iller med smådjur?
Hur reagerar en iller på lukten av ett smådjur, tex kanin eller marsvin?
Jag funderar på att skaffa mig en iller men har även 4 kaniner+2 marsvin+2 katter här hemma. Kaninerna och marsvinen bor i ett eget rum.
Illern skulle då få bo i mitt rum, tror ni det blir några större problem?
- Mvh Emma
mina illrar står och rycker i bur gallret till mina kaniner. en gång har min ena tjej lyckats smita mellan benen på mig in i djur rummet när kaninerna var lösa. hon jagade två stora rex kaniner. Det är ju mat för deras del.
Men jag har två rum och det funkar jätte bra. jag låter illrarna vara i rummet när alla burar är stängda men inte annars.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
jo, illern kommer inte få vara i kaninrummet eller i närheten av kaninerna. Undrar mest lite på om de brukar reagera om man burit en kanin innan och liknande :)
- Mvh Emma
#2 varierar från iller till ilelr. Vissa reagerar inte, medans andra kan få för sig att ta sig ett smakprov på dig
#3 om det är en valp som man vänjer vid lukten, är det större chans att det funkar då eller? :)
- Mvh Emma
#4 som illerägare får du nog vara beredd på ett bett då och då oavsett om det är triggat av lukt eller inte ;) Så farligt är det inte. det viktiga är att de inte kommer åt kaninerna
en iller som är van att äta hela bytesdjur har ju större risk att förknippa doften med mat.
#5 jo, det förstår jag :)
- Mvh Emma

Sigge reagerar inte ett dugg på våra tre råttor och de bor i samma rum (etta) fast råttburen står säkert högt upp. Men råttorna reagerar dock på Sigge. Han har bara tittat upp ibland när de klättrar omkring och undrar typ vad det är
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
skrollan reagerar på marsvin och kanin!