag började med iller för en herrans massa är sen fick jag lära mig att man ska aldrig banta en iller! En iller äter tills den är mätt.

Jag fick kommentaren från domarna på en utställning att DagOtto och Alinéa var lite tjocka. Nu har båda gått ned inför sommaren och är riktigt fina i kropparna men att banta dom…….kommer aldrig på frågan. Jag tror att Alinéa och din tös har ungefär samma kropp. Allies är också lite mullig och lös i konturerna, lite valpfet.

Mitt tips, låt henne få fri tillgång till mat och aktivera henne lite mer.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Zaria81
0

#15 tänkte på samma sak,har alltid hört att illrar skall ha mat hela tiden. Och busar och sånt gör vi ju varje dag.

Lägger som sagt in en bild senare idag,nu är hon vaken iaf men har ont.

AlbaStiffler
0

Har åxå varit med om att veterinärer sagt att mina illrar varit för runda, men jag kan gott och väl säga att det beror mer på veterinärens brist på kunskap än på illern. En iller pendlar ju i vikt en hel del under året. På vintern tycker iaf jag att det är sunt om illern är sådär lite småfet, de sköter ju det själva och lägger på sig vikten. Ibland kan det ta tills senhösten innan mina illrar nått sin lägsta vikt och jag tycker då att en normal vikt inte ska kännas för smal utan hälsosamt rund om man uttrycker det så.

Sen är det grymt stor skillnad på iller och iller. Jag har tex två hanar, som storleksmässigt är nästan lika stora, men den ena är musklig och den andra är pluffsig. De väger dock nästan lika mycket, så hur 17 går det till? De har helt enkelt helt olika kroppsbyggnad, och man får alltså acceptera att inte en veterinär har tillräckligt med illervana i sverige för att se vad som är normalt för just den illern i just en viss period av året. Man får istället lita till att illern sköter det själv och man kan hjälpa till med extra motion. Men adrig att jag skulle minska maten om inte min iller var sjuk och därmed inte kunde reglera matintaget själv.

Zaria81
0

#17 Tack

Kikar jag runt på andra illrar här på iller.ifokus så ser Mimmi rent bildmässigt inte tjockare ut än någon annan. Funderar på om det inte kan bero på hennes slapphet/valpigghet i kroppen. Lägger hon sig tex raklång på rygg blir liksom "midjan" slappare än på de andra som iofs är ganska slimmade båda två. Tycker Mimmi faktiskt gått ner sedan i vintras eller så är det pälsen. De andra speciellt lilla Greta är även med "högställd" (eller vad man kan säga om en iller) medan Mimmi är mer låg och markbunden och dessutom valpig i kroppen,liksom som gele medan de andra är mer hårda i kroppen,man känner att de har en ryggrad Glad

Men så har hon alltid känts och hon var ganska smal som valp.

Väntar på att pojkvännen skall komma hem så det kan bli några kort.

Sara
0

Jag har haft en iller av 13 som var tjock.. Han åt jämt men det berodde antagligen på att han fått lite och dålig mat innan han flyttade hem till mig.

Sara

Zaria81
0

#19 ja det kan ju  ha med saken att göra. Tycker dock inte Mimmi äter speciellt mycket, de andra äter nog iaf oftare.

Faxlin
0

Jag har Nikita som har en fallenhet för att bli fet. Men det är för att hon får ryck när hon i princip ligger vid matskålen och äter och sover. Vill inte gå mer än vad som krävs. Men det är inte direkt vanligt med övervikt på iller.

Audiatur et altera pars

Sara
0

Mmm, Oskar var inte stor när han kom men fick en "ölmage" efter ett tag. Det första han gjorde när vi varit ute var att springa och kontrollera matskålen.

Sara

Zaria81
0

Nyfiken på vad ni tycker om Mimmi. "Aztech" kommer vid halv tiolv så då skall de knäppas bilder,förhoppningsvis vaknar hon till liv då. Hon är fortfarande rejält groggy tyvärr.

Någon "matmissbrukare" skulle jag däremot inte säga att hon är hon äter varken mer eller mindre än de andra.

Faxlin
0

Säkert är hon helt perfekt med tanke på hennes kropps byggnad. Veterinärer har inte alltid så bra koll.

Audiatur et altera pars

Zaria81
0

#24 Hon kastrerades i Majorna, vet inte om de har någon vidare kunskap om iller och jag var inte med tyvärr då jag hade förläsning i skolan. Att hon däremot kallas för "Mimmi fläsksork" beror ju mer på mjukheten/valpigheten.

Tycker som sagt inte hon ser tjockare ut än andra rent bildmässigt,däremot känns hon tjock när man tar på henne.

Blev däremot ganska irriterad och dessutom rädd…personligen känns hon inte speciellt överviktig och dels får man ju dåligt samvete som djurägare när man hör det.

Å andra sidan känns det ganska oseriöst att säga att illern skall ha mindre mat utan att tex rekommenderna HUR mycket, hur mycket illern bör gå ner och vad man mer kan göra för åtgärder. Hade ju kunnat gå riktigt illa om ingen ifrågasatt utan bara dragit ner på maten.

Sara
0

Min erfarenhet säger att man ofta hamnar i diskussioner med veterinärer om illrarna, även om de är illerkunniga medicinskt sett så har de inte erfarenheten av hur illrarna fungerar i vardagen.

Nä, det är många år sedan jag enbart går på veterinärens linje. I de fall där man är osäker så är olika forum som detta ovärderliga då det finns mkt samlad kunskap att få ta del av även om man även här inte ska lita sig blind på vad som sägs.

Sara

sarae
0

#25 vet du vilken veterinär du var hos? Jag har träffat två stycken där, varav den ena inte har kunskap om iller medans de andra har visat sig rätt duktig, hon är definitivt inte expert, men gör allt för att lära sig mer, och vi har haft mycket vettiga disskutioner hittills.

Tycker att många veterinärer snabbt verkar dömma ut illrar som överviktiga utan belägg. Och även om en iller nu skulle visa sig vara överviktig, är regelrätt bantning, med minskat foderintag inte rätta vägen att gå.

Zaria81
0

#26 Ja det känns lite så. Dock inte egen erfarenhet eftersom Mimmi är min första iller och de andra aldrig varit inne för annat än vaccination. Dessutom gillar jag att höra många olikas åsikter,man själv känner ju sitt djur bäst och brukar ofta komma på om det är ok eller inte med lite tips och stöd åt rätt riktning. Däremot har Mimms "mjukhet" oroat mig en del. Men inte att hon skulle vara överdrivet fet.

#26 det var Aztech som var inne med henne (hade själv obilgatoriska uppgifter i skolan suck) Skall höra mer med honom när han kommer om en liten stund om vem det var.

AlbaStiffler
0

Om hon inte verkar besvärad av sin vikt och hon är pigg och frisk i övrigt ska du inte oroa dig. Sen kan det ju vara lite annorlunda med henne första året  och att hon får en annan kroppsform nästkommande år! :-)

Zaria81
0

#29 får hoppas det. Alltå hon mår ju bra,är pigg glad och busig. Rör sig lite klumpigt men det har jag uppfattat henne att vara redan från början. Var ju inte längesedan hon fattade hur man stod på bakbenen. Nu kommer hon tom upp på hyllan på balkongen (till mattes stora förtvivlan)

Appropå kort,har en kabel jag inte hittar skall leta när jag fått iväg sonen till dagios. Tog lite kort igår

Fruttisen
0

Jag skummade igenom inläggen…skrev ingen något om maten? Är långt ifrån en proffs-dietist för illrar, men kan inte typen av mat spela in? Kanske är något i kattmaten som inte bryts ner på rätt sätt och "ligger" kvar? Vad vet jag…