Små barn / tånorigar!
När jag är ute och går med mina illrar och det kommer småbarn/ tånoringar i åldern 10 till, 18 tar jag upp mina illrar och börjar gå därifrån. för förra gången jag var ute och gick såg jag 4 småbarn i åldrarna 10 till 12 dom sa direkt
mamma har sakt att jag ska få en sån där, jaa köp en du oxå , sa hon till sina vän..
- jaaa det ska jag..
- vi ska oxå köpa sånna sa dom andra 2 , då kan vi ha dom i kopel och gå ut med dom.
en annan gång när jag var på stan,
sa en unge: kolla mamma!
Mamman frågade, visst är dom där hamster djur, som man har i bur som en hamster?!
då sa jag NEJ och började överdriva lite om illrar som var negativit.. för stackar iller som får sitta i en hamster bur resten av sitt liv..Så sen dess vill jag ine visa att jag har iller, till folk
är det nån annan än jag som känner igen det här?. vet att det har funnis en liknande tråd..
/ mvh Linda
ja….ibland blir jag faktiskt riktigt otrevig mot folk. Är trött på alla fördomar. Inleder någon med att säga något trevligt eller nyfiket pratar jag gärna. men inkeder det med en dum kommentar blir de snabbt avspisade

Granne till mig som såg mig gå med illrarna. här om dagen
då sa han visst ha dom i bur?! (med en liten små rolig dialekt som låter långsam och roligt)
-Nä man ska häls undvika att ha dom i bur, man kan ha dom i bur nån timme men dom ska få gå fritt i huset och buren ska inte vara liten.. SA JAG__
-men om man har dom i en kanin bur, borde ju räcka .. sa han
_-nä den är mycket mycket för liten,, sa jag _
-men jag kan ju göra den lite lite större.. sa han
då överdrev jag igen för att han inte skulle ge sin 11 åriga flicka en iller…
jag säger att dom springer lös hemma, det är precis som att ha en hund eller katt. med det svaret blir det flesta bara förundrade.
jag kommer vilja visa upp min iller, de e väl inte konstigt att folk inte vet bättre när dom inte vet nånting om illrar? då e de ju bättre att visa upp sin iller å förklara hur man ska ha dom, å va de e för små filurer? :)
iller e ju faktiskt inte SÅ vanligt.. (inte där ja bor iaf) :)
och hur många barn och tonåringar säger inte att de vill ha chihuahua osv ? :)
jag tycker de e bra att folk undrar sina "dumma" frågor, då kan man ju rätta dom iaf :P
sen finns de ju folk till allt tyvärr.. som inte fattar fastän man förklarar :/
Jag är också väldigt irriterad på folk som inte har ngt hyffs och bara springer fram och sliter i killarna! Men om det är ngn oseriös som frågar om illrar så ljuger jag och säger att dem är exklusiva och kostar drygt 10 000kr att köpa. Då slipper jag höra att dem ska köpa en sån, eller att dem ska få en av sina föräldrar! 
Finns bara en tjej som jag har träffat på som jag har kännt att den här personen kan bli en bra illerägare. Så jag tänker noga på vad jag säger och till vem ;)
Men självklart svarar jag på frågor från människor som frågar "om dem FÅR klappa?". Inte dem som bara TAR för sig.
#4 Har man haft iller ett tag så ledsnar man tillslut på dryga människor. Det är skillnad på en trevlig person som är nyfiken och en otrevlig och jävlig människa.
Folk måste respektera att jag inte vill att dem bara springer fram utan att fråga. Det är trots allt mina djur, mina älsklingar. Och vanligt vett och kutym borde alla ha.

Inte bara barn o tonåringar som blir alldeles till sig när de får se illringar.
När vi var till Hagaparken på träffen där så mötte vi en pappa i 30-års åldern.
Han blev eld o lågor o började fråga hur , var o varför iller.
Helt begistrad…
Fick avbryta honom lite lätt o tala om för honom att hans barnvagn med barn i var på väg nerför backen bakom ryggen på honom *s*
Jag är ju själv 15 år. Men jag reagerar faktiskt på samma sätt! HAHA!
Jag går inte så bra ihop med folk i min ålder… Inte yngre heller….
Det här är ju jätteindividuellt. Jag vill inte säga att jag är världens bästa illerägare. Men jag anser själv att som 15åring så tar jag god hand om min iller.
Folk har fördommar om mig för att jag är ung och ser ut på det sättet jag gör. Hade föressten en skara småungar som skrek emo åt mig idag. Hatar det ordet.
Det är rätt trist faktiskt. Jag upplever det överallt. Enligt andra verkar jag vara en dum emo som sitter på plattan och skär mig.
Folk som känner mig vet att jag verkligen inte är sån. Jag är inte en typisk 15åring.

#5> hehe, lögnen om att de var asdyra var rätt bra och avskräcker säkert många "hamsterköpare". Smart!
Jag brukar kaxigt svara såna som pratar om burar med "Skulle du sätta din hund i en sån bur?" Då tänker de flesta till… :)
#3 känns som inte folk tror en då. Så jag har slutat, ibland kan jag vara trevlig, sist det kom fram ett par och frågade vad den hette, vad dem äter, går på lådan, om man kan vara allergisk mot dem (hon var det mot katt) så var jag trevlig. Men när ett apr utlänningar åker rujt i bilen och tutar och skriker en massa frågar säger jag dem ska dra innan jag låter illrarna hugga dem!! :@
Oj förlåt. Blev lite till mig.
Men kan även säga att jag försöker faktiskt avskräcka många av mina kompisar för iller. För jag vet att många av mina vänner INTE skulle klara av iller.
Men det finns ju undantag… Ni har ju mig? :)
Cinkajou är min livskamrat. Eftersom jag inte är sån som drar ut och ränner hela tiden, utan hellre är hemma så har jag en massa tid för honom, och sätter Cinkajou först.
Och sen så har vi väl dom där mindre ansvarstagande ungdomarna, hehe…
Men det jag vill komma fram till är nog att man inte ska döma hunden efter håren :).

jag burkar säga 5-7 tusen.. och sen lite mer negativt men jag känner oxå när jag kan slappna av och säga sanningen..
sen det där att säga att det är som en hund och katt då trov vissa att man matar dom som hund och katt oxå,, då tänker dom inte på att läsa om iller..alla kan väll ta hand om en hund så då blir det lätt med iller (det måste ju var samma sak att mata hund och iller lika)..
jag burkar ofta säga man får inte ge för mycket fet inte för lite och sen rabblar jag upp sanningen med maten då tycker dom att det börjar bli lite svårt att ha iller.. sen pratar jag om rumsrenhet bitning och hur domluktar
#4 håller med.
Sedan tror jag inte en tioåring alltid kan skilja på iller-hamster-råtta marsvin om de inte sett dem innan det kan ju inte alla vuxna heller. Speciellt inte om det inte är djur de fått upp ögonen för förr.
Jag tycker det är är kul när folk vill prata med/om illrarna och ställer frågor så länge de är trevliga.
Skulle inte få för mig att som TS hitta på saker för att avskräcka. Jag tror sanningen om illern kan vara skärmmande nog. Har också vart nybörjare och väldigt nyfiken och säkerligen ställt dumma frågor,är tacksam för att jag haft snälla människor som rättat och stöttat även fast jag frågat de mest konstiga saker,trott en massa och tom dragit upp fötterna när världens snällaste iller ville lukta på dem. Men alla måste börja någonstans oavsett vilket djurslag det gäller.

#4 Nix, det finns verkligen inte mpnga illerägare här, men betydligt fler som har haft. Har fått höra av olika främmand epersoner på stan att de sett någon med iller/illrar på Hageby, men de är ingen/inga som hänger här, som jag vet om ialla fall..
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

^^